Lokakuun löpinät :)

Meidän pitää vakuuttaa lapsi yksityisesti, kun ei tule kuulumaan Suomen sairaanhoitopiiriin. Täällä Saksassa sairasvakuutus on ilmainen vain niille, joilla ei oikeasti ole yhtään rahaa. Meidän pitää nyt lähiaikoina alkaa kyselemään vakuutusyhtiöiltä tarjouksia...
 
Minä olen pähkäillyt vaateasioita. Kovin paljoa en housuja käytä vaan hame- ja mekkolinjalla menen. Äitiyshameita on todella vaikea löytää kaupoista tai kirppareilta. Nellystä löysin yhden hameen jonka voin kelpuuttaa Tänään sitten päätin ommella vaatteet itse. Onneksi on tekstiilialan koulutus. :)
 
Trombi, ihanaa, jos osaa ite tehdä vaatteita! Mä niin mielelläni tekisin myös itse kaikenlaista, mutta kun koulussakin aikoinaan olin puu- ja metallitöissä tekstiilin sijaan, niin ei ole tullut opeteltua tuota ompelukoneen käyttöä...
 
ollaan kans ajateltu ottaa vauvalle tuo vakuutus. kertokaapa ihmiset vähän hintaeroja, kun ainakin pohjolan ja ifin sivuilta pystyi itse laskea hintaa niin pohjolassa vakuutus olisi 350e/vuosi + varausmaksu 271e ja ifissä sama vakuutus oli n. 130e/vuosi.. vähän jäin ihmettelemään että kuinka voi olla pari sataa hintaeroa.. :o 

pakko vielä hehkuttaa! saatiin isompi asunto :P vaihtuu tämä 47,5 neliöinen kaksio 77,5 neliöiseen kolmioon ensikuun alussa ! :)) ihanaa kun saa tilaa ympärillensä ja vaaville oman huoneen :P vaikka veikkaan etten heti malta pikkuista sinne yksin jättää :D ja kissatkin saattaa tykätä kun on tilaa missä juosta :)
 
H&M:llä on muuten ainakin vielä MAMA-takkeja talvea varten. Niillähän on ohjeena, että loppuraskauteen hommattais yhtä tai kahta kokoa isompi kuin olisi normaalisti. Eli siis ainakin vielä oli melko paljon vaihtoehtoja M-XL koossa, joten eikun shoppailemaan ;)

mimi.: Mun mielestä toi Ifin maksu on siltä odotusajalta ja sitten sen jälkeen tulee se normaali vakuutusmaksu, oisko ollu jotain 350euron pintaan... Meillä on just IF:ltä vakuutus... TOSIN voin olla ymmärtänyt väärinkin :D (voiku oisin :D)
 
Minä sain ensimmäisen puukon ja ensimmäisen ompelukoneen 5-vuotiaana. Olen miehelle nauranut, että kunhan ensin teen hameita niin sitten kaiverran puukolla männynrungosta vauvalle sängyn. :D

Jos hameiden ompeleminen kiinnostaa, niin esim. tuolta löytyy ohjeita: http://iwillmakethis.com/10-of-the-best-free-maternity-skirt-patterns-2/ Tuo nelonen ainakin on melkoisen helppo.

Jos ei omista ompelukonetta tai muuten tarvitsee opastusta, niin kannattaa kääntyä vaikka paikallisen käsityökeskuksen puoleen.
 
Cissi: täytyypi varmaan sitten mennä ihan käymään noissa vakuutusyhtiöissä :D en ite ainakaa IF:in sivuilla huomannu että tulis joku toinenki maksu sitte :D
 
Meillä on ekalle lapselle Pohjantähdestä vakuutus. En tiedä onko muilla vakuutusyhtiöillä sama juttu, mutta jos ottaa lapsivakuutuksen, Pohjantähti otattaa samalla kotivakuutuksen siihen, eli jos on ollut muulla yhtiöllä, se täytyy vaihtaa.
 
Nyt muistukin mieleen kun Serafiina mainisit tuosta kotivakuutuksesta, että Tapiolassa sama homma! Meillä kotivakuutus oli eri yhtiössä miehen nimillä ja mun olis se pitänyt vaihtaa tapiolaan itelleni, mutta ei suostuttu siihen ja sanottiin että voidaanhan me lapsivakuutus muualtakin ottaa, niin kas, pian sopikin että otin vaan jonkun palovakuutuksen 7€/vuosi! :D
 
Löysin aivan ihanan liikkeen, jossa kävin katsomassa vaatteita ja juttelemassa myyjänä toimivan kätilön kanssa: Lapsenpäästäjän puoti oli siis paikka nimeltään ja toistaiseksi sijaitsee Kalliossa (uudet tilat haussa). 

Siellä on mm. äideille alkamassa maitopiiri, joka vaikuttaa hyvältä idealta. Lisäksi sieltä voi vuokrata monia tarvikkeita kokeiluun, että minkälainen sopii itselle. Nämä tietty hyödyttävät lähinnä PK-seutulaisia. Vaatteita saa liikkeestä, mutta voi tilata myös nettikaupan kautta kauemmas.

Itse ostin pari vaatetta suurenevaa masua varten, mutta talvitakin yms. ajattelin ostaa vasta rakenneultran jälkeen, joka on 1,5 vk päästä. Ajattelin, että mieluiten tuen tuota liikettä, kun on hyvä asiakaspalvelu ja valikoima :). 
 
