Liikunta

Mulla koiran kanssa lenkkeillessä vaivaa eniten tuo pissahätä. Alkulenkki menee hyvin mut sit loppua kohden tulee kova hätä ja pitää kipittää äkkiä vessaan! :grin
Mitään tunnin tai yli lenkkejä ei voi nyt ees tehdä!
 
Moikka! Tässä mun liikuntamietteitä. Itselläni on kestävyysjuoksutausta nuoruudesta ja kevyt lenkkeily on edelleen yksi liikuntamuodoistani. Alkuraskaudesta homma vähän repsahti suurimmaksi osaksi työpaineiden johdosta, mutta olen yrittänyt kävellä joka paikkaan jotain liikuntaa saadakseni. Olo on paljon parempi ja energisempi kun liikkuu edes vähän!
Viime viikkoina olen taas päässyt juoksemaan 2-3 kertaa viikossa. Sitä ajattelin tehdä niin kauan kuin pystyn. Salille en ole itseäni saanut kuukausiin, sekin on toivelistalla. Golf onnistuu vielä normaalisti, mutta kiipeilemässä en ole käynyt nyt raskaana olkapäähaasteen vuoksi.
Raskaus ei ole menoa haitannut kuin vatsanpuolen pienenä puhistuksena ja nopeasti tulevana vessahätänä, vaikka masu on jo (omasta mielestä) näkyvissä (16.rv). Väsymys on kyllä aika ajoin haaste, mutta siihen toimii itselläni seuraava:
Kilpailuhenkisenä kehitin viime vuonna oman vuosihaasteen, jota jatkan tänäkin vuonna. Idea on saada 2015 "pistettä" vuonna 2015. 1 piste on 10 minuuttia mitä tahansa hyöty- tai muuta liikuntaa (esim. bussimatkan voi korvata kävelyllä). Päivässä se tekee noin 5,5 pistettä. Yritän siis kävellä vaikka työmatkan edes toiseen suuntaan (55 min) tai tehdä mitä tahansa muuta, jolla pisteet karttuvat. Kivaa ja hyödyllistä ja tätä voi jatkaa pikku tauon jälkeen vauvan synnyttyäkin vaunujen kanssa.
Konstit on monet, jotta saa itsensä manipuloitua liikkeelle... :rolleyes:
 
Nyt kun on alkanut pikkuhiljaa toipua alun pahoinvoinnista ja voimattomuudesta, olen alkanut kävellä esikoisen päikkäri aikaan. Tarkoitus olisi jatkaa kotikuntoilua ja laatikossa on parit mamma jooga ja jumppa dvd:t, mutta iltaisin tulee vielä paha olo niin silloin ei pysty tekemään mitään.
 
Tänään kävin neuvolassa ja kyselin sieltä ohjeita liikunnan suhteen. Terkka neuvoi, että sykkeiden tarkkailu on ihan vanhanaikaista, että kunhan ei maistu veri suussa ja iske huono olo, niin voi hyvällä mielellä pitää sykkeet tapissa pitkiäkin aikoja.

Tämä oli kyllä kiva tieto, ja sen turvin uskaltaudun ilmoittautumaan naisten kympillekin. Tosin toivottavasti niillä on bajamajoja matkan varrella, tai mun tarttee hankkia joku maxitena...
 
Jep, mulle sanottiin neuvolassa liikunnasta samaa. Hyvä nyrkkisääntö on, että pitäisi pystyä puhumaan samalla, kun liikkuu. Hyppyjä ja tärinää kannattaa alkaa välttää, kun maha alkaa kunnolla kasvaa - ilmeisesti noin raskauden puolivälissä, mutta tähänkin kai vaikuttaa oma fiilis.
 
Niin ja kohtahan liiasta rääkistä jarruttaa se, että alkaa supistella jos menee liian lujilla tehoilla.

Mä odotan seuraavaa uintikertaa jo innolla, mennään varmaan miehen kanssa ens viikolla kun molemmat on nyt toipuneet taudeista. Viimeks kun kävi oli vielä iltapahoinvointia ja joka kierroksen väliin piti ottaa tauko ettei välipala tullut takaisin morjenstamaan. Nyt varmaan jaksaa paremmin :) Salilla oon jo taas käynyt ja se tuntuu hyvältä liikunnalta kun voi tehdä rauhassa.
 
Oletteko salilla voineet edelleen tehdä kaikki liikkeet normisti? Esim. Selkälihakset vatsallaan, vai onko alkanut jo massu painaa?
 
Mä modifoin salitreeniä jo vuoden vaihteen aikoihin. En oo tehnyt vatsoja tai mitään, mikä vaatisi vatsalla makaamista. Ei tuntunut ollenkaan hyvältä. Oon käyttänyt paljon enemmän irtopainoja ja tankoja lihasliikkeissä. Selät teen tangolla maastavetoina ja hyvin onnistuu ilman tukalaa oloa :happy:
 
Mahallaan ei pysty enää olemaan, oon tehnyt lankkupitoja nyt esim. Supermies asennon variaationa. Oikeastaan muuten pystyny reenailee samalla tavalla, kun ennenkin, joitain sykkeen kohotusjuttuja teen nyt vain rauhallisemmin, kun ei vain pysty menemään yhtä kovaa :) maastavetoa, kyykkyä ja painonnostoliikkeitä, ne toimii edelleen hyvin. Leuanvetoonki tulee lisäpaino nyt omasta takaa :wink kyllähäm kunnossa olevat lihakset auttaa jaksamaan paremmin loppuraskaudessakin! Treenikertoja viikkoon tulee 3-5.

pidemmillä lenkeillä sit vaivaa pissahätä ja joutunu ettii sopivaa pusikkoaki välillä :smiley-angelic006
 
Itse olen ennen raskautta harrastanut palloilulajeja kilpatasolla.. Nyt olen sitten käynyt uimassa, salilla, joogassa ja pilateksessa sekä koiran kanssa lenkkeily. Vatsallaan ei pysty olemaan enää. Tällä viikolla vatsa kasvanut kovasti, nyt siis viikko 17. Tavoite olisi liikkua 4-5 krt viikossa, vaikka välillä väsyttää niin että ei millään jaksaisi..
 
