Liikunta!

No niin, enköhän mäkin sitten huoletta vielä jonkun aikaa ainakin niitä vatsoja tee, toki kroppaa kuunnellen. Jossain vaiheessa voisin sitten treeneissä alkaa vaikka lankuttamaan siinä vaiheessa ku muut vääntää (ainakin suoria) vatsoja. Meilläkin treeneissä saa vatsat kyllä lähes kaikissä liikkeissä tuntumaa, eli kyllä ne töihin joutuu vaikken varsinaisia vatsoja jossain vaiheessa enää tekisikään :) Nyt kun flunssa helpottaa, niin uudella innolla taas treenaamaan!
 
Lankut ei kai oo sallittujen listassa, siinä tulee kova paine vatsaonteloon... Muutoin syviä vatsalihaksia vahvistavat liikkeet on erittäin ok koko raskausajan, mutta lankut (ja esim. tavalliset punnerrukset) ei oo mahan kanssa hyvä juttu. Mutta, tuntemuksien mukaan. :)
 
Missähän vaiheessa punnerrukset tulee lopettaa? Eipä sillä en oo taas yhtään jaksanu jumppailla. Punnerrukset vaan niin ihana ja kätevä kokokropan liike... Tosin kohta alkaa maha varmaan painaa niin että selkä menee notkolle punnertaessa... ja sitten jossain vaiheessa maha alkaa mennä jo niin tielle ettei punnertamaan ehkä pystykään :D
 
Otin kahvakuulassa nyt 14+ viikolla kevyemmät kuulat, ja oli kyllä melko turhauttavan tuntuista. Eiköhän sitä edelleen "saa" tehdä samoilla painoilla kuin aiemminkin, jos vaan tuntuu hyvältä?
 
Uskoisin että saa tehdä. Tosin kyykyistä en oo varma suositellaanko kovin suurilla painoilla? Ja varovaisuutta tasapainoa vaativissa liikkeissä. Oi kun kahvakuulailu oiskin kivaa! Joskus jossain treeneissä tehny mutta pitäis hankkia kotiinki kuula!
 
Se on kyllä mukavaa :happy: saa vähän jokalailla liikettä ja pystyy tekemään oman kunnon puitteissa.
Mulla ei varmaan olis tarpeeksi itsekuria tehä treeniä kunnolla kotona :wacky: vai oliskohan jossain youtubessa kuulavideoita? Niitä seuraamalla vois vaikka onnistuakin!
 
Lankut ei kai oo sallittujen listassa, siinä tulee kova paine vatsaonteloon... Muutoin syviä vatsalihaksia vahvistavat liikkeet on erittäin ok koko raskausajan, mutta lankut (ja esim. tavalliset punnerrukset) ei oo mahan kanssa hyvä juttu. Mutta, tuntemuksien mukaan. :)

Oho! No hyvä, että täällä tuli puheeksi, mä kun olen nimenomaan luullut, että lankuttaa saa ja se olis hyväksikin. Täytyykin perehtyä muihin syviä vatsoja vahvistaviin liikkeisiin :)

Tosta kuulien koosta vielä. Mä en ainakaan pienentänyt painoja raskauden takia, vaan sen takia, että en yksinkertaisesti jaksanut tehdä enää saman painoisilla kuulilla, kun olen nyt paljon harvemmin jaksanut/pystynyt käymään treeneissä. Mutta kyllä mä kovasti koitan omaa kroppaa kuunnella :)
 
Olisikohan ne punnerrukset kiellettyjen listalla samoihin aikoihin kuin vatsarutistukset ja lankut, eli 24+...? Suosittelen etenemään omien tuntemusten mukaan. Esimerkiksi leuanvedon en ole nähnyt olevan missään kiellettyjen liikkeiden listalla, mutta mulla jäi ne puolivälin jälkeen pois kun teki ikävän paineen vatsaan. Punnerrukset kevensin ehkä rv 30 tienoilla että tein koroketta vasten ja sitten loppuun asti polvet maassa koroketta vasten (koroke koska maha osui muuten maahan). Eli tein punnerruksia koko raskausajan, koska noilla kevennyksillä se tuntui hyvältä. Lankut jäi kokonan pois varmaan rv 25-30 aikoihin.

Mä en kauheasti painoja keventänyt koko raskauden aikana. En toki mitään ennätyksiä yrittänyt ja jätin sarjat "kesken", eli en naama punaisena punnertanut viimeisiä toistoja. Se riitti kevennykseksi mulle. Ja ne pidemmät hengähdystauot.

