Lokakuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vesta
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kelalta neuvoivat mua että verotuksen 2013 mukaan tai just se 6 viimeisen kk tulot, mikäli noussut tuosta 2013 vuodesta sen 20%. :)

Nyt voi sanoo et onneks olen vuonna 2013 ollu töis ni tulot kohenee huomattavasti nykyisestä työttömyyskorvauksesta.
Meil oli se kolmas rakenneultra ja tällä kertaa saatiin vihdoin se sydän sieltä kunnolla näkyviin ja tietty se sukupuolikin selvisi. Tyttö olis tääl tulossa :)
Kommentoin vielä tohon rakkauteen vauvaa kohtaan...ei täälläkään kumpikaan meistä vielä erityisesti mitään tunne. Isäntä sanoo ku ei ole vielä oikein konkretisoitunu hänelle tää vauvan tulo. Ite vaikka potkut tuntee mut silti on niin epätodellinen olo et onko siel oikeesti joku tulossa. Uskon että sit viimestään ku nyytti on sylissä ni jotain alkaa tuntee.

• Tykkään
Reaktiot: jnk
Mä oon kyllä ihan tyytyväinen, että tulee 2013 vuoden mukaan tosin ei se paljia eroa 2014 vuoden, mutta hiukan kuitenkin. Alotin tänää ton hirveen vauvavaate kasan pesun huomenna pitäs jatkaa ja alottaa niitten silittäminen -.- Tota vaatetta on niin paljon etten ehi varmastikkaan käyttämään edes kaikkia ennenku kasvaa aina seuraavaa kokoon. Silti pakko ostella lisää, mutta täytyyhän sitä uuttakin olla ettei kaikki ole serkun ja pikkuserkun vanhoja :D Matkarattaat ja siihen sopivs kaukalo lähti eilen tilaukseen! :) Enää täytys ostaa lipasto mihin saa sitte vaatteeita. Ja muuten sitten pienempiä juttuja rasvoja, pulloharjaa yms. Hoitopöytä en aio hankkia, täytyy miettiä mikä ratkasu siihin keksitään kuhan ensin tietäs missä asutaan silloin. Ens viikolla olis ikeaan sekä tuurin kyläkauppaan tarkotus suunnata saa nähdä mitö kaikkea tarttuu matkaan :P Sit voiski vaa aika mennä nopeesti, tuntunu että viime viikot madellu eteepäin.

Mulla tulee onneks samoilla tuloilla kuin edellisestä kun toinen tulee sen kolmen vuoden sisällä. On nimittäin sen jälkeen tulot huonontuneet.

Mulla on tulot huomattavasti parantuneet vuodesta 2013, eniten nyt vuoden alusta kun aloitin uudessa virassa. Työnantaja maksaa kolmelta ekalta äippälomakuukaudelta normaalin palkan, mutta mulla on nyt selvityksen alla miten tuo tukien maksu menee sitten siitä eteenpäin. Että saanko automaattisesti sen vanhempainpäivärahan laskettuna viimeisen 6kk mukaan tulojen parantumisen myötä, vai pitääkö sitä erikseen anoa/huomauttaa ja toimittaa jotain verotustietoja Kelaan. :confused004

Jos haluaa edellisen 6kk perusteella saada vanhempainpäivärahaa, täytyy se ilmoittaa hakemuksessa. Työnantajan tulee toimittaa kelaan tiedot äitiysvapaita edeltävien 6kk:n tuloista. Näin ainakin 2013 :)

Mulla taas se että helmikuusta työttömänä ja sitä ennen opiskelin niin ei vaikuta että mistä sen rahan määräytymisen katsoo...

Tuola aijemmin oltiin puhuttu rakkaudesta lasta kohtaan. Kyllä mua vähä hävettää myöntää mutta alussa melkein toivoin, että menee kesken, koska olo oli niin huono.... 4viikkoa oksensin sängynpohjalla niin kyllä alko vituttamaan. Samalla tuli pahaa oloa lisää, että ajattelen näin toivotusta lapsesta...

