Lokakuun löpinät :)

Mä löysin viikonloppuna kahdet Noppiesin äitiysfarkut 50% alennuksessa ja ostin ne + muutaman alennuksessa olleen vaatekappaleen vauvalle. Noi farkut istui älyttömän hyvin ja on ihan mielettömän mukavat jalassa! Niissä on myös tosi hyvin säätövaraa jatkoa varten. Kokeilin muitakin merkkejä, mutta ne eivät istuneet ollenkaan niin hyvin tai olleet olleenkaan niin mukavia. Tosin huomasin myös, että noiden farkkujen muotoilu oikein tuo mahaa esille ;). 

Takin osalta vielä pohdinta jatkuu. Eli yritänkö pärjätä noilla kahdella olemassaolevalla Benettonin villakangastakilla, mitkä on mahan kohdalta löysiä, vai pitäisikö varmuudeksi kuitenkin ostaa joku äitiystoppis. Toistaiseksi niitä oli vielä aika reilusti tarjolla kaupassa.
 
Ihana ihana mammatakkini tuli! :D Tilasin hm:ltä harmaan villakangastakin, jospa sillä pärjäis talvelle. On ihanan mallinen kyllä.
 
Minä päätin pärjätä jouluun asti vanhoilla takeilla + uudella paksulla villatakilla. Jos sitten ei meinaa kunnolla enää mennä takki kiinni, niin ostan joulun jälkeen uuden. Tai sitten kuitenkin ostan tässä syksyn aikana vielä jonkun, koska nyt kun sanoin, että en osta uutta, niin tietysti löydän sen täydellisen takin vahingossa. :)
 
Mä pärjäsin viime raskaus ajan hyvin villakangastakilla. Viime talvi oli silti leuto ja lyhyt, mutta ajattelin tämänkin talven pärjätä :)
Mä en oo mikään vilukissa, etenkään raskaana, päinvastoin. Mutta pitää rinnat muistaa suojata hyvin kylmältä kun onnistuin viimeks synnytyksen jälkeen saamaan rintatulehduksen. Ehkä palellutin ulkona, poika syntyi tammikuussa.
 
Mä tosiaan tilasin nelly.comista takin, eilen tuli tieto, että on lähteny niiden varastolta ja on täällä 2-5 arkipäivän kuluttua. Mä niin toivon, että se olis sopiva!

Lauantaina kävin mll:n lastenvaate ja -tarvike kirppiksellä. Itseasiassa kahdella ja reilu viikon päästä olis vielä yks. Lisäks tossa alle 10kilsan päässä on sellanen lastentarvikekirppis missä on myös mammavaatteita. Itsepalvelukirppari se on, mut siellä omistaja siivoaa pöydät päivittäin, joten siellä on kiva käydä ostoksilla ja myyjien ei tartte käydä päivittäin siivoomassa tavaroitaan.

Mutta siis, paras löytö launtaina osui omalle kohdalle. Löysin meinaan itelleni espritin farkkuhameen ja housut, h&m:n neuleen ja kahdet käyttämättömät legginssit, kaikki yhteensä hintaan 12e!!!

Sit löysin brion seisomalauladan vitosella, se ei tosin ollutkaan siis sopiva meidän vaunuihin, mut mies vähän sääti niin nyt toimii =) Ja toivon, ettei me sitä edes paljon tarvittais.

Kävin myös läpi kaikki meidän vauvanvaatteet. Huoh, varastosta löyty 7 isoa muovilaatikollista. Sain niistä 3 laatikollista pojalle sopivia. Eli vauvan vaatetta kyllä löytyy!!! Tai noi on kokoon 80-86 asti.
Nyt odottelen syntykkö meidän hyville ystäville tyttö vai poika, että jos sattuis tuleen tyttö niin saisin sinne kiertoon.
Toisaalta eilen juttelin yhden kaverin kans, et tehdään vaihtiksia, ku niillä on esikoinen poika ja nyt tulossa tyttö ja meillä toiste päin.
Loput vien varmaan sit tonne kirppikselle.
Mutta voi kuinka paljon helpompaa olis ollu jos olis tullu toinen tyttö=) Ja en tarkoita ettenkö iloitsisi pojasta, mutta vaatehuolto olis ollu helpompaa.
 
