Liikunta!

Ruusa#

Supliikin supersankari
Huhtimammat 2016
Elomammat 2017
No joo en oo liikkunut taas juurikaan! Mutta sitä suuremmalla syyllä ois kiva kuulla treenivinkkejä raskausajalle yms.

Tänään luin kampaajalla jotain fitness lehteä ja siinä sanottiin että jo toisella kolmanneksella pitäis välttää istumaannousuja ja kiertoja ja vatsaa treenata mieluummin lankuttamalla tai sivulankulla!
 
Tällai maalaisjärjellä mietittynä kaikenlainen hyötyliikunta on varmaan hyvästä:) Kävin tänään pitkällä lenkillä koiran kans ja raikas ilma teki tosi hyvää! Pitkii kävelylenkkejä aion tehä loppuun asti, jos vaan pystyn:)
 
Liikunta jääny tosi vähälle huonon olon ja väsymyksen takia :/ koiran kanssa pitäis alkaa tekemään taas normaalipitkiä lenkkejä , olokin on pahoinvoinnin vähennyttyä paljoon parempi nyt . Jotenkin vaan kerinny tässä laiskistua kotiin möllöttämään, täytyy saada itseensä niskasta nyt kiinni ! :D
 
Itsellä jäänyt kans liikunta kovin vähälle väsymyksen takia ja muutenkin ollut tässä alkusyksystä kamalasti kaikkea. Nyt kun olo on vähän helpottanut (nyt rv 12+2) niin ongelmana on se, että en tiedä miten uskallan liikkua sen löydetyn hematooman takia, kun pelottaa, että se voisi aiheuttaa keskenmenon. Unohdin tietty lääkärissä ollessani kysyä asiasta.. Toisaalta ehkä he olisivat jotain liikuntakielloista ym. maininneet, jos olisi tarvetta.
 
Mä muuten kuulin tänää jostain raskausajan pilateksesta. Oon aina tykänny pilateksesta tosi paljon ni ajattelin testata:) onks jollain kokemusta?:)
 
Minulla alun lamaannuttava väsymys pois ja taas intoa edes vähän. Mitenhän kahvakuulailu? Ollu käytössä 8kg, nii nyt käyttäny 4kg. Vähän haastetta kyllä kaipaisi, muttei uskalla riskeetakaan.
 
Mulla liikunta jäänyt kans ihan kokonaan tän väsymyksen takia. Koiran kanssa käyn kyllä ulkona, mutta ku toi karvakuono on ehkä maailman hitain otus, ni ei siinä hiki ja hengästys tule. Minkä rotuisia koiria teillä on? Mulla on karkeakarvainen mäyräkoira narttu Vilma 8v.

Ajattelin alkaa käymään taas vesijuoksussa ja kävelylenkillä ku jaksaminen sen sallii.
 
Mulla on jumppakertojen määrä pudonnu viikossa siihen 2-3:een, ja lisäks treenit on kyllä helpottunu kovasti. Teen tyyliin jotain mummojen kävelyjumppaa nykyään :grin Hien silläkin saa pintaan, mutta yleensä tykkään siitä, että saa lihakset kipeeks, ja nyt ei sitä ongelmaa kyllä oo (mitä nyt eilen innostuin poikkeuksellisesti kyykkäämään). Olin jo unohtanu viime raskaudesta, miten nopeesti sitä hengästyy jo tässä alkuraskaudessa o_O Meinaan kuolla aina kun kiipeen portaat yläkertaan, ja mulla on muka hyvä kunto!
 
Täällä kans karkeakarvainen mäyristyttö 3v, tää syksy on kyllä huonoa aikaa meidän molempien kannalta , kun itteä laiskottaa ja koira ei suostu sateella ja märällä kelillä kävelemään :D
 
No mä en oo ny sit varmaa 2-3 kuukautee liikkunu. Säbän jouduin lopettaan. Saakoha tavallisessa pilateksessa käydä.. No pitää kattoo ku vointi kohenee.

