Liikunta!

Lankku ilmeisesti molempiin. Ehkä joku fysioterapeutti tai vastaava osaa tarkemmin sanoa.
Lantionnostot ovat hyviä, mutta taitaa siinäkin olla joku rankempi versio joka ei hyväksi meille juuri nyt.

Mutta ihanaa kun voi liikkua, pitää vain löytää se sopiva tapa. Sekä siis lihaskuntoa että aerobista.
 
No jotain sain treenattua eilen kun koko kroppa on nyt kipee! Pakarat, etu-jatakareidet niin että vaikee kyykistyä, olkapäät, ojentajat... Selkää ja vatsaa tosin en ole osannu kipeyttää ja ehkä hyväkin. Mutta näin kun pitkään treenaamatta. Tavallaan ihana tunne, mutta vaikee nyt ees kävellä
 
Tarttis kyllä mun ehottomasti enemmän harrastaa liikuntaa, nyt varsinkin kun raskaana on niin oon huomannut olevani täys köntys. Oon muutenkin aina ollut vähän kömpelö, mutta nyt on ihan moninkertaistunut. En ole sitten semmoisen 6-7v pikkulapsiän jälkeen pitänyt liikunnasta (järkyttävät koululiikuntatraumat + ei yhtään kotoa kannustettu liikuntaharrasteisiin) ja aina kun oon jotain yrittänyt positiivisella asenteella että noniin, nyt se tällä kertaa menee hyvin, niin oon aina lopulta naama näkkärillä että miten ihmeessä ihmiset voi pitää tästä. Joskus harrastin hetken aikaa ratsastusta mutta siitä luovuin kun ei ollut kotona rahaa kustantaa, sen jälkeen sitten lähinnä istunut heppojen kärryillä missä ei ihan kauheesti treeniä tule muuta ku pollelle :grin Koiran kanssa käyn kävelyillä, välillä tulee hyötyliikuntaa muissakin merkeissä.

Mies on tosi liikunnallinen ja nyt kannustanut mua monenlaiseen, kävelylle enemmän kuin koiran kanssa, nyrkkeilemään yms. Kuntosalillakin kävin joskus kokeilemassa joitakin kertoja, siitä oikeastaan kyllä tykkäsin jonkun verran. Mulla on rasitusastma ja polvi oireilee vanhan leikkauksen jäljiltä, jotka tietysti sitten omalta osaltaan tuo vähän lisää ikäviä puolia liikuntaan kun oon heti vaan vinkumassa ja tukehtumassa tai jalkaa polttelee. Oon pelännyt kovasti että millon alan lihomaan kun sitten musta tuntuu että sillon on aivan pakko alkaa liikkumaan enemmän, nyt kun oon vielä pysynyt nätisti normaalipainoisena mutta kenties jos raskaus tuo kiloja... Olishan se tietysti muutenkin hyvä, mutta...

Ajatellut oon lähinnä tota kuntosalia, mutta niihin on aivan järkyttäviä maksuja! Lisäks sitten tietysti mietityttää mitä uskaltaa tehdä jne. Oon myös äitiysjoogaa harkinnut, mutta sekin on tosi hintavaa. Ryhmäliikunta ei tosin kyllä muutenkaan oo ollenkaan mun juttu. Ehkä toistaseks yritän jatkaa kävelylinjalla ja sitte vaikka kotona jotain pientä jumppailla, mulla on 6kg kahvakuula ja 2kg käsipainot, eipä ainakaan oo liian isoja. :)
 
Kuntosalit ON ikävän kalliita. Tietty voi löytää jotain edullisempiakin... Itsekin oon nykyään vaan treenannu kotona sellaisells bodypump-tangolla. Aikanaan nautin salista kyllä. Ja etenkin tämmöiselle laiskuuteen taipuvalle joku ohjattu bodypump myös ois ihanaa ajoittain. Muttei oikein raaski hommata korttia kun ei kovin usein jaksais käydä. Lenkillekään ei yksin näin talvella ainakaan uskalla eikä jaksa kun pimeää. Eli hyötyliikuntaa. Tällä viikolla tosin 1x jumppa + 3x tunnin lenkki :)
 
Kävin tänään pitkästä aikaa uimassa. Se jos mikä on hyvää raskausliikuntaa. Tuntui ihanalta saada lantioon ja alaselkään liikettä. Ihan kun ois uus ihminen! :-)
 
Oi mä oon unohtanut uimisen kokonaan. Tapasin viime talvena käydä lenkillä uimahallin lähistöllä ja siihen päälle sitten uimassa. Voisikin taas ottaa tuon käytännön!
 
Aika järkyttävää! Oon käynyt viime aikoina reilun puolen tunnin kävelylenkeillä ja oon ollut niiden jälkeen yhtä poikki kuin ennen raskautta 1,5 tunnin lenkeistä! :shy: En olisi uskonut, että tässä vaiheessa (en ole vielä edes puolivälissä) kevyt liikunta olisi jo näin raskasta. Oon kyllä ollut kipeenäkin tässä eli liikunnasta ollut taukoa, mutta oonhan nyt ennekin ollut kipeenä eikä kunto ole näin romahtanut.
 
