Liikunta

Tänään pitkästä aikaa pidempi lenkki. Hiljaa mentiin ja usein pysähdyksiä. Kyllä on vaivalloista mutta mä tuun hulluksi jos ei saa yhtään liikkua tai raitista ilmaa.

Tällä viikolla pitäisi käydä sovittamassa urheiluvaatekauppaan tilaamaani talvijuoksutakkia. Eihän se missään nimessä tule kiinni menemään mutta suht hyvin osaan kokoa arvioida toivon mukaan :grin takilla kuitenkin hintaa aika tavalla ja haluan just tämän takin ja nyt niitä vielä sai tilattua :grin vielä puuttuu sitten talvitrikoot. joulu/synttärilahja itselleni. Ja motivaatio lähteä taas liikkumaan synnytyksen jälkeen kunhan kroppa toipunut.
 
Oi mä ootan kans sitä hetkeä, kun saa kiskoa röllönsä päälle trikoot (eikä nuita ainoita pieruverkkareita, jotka vielä mahtuvat) ja lähteä lenkille ilman tätä vaappuvaa hanhen askellusta ja puhinaa. Ajatelkaa, voi vielä tulla sekin hetki, että käy ihan juoksemassa kevein askelin! :D
 
Oon kans alkanu haaveilemaan hikiliikunnasta! Mutta siihen nyt menee vielä pitkä tovi. Haluan, että kroppa saa toipua kunnolla ennen kun lähden isommasti urheilemaan. Tällä hetkellä päivittäiset kävelylenkit on ihania!
 
Mä en tuu pääsemään salille ikinä, kun en tohi lapsia ottaa mukaan mut meil tässä kylässä on sellainen 8km "siltalenkki" kun asumme joen varressa (me niinku väärällä puolella jokea) jonka saa kävellä vaunujen kanssa kerran päivässä. Vauva kuitenki pitää viedä ulos ainaki sen kerran päivässä. Riittänee mulle :)
 
Mites muuten tosiaan tuo vauvan kanssa ulkoilu? Tietenkin varmasti kelistä riippuu paljon ihan alkuun, miten pääsee/voi lähteä vaunuttelemaan. Mutta onko jotain sellaista "suositusta" tms, ettei heti ekoina päivinä voisi lähteä tai jotain? Tarkoitan ihan nyt niitä ensimmäisiä viikkoja, sitten tottakai päivittäin jossain vaiheessa ja itse ainakin aion myös (yrittää) nukuttaa ulkona vaunuissa.
 
Meillä neuvolassa suositeltiin että 2 viikkoa ois suositeltavaa odottaa.. Mut toki riippuu kelistä ja oli se joku -10 pakkasrajakin.. Mut tosiaan lähinnä meille sanottiin että no jos on pakko päästä ulos niin sit menee ja aloittaa max 30min kerrallaan ja siitä sit pikkuhiljaa pidentää aikaa..
Lisäks erikseen mainittiin että vaikka lähtis ulos heti ekojen päivien jälkeen niin about se 2 viikkoa olis syytä myös välttää esim isoja ostoskeskuksia jne missä on paljon ihmisiä ihan vaan lapsen immuunijärjestelmän heikkouden vuoksi...
 
Ja mä kyllä luulen, että se muutama viikko menee aika hyvin ihan kotosalla, pieneen tutustuen ja opetellen kaikkia juttuja, varsinkin kaikilla esikoisen odottajilla :)
 
Joo. Yksi tuolla neuvolan valmennuksessa kysyi ku heillä on koiria että millon se mennä jne.. Niin se terkka sanoi tosiaan että niin jos on jo lapsia joiden kanssa käy ulkona tai just koiria jotka on pakko ulkoiluttaa niin sit on vaan mentävä :D

Ite ajattelin kyllä kans että heti vaan kun on sellainen olo että voi mennä niin sit liikkeelle ja keskustaan jne.. Että varmaan kyllä se viikko tai kaksi ainakin tulee oltua kotona :)
 
No siis kun mun eka synty, oli kesä kukkeimmillaan ja kerrostaloon läkähtyi. Kuljin pihalla heti. Toisen synnyttyä esikoinen oli vuoden ja olin yksinhuoltaja, oli pakko käydä päivittäin hiekkalaatikolla. Ainoa mikä koin vaikeaksi oli se, että jos vauva halusi tissiä kesken ulkoilun, oli sitä tissiä annettava vaikka missä:) mun esikoinen on muuten nukkunut elämänsä päikkärit muutaman kk ikäisenä(6tuntia!!!) parvekkeella lumimyrskyssä pakkasessa :D
 
Mä ajattelin ulkoilla sekä vaunuilla että lapsi jossain kantovälineessä takin sisässä. Siellä pitäisi ainakin olla lämmin. Aloitetaan oman voinnin ja kelin mukaan vaikka postilaatikolla käynnistä. Mä oon muutenkin enemmän lenkkeily/ulkoiluihminen ja se kai alkuun on just parasta liikuntaa. Vaihtelun vuoksi vois sitten kattoo myös jotain vauvajumppaa ja tuota kehonhuoltoa jatkan myös. Siellä ei tehdä mitään fyysisesti vaativia juttuja.
 
Esikko syntyi tammikuussa, ulkoilut aloitettiin vaunuillen kun oli vajaa 2vk pikkupakkasia täällä päin suomea oli silloin(kin), itse kun tottunut kunnon talveen :grin nyt kun toinen syntyy niin pitäähän esikoisen päästä vähän ulos myös eli ulkoilut aloitetaan kelit huomioiden luultavasti hieman aiemminkin.
 
Mä kans tajusin eilen että tosiaan, pääsen kohta oikeesti lenkille ja jumppaan!!:p Tuli oikeen semmonen ahaa elämys:grin sitä kyllä suositellaan että juoksemaan tai esim sählyä pelaamaan ei kannata lähtä ennen ku on 6kk synnytyksestä. Kohdunlaskeuma riski. Mut ehkä 5kk jälkeen voi kevyesti alotella hölkällä. Kävelylenkkejä siihen asti.:)
 
Tuossa just kiukustuksissani reuhdoin menemään semmosen 1,5h oikein kunnolla. Vielä ei ihmeemmin kipuja ole, mutta myllerrys käy mahassa ja jotain pientä supistuksentapaista tuntuis olevan. Vähän jännittää mitä ilta tuo tullessaan.. Kannoin siis painavia vesiämpäreitä, työntelin täysiä kottikärryjä tuolla lumessa ja muutenkin tempo oli huomattavasti kovempi kuin yleensä.. Jaa miksi näin? No, yllätys yllätys, miehet.... :angry1'
 
8km!!! Mä olen niiiiiin kateellinen! Itse pystyn enää max kilsan kävelemään, sen jälkeen kramppaa/polttaa kyljet ja alavatsa vihloo.
Sama juttu! Mua niin ketuttaa tuo vihlonta! Kanssa jotain kilometriä vaan pystyy ja sekin kovalla vihlonnalla höystettynä.
 
Takaisin
Top