Liikunta!

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ruusa#
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä lenkitetään koiraa ja käydään parissa jumpassa viikoittain. Viikkoja on vieeöä vähän, 11, mutta silti tuntuu, että hengästyy huomattavasti enemmän kuin aiemmin! Onko teillä muilla samaa vai pystyttekö vetämään ihan entiseen tahtiin? Mua vähän harmittaa, kun tietää, että liikuntaa pitäis jatkaa entiseen malliin, mutta silti vaan puuskuttaa :shy:
 
Raskaana olevat pelkää liikuntaa ihan suotta, ei sillä keskenmenoa saa aikaiseksi jos raskaus on normaali. Tietysti ei kannata mitään uutta lajia aloittaa, mutta kaikkea mitä on tehnyt ennen raskautta, voi tehdä myös raskausaikana, etenkin alkuraskaudessa kun kohtu ei vielä ole kovin suuri.

En nyt ihan allekirjota tota, että KAIKKEA voi tehä. Kamppailulajit esimerkiks kannattaa kyllä jättää väliin, ainakin sparritreenit. Samoin joku lumilautailu ja muut lajit, jossa tulee kovia tärähtäviä liikkeitä ja kaatumisia on vältettävien listalla. Kevyt liikunta toki ok :)
 
Mä oon kans ennen raskautta harrastanu kahvakuulaa ja lenkkeilly/hölkänny. Ainaki ajatuksissa olisi jatkaa kahvakuulailua vielä raskaanaki, jos 12. viikolle käyttäisi 8 kg kuulaa ja sen jälkeen 6 kilosta.. käyn ryhmätunnilla, joten varmaan vatsalihasliikkeitä ei enää kovin montaa viikkoa pysty tekemään. Lenkit on kans ollu aika vähissä viime aikoina väsymyksen takia, millähän tahdonvoimalla sitä saisi ittensä vielä lenkille töiden jälkeen etenki jos näyttää sateiselta ja jos toinen vaihtoehto on sohvalla löhöily? :smiley-ashamed005
 
Daisy, mua on ainaki lenkille lähtiessä motivoinu se, että raikas ilma on auttanu mun pahoinvointiin jonki verran:)
 
Noniin nyt sain tehtyä 45min kotitreenin. En tiedä johtuuko raskaudesta vai liikkumattomuudesta, mutta aika nopeasti nosti hien pintaan jo omalla painolla tehdyt kyykyt . Tankoon laitoin vaan 3,5kg molempiin päihin ja sillä vähän mavea ym. Punnerrukset tuntui aika uuvuttavilta kans. Vatsoista tein vaan lähinnä sivulankkua (normi lankku alko tuntuun pahalta jo 15sek jälkeen) Mutta hyvältä tuntui treenata ees vähän ja esim pepunnostoissa ja ojentajatreenissä ei ollu mitään tavallisesta poikkeavaa.
Varmaan voi jatkaa rauhassa tuttuja treenejä, itellä vaan ongelma ku ollu treenitaukoa tässä :/ Mutta kai keho ne liikkeet jotenki muistaa.
Kaveri vaan joka neuvolantäti, varoitteli ettei suosittele mitään vatsoja ja että treenin muutenki pitäis nyt olla kuntoa ylläpitävää eikä mitään rankempaa...
Mulla nyt 12+2.
 
Varmaan niin lähtö kunnosta kiinni. Mutta varmaan liikaa pelätään, eikä sitten tehdä mtn. Mun mies ei antanu mun ottaa kahvakuulaan enää 8kg, eikä oo muuta kuin 4kg toinen, niin sillä tehnyt. :D pääasia varmaan, että tuntuu hyvältä eikä lopeta kaikkea liikuntaa.
 