Meillä on belgianpaimenkoira 9v ja suomenlapinkoira 2,5v. Vanhempi väsyy välillä ja nuorempi kyllästyy :D
 
5-vuotias Italian vesikoira eli lagotto romagnolo. Pääsee valitettavasti kurjan vähän lenkille tai muutenkaan saa huomiota. Käy sääliksi, mut en tiedä mitä tekis kun itteä ainakin väsyttää ihan älyttömästi vieläkin
 
Tällä viikolla oon saanu vähä liikuntaa (muutaki ku koiran kanssa kävelyä) mukaan ku tuntuu, että olo on vähä parempi välillä. Viime viikolla piti omalle spinning tunnille hommata tuuraaja, mutta tänään sain vedettyä ilman pelättyä yökkäilyä. Sykkeet vaan liian korkeella... Iltasella ois vielä lihaskuntotunnin veto. Ja ku eilenki kävin pyöräileen ja iltasella vielä puoli tunti crossaamassa ni johan on tullu liikuntaa nyt :) Jospa tässä pääsis vähitellen takas päivärytmiin, monta viikkoo mennyki ihan vaan sohvalla, ku kävelyki jo saa yökkimään ennemmin tai myöhemmin. Toivossa on hyvä elää :) Ja liikuttajan toimii kolme vuotias Welsh springerspanieli. Nyt oon saanu noita yökkölenkkejä miehelle, mutta ens viikolla se lähtee taas reissuun, joten toivottavasti tuo huono-olo helpottais ni ei tarvis aina miettiä lenkkejä yökkäilypaikkojen mukaan....
 
Mulla liikunta jäänyt kanssa aika vähille...väsyttää ja laiskottaa ja miehen ollessa 2,5 viikkoa työmatkalla en vaan esikoisen hoidolta ehtinyt kuin tehdä vaunulenkin päivässä koirien kanssa. Kaksi aktiivista kääpiöpinseriä on liikuttajana :) Tänään just naapurin rouva laittoi viestin, että lähdenkö juoksemaan...sillä oli just viikko sitten neljännen lapsen ristiäiset ja nyt jo lenkkeilee. Tosin taisinhan mäkin jo kk päästä synnytyksestä aloittaa juoksemisen pikku hiljaa...tosin pelkäsin, että "vagina valuu valtatielle" eli piti koko ajan pinnistellä kun ei paikat olleet ihan palautuneet...taisi muutaman kerran myös olla pakko lopettaa juoksu, kun pidätyskyky ei ollut vielä ihan kymppi :) Niin tolle naapurille tein hämäykseksi muista naapuruston juoksukavereista fb-porukan...ei tarvii sit aina kieltäytyä, jos hän saa sitä kautta jonkun toisen lenkkikaveriksi. Viimeraskaudessa juoksin viel alkusyksystä kun lapsi syntyi joulukuussa. Agilityn lopetin aika aikaisin, kun pelkäsin törmääväni esteisiin ja alkuun oli pahoja liitoskipujakin, joten nopeet käännökset radalla teki pahaa. Mut ihan loppuun asti kävin body balancessa...se sopi mulle, vaikken muuten ton tyyppisestä jumpasta välitäkkään.
 
Pakko hehkuttaa, ku eilisen lihaskunto tunnin sain vedettyä läpi, vasta autolla piti oksentaa :) Ja reippaasti otin sitte tälle ja huomiselle tuuraukset, aamupäivästä onneks, jollon olo on aina parempi ku illalla. Vihdoinki pystyy taas liikkumaan! On tätä ootettuki, saas nähä kauanko kestää mutta joka päivä on plussaa tohon liikkumattomuuteen verrattuna.
 
Raskaana olevat pelkää liikuntaa ihan suotta, ei sillä keskenmenoa saa aikaiseksi jos raskaus on normaali. Tietysti ei kannata mitään uutta lajia aloittaa, mutta kaikkea mitä on tehnyt ennen raskautta, voi tehdä myös raskausaikana, etenkin alkuraskaudessa kun kohtu ei vielä ole kovin suuri.

Itse harrastan kuntosalia, juoksua, kahvakuulailua ja pyöräilyä. Näitä kaikkia tein esikoisen raskausaikana loppuun asti, ainoastaan juoksu ja hypyt oli toisen kolmanneksen alussa jätettävä pois, sillä ne tuntuivat vatsassa epämukavalta. Kyykyt ja maastavedotkin oli mukana loppuun asti. Vatsalihastreeniä toki muutin ja leukoja en jaksanut vetää. :)

En myöskään seurannut mitään sykerajoja, vaan tein niin vauhdikkaasti kuin tuntui hyvältä. Kyllä kroppa kertoo kun mennään liian kovaa. Kävely oli oikeastaan ainoa "laji", joka juoksun lisäksi tuntui inhottavalta.
 
Ja pilates varmasti sopii kaikille raskaana oleville. :)
 
Takaisin
Top