mie aattelin pärjätä normi takeilla koko talven. otan vaikka ukolta takin, sen verta isompi ihminen nii pitäis mahtuu kiinnikki päälle :D 
Meillä on tulossa muutto nyt eteen. ja mulla on abaut päivittäin tosi heikko olo :/ enää oksettaa vaan aamuisin kun pitää vuoden ikäisen pojan aamu paskat pestä :/ 
masussa voidaan hyvin, vähän liikkeitä jo tuntuu, ei kovin. Eka varma liike oli viime perjantaina <3 rv on nyt 18+2
 
Minä testasin takkini tyynyllä ja talvitakki on etsittävä... Ei uskalla luottaa pikkupakkasiinkaan! Voiskohan takkiin kehittää mahajatkopala...? Voisi pitää takin auki.
Minä taidan turvautua kuitenkin kirppariin tai äitiin, kun uusi talvitakki tuli vasta ostettua.

Otatteko te vauvalle vakuutusta?
Meillä rakenneultraan on nyt 4 viikkoa. Esikoisen kanssa ei pidetty kiirettä ja rakenneultrassa tulikin epäillys sydänviasta!! Tuli uusi ultra aika myöhemmäksi jossa sydän tutkittiin uudelleen. Vikaa ei sitten onneksi ollut, mutta jos olisi ollutkin....
Vakuutus haettiin ja kerrottiin, että tuli uusi tutkimusaika. Sen tulos luvattiin lähettää kirjallisena. Tämä onneksi riitti ja ehdittiin just ennen määrä aikaa saada vakuutus!
Varsinaista tarvetta ei sille ole ollutkaan, mutta nehän onkin varalle! Pian syntymän jälkeenhän ilmenevät useimmat ongelmat.
 
Otettiin esikoiselle ja otetaan myös uudelle tulokkaalle. Esikoisen vakuutus katkastaan n.vuoden päästä ja tän toisen sitten myös joskus kun hän n. 2vee, siis jos lapsi perus terve niinkuin tämä eka on ollut.
me lähinnä otetaan nää vakuutukset sen varalle että jos lapsella syntyessään joku sairaus tai vauvana tulee esim. korvatulehdus kierre.
On vaan niin älyttömän kalliita nuo et voi huh huh!! Mutta onneksi Suomessa sen verran hyvä terveydenhuolto ettei ketään pulaan jätetä.
 
Totoro: Tännekkin sulle vastailen:). Meilläkin viimeksi rakenneultrassa tuli vahva epäilys vaikeasta rakenneviasta sydämessä. Saatiin Lastenklinikalle jatkotutkimusaika, kun toisessakaan ultrauksessa Kättärillä ei saatu selvyyttä sydänasiaan. Lastenklinikalla todettiin, että kaikki on hyvin. Kättärin "tulos" johtui siitä syystä, että sikiö oli vinottain ja he eivät saaneet kuvaa otettua kunnolla, laskimoiden ja valtimoiden suhdemitat siis vääristyivät.

Esikoiselle saatiin vakuutus ennen syntymää, mutta tälle toiselle ei tulla saamaan, sillä mun ikä on tullut siinä vastaan. Syntymän jälkeenhän sitten saa, tosin, jos on jotain "vikaa" huomattu, niin niiltä osin vakuutusta ei saa. Erään tuttuni lapsella oli kuulossa jotain vikaa, eivät saaneet testattua synnärillä sitä. Korvatulehduksista johtuen eivät olleet saaneet vakuutusta vielä siinäkään vaiheessa, kun lapsi oli jo yli vuoden. Korvatarkistus piti saada tehtyä ennen vakuutusta. Tuntuu kyllä tosi tyhmältä... Olikos se niin, että vakuutus piti ottaa 2 vai 3 kk ennen laskettua aikaa? Vakuutuksesta ei sinällään ole ollut "hyötyä", kun ollaan käytetty yleistä terveydenhuoltoa eikä lapsi ole pahemmin sairastellut. Nyt olen kuitenkin huomannut, että jaloissa on rakenteellista vikaa, eli lattajalat ja nilkka taipuu sisäänpäin. Sitä kuulemma tarkkaillaan kouluikään saakka. Joskus kuulemma leikataan. Jos leikkauksia tulee, niin silloin vakuutus on paikallaan.

 
Tuosta talvitakki"ongelmasta" sen verran vielä, että tuon takkimiettimisen lisäksi mua mietityttää talvikenkien kohtalo. Mulla kun on molemmista pojista tullut ihan tajuttomasti turvotusta loppuvaiheessa, jolloin omat kengät eivät menneet enää jalkaan. Käytin silloin miehen kenkiä (koko 47) tai isoja sandaaleja. Miehen kengät jalassa kehtasin siis mennä joitain metsälenkkejä koirien kanssa, mutta kyllähän ne ihan pellehermannin kengiltä näyttivät mun jaloissa pituutensa puolesta. Leveys kyllä tuli täytettyä sillä turvotuksella. En siis tosiaankaan tiedä, miten pärjään talvipakkasilla kenkien suhteen...