Ja muistelen, että vaikka tein syviä kyykkyjä painojen kanssa sekä maastavetoa loppuun asti, niin esimerkiksi askelkyykky oli sellainen liike, joka oli jätettävä puolivälin jälkeen pois. Se teki ihmeellisen ja ikävän paineen tunteen vatsaan ja alapäähän, jota taas esim. ne kyykyt ja mavet ei missään vaiheessa tehneet.
 
Niin joo punnerrukset korokkeella!!! :) Miten ei ollu tullu mieleen...
 
Pääsin tänään töissä ratsastamaan issikoilla. En ole kertonut kuin esimiehelle olevani raskaana, niin pikkusen jänskätti että mitenkähän se ratsastaminen sujuu. Onneksi issikat on rauhallisia ja matalia... oisin saattanut kieltäytyä nousemassa hepan selkään jos työparille oisin jo kertonut. Mutta olipa ihanaa ratsastaa metsässä. :joyful:
 
Oi oli varmaan ihanaa :)
Ite tuumin jos huomenna sais jumpattua... jotenki järkkyä kuin vähälle liikunta jääny. Hyötyliikuntaa onneksi ees tulee... Onhan niitä syitä ja ja tekosyitä... Työt, kandia oon vääntäny loppuun, ym koulutöitä ja stressiä, raskausväsymystä,supistuksia, vaikeus miten treenata oikein, uusi koti töineen, uus paikkakunta jossa ei tuttuja ihmisiä eikä liikuntarutiineja vielä... Mutta suurin syy se aloittamisen vaikeus! Aikoinaan liikunta oli mulle päivittäistä ja tässä välilläkin 2-3x viikossa vähintään. Nyt raskauden myötä antanu vaan periksi :0
 
Täällä kans harmitellaan liikunnan vähyyttä.. alkuraskaus meni yökötystä ja väsymystä potien sohvalla ja nyt iltojen pimetessä tuntuu ettei ulos muka jaksa lähteä.. onneksi on sentään koira jonka kanssa on pakko raahautua vähän edes pihalle. Jos sitä salille vaikka joutaisi joku päivä.
 
Muokattu viimeksi:
Mä aattelin että NYT nostan takamuksen penkiltä, laitan jotain musiikkia ja jumppailen ees sen 30min! Kattoo nyt mitä liikkeitä nykyisella masulla pystyy tehdä...
 
Oikeastaan jumpatessa kroppa tuntui melkein normaalimmalta kuin kävellessä :0 Ei mitään paineentunteita tms. Aika kevyillä painoilla tosin tein. Punnerruksissa kyllä vatsa otti välillä maahan! Ja ne tuntu rankoilta... mutta lähinnä varmaan treenitauosta johtuen. Ei siis esim. selkä kipeytyny. Lankkukin vielä menetteli.
 
Mulla ainakin edellisessä raskaudessa eniten huonoa oloa aiheuttava "laji" oli kävely. Tuli supistuksia ja liitoskipuja. Mutta lihaskuntoharjoittelussa taas välillä unohti olevansa raskaana, paitsi tietty silloin kun maha meinas olla tiellä. Kävellessä raskaus ei todellakaan unohtunut. :D
 
Kävin tänään uimassa, eikä siitä meinannut tulla mitään ku alkoi supistamaan.. ja melko kipeestikkin. :S
 
No höh :/ Mullaki supistellu aamulla ja illalla, mutta jumpatessa ei yhtään...
 
Vatsalihakset alkavat erkaantua toisistaan aika aikasin, ja jos on ollut raskaana entuudestaan, prosessi alkaa nopeammin.

Jos tekee isoja vatsalihaksia on mahdollista että vatsalihakset eivät mene kiinni raskauden jälkeen ( noh täysin kiinni ne eivät välttämättä muutenkaan mene). Eli vaikka keho sallii vielä suorat ja rutistukset, sillä voi olla muita negatiivisia vaikutuksia.

Syvät vatsalihakset, niitä kannatta tehdä. Ja ne tukevat synnytystä ja palautusta.
 
Joo en mäkään muita vatsoja uskaltanu tehdä... Sitä lankkuakin pohdin että vaikuttaako syviin vai mihin lihaksiin? Lantionnostoja tein, jotka eniten toki pakaroissa tuntuu, mutta syvissä vatsalihaksissa käsittääkseni myös...
 
Takaisin
Top