Mutta suosittelen syömään liikunnan jälkeen! Mulla ei ensin ollu ruokahalua ja sitten kun alkoi nälättää niin halusinkin suihkuun ensin. Noh ruokaa tehdessä tarvi hetki seistä pannun vieressä niin tuli ihan super heikko olo :/ Tärisytti, kylmää hikeä pukkas, oksetti ja tuntu että pyörryn kohta ellen käy istumaan! Syöminen helpotti onneksi, mutta yhä vähän vapisuttaa
 
No tuo on totta, ei tosiaan mitään riskilajeja voi raskaana ollessa harrastaa, eikä vaikka laitesukellusta, vaikka sitä olisi kuinka ennen tehnyt. Kärjistin vähän, mutta pointti oli se, ettei tarvi pelätä treenin aiheuttavan keskenmenoa ja automaattisesti vaihtaa lajeja sauvakävelyyn ja pilatekseen.

Kyllä mä ainakin hengästyn nyt paljon normaalia enemmän, sama oli viimeksikin. Toki se rajoittaa tekemistä hieman, mutta se onkin se mittari, joka saa automaattisesti äidin ottamaan rauhallisemmin. Pidän sitten pidempiä hengähdystaukoja tai lyhennän sarjoja. Eli esim. jos kuulailu 8 kg painolla tuntuu hyvältä, niin ei raskauden vuoksi tarvi painoa heti keventää. Kaikkihan on siitä kiinni, mihin on tottunut aikaisemmin. Itse käytin kuulaillessa samaa painoa alusta loppuun, tahti oli vaan rauhallisempi.

Mutta tärkeintä on, että on hyvä olo. Tulee se sitten minkälaisesta liikunnasta hyvänsä. :)

Ja nämä kommenttini eivät tosiaan koske riskiraskauksia (itsellä oli verenvuotoa 2 vko sitten ja pidin viikon liikuntatauon tuon vuoksi) eivätkä runsaasta pahoinvoinnista kärsiviä, silloin toki selvää, että usean viikon heikon olon jälkeen ei voi jatkaa treenaamista kuten ennen raskautta, jos taukoa on tullut pitkälti.
 
Mä liikkuisin jos olo antais myöten. Sählyn lopetin koska en ollu sitä kauaa vielä harrastanu. Muuten oli tarkotus jatkaa kahvakuulaa ja muita mitä on pitempi aikasesti tehny.
 
Niinhän se varmaan on, että oma kroppa kertoo sitten, kun pitää himmata tahtia. Ainut vaan, etten heti lyö hanskoja tiskiin jos vähän hengästyttää.
 
Juu mullakin on taipumusta siihen ylivarovaisuuteen... Kun eihän se liikunta juuri koskaan tauon jälkeen varsinkaan heti tunnu hyvältä ja alkaa puuskututtaa. Ja hölkkäämisessä/juoksemisessa annan liian helposti periks ennenki raskautta. Toisaalta taas joskus sisuuntuu sillain että haluaa tehdä just niinku on päättäny ja sarjat loppuun jne vaik ei tuntuis hyvältä. Niin joku terve tasapaino pitäis siihen löytää...
Niin ja muuten nyt on reidet, pakarat ja ojentajat kaikki kipeinä eilisestä treenistä :) Eli kyllä tollainen kevyempikin treeni näköjään jotain kropassa tekee, ainaki näin tauon jälkeen :)
 
Uiminen sallittu ainakin siihen saakka kun paikat kiinni, eli viel ei pitkään aikaan pitäs olla hätää :)
 
Siis ihanaa, ensimmäinen päivä vajaa kolmeen kuukauteen kun voi sanoa et vointi on jopa ihan hyvä! Tänään kolmen kuukauden sänkypotilaana olon jälkeen eka reipas kävelylenkki takana ja tuntu niin hyvältä! Jos tällä viikolla vointi sallisi jo takas salillekin :-)
 
