Liikunta

Mää käyn salilla pari kertaa viikossa ja oon miettiny että saanko tehä esim vatsarutistuksia.Mulla on ollu vuotoa..jotku sano että silloin ei saisi harrastaa liikuntaa.En halua kuitenkaan ihan plösähtää.Lisäksi tanssin balettia.
 
Mää käyn salilla pari kertaa viikossa ja oon miettiny että saanko tehä esim vatsarutistuksia.Mulla on ollu vuotoa..jotku sano että silloin ei saisi harrastaa liikuntaa.En halua kuitenkaan ihan plösähtää.Lisäksi tanssin balettia.

Vatsojen kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei tee sellasia liikkeitä mistä voi tosiaan olla haittaa. En nyt ulkoa muista mistä eteenpäin ainakaan suorille vatsalihaksille ei suositeltu, löytynee varmaan netin syövereistä mutta aika aikaisin kannattaa ne jättää pois... mutta viime kädessä asiansa osaava pt esim voi suunnitella sellaset liikkeet jotka on varmasti ok :) ja jos vuotoa on niin ei varmaan kannata kovin rasittaa, ehtiihän sitä sittenkin kun on tilanne siltä osin rauhoittunut.
 
Kiitos vastauksista Daiya Taidan jättää ne vähemmälle.

Kurkkasin vielä äkkiä niin ainakin meidän kunnan neuvolan sivuilla liikuntaohjeistuksessa sanottiin että syviä vatsalihaksia voi treenata 7. kuukaudelle asti, mutta suoria esim. just rutistukset ja lankut tulis välttää. Ei ollut sen tarkemmin mistä lähtien, eli voi olla että ne kannattaa tosiaan tiputtaa pois jo nyt. Korjatkoon toki jos täällä jollain on ajankohtaisempaa tietoa :)

Mulla on jäänyt taas liikkuminen ihan minimiin, oon ollu niin väsynyt :arghh: pakko yrittää tsempata nyt, esikoisen aikaan jäi aika vähille ja sen kyllä huomasi kun raskaus oli loppusuoralla ja ohi... hirveä kurominen takas kuntoon :hilarious: ärsyttää kun ensimmäinen mikä jää on aina tuo liikunta, vaikka tykkään kyllä liikkumisesta. On vaan niin masentavaa kun on ollut joskus elämässään paaaaaljon paremmassa kunnossa... niin nyt varsinkin kun heti puuskuttaa ja sykkeet taivaissa niin ei paljon huvita lähteä rankempaa treeniä vetämään :banghead:
 
Punttisali ja uinti pääasiallisina harrastuksina.
Ulkona tulee kyllä myös lenkkeiltyä, yleensä kävellen. Keväällä muutaman kuukauden ajan kävin juoksemassa, mutta se jäi kun tuli helteet ja nyt ei vaan ole tullu lähdettyä.

Retkeilyä tulee kans harrastettua jonkun verran. Vois useamminkin käydä kun noita luontokohteita olisi niin paljon.

Nyt lähinnä odotan vaan, että uimahalli aukeaa :grin
 
Harrastan tanssia, mutta nyt on ollut kaikki kesätauolla... Tänään kokeilin pitkästä aikaa vähän jumppailla ja tanssahdella kotona - luulin kuolevani :eek: Tulipahan ainakin todettua, että hyppiminen ei oo enää mun juttu niin kauan ku vatsan seudulla kasvaa mitään ylimääräistä!

Kevyttä jumppaa ja lenkkeilyä siis jatkossa, ehkä myös ei-niin-lennokasta tanssia niin mielikin pysyy virkeänä :woot:
 
Mie en oo jaksanut liikkua juuri ollenkaan. Pari viikkoa sitten pari pyörälenkkiä ja viime viikolla yksi kävelylenkki. Muuhun en oo kyennyt. En vaan jaksa :sleep011
 
Mä tein ensimmäisessä raskaudessa kaikkia vatsalihasliikkeitä siihen asti kunnes rupesi vatsalihakset lähtemään erkaantumaan, mikä oli aika myöhäisillä viikoilla. Nyt huomaan, että alkaa jo alavatsalla tuntumaan vähän rakoa, niin täytynee jättää suorien tekeminen kohta.
 
Onko kellään muuten kokemusta spinningistä? Mitenhän se toimis raskausaikana, kun kuvittelisin et olis hyvää kokonaisvaltaista liikuntaa noin yleisesti :angelic:
 
Mä harrastin sitä nuorempana, enää en jaksais, siinä pyöräillään ihan sika lujaa. Kirvailin tulipunaisena ja vinttasin ku hullu. Saattaa riippua ohjaajasta myös mutta tämä oli orjapiiskuri.
 
Kokemusta ei raskaana ollessa oo mutta kommentoinpa silti :grin Spinningissä tietysti se hyvä puoli, että ite voi säädellä vastusta ja rankkuusastetta. Varmaan oman voinnin mukaan, ainakaan siinä ei tärähdyksiä ja muuta tuu joten sen puolesta varmaan hyvää liikuntaa :) sykkeitä vähän ite ehkä seurailisin, ettei liikaa nouse (kun helposti siinä niin käy). Mutta jos olo antaa myöten niin ei kai siihen estettä ainakaan ole.
 
