Lokakuun lätinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Indie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä vaihdetaan pullosta kokonaan nokkamukiin kun alotetaan lehmänmaito; jotenkin luonnollinen aika sille. Näin esikollakin. Vettä juo toki jo nyt nokkamukista. Ja meillä nokkamukiin siirryttäessä nesteen määrä väheni kyllä reippaasti niin en liian aikaisin sitä halua tehdä.

• Tykkään
Reaktiot: DT
Mulle on tullu nyt jokusen päivän ajan huolta imetyksestä. Kun tuo rakas pikkumies ei oikein malta enää syödä rintaa. Ottaa ihan pari huikkaa ja kääntyy pois. Oon yrittäny imettää rauhallisessa paikassa ilman turhia taustameluja, mutta ei silti oikein jaksa keskittyä. Öisin sentään vielä syö, kun on puoliksi unessa. En silti usko, että saa tällä tyylillä sen tarvittavan 5-6dl maitoa vuorokaudessa. En oikein tiedä, mitä nyt pitäis tehdä. Tavoitteena on ollut imettää ainakin vuosikkaaksi, mutta nyt vaikuttaa kyllä vaikeelta. Jotenkin surullinen ja haikea olo, jos joutuu lopettamaan. :oops: Miten teillä, joilla imetys jo päättynyt on menny siirtymävaihe?

Meillä tyttö ei vaan malttanut tissille vaikka missä ja miten teki, minun teoria asiasta on se että heruminen kestää niin kauan että ei jaksa herutella tarpeeksi. Molemmilla kun yösyönti on loppunut niin samalla myös vähentynyt maidon tuotanto..siinä samassa sit heruminenkin tuntu olevan kiven takana. Ja toki myös hampaiden tulo on voinut vaikuttaa asiaan.

Oli niin tai näin niin musta oli vaan helpottavaa että tytöt on itse päättäneet millon loppuu niin ei oo tarvinnut väkisin vierottaa.

Siirtyminen pulloon on mennyt sekin tyttöjen ehdoilla, oon joka kerta tarjonnut tissiä ensin ja pulloa perään kun ei onnistu..aluksi söivät puoli unessa vielä hyvin tissiä mutta sit loppujen lopuksi ei sillonkaan..sit oltiinki jo aikalailla kokonaan pullolla. Tää kuopus neiti söi vielä hetki sitten aamulla unisena tissiä mutta nyt ei enää sitäkään.

• Tykkään
Reaktiot: DT
Imetyksen loppuminen, johtuu se vauvan tai äidin tahdosta, on aina haikeaa. Minä olen yrittänyt korvata sen imetyksen läheisyyden pois jäämisen muulla läheisyydellä. Meillä viimeinen imetyskerta tapahtui aina pitkien päiväunien jälkeen. Nyt kun poitsu herää niin annan sylissä maitoa mukista, tutti takas suuhun ja poika halaukseen. Yleensä hän painaa pään olkapäälle tai kaulakuoppaan, keinutellaan, silittelen,pussailen ja kuiskailen korvaan kuinka häntä rakastan. Parhaimpina päivinä ollaan siinä 20 jopa 30 minuuttia! Välillä hän haluaa myös köllötellä sylissä selällään vähän kuin imetysasennossa ja katsellaan toisia silmiin ja jutellaan hempeitä :love7 Esikoinen yleensä herää päiväunilta myöhemmin niin tuo on meillä mahdollista! Ja äidistä(kin) se tuntuu niiiiiiiiin ihanalta!!

Meillä samoin ku MarinaMelinalla tuo imetyksen lopettaminen ja haikeaa toki vähän, mutta toisaalta luontevaa, kun vieroitti itse itsensä. Tutin esikoinen jätti itse pois 1,5-vuotiaana tai hieman aiemmin. En siis hätäile sen suhteen, mutta ellei luovu itse niin ens kesänä se sitten jätetään. Nokkamukiin ollaan jo siirrytty (maito nukin ensimukista vai mikä se on vielä) ja välillä juodaan siitä taikamukista tai tavallisesta nokkamukista tai hörpyttämällä vettä. Vuosikkaana viimeistään jättäisin pullon pois, kun siirrytään lehmänmaitoon ja samalla aloin antaa maidon aina vain ruuan yhteydessä eli ei enää iltamaitoja erikseen. Nyt en aina enää lämmitä huoneenlämpöistä korviketta ja ennen vuoden ikää alan totuttaa jääkaappikylmään korvikkeeseen pääsääntöisesti vain ruuan yhteydessä.

Annatteko korvikkeen lämmitettynä vai kylmänä? Meillä neuvolassa ei oltu vielä huolissaan imetyksen vähentymisestä, mutta käski pitää merkillä paljonko maitoa menee päivisin. Oonkin jo lisännyt puuroon omaa maitoa ja tarjonnut veden tilalla ruuan kanssa. Mukista ei vaan tunnu maito maistuvan. :oops:

Meillä maito menee kylmänä koska sitä juodaan pääasiassa ruokapöydän äärellä syömisen yhteydessä. lattialla ja sängyssä on vesipullot.

Meillä menee kans jääkaappi kylmänä. Ruokapöydässä aina nokkamukista ja nyt varmaan otetaan pullo käyttöön unien jälkeen niin saa vielä vähän nostettua korvikkeen määrää päivässä. Meillä juodaan Tuutti-maitoa!