Mulla viimesen kuukauden ajan tuntu, että en jaksa etes kevyillä painoilla vetää lihaskuntojumppaa ja zumbassaki hengästytti ihan älyttömästi mutta nyt 12+0 alkaa vissiin happi palautumaan, ku nyt pystyy liikkumaan jo ihan normaalisti. Ja ku paha olo ja se tajuton väsymys alkaa helpottaa ni ihana päästä takas normirytmiin eli jokapäiväseen liikuntaan. On sit kaivattuki :) Iltalenkkejä rajottaa edelleen herkästi tuleva oksuolo, mutta aamulla voi mennä aika lailla normi malliin ainaki sen 45 minsaa. Sitte pitää palautua kotiin hengitteleleen ja joskus halaileen pönttöä. Viime viikolla sain jo aamupäivällä liikuttua ihan normimalliin joten tänään taas kokeileen zumbaa! Kickboxin taidan jättää välistä ja hyppyjä oon vähä rajottanu ku tuntuu että maha ja rinnat hölskyy kipeesti... Salilla pitäis ruveta käymään ku nuo lihaskuntotunnit vähenee mutta en taho millään viihtiä...
 
Mullakin koko alkuraskauden vaivannut se, että hengästyy mitä pienimmistäkin jutuista. Nyt kuitenkin tuntuu sekin helpottaneen, ja huomaa että happi kulkee paremmin! Ihanaa tosiaan päästä normioloihin ja normirytmeihin hiljalleen kiinni!
 
Mä en oo koskaan harrastanut mitään liikuntaa. Toki esikoisen jälkeen kävin vaunulenkeillä ja jumppailin kotona kun yritin päästä raskauskiloista eroon, mut sit ku pillerit pisti hanttiin, luovutin. Nyt en kyllä jaksa ees ajatella mitään liikuntaa kun töissä tulee päivittäin juostua 20-30 rappua ja välimatkat siihen päälle. Kotona odottaa sit tytön ja kodin hoito.. ehkä tällaista hyötyliikuntaa enimmäkseen :) mutta todellakin nostan hattua teille jotka jaksatte raskauden aikana liikuntaa harrastaa!
 
En oo jaksanut stressata liikunnasta.. Tämä on nyt tätä väsymystä ja huonoa oloa ja nyt levätään sen mukaan. Ainut mitä on tullut tehtyä on agility ja siitäkin oon tainnut kahdet treenit jättää väliin (yhden kerran menin väkisin huonovointisena ja koko ilta oli pilalla ja huono treeni = ei sen arvoista).
Odotan kyllä kovasti sitä energistä aikaa ja koirille olen luvannut, että sitten sitä lenkkeillään & treenataan tämänkin edestä!! ;)
 
Mulla on liikunta vähentynyt valitettavan paljon raskauden myötä. Ensin pahoinvoinnin ja nyt väsymyksen vuoksi. Ja osittain myös sen takia, että ottaa päähän kun treeneissä ei aina jaksa vetää samalla tavalla kuin ennen. Mä käyn siis kahvakuula-/toiminnallisissa treeneissä, joissa meno on aika raffia. Aiemmin käytössä oli pääosin 10 ja 12 kg kuulat, nyt ne on vaihtunut 8 ja 10 kg:n kuuliin. Tähän asti (viikkoja nyt 16+1) olen treeneissä tehnyt kaikki liikkeet niin kuin ennenkin, mutta niitä erilaisia vatsoja pitäis ilmeisesti nyt alkaa vähän varomaan?
 
Mun muistakseni puolivälin tienoilla alkoi noi vatsalihasrajoitukset. Itse kyllä tein tuntemuksien mukaan myös suoria vatsalihaksia rasittavia liikkeitä vielä aika pitkään puolivälin jälkeenkin edellisessä raskaudessa. Maha oli vaan niin pieni, että tuntui hassulta tuijottaa pelkkää kalenteria. En tiedä oliko tuo kuinka fiksua, mutta omasta mielestäni vatsalihakset kyllä palautui raskaudesta ihan normaalisti.

Vinoja vatsalihaksia tein loppuun asti, mutta muutoin vatsalihasliikepankki oli loppua kohden melko suppea.
Mutta sai keskikroppa kuitenkin treeniä kahvakuulaliikkeissä, maastavedoissa ja kyykyissä, joten en voi sanoa jättäneeni keskivartalon treenaamista missään vaiheessa raskautta.
 
Takaisin
Top