Hah, apua, ajattelin et siellä vois tehä omaan tahtiin jos ei jaksa muiden mukana! :dead: Oon yrittäny ettiä jotain hyvää ryhmäliikuntamuotoa, mut kaikissa on lihaskuntoa tai painojen kanssa puuhaamista, ni pelkään ettei jaksa alkuunkaan tai tulee pissa housuun :hilarious: Ehkä valitsen zumban tai jonkun rauhallisen body balancen...
 
Mä en meinaa välillä jaksaa kävellä edes tavallisia rappusia ylös ja keväällä/alkukesästä juoksin vielä ihan hyviä lenkkejä lähes päivittäin. Mitä ihmettä tapahtui? :dead:
 
Mulla on kans tää liikkumisen aloittaminen to do - listalla kunhan nyt sais taas vaan inspiksen. Mulla tulee kesäisin AINA jostain syystä stoppi liikkumiseen, siis ettei vaan kiinnosta. Nytkin toukokuussa tuli stoppi. Sit syksyllä yleensä joku liikuntakärpänen purrut. Vaihdellen oon treenannut salia, ryhmäliikuntaa, kehonpainoharjoittelua ja juoksua. Odotan siis taas että elo-syyskuussa tulee inspis :rolleyes: toki nyt vähän eri tilanne et mitä voi ja pystyy tehdä :woot: mutta hieman mietityttää et mitä tästä tulee kun hyötyliikuntaakin ollut kesällä luvattoman vähän ja kunto varmasti jo surkea ja lisäksi tää raskaus. Portaiden nousukin tuntuu nostavan sykkeet ylös niin että hengästyy selvästi ja menee hetki ennenkuin tasaantuu.. :bag:
 
Mulla oli tällä viikolla viimeinen balettitunti ja ajattelin etten ehkä jatka sitä. Tunnen oloni niin paksuksi siellä...oon ehkä pinnallinen. :facepalm: Mut voisin jatkaa venyttelyä.Tuskin siitä on haittaa vauvalle vaikka mahakin samalla venyy?
 
Eilen itse vetäisin pitkästä aikaa kokovartaloon keskittyvän tunnin ryhmäliikunnan ja vaan suosiolla ”kevensin” eli vatsarutistukset tein enemmän sivuvatsoina, (kyljet) ja lankut suoritin polvet maassa ja nostelin sitten jalkoja. Varmaan mietti ohjaaja että onpas tyttö huonossa kunnossa kun ei vatsa vielä näy ulospäin mutta kyllä tuntuu jo itsellä lantion välissä pallo. Oli kyllä ihan huikeaa kun on ollut niin huono väsynyt ja kömpelö olo niin eilen kivasti pysyi tasapaino ja pääsi vähän peppua treenaamaan. Oli kyllä huikea fiilis. Body balance on kyllä maailman paras vaikka mihin tilanteeseen tahansa
 
Mä olen säännöllisesti harrastanut ryhmäliikuntaa (spinning, bodycombat, barre, jooga), mutta korona-aikana jäi pois. Yhdessä kohtaa oli pahoinvointia ja huimausta niin, että pienestä kävelylenkistäkään ei meinannut selviytyä. Nyt oon ollut onnellinen, kun oon taas jaksanut pitkiä kävelyitä ja siitä nauttinut :Heartred

Uskaltauduin hiljattain myös pilatesta ja joogaa kokeilemaan, mutta siitä seurasi inhottavaa vatsakipua, vaikka koitin tehdä kevyesti. Kroppa tuntui niin erilaiselta kuin ennen raskautta!

Kotijumppaa jatkossa kävelyn lisäksi ja mahdollisesti kuntosalia :)
 
Mites teidän liikuntajutut on jatkunu tai lähteny alkuun, tai onko? :grin itse en oo saanu vielkää persettä ylös sohvalta :eek: :troll: ilmottauduin kuitenkin raskausajan physiopilatekseen et ois ees jotain ja ehkä se motivois muuhunkin liikuntaan :rolleyes: jotain raskausajan kuntosali/liikuntaohjelman ostoa oon myös harkinnu mutta jos, tai kun, tää korona tästä pahenee taas niin ei kyl haluis kovin kuntosalilla käydä :stop:
 
Melko vähissä on ollu täälläkin :grin golfia oon pari kertaa käynyt pelaamassa, mutta liitoskipujen vuoksi alkaa olla sekin aika ikävää ajoittain, kävelemisen määrän takia lähinnä. Päätin alkuviikosta että tänään tai huomenna salille tai uimaan, toki molemmat jatkossa riippuu paljon koronatilanteen kehittymisestä...
 
Täälläkin on liikunta aika vähäistä. Osittain väsymyksen vuoksi ja sitten on vielä liitoskivut. Kävelyllä olen yrittänyt käydä, mutta se vähän tyssäsi niihin kipuihin. Ei pysty kävelemään kovinkaan reipasta vauhtia ja mitä enemmän kävelee sen kipeämpi on.
 
Takaisin
Top