Vieläkään en oikein käsitä että lapsi on tulossa vaikka liikkeet tuntuu jokapäivä tosi selkeesti.

Nyt tässä vaiheessa kun miettii, niin kyllä se alku oli tosiaan toivotonta aikaa, kun ihan hirvee olo koko ajan, mitään ei jaksanut tehdä ja fiilikset todella down.. Mut aika hienoa ajatella, että siitäkin selvittiin ja nyt on ainakin täällä ollut suht seesteistä, mitä nyt mahariiviö riehuu koko valveilla olo ajan ja maha alkaa olla aika paljon tiellä. :D

Mulle sanottiin neuvolassa noista tuloista, että 2013 on tällä hetkellä viimeisin "valmis" verovuosi. 2014 verovuosi taitaa varmistua sitten, kun veronpalautuksiakin aletaan makselemaan. :) Mä oon tienannut tänä vuonna niin huonosti, että menee väkisinkin tuon 2013 mukaan, tosin silloinkin tienasin melko vähän kun opiskelin vielä.

Ei oo tullut nyt hetkeen tänne kirjoiteltua! 9.6. rakenneultrassa oli kaikki ok. Sukupuolta ei saatu tietää vaikka mies olisi kovasti halunnut :D Vaikka eipä meille ole väliä kumpi tulee. :)

Tarvikkeita ollaan jonkin verran osteltu, käytetyt vaunut löydettiin halvalla ja ainoastaan yhden vaatteen olen ostanut uutena :D Ne pienimmät koot jää niin nopeasti pieneksi. :) Kirppareilla on tosi hyväkuntosia vaatteita, paljon ja halvalla.

Tuosta rakkaudesta lasta kohtaan.. En itsekään ole kokenut mitään suuria rakkauden puuskia vielä. Tottakai ollaan miehen kanssa molemmat onnellisia. Ehkä munkin on tätä vaikea vielä käsittää, vaikka pieni liikkuukin päivittäin ja tuntuvasti ja vaatteetkin alkaa kiristää. Välillä tuntuu että ystävät ja perhe on paljon enemmän innoissaan vauvasta, kuin minä itse :D Ehkä sekin vielä muuttuu :)

Onkos muut ollu jo perhevalmennuksissa? Mä olin eilen ensimmäisessä (jouduin vieläpä menemään yksin kun mies ei saanut työvuoroa vaihdettua) ja on edelleen vähän ristiriitaiset tunteet kyseisestä valmennuksesta.

Mä en oikein tiedä siitä perhevalmennuksesta menenkö sinne vai en. Kuullut vaan pelkkää negatiivista siitä. Synnytysvalmennus olisi varmasti ihan eri asia.
Sain anopilta ja omalta äidiltä vauvanvaatteita, äitiyspakkaus on tilattu ja sitten sain kiertopalkintona paljon lastenvaatteita. Ei siis tarvitse ainakaan alle 68 koon hankkia mitään. Villahaalarit, junasukat. peitto ja joku neuletakki pitää neuloa, mutta uskon että pärjätään parit eka kuukaudet ihan ok.
Hain myös äitiysrahaa ja pistin sen vanheimpan rahankin jo hakuun, vaikka eihän sitä saa ennen jälkitarkastustodistuksen lähettämistä.

Tuohon meidän neuvolan perhevalmennus"pakettiin" kuului jo toukokuussa olleet 2 luentoa, jolle ei kumpikaan päästy lyhyen varoitusajan takia.. Sitten on neuvolassa 2 kertaa, tässä ensimmäisessä oli aiheena Synnytys ja imetys. Aika rehellistä settiä se terkka puhui siellä synnytyksestä, jos en aiemmin jo jännittänyt kyseistä tapahtumaa niin nyt ainakin... Imetyksestä katsottiin itseään toistava 40min pituinen video, että ehkä valmennus olisi voinut olla lyhyempi tai sisältöä suunnitella eri tavalla. No, ensi kerralla aiheena vauvan hoito, katotaan millasta settiä siellä on :D

Perhevalmennukseen en mene. Sain muutamilta ihmisiltä kuulla että se on ihan turha homma joten päätös olikin helppo. Mä olen vähän sosiaalisesti rajoittunut yksilö ja ajatus kokonaisesta laumasta innostuneita äityleitä inhotti mua suuresti. Tunnen parit kätilöt ja ne on luvannu pitää mulle synnytysluennon jos haluan. Kuka tahansa edes hieman telkkaria katsonut tietää, että synnytys on likaista ja kivuliasta ja voi olla todella traumaattinen kokemus. Ei siihen liittyviä tuntemuksia voi juuri selitellä vaan ne täytyy kokea itse. Imetykseen ja vaippojen vaihtoon opastetaan synnytyksen jälkeen ja tiedän isännän olevan vaippa-asioissa mua paljon kokeneempi. Kavereita olisin ehkä tahtonut mutta sitten taas muistin etten mä pidä mammatyypeistä. Kun tapaan muita ihmisiä niin haluan mieluummim että minua kannustetaan puhumaan muusta kuin niistä vaipoista ja väsymyksestä. Monilla tutuilla on lapsia ja neuvoja satelee varmasti niin pitkään kuin vain sallin sen jatkuvan. Että eiköhän ympäristö valmenna ihan tarpeeksi :)

Mä olen menossa synnytysvalmennukseen ja katsoin että saatavilla olis myös joku imetysvalmennus tms...ehkä se ei olisi niin paha sekään koska se on asia joka mua eniten hirvittää. Asiaa ei auta lähimpien ystävien kokemukset joilla kaikki ei ole mennyt ihan putkeen. Viimeisen kertomus kaverilta oli että synnytyksen jälkeen äitiä vedetty ja kiskottu nänneistä ja tissistä kun vauva liian pieni ja matalat nännit ja ei tahtonut imetys alkaa onnistua.

Meillä ei ole ollut neuvolassa tai ultrissa minkäänlaista puhetta synnytys tai perhevalmennuksesta, onkohan täällä sellaista edes, pitää kyllä kysellä seuraavalla neuvolakerralla, synnytysvalmennus kiinnostaisi ja myös tuo Agapen mainitsema imetysvalmennus, eihän tässä ole enää kuin reilu kolme kuukautta aikaa :)

Meidän kylällä ei ole synnytysvalmennusta. On vain powerpointti netissä ja mahdollisuus käydä tutustumassa synnäriin viikolla kolkytjotain. On vain perhevalmennus jossa tulevat isit ja äidit katselee videoita ja keskustelee tuntemuksista ja niille kerrotaan miten valmistautua perhe-elämään. Ja sitten jumpataan yhdessä lantionpohjan lihaksia. Imetystäkin on ihan turha harjotella etukäteen. Homma opetetaan hyvin yksityiskohtaisesti sitten synnytyksen jälkeen.

No nyt alkaa hirvittää vieläkin enemmän. Agapen kuulema nännien kiskominenkin kuulostaa ihan järkyltä. Mun siskolla oli jotain ongelmia, mutta en ole kuullut kohdeltiinko häntäkin noin väkivalloin. Järkyttävää. Mutta on hoitohenkilökunnassa eroja sen olen itsekin saanut kokea. Toinen kuin päivänsäde ja toinen taas no..se menninkäinen. :hilarious: Sitähän on olemassa kaikenmaailman nännipumppuja ostetaan vaikka semmonen sitten niin ei tartte tulle kiskomaan mun nännejä hei!!

Mulla ei valmennuksissa ahdista mikään muu, kun se että sielä on vieraita ihmisiä joille pitäs kertoa omia asioita... Ja vielä kaikkien kuullen semmosia asioita, mitä ei välttämättä kavereillekaan kerro tms..

Takaisin