Lokakuun lätinät

Indie

Puuhakas puhuja
Joulumammat 2016
Taas vaihtui uusi kuukausi, huhheijaa!

Mä luin jostakin julkaisusta, että nokkamuki ei olisi suositeltava vauvalle/lapselle, koska voi aiheuttaa puheen häiriöitä kielen ja hampaiden asennon vuoksi siitä juodessa. En nyt muista tarkemmin, miten menee, mutta siinä suositeltiin mieluummin pillimukia tai ihan tavallista mukia/lasia. Ostin siis lapselle nyt sellaisen silikonipillisen mukin. Mutta en ole ehtinyt (lue: jaksanut... :p) sitä vielä keittää ja steriloida. Annoin tänään ruuan päälle pojalle shottilasista vettä, näin olen tarjonnut jo jonkin aikaa. Poika juo siitä ihan hyvin, mutta ei pidä itse lasista kiinni, vaan mun täytyy ikään kuin kaataa vettä suuhun. Nyt kokeilin laittaa lyhyemmäksi leikatun ihan tavallisen pillin sinne shottilasiin ja hopsansaa, poika imi vedet kuin vanha tekijä. Wau, fiksu mukula! :grin
 
Mä olen antanut myös ihan muovimukista hörppiä :) on niin paljon helpompaa vain lorauttaa mukiin vetta, kun ei tarvitse kiinnitellä korkkeja jne. Me kyllö myös vaihdellaan välillä nokkamukiin ja välillä.ihan ruttipulloonkin,mutta useimmin mukista juo niin, että autan :) mielellään ottaisi itsekin mukista kiinni.. :wacky:
 
Joo niin ne väittävät että nokkamuki on pahaks ja pillimukista pitäs juoda. Meillä on muutama nokkamuki mistä oon antanu ruoan jälkeen vesihörpyn suun huuhtomiseks, välillä myös tavan lasista hörppyytän. Mut pillimuki vaikuttais olevan lemppari, ostin Tupperwaren uuden lasten pillimukin ja on muuten hyvä keksintö :) Taidetaan kuitenkii vuorotella nokkamukin, lasin ja pillimukin välillä. Ei kai siitä haittaa ole jos antaa juotavaa erilaisista mukeista? Luulis että on vaan hyväks ettei opi pelkästään yhtä tapaa juoda.
 
meillä kans käytössä nokkamuki nyt. pillimukiin siirrytään vasta lähempänä joulua. niin toimittiin esikoisenkin kanssa ja se tuntui hyvältä! :)
 
Haha! No ei ainakaan esikoisen kielenkehitykseen vaikuttanut, eikä hammaslääkärissäkään kommentoineet, mutta joo, on meilläki pillimukit olleet käytössä heti, kun oppi niistä juomaan. Nukin silikoninokkainen nokkamuki vauvalla, mutta myös tupperin nokkamukia käytetään ja joskus hörpytänki.
 
Me saavuttiin eilen mummolaan kolmeksi päiväksi ja poika valvoo edelleen. Ja samoin äiti. Nukahti normaalisti klo 20 ja nukkui klo 22 asti kun tämä alkoi. Ei rauhoitu oikein muualle kuin syliin ja vasta 30min hyssyttelyn jälkeen ja jos yrittää siirtää johonkin alkaa itku. Arvatkaa tekisikö mieli ajaa sama 7h kotiin mikä meni tänne tullessa?
 
En saa näköjään padilla kopioita linkkiä mutta katsokaa www.lekmer.fi ja sieltä Philips Avent muki. Noita on myynnissä muuallakin, ihan Cittari/Prismassakin. Tuon tyyppiset mukit ovat mm.puheterapeuttien suosittelemat mukit tällä hetkellä! Toimii!!
 
Siellä on näköjään monta Philips Aventia, mutta se vihreä 260ml joka maksaa 10,90€ ja on loppu varastosta. Josta juodaan kuin normi lasista mutta siinä on se silikoninen kansa...
 
