Liikunta

mä kävelen päivittäin n. 5-8km nykyään (2-3 lenkkiä) ja omalla kohdalla sitä mieltä että reipas liikunta pitää kolottelut poissa :) esikoista odottaessa kärsin selkävaivoista ja niitä ei nyt ole ollut enkä silloin liikkunut näin paljoa vaikka liikuin kumminkin. Toki istumatyökin teki varmasti osansa.

Mullakin tekisi mieleni juoksemaan. Ennen raskautta ja raskauden Ekalla kolmanneksella menikin se yli 15km viikko mutta kun nyt kokeilin niin maha painoi tukalasti. Pysyn siis tässä kävelyliikunnassa ja yritän löytää juoksemisen ilon taas synnytyksen jälkitarkastuksen jälkeen :)

Auttaako sinulla kävely selkävaivoihin vai teetkö jotain jumppajuttuja? Kaipailisin kovasti vinkkejä miten saisi selkäkivun pois. Minulla kävely ja etenkin staattinen seisominen pahentaa tilannetta. Enkä oikein tiedä millaisia selkälihasliikkeitä voi tehdä raskaana.

Selkäkipua uhmaten olen käynyt reippailla kävelylenkeillä. Lisäksi harrastan aika raskasta akrobaattista liikuntaa, nyt heinä-elokuussa vain harvakseltaan ja saa nähdä pystynkö tämän mahan (ja selän) kanssa enää syksyllä säännöllisesti treenaamaankaan. Hyvin kevennettynä versiona toivottavasti ainakin.

Numea: Mulla tosiaan kävely auttaa selkävaivoihin. Selkävaivoja tulee itsellä esim. Pitkillä automatkoilla ja jos joutuu istumaan pitkiä aikoja muuten. Lisäksi teen kahvakuulalla esim etuheilautuksia muutamasti viikossa. Myös konttausasentoon meneminen ja siinä erilaiset venytysliikkeet auttavat :) opin näitä erilaisia selän venytystekniikoita kun olin esikoisen odotusajalla bailamama 9months liikuntakurssilla. Meillä siihen kuului ihana venyttelyosuus jossa painotettiin nimenomaan näitä raskausaikana mahdollisia vaivoja ja mitkä liikkeet niihin voi tuoda avun :) mutta meitäon erilaisia, mulla taisi esikon odotusajalla tuo seisominen tuntua myös jossain vaiheessa pahalta kun muistelen. Tsemppiä! Itse kävin myös fyssarilla esikon odotusaikana ja sieltä tuli vinkkejä myös. Suosittelen kokeilemaan jotakin :) neuvolan/työterveyshuollon kautta voisi järjestyä.

niin ja uimassa kävin esikoisen odotusaikana ja se oLi mieluisaa liikuntaa ❤ kannattaa ihmeessä kokeilla vähän kaikkea, toivon mukaan joku tuo helpotusta :)

Näemmä ei passaa kovin vauhdilla mennä mun ku alkaa närästää :( Joo ehkä haen ihan suosiolla jotain tähän närästykseen

Jouduin jättämään pyöräilyn jo todella hyvissä ajoin pois. Täälläpäin kun ei pikiteitä ole lähimaillakaan, ei nuo mäkiset ja monttuiset hiekkatiet tuntunu hyvältä rytkytykseltä. Muutenkin liikunta ollut ihan minimissä (poislukien töissä kävely n. 12000 askelta/pv ja hyötyliikunta kotona). Tiivis työtahti on aiheuttanut sen, että en enää päivän päätteeksi ole joko ehtinyt tai vaan jaksanut lähteä ulos. Nyt olen viikon saikulla ja aion ottaa ajasta kaiken irti, ulkoilla niin paljon kuin mahdollista! Marja- ja sienimetsässä sentään olen päässyt käymään, melkein voisi sanoa että päivittäin pikkusen. Helppoa, kun kävelee vain oman pellon yli omaan metsään ja kerää niin paljon kuin jaksaa :)

Tänään tuli testattua kansalaisopiston kehonhuolto tunti. Sopi erinomaisesti raskaana olevalle. Tehtiin liikkuvuusjuttuja ja venyteltiin. Ei tehty mitään mahallaan, mistä erityinen plussa tässä tilassa. Tuli myös pyöräiltyä sinne ja takaisin. Pyöräily onnistui helposti, toisin kuin se juoksu viime viikolla. Kaveri tosin uhkas, että heti kun tulee liukasta, niin hän kyllä hakee mut autolla.

Minä kävin koirien kanssa 5km hitaalla lenkillä (väsytti) ja sit vietiin auto huoltoon ja käveltiin koirien kanssa kotiin 4km. Ei paha, ylämäissä vaan supisti ja piti pysähdellä.

Ahdistaa ja masentaa kun ei pääse urheilemaan. Selkäkipu onkin lonkkasärkyä, eli liitoskipuja. Lisäksi pohkeet kramppaa ja jalat tuntuu pökkelöiltä. Taidan mennä tänään kaikesta huolimatta kävelylenkille vaikka se kostautuukin niin että lonkkaa särkee koko illan ja yön. Mutta mun elimistö ja pää ei vaan kestä kun jatkuvasti vaan istun tai makaan.

Mä en oo koskaan tarkkaan mittaillu syömisiä ja liikkumisia. Ei se koskaan oon niin kilolleen, enkä usko että nyt raskausaikanakaan. Pelkkä kävely ei mitään älyttömiä kuluta, mutta peruskuntoa sillä saa kyllä tehtyä/pidettyä yllä.

Mitenkäs muut, vieläkö pystytte hölkkäämään tai ihan juoksemaan? Mulla kuuluisi tuon polven kuntoutukseen nyt tässä vaiheessa lyhyet hölkkäpätkät, mutta eilen alkoi kolmannella pätkällä tuntua sen verran epämukavalta että oli pakko vaihtaa takaisin kävelyyn.

Takaisin