Vauva-vakuutukset meillä on ollut molemmista lapsista ja otetaan myös tälle kolmannelle. Siis just sellainen ennen syntymää voimaan tuleva. Sitten parivuotiaana ollaan ko. vakuutus lopetettu, kun molemmat ovat olleet ns. perusterveitä. Tapaturma/vahinkovakuutus ollaan otettu sen jälkeen molemmille.

Hyvä mieli mulla, kun neuvolassa kuunneltiin ekan kerran sydänääniä ja ihanasti siellä se pikkuisen sydän jumpsutti menemään :). Muutenkin kaikki hyvin ja downin riskiluki pieni. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin!
 
Kiitokset vakuutusvinkistä! Enpä olis tajunnut että sen kanssa pitää olla noin reilusti ajoissa liikkeellä. Pohjolan sivuilla luki että 3 kk ennen laskettua aikaa, eli joulukuun alkupuolella pitäisi viimeistään hoitaa.
 
Kolme kuukauttahan siinä on rajana, mutta jos jo aijemmin rakenneultrassa löytyykin jotain, niin vakuutusta haettaessa siitä on kerrottava... Kukaan ei tästä varoita!

Meilläkin oli pelkona, ettei koko vakuutusta saada tai siitä jätetään kaikki sydämeen liittyvä pois ja jos lapselle tuleekin esim sydänleikkaus...

Meillä esikoisella on vielä vakuutus, enkä tiedä uskaltaako sitä katkaista. Pitäisi taas perehtyä siihen, mitä korvaa ja miten kalliita on muutoin. Miehen lähisuvussa on esim astmaa ja minunkin puolelta sitä löytyy.
Vähän tapaturma altiskin tuo vauhtiviikari on!...
 
Tapiolassa otettiin kopio neuvolakortista ja allekirjotuksella vakuutettin jossain lappusissa lippusissa ettei mitään poikkeavaa olla löydetty ja että raskaus edennyt normaalisti..
 
Mä tilasin tänään vauvavakuutuksen. Piti joku terveysselvitys täyttää (IF). Katotaan nyt et haluavatko vielä jotain lisäselvityksiä jostain päin. Mulla oli se tuulimunaraskaus edellinen raskaus ja tossa selvityksessä piti se kertoa. Eiköhän noi ole kuitenki sen verran yleisiä, että tuskin mitään spesiaalia aiheuttaa.
 
Mitä kummaa, joko on lokakuu? Minne se syyskuu jäi?

Talvitakkiasia mietityttää täälläkin. Viime kerralla kun olin raskaana (2009-2010) oli kunnon talvi, mutta en palellut ollenkaan (kiitos maha!), vaikka en omistanut varsinaista talvitakkia. Kerrospukeuduin villapaitaan ja anorakkiin ja hyvin meni. Nyt, jos tulee pakkastalvi, haluaisin ostaa varsinaisen talvitakin mutta takin hinta ja käytön vähäisyys epäilyttävät.

Toinen pukeutumisongelma ovat liikuntavaatteet. Liikun mahdollisuuksien mukaan töihin kävellen tai polkupyörällä ja hikihän siinä touhussa välillä tulee. Maha alkaa jo nyt kiristämään ulkoilutakkiani, joten tuohonkin on keksittävä jotakin. Täytyykin katsoa, jos se anorakki olisi edelleen tallella... Toisaalta, jos vatsa kasvaa tätä tahtia ja yleinen kipuilu (liitoskipuja, jee) hellitä, niin luovutan pyöräilyn jo ennen lumia.

Vakuutuksista. Olemme perustervettä sukua, joten todennäköisyys kalliiseen hoitoon on aika pieni. Totesimme myös, että vakuutuksen vuosihinnalla lapsen vie pari-kolme kertaa yksityiselle lääkärille (yksityisestä saa Kela-korvauksen, joten täyttä hintaa ei tarvitse maksaa). Kannattaa myös muistaa, että vuosittaisille (Kelan korvattavien listaan kuuluville) lääke- ja hoitokuluille on Suomessa omavastuun kattohinta (lääkekulut 700,92€), jonka jälkeen valtio joka tapauksessa maksaa kulut. Emme ottaneet vakuutusta esikoiselle, emmekä ota tälle jälkimmäisellekään.