Huoh, nytkö meillä on väärät mukitkin. :grin Millä tavalla nokkamuki sitten haittaa puheen kehitystä? Eihän se siellä suussa ole kuin hetken verran päivästä.
 
Ei meilläkään noita mukeja ole :grin vaan ihan perus kovanokkainen muki. Ainahan se teknologia kehittyy ja markkinoille tulee jotain "parempaa". Kylläpä meidänkin sukupolvi on oppinu puhumaan ilman noita mukejakin :rolleyes:
 
Huoh mikä aamupala show oli tänään. Poika oli ihan villinä ja lopputulos oli puuroa lattialla, pöydällä, pojan päällä minun päällä (hiuksia myöten). Paras oli koiran hämmentynyt ilme, kun lusikallinen puuroa putosi suoraa nukkuvan koiran kuonolle.:grin
 
En siis tosiaan muista tarkemmin, miten se nokkamuki oli huono juttu, mutta näin nyt joku oli tutkinut. En siis todellakaan tarkoita, että kukaan täällä olis lapsensa pilaamassa tarjoamalla nokkamukista.
Näinhän se on, että suositukset muuttuu asiassa, kun asiassa. Nykyään ei esim. suositella vellin antamista, mun lapsuudessa on velliä juotettu 3kk iästä alkaen. Nyt on tutkittu tätä nokkamukia ja todettu, ettei paras mahdollinen. Jokainen äiti aivan varmasti tekee valinnat oman lapsensa parasta ajatellen. :Heartred
 
Onko tuo aventin muki se "läikkymätön" muki? Se jonka kansi siirtyy sisäänpäin kun lapsi juo mukin reunalta? Meinasin ostaa sellaisen, mutta on mennyt hermo noihin "läikkymättömiin" nokkamukeihin useamman kerran kun kaikki ovat sellaisia ja tyttö ei saa imeä.. Mutta siis onko olemassa lasten silikonista mukia, jossa ei olisi mitään läikkymättömyyssysteemiä? Meillä tyttö juo paksun maitonsa tuollaisesta mummujen käytössä olevasta "nokkamukista" kannella tai ilman.. Nykyään ei meinaa maito kelvata silikoninokkaisesta nokkamukista vaan pitää saada se tavallinen josta sitten hörpitään hymyssä suin.. Itsellä vain tekee pahaa kun nuo pienet alaetuhampaiden alut kolisevat siihen kovaan muoviin.. :grin

Ja voi Lokakuu.. tiedettiin Tammikuusta lähtien, että tytön leikkaus tulee olemaan tässä kuussa ja, että se tuo oman shownsa tähän kuukauteen.. Nyt sitten Helsinkiin mennään 7.10, leikkaus tapahtuu 8.10.. Pitää selvitellä auton parkkimahdollisuuksia, hotelliyöpymisiä, maksukatto asioita yms yms leikkauksen osalta..

Onneksi tyttö nyt juo tosiaan tavallisesta mukista ja syö tosi hienosti jo.. Maissinaksuja ja muuta pientä sormiruokaa syö tosi näppärästi ja ruoka menee todella kokkareisena.. Ja mieluummin syö sitä kokkareista kuin sileää ja se on hyvä koska äiti inhoaa sitä litkuruokaa joka ei pysy lusikassakaan kunnolla :p Ja leikkausta nähden tämä tilanne ruokailun kanssa on aivan mahtava :cat: Ei pelota miten syöminen lähtee sujumaan leikkauksen jälkeen kun lähtötilanne on kuitenkin näin hyvä..Eikä nirsoile edes mistään.. Aivan sama mitä suuhun lykkää, kaikki syödään :grin Ehkä joskus vähän puistatellaan jostakin, mutta syödään silti :grin

Leikkaukseen liittyvien valmisteluiden lisäksi pitää selvitellä omat raha-asiat kuntoon Kelan puolelta.. Sain päätöksen kotihoidon tukeen, mutta se nyt on niin pieni ettei ole mahdollista sillä jäädä kotiin hoitamaan tyttöä :sad001 Ja nyt se kotihoidontuki sitten sotkee työmarkkinatuen hakua kun pitäisi työvoimatoimistoon ilmoittautua ja pitää selvitellä miten saa katkaistua sen ja samalla haettua työmarkkinatuen niin, ettei tule rahattomia jaksoja..