Juuri kuulin hammashoitajan infossa että maito ja juustot tasapainottaa suun happohyökkäyksiä ja kovettaa kiillettä. Vähäsuolaiset juustot ovat hyvä jälkiruoka jo heti kun lapsi oppii syömään kiinteitä. (Ei tule kyllä meillä käyttöön tuo vihje..) Kun joskus on ollut ohje että pitäisi aina vedellä huuhdella suu ruoan jälkeen!

Hyvä vinkki toi ensin tissiä, sitten pulloa, jos ei kelpaa. Kiitos siitä. :signs001 Jotenkin tuntuu niin vaikealta tämä vaihe, kun yritän arvioida, että saako sen tarvittavan määrän tissistä vai ei... Ja reilu viikon päästä lähdetään reissuun, olis niin paljon helpompaa kuitenkin siellä imettää, kun kanniskella pullot ja pulverit mukaan. Ajattelin vielä investoida sellaiseen Söpö-imetyssuojaan, jos sen kanssa maltettaisiin tissitellä vielä tovi. Menköön vaunuverhoksi sitten, jos en muuhun kelpaa. :grin

Mihin Indie meette? Nim. pari reissua heittäneenä, korvikkeen kanto mukana ei ole iso vaiva! Siis valmiin pullotavaran kuten Tuutin käyttö on helppoa ja sr korkki on vielä helppo avata kun on kierre.

Lisään vielä että meillä siis maito jota juodaan on Valion Tuuti!

Kyllä meilläkin pojalla esim. mammalla oli hetkiä kun suostui vaan imaisemaan, mutta sitten vaihdoin asentoa niin, että istuu mun polvella/reidellä ja siitä syö itse. Imetys alkoi taas sujua, kun näkee maailmaa samalla kun syö :)

Me lähdetään Maltalle, mun veli, eli pojan eno asuu siellä. Ovat tavanneet vasta kerran, joten kaikin puolin kivaa mennä. :happy:
Meillä on kans ollu toi Tuuti-korvike käytössä, osaimetyksellä tosiaan mentiin kiinteiden aloitukseen asti ja sit kiinteiden myötä korvike jäi pois. Se korkki on näppärä.
Mä aion nyt vielä taistella tän imetyksen kanssa, eilen mielestäni malttoi vähän paremmin taas syödä. Oon nyt yrittänyt vähentää tuputtamista. Jos kerran 3-5 kunnollista imetyskertaa riittää, niin tarjoan tissiä harvemmin, sitten kun oikeasti pojalla vois olla nälkä. Viime yönä poika itki sängyssään, oli tullut pissa vaipasta ohi ja yökkärin housut ja lakana märkänä. Vaihdettiin sitten kuiva vaippa ja yökkäri ja lakana. Poika itki lohduttomana koko operaation ajan. Otin sitten tissille ja saman tien alkoi imemään oikein kuuluvasti. Söi selvästi nälkäänsä ja lohduksi. Voi pientä. :Heartred
NiBaBa, toi on kans hyvä vinkki, kiitos! Kokeillaan istuvaa syömistä, meillä ei se takanoja-asento oo koskaan toiminu, poika ei tykkää makoilla mahallaan mun pällä. Jospa itse istuen menis paremmin.

Meillä ei imetysasennolla ollut väliä. Pari kertaa vuorokauden aikana saattaa alkaa imeä, mutta maidon saanti niin vähäistä, että pureminen ja naureskelu ja nänneillä leikkiminen alkaa, mutta helpompi näin, että itse itsensä tosiaan vieroittaa, kuten totesinkin. Itsellä tuntunut vielä rinnat siltä, että täytyy yrittää tarjota, mutta tunne sillä parilla imaisulla häviää eli tuskin sitä maitoa enää juurikaan on :D

Me mietittiin eilen miehen kanssa, ettei tuota tissiposkea saada varmaan "ikinä" lopettamaan imetystä. Muutama viikko sitten näytti jo siltä, että kolmekin kertaa päivässä olisi riittänyt, mutta nyt taas melko tarkkaan 3 tunnin välein on maitoa vailla ympäri vuorokauden.

Viime yönä poika söi kahteen otteeseen oikein pitkään ja hartaasti. Hyvä niin, mun ei tartte yrittää päivän aikana saada niin montaa kertaa syömään kunnolla. Pikku pikahuikat päivän mittaan varmaan riittää ja sit yöllä voi tankkailla rauhassa. Eilen kokeiltiin illalla sitä sylissäistumisasentoa, kun poika oli jo valmiiksi mun jalkojen päällä kasvot muhun päin. Pyöritteli päätään tissien päällä, niin kaivoin toisen esille ja kyllä poika siitä hetken lupsutti. :happy:

Meillä jo otetaan askelia! :) vähän vaille 9kkn ikää otti ekan askeleen,nyt menee jo pari askelta,mut sitten keskittyminen herpaantuu.. :P

Hei te jotka haluatte imettää pitkään! Täällä huutelee yksi jo itse sai tissiä 2,5v ikään asti! Elämä on hyvää! Johtuiskohan pitkäs tissin saannista ;D Ei vaan, ite jouduin lopettaan tän kerran jo neljän kuukauden kohdalla, mutta seuraavaa sit vähän pidempään! :)
Ja niin siis oon itse ollut vuoden iästä tarhassa, mutta se imetys tapahtui sitten aamuisin ja myöhemmin vain iltaisin :)

Meillä tissillä tosi usein päivät ja yöt. Välillä vaan miettii kun haaveissa toinen raskaus että voiko tässä raskaaksi tullakaan kun tämmöstä menoa :D joo imetys ei ole ehkäisykeino tiedetään, mutta kyllähän se vähän mahiksia voi pienentää :)

Takaisin