Tänään 18+0 ja kohta saa lounasta. Nam.
 
Mulla tuli esikoisenkin kanssa niin säälittävä mähän, että uskon pärjääväni normaali takillani joka onkin muuten mamma mallin näköinen :)
Esikoiselleni otettiin vakuutus juuri näihin aikoihin raskautta, mutten ole koskaan korvauksia hakenut. Ei olla kyllä oltu kipeenäkään, mutten ole jaksanut parista kerrasta hakea.
Suomessa on kyllä ihan huippua tämä terveydenhuolto, mutta aion silti ottaa vakuutuksen täytenä nyt. Jos sitten kaikki ei olekkaan hyvin tai jos sattuukin jotain..
Minusta se on pieni hinta maksaa turhaakin siitä, että tiedät pääseväs hoitoon mihin vaan ja heti, jos tarvitsee. Pelkkä tieto rauhoittaa ja maksan siitä mielelläni.
Tosin kyllä niistä aikamoisia summia saa pulittaa!

Musta on ihanaa, kun syksy tuli vihdoinkin ! Sunnuntaina alkaa jo viikko 20 ja olen jo puolenvälin.  Pari viikkoa rakenne ultraan ja sitten jännitellään saako tietää kumpi on.
Mulla ainakin sukat pyörii jo jaloissa, kun en malta odottaa sitä tietoa.
Olen ostellut käytettynä sellaista vauva kamaa mitä tiedän tarvitsevani. Olen saanut just mitä olen halunnut ja edullisesti.  Jää sitten enempi rahaa tehdä esikoisen kanssa nyt ennen vauvaa reissuja ja kaiken maailman humputteluja sekä antaa sitä ainutlaatuista aikaa yksin.

Kyllä mä vaan olen niin onnellinen, että olen raskaana ! Niin kauan uskoin etten enää voi saada toista ja tsadaa.. Siellä se on <3
 
Mun talvitakki saapui ja oli ihan jees, joten taidan pitää sen. en jaksa ruveta etsimään täydellistä kappaletta.

Me otettiin vakuutus esikoiselle. Ekan vuoden aikana ei sitä tarvittu ku kerran, mutta sen jälkeen sitäkin enemmän. Korvatulehduskierre iski päälle ja kyllä hoitoa helpotti se, että aina päästiin yksityiselle ja usein mentiin ilta-ajalla, jotta päästiin autolla. Koskaan ei tarttenu miettiä mitä maksaa hoito tai lääkket. Ja aina pääsi myös samalla reissulla erikoislääkärille tai esim. hengittelemään lääkkeitä jos oli tarvetta.
Kun tehtiin päätös putkituksesta niin aika saatiin alle viikon päähän ja maksettiin operaatiosta ite 100e, kun se ois maksanu 1000e.
Tuo operaatio meni suoraan maksusitoumuksella, joka hoitui yhden päivän aikana, eikä meidän tarvinnu täytellä lappuja tai tehdä muutakaan asian eteen.
Vuosi kun oltiin keräilty maksujaja haettiin korvaukset, saatiin takas n. 1300e.
Että otamme siis tulevallekin =)


 
Meilläki on toi vakuutus tullut tosi tarpeeseen esikoisen kohdalla. Korvauksia haettu yhteensä yli 5000 eurolla. Tayssiinkin lastenpolille päästy aina tosi nopeasti, kun käyty yksityisellä hakemassa lähete, eikä ole tk:n kautta tarvinnut käydä jonottamassa. Aiotaan siis ottaa vakuutus myös tälle vauvalle. Osaako joku sanoa voiko tuulimunat ja keskenmenot vaikuttaa vakuutuksen saantiin raskausaikana? Meillä esikoisella alkoi sairaalakierre jo 2vk:n iässä ja ekaan kolmeen kuukauteen mahtui kaikki mahdollinen korvatulehduksista kuivumiseen niin ei oltais kyllä mitään vakuutuksia saatu enään sit syntymän jälkeen. Ikävää vaan jos nyt ei sais ja kävis samanlailla ku esikoisella et tulis paljon sairasteleva vauva..
 
janzu, Mulla on takana keskenmeno, mutta sillä ei ollut vaikutusta vakuutuksen saantiin. On myös verenpainetauti eikä sekään vaikuttanut.
 
Takaisin
Top