Olin eilen jumpassa ja tajusin, että vatsalihasliikkeiden teko alkoi tuntua aika inhottavalta. Luin äsken, ettei suoria vatsalihasliikkeitä saisikaan enää tehdä (nyt rv 18). :eek: Päätin googlata liikkeitä, joita on turvallista tehdä raskauden aikana, ja jaan tässä samalla ne teille. :)

Suomeksi ei oikein löytynyt sivuja, joissa olisi hyviä kuvia/videoita siitä miten liikkeet tehdään, eli nämä ovat nyt enkuksi.

http://www.bengreenfieldfitness.com/2012/02/ab-exercises-for-pregancy/
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/7d/b5/a0/7db5a0afa8c7b2d9c93f3be7ca411e89.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=rU4bMJu4uFA
https://www.youtube.com/watch?v=Bi5vHwefpC4
 
Muokattu viimeksi:
huh, tossa ekassa linkissä oli osa aika rankkoja vatsalihasliikkeitä. Onkohan ne testattu myös odottavilla äideillä..? Toki sieltä voi poimia ne parhaiten toimivat jutut itselleen. Mä olen ollut siinä käsityksessä, ettei suoria vatsalihaksia kannatakaan kauheasti yrittää treenata rv 18 eteenpäin, kun ne vetäytyvät sivulle vatsan kasvaessa, ja tosi timmit lihakset saattaa jopa revetä prosessissa. Syvät vatsalihakset ja ylipäätään keskivartalon tuki taas on hyvät treenata ja pitää yllä.
 
Joo, tossa ekassa linkissä varsinkin vinkki #11 on sellainen, mitä itsekin ihmettelin. Nuo kaksi vikaa linkkiä on mun mielestä ehkä parhaat, kun niissä raskaana oleva nainen näyttää, miten liikkeet tehdään.

Jeps, suoria vatsalihaksia ei ole hyvä eikä kai oikeen voikaan tehdä pidemmällä raskaudessa, mutta syviä sen sijaan kannattaa tehdä. :)
 
Joo, kalvo venyy loppuvaiheessa johonkin 14 cm:iin.. joten jos tekee suoria vatsoja, ne kohdistuu vain tähän kalvoon, ei lihaksiin.
 
oisko jotain hyviä vinkkejä miten harjoittaa selkälihaksia kotona muutaku perinteiset kontallaan ja vastakkaiset käsi ja jalaka ylös.. Ei tunnu enään hyvältä tehdä mahallaan supermiehiä tai jalannostoja ja tykkään illalla kotona tehdä aina jotain joogaa, pilatesta ja pientä lihaskunto jumppaa.. selkää tekis muutenki mieli nyt ekstrana vahvistaa ku löytyy sieltä nikama madaltumaa niin helpottas varmaan oloa sitte siellä loppu viimesillään!
 
ReiRei, hanki leuanvetotanko! Jos et jaksa vetää raakoja leukoja niin siihe jelppaamaan sellasta vähä tanakampaa jumppakuminauhaa keventämään leukoja. Ja aina vois tehdä myös ns. negatiivisia leukoja, eli laskeudut vaan mahdollisimman hitaasti tangosta alaspäin :wink
 
Mulla on nuo nikamat niin löysällä, että lukkoja tulee tosi helposti selkään rintarangan ja lanneranganki puolelle, osan saan auki itse ja osaan tarvii apuja. Luulen, ettei tää tuu helpottaa ainakaan loppua kohden o_O Onneks muute fyysinen vointi edelleen ollut hyvä ja treenaillu on voinu normaalitahdilla, toki painoja pitäny puottaa tietyissä jutuissa.
 
Mää edelleen käyn bodycombatissa, hyppyjä ja suoria vatsalihaksia en enää tee mut muuten hyvin pysyy vielä perässä :)
 
Hei kaikki! Itse (rv 22+6) kävelen paljon, käyn edelleen juoksemassa ja kiipeilemässä (kokovartalovaljaat). Juoksussa jyrkät ala- ja ylämäet olen kävelyt viime aikoina. Kohta täytynee alkaa salitreenit ja esim. kokeilla joogaa, jotka tosin kuulostaa ulkoliikunnan rakastajalle supertylsältä.
Vatsalihakset ovat selvästi jo siirtyneet, yksi ilta säikähdin oikein, kun vatsaan nousi kolmiomainen "harjanne". Varsinaisia vatsoja en ole harjoittanut koko raskaudessa, mutta nyt suorat ovat siis kieltolistalla.
Kiitos teille jotka julkaisitte noita treenivinkkejä, täytyy tsekata ne.
 
Takaisin
Top