Siihen taas oman paineensa tuo se, että eilen tehtiin asuntokauppoja ja vedettiin nimet alle paperiin, jolla hyväksyttiin asunnon myyjien tekemä vastatarjous.. On siis ollut kaiken muun lisäksi asunnon osto asiat mietittävänä ja setvittävänä ja kun pankki vielä antoi oman silauksensa lupaamalla ensin turhan ison lainan ja sitten eväämällä sen sopimuksesta huolimatta.. Joten asuntokaupat siirtyivät hieman ja tuli paljonkin laskettavaa ja selvitettävää itselle.. Nyt onneksi sekin asia on tulossa päätökseen ja todennäköisesti oma koti odottaa tuolla vähän matkan päässä muuttoa, jota päästään tekemään tytön leikkauksen jälkeen :) Tosin ei siitäkään helppoa tule kun tyttö on toipilaana kuukauden verran leikkauksen jälkeen ja on vahdittava, ettei laita suuhunsa yhtään mitään soseruokaa ja maitoa lukuunottamatta..

Mutta tuohon kaikkeen vielä lisänä kodin hoito, tytön hoito yms. niin on saattanut hermo kiristyä hieman tässä heti alkukuusta :grin
 
Onnea uudesta kodista, Mariel. Tapahtumarikkaalta kuulostaa teidän lokakuu. :)

Täällä taidettiin just keksiä ryöminen. Yritystä on ollu jo pitkään, mut nyt tais tekniikka löytyä. Räkää ja alahampaiden tynkät löytyy myös.
Äiti potee flunssanpoikasta ja koti-ikävää. Syksy on siis täällä.
 
Meillä on muuten taikamukiki eli siitä juodaan ku oikeesta mukista, mutta siinä sellainen silikonireunus ja kansi, ettei kaadu juomat pöydälle mukin kaatuessa. :)
 
Mariel, tuon pitäisi olla just sellainen muki että ei läiky heilutellessa. Lapsen huuli painaa kantta sen verran alaspäin että juomaa tulee siitä kohtaa niinkuin oikeasta mukista. Itse en ole kokeillut mutta pari ystävää on kehunut todella hyväksi! Jos tulee tänään kauppareissulla tuollainen vastaan niin saattaa jäädä ostoskoriin :rolleyes: etsimään en ala...
 
Mä en edes tarjoo vettä, oonko ihan paskamutsi?! Mutta kun muutenkin ongelmia pienen painon takia, niin vesi tuntuu ihan turhalta vatsantäytteeltä. Eli tissimaitoa vaan juo.
 
Ei se Kolibri pakollista oo :) mä annan veden sijaan ruualla välillä pumpattua kylmää maitoa :)
 
Muillakin siis on vastaavia taikamukeja, ku tuo Avent, esim. NUKilla ja mikähän lie tuo meidän muki. Voin kyllä sitä suositella, on se kätevä. On meillä silti nokkamukejaki käytössä, ku käytetään melko monenlaisia. Esikoisella sit vähitellen siirryttiin kyllä siihen, ku sen bongasin jostain lastentarvikeliikkeestä.

http://www.pikkupiia.fi/tuote/119/1907/nuk-magic-cup-muki
http://www.pikkupiia.fi/tuote/119/178/pikku-piia-taikamuki-grip
http://lekmer.fi/lapset-ja-vauvat/syo-ja-juo/mukit-ja-lasit/philips-avent-magic-muki-260-ml-punainen
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top