Liikunta

Aiemminhan kirosin sitä kävelyä mutta nyt kun oon ilman pyörää ollut niin kummasti kävely on alkanu maistumaan. Jostain syystä nyt kun sais alkaa supistelemaan niin kävely ei sitten aiheutakaan enää supistuksia!? Ihan hyvin on 3km lenkkejä nyt pystyny käppäilemään. Välillä alaselässä tuntuu jotain epämiellyttävää mutta oon pistäny sen ihan notkoselkäisyyden piikkiin ku menee heti ohi kun vähän venyttelee.
 
Juu alkaa mullakin tuo liikunta pikkuhiljaa karista pois. Mies naureskeli jo eilen, kun kaupassa käytiin kävellen, että taitaa olla kauppamatka jo liian pitkä. Pysähtelin vähän väliä kun kylkeen pisti. Kesälomalla tuli otettua rauhallisesti ja nyt kun mies palasi töihin ja vietän päiväni itsekseni tuntuu siltä, että liikkumaan pitäisi päästä. Jos ei pääse niin sitten iskee väsymys, huono-olo jne. Tosin helposti liikkuessa tulee helposti tehtyä liikaa (liikaa on jo se puolen kilometrin uiminen) ja kostautuu erilaisina kolotuksina myöhemmin. Jos sitä vaan malttaisi odottaa, että tää pieni tulee maailmaan. Koko ajan tekisi mieli puuhata ja tehdä. Ei oikein osaa vaan olla. Tsemppiä kaikille loppuodotukseen!

Toffee mammajooga kuulostaa ihanalta. Itsellä haaveissa kans äiti-vauva jooga sit kun pieni tulee maailmaan. Hiukan mietiskelen jos sitä alkais kans käydä kuntosalilla uimassa niin malttaisiko/uskaltaisiko sitä jättää vauvan aamu-uinnin ajaksi kuntosalin lapsiparkkiin nukkumaan. Kovasti mainostivat kyllä, että ikärajaa ei ole ja voivat katsoa vauvan perään sen aikaa kun kuntoilen. Ja äkkiähän he minut hakevat altaalta jