Lokakuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vesta
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Etuuksista on jo keskustelua otsikon "äitiysraha ja muut etuudet" alla. Sieltä kannattaa tarkistaa :)

Noo en löytäny mut hain pakkauksen, lapsilisän ja jonku vanhempainpäivä rahan :D

Hassua sillei et ku oon työtön, niin saan vähimmäismäärän äitiyspäivä rahaa. Kelan sivulta luin että se on vähintään 24e/päivä ja se on sit kai se minkä mä saan. Nii aika jännä sillei et kun lapsi tulee niin saa vähemmän tukee kun mitä tulee työttömänä? Ja sit saat ku vertaa siihe et opiskelin niin sai vähemmän tukea kun työttömänä :D jos ei ollu opintolainaa... tai koulussa ollessa se oli jotai jonku verra yli 400e kuussa siis opintotuki mut työttömyysrahat 520e/kk vaikka nimenomaanha koulussa käyvä enemmä sitä rahaa tarvii ku työtön

Joo, mä oon aina ollu sitä mieltä et noissa kelan tukien määrissä ei oo mitää logiikkaa... Tekemättä mitään saat enemmän kun tekemällä jotain... Myös kotihoidon tuki on ihan naurettava! Ei kauheasti kannusteta jäämään kotiin lapsen kanssa... :/

Ellinoora, tsekkaa mitkä olivat sun vuoden 2013 verotustulot (niiden mukaan pääsääntöisesti menee noi äitiystuet). Mutta jos oot tienannut viim 6kk ennen äitiysloman alkua enempi kuin v 2013 yhteensä (pitää olla 20pros enempi) niin tuet lasketaan niiden mukaan. Ja siis tietty kerrot ne 6kkn tulot kahdella, se on verrokkiluku jota käytetään.

Mieki olen työttömänä ollu nyt reilu 6kk ja luojan kiitos ne rahat lasketaan 2013 vuoden tulojen mukaan. se kelan sähköinen hakemus on siit hyvä et niit tuloja ei tarvii mistään kaivaa vaan se järjestelmä hakee ne ite. Meillä neuvolatätin kanssa käytiin läpi mitä kaikkea sieltä kelasta haetaan. Äippäpakkausta varten neuvola antaa raskaustodistuksen jonka saa kun raskaus on kestäny sen 154vrk. Se täytyy kelaan lähettää tai skannata liitteeks. Sen lisäks haetaan se lapsilisä ja vanhempainpv raha.

Lumileopardi mää opiskelin sillon ja nyt ollu helmikuusta asti työttömänä niin ei siinä oikeen oo eroo :s

Joo no hain sitten oikeat tuet, hyvä :)

Joo tuntuu kyllä tosi kummalliselta että työttömänä tulee enempi rahaa kun koulussa käyvälle, siis jos ei ota opintolainaa...

Työttömyyspäivärahat kertyy suurin osin meidän elinajan palkoista maksamista työttömyysvakuutusmaksuista, joten sinällään ihan loogista. Opintotuet taas rahoitetaan pitkälti verovaroin.

:) Ja sitäpä ollaan taas juuri nostamassa. Työttömyys kun korkealla koko maassa tällä hetkellä. Sitä maksaa molemmat; työntekijä ja työnantaja.

"Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu on 0,65 prosenttia palkasta. Tämä on 0,15 prosenttiyksikköä edellisvuotta korkeampi. Työnantaja maksaa työttömyysvakuutusmaksua 0,8 prosenttia palkasta." Tuo taitaa olla tämänhetkinen tilanne.

Ai että työttömille lisää tukea ku nyt? Mä luin uutisista sen tippuvan niinkun tippuu lapsilisä, vanhusten tuet :o

Niin mä luulen, että työttömyysvakuusmaksujen korotuksen takana on ensisijaisesti kattaa isompi ihmisjoukko kuin korottaa korvauksia. Ettei tarviis valtion ottaa velkaa maksakseen työttömyydestä...

Niin no tuntuuhan se hassulta että viedään työpaikat ulkomaille, lakkautetaan firmoja kouluja kauppoja ynnä muita ja sit otettais velkaa että kaikilla työttömäks jääneillä pysyin katto pään päällä... en tiiä, tosi hankala tietää mitä noilla päättäjillä pyörii päässä, vai pyöriikö oikeesti mikään muu kun se oma 8000e/kk palkka :D

Joo siis Ellinoora tarkoitin että työttömyysvakuutusmaksut nousee. Juuri siksi, kuten Pauvelikin totesi, kompensoimaan valtaisaa työttömien määrää ts työttömyyskorvausten maksu on tällä hetkellä huipussaan. Ja ihan päätöntä korottaa ihmisten palkkoja PERÄTI 16€ kuussa ja samaan aikaan sitten nostetaan työttvakmaksua. Eli käteen jää verojen jälkeen enempi jokunen euro. Mun puolesta tuon korotuksen olis voinut jättää tekemättä tänä vuonna.

Siis nyt en taas tajua :D ihmisen palkkoja on nostettu, mutta samalla nostettu maksuja eli palkansaajalle ihan + - 0 ? Oon ihan ulapalla ja pahasti kaikesta noista veroista ja muista ku en oo niin pitkään koskaan ollu töissä :s hävettää oikee ku en nyt iha ymmärrä

Peruspolitiikkaa ;) juuri noin tällä hetkellä kaavaillaan. Ehkä tulee joillekin tuloluokille veronalennuksia, mut nehän nyt taas on desimaaleja.

Tuo palkkaratkaisu tosiaan on +/- 0 niille, jotka tienaavat yli 3000€ kuussa. Sen alle tienaavat saavat muutamia euroja kuussa lisää. Onneksi ei sentään lähdetty enempää korottamaan. Tuonkin korotuksen olisi mielestäni voinut jättää tekemättä.

Aiivan pittää niin paljon saada kuussa! Joo on ihan perus juttu ja kyllä hävettääki kysellä ku mitään en noista tajua :D sit ku mun matikkapää rajottuu pienten numeroiden miinus ja pluslaskuihin niin oon ihan hukassa kaikkien isojen numeroiden kanssa tai niissä missä on pilkku :D :D

Heippa:)

Mun on pakko avautua aiheesta, mistä en oikein uskalla ääneen puhua.. Tulossa siis ensimmäinen lapsi. Toivottu ja odotettu :) Tuntuu, että kaikki odottajat ja äidit kertovat suuresta rakkaudesta jo mahassa potkivaan vauveliin.. Miksi minä en tunne mitään? Onko minussa jotain vialla?

Älkää käsittäkö väärin, olen onnellinen ja iloinen. Tarvikkeitakin on jo ostettu. Mutta en osaa tuntea vielä mitään sen suurempia tunteita masuasukasta kohtaan. En tunne häntä, enkä tiedä millainen kaveri sieltä on tulossa. Olenko masentunut? Ei minusta yhtään kyllä siltä tunnu.

Takaisin