Moikka kaikille!
 En ole aikoihin täällä käyny kun töitä painanut tukka putkella, en tiedä millon loppuu työt kun ei ollu uus työnantaja oikeen ilonen ku kerroin raskaudesta, liittoon jouduin ottaa yhteyttä ku mulle sovitut työt ei yhtäkkiä ollukkaan mulle "sopivia".  :/ Jospa ees jouluun asti sais ja pystys oleen töissä. Kuka kertois mulle, että jos haluaa aloittaa äippäloman 50 pvä varhennettuna, niin pitääkö siihen olla esim. lääkärin lausunto vai voiko kuka vaan halutessaan sen aloittaa aikaisemmin? Oon siis lähihoitaja ja tällä hetkellä työpaikkana on raskas vanhusyksikkö.
 
En osaa tuosta varhennetusta sanoa, mutta mulla on myös raskas työ, ja joudun mitä luultavimmin jäämään tuolle erityisäitiysrahalle, ja siihen on hakuohjeet Kelan sivuilla näin:
  • Hae erityisäitiysrahaa verkossa. Palveluun tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla.

  • Vaihtoehtoisesti voit täyttää ja tulostaa äidin vanhempainetuushakemuksen (SV 9).

  • Liitä mukaan
    • Lääkärin tai terveyskeskuksen antama selvitys raskaudesta, esim. SV 75.
    • Työterveyslääkärin kirjoittama lausunto työssä tai työolosuhteissa olevasta vaarasta sikiön kehitykselle ja raskaudelle (SV 97)
    • Työnantajan täyttämä ilmoitus työolosuhteista ja työstä poissaolosta, SV 96.
  • Hae erityisäitiysrahaa 4 kuukauden kuluessa siitä päivästä, josta jäät pois töistä.
  • Kun haet erityisäitiysrahaa, voit samalla kertaa hakea myös äitiys- ja vanhempainrahaa, jos raskautesi on kestänyt 154 päivää.
  • Jos saat ajalta palkkaa, työnantaja hakee päivärahan Kelasta palkan maksua vastaavalta ajalta.
 
Mulla meinas äskön hymy hyytyä, kun aloin täyttää tuota tapiola vakuutushakemusta.
Täällä siis ihan tosissaan lukee, että odotusaikana otettu vakuutus 80€:n varasusmaksulla on 509€  !!!!
Aivan järkyttävä summa odotusajan vakuutuksesta !  En muista että olis esikoisella ollut läheskään noin paljoa.  ja tuossa mukana 20%:n alennus, kun on muitakin vakuutuksia samassa.
Onko muilla ollut muissa vakuutusyhtiöissä noin hurjan kalliita ?!?
Ja vuosimaksukin  2.v asti 394€

Oon kyllä siis ihan ällistynyt !
 
Jööö. Täällä alkoi nyt sit liikuntakielto. Viime raskaudessa pahaksikin äityneet harjoitussupparit ovat taas täällä. Nyt jo sen verran napakoita ja tiuhaan tulee, että parempi vaan suostua rauhoittumaan. Ahdistaa ihan hulluna. En jaksais mennä taas sairaalaan toteamaan, että niille ei vaan voi mitään, mut kuitenkin on huoli siitä, että jos alkaakin paikat kypsyä.  Onneks piakkoin on se rakenneultra, siellä saavat katsoa kohdunkaulan tilanteen ja muut. Ukko saa hoitaa rakin juoksutuksen ja raskaammat kotityöt prkl.
  Mulla siis supistaa n. 4 minuutin välein jos teen liikaa, ja ehkä 10 minuutin välein jos otan iisisti. Eilisen kun maltoin lähinnä rötvää sohvalla, mitä nyt Oliviaa viihsytin ajoittain, niin ei supistanut niin paljoa... Eli, niitä voi olla TODELLA paljonkin. Neuvolan täti asiaa ihmetteli kun siellä käväisin viikko sitten, mutta kun edelliselläkin kierroksella oli sama juttu, ei sitä sen enempää sitten märehditty. Mut on perseestä, oikeesti. Pitäis asennoitua kuitenkin siihen, että n. 20 viikkoa pitää olla lahnana. Saas nähdä mitä painolle käy, tähän asti on menty kuitenkin melkeen joka päivä kunnon lenkki. 
 
Susu89, Mä jäin varhennetulle ekasta. Myöskin hoitsun hommista. Eikä siinä tarvi mitään lausuntoja. Äitiysloma hakemuksessa rastitat vaihtoehdon "varhennettu äitiysloma" tai "50pv ennen laskettua aikaa", joku ton tapanen kohta siellä oli! :)

Siinä on vaan se juttu että sit sulta lähtee se 20pv toisesta päästä, eli äitiysloma loppuu 20pv aikasempaan.
Mutta esimerkiksi mulla ei sillä ollut väliä, koska tiesin etten palaa töihin vaan jään kotiin "tehtailemaan" lapsia :D Ja muutenkin olisin jäänyt varhennetulle koska mä olin henkisesti ihan loppu siihen hommaan ja oon tosi tosi huono hakee saikkua mistään syystä, varsinkaan kun ei ollut fyysistä vaivaa..

paris81, meilläkin on tapiolasta, mä tarkistan ton miten meillä meni.. Mutta kuulostaa aika järkyttävältä!

RiikkaJ, koita kestää!!



 
Kiitos tiedosta Pandaku! :) Jaksamisia RiikkaJ! Joko tuo fb-ryhmä on perustettu? Haluttas jo päästä siihen kun enempi tulee siellä käytyä :)
 
Takaisin
Top