Kyllä raskaudessa on suurempi työ sydämellä, että kyllä se pistää puuskuttamaan....
Mä huomannu kans viime viikosta lähtien, että vähän reippaampi/normaali kävely jo tekee alavatsaan epämiellyttävän olon ja pakko hidastaa tahtia :/
 
https://lihastohtori.wordpress.com/2015/04/28/voimaharjoittelu-raskaus-stenman/

Tosi kiinnostava artikkeli raskausajan liikunnasta ja raskauden aikaisia fysiologisia muutoksia selitetty tarkasti ja niillä perusteltu suosituksia.
Kiitos tästä linkistä! Mä oon toistaiseksi kyennyt bodaamaan pahoinvoinnista huolimatta, kunhan juon hiilarilisää koko treenin ajan. Ilman sitä olo menee huonoksi äkkiä. Viikkoja vaan 6+4, joten vielä ois aikaa treenata normaalisti :)
 
mä oon huomannu itellä et tullu täs raskaus aikana varovaiseks...siis ehkä liianki.. eli kun oon lenkillä,kävelyllä ym kun alkaa nippailee / sattumaan nii lopetan heti ja meen lepää. sama jos on kovat kivut ollu esim liitoskipu tyyppistä, nii jääny kokopäiväksi kotiin enkä oo uskaltanu ku just vessaan liikkuu jne. tästä syystä varmaa painoki noussu aika reippaasti..:/ mut tänään olin sellasella n.3km kävelyllä ja about puolvälissä alko vihloo kunnolla alavatsassa..mut sit vaa hidastin vauhdin ihan minimiin ja meni sillä sit vähän ajan päästä ohi.
en tiiä oonko just ollu liian varovainen vai onko se vaa hyvä lopettaa ku alkaa kipuja tulee
 
Ei pientä kipua tarvitse varoa, tai itse en ainakaan ole varonut. Ei liitoskivut kaiketi vaarallisia ole. Toki joku järki päässä. Mutta mulla on liitoskivut pahimmillaan kotona oleskellessa ja puuhaillessa, ja sitten kun treenaan, en tunne niitä ollenkaan.

Jos liikunta aiheuttaisi tosi kovia menkkamaisia kipuja ja vaikka verenvuotoa, niin sitten lopettaisin heti.
 
Kävin tänään ihanalla pilatestunnilla. Olo on niin hyvä -ja niin myös mieli. Nyt sitten siirryin ns kohotettuun asentoon kun muut ovat selinmakuulla. Aikaisemmin on jo ollut vähän erilaiset vatsaliikkeet, nyt ei edes tehnyt mieli yrittää tehdä mitä muut...riitti että piti yhtä jalkaa irti maasta
 
Mullakin välil kävelles sattuu lonkkaan ti tohon sivuun. Pitää hidastaa vauhtia ja se häviää sit jossain vaiheessa. Nyt on hyötyliikuntana noi lumityöt tullu. En vaa tiä kui terveellistä selälle kun muutenki siä kipuja. Mut hoidettavahan neki työt on
 
mä just eilein luin jostain lehdesä, että on keholle parempi (ergonomian takia) työntää lunta kolalla kuin lapioida.Eli kola vaan käteen ja reidet huutamaan :grin
 
Kuulin pilatesohjaajalta, että jenkkitutkimusten mukaan 24h sisällä synnytyksesä tulisi yrittää aktivoida lantionpohjalihakset ( edes ne aivosolut, jotka niitä käskevät). Ilmeisesti merkittävä ero toipumisen kannalta. Pitää yrittää muistaa tuo, haittaa siinä ei ainakaan ole :)
 
Mulla alko liikunta heti lisääntyyn, kun työt loppu tai siis jäin lomille. Reissutöiden kans en jaksanut tehdä yhtään mitään, Nyt teen tunnin kävelylenkin vähintää kerran viikossa ja koitan pari kertaa päivässä hypätä crosstrainerille jos oon kotona. Tuntuu, että kipitän koulussakin portaat nopeemmin ylös kuin muut. Ihan selkeesti piti vaan päästä tuosta työstä eroon. Ryhmäliikuntoihin en kyllä oo osallistunut pitkiin aikoihin. Jotain pumppi+combat yhdistelmää on joskus tullut tehtyä, mutta kyllästyn tollaisiin niin helposti. Enkä oo kovin lahjakas oppiin jotain steppiohjelmia. Mieluummin pelailen höntsynä säbää tai futista tms. Mut kaikki mun lempparit ja pitkäaikaisimmat harrastukset (ratsastus, laskettelu, kiipeily) on kiellettyjen listalla.
 
Kun tuo LA lähestyy niin huomasin tänään ettei pilates ole ehkä se juttu enää, vatsa painaa "liikaa" ja parempi säästää tuntimaksut synnytyksen jälkeen. Kurja, mutta ehkä tää tyyppi tajuaa tulla ulos kohta. Onneksi vielä voi pyöräillä, vaikka siis mennään aika hitaasti ja syke nousee helposti, mikä on ihan jees kun ei pysty polkemaan kovaa. Saa siis kuntotreeniä :) Kävely ei ole ollenkaan yhtä mukavaa.
 
Kävely on kyllä aika epämukavaa. Uinti olisi ollut mukavaa loppuun asti, mutta eivät neuvolassa enää suosittele näillä viikoilla tulehdusriskin vuoksi. Kuntosalitreeni, kahvakuula ja bodypump-tunnit sujuu vielä. Nyt rv 37.
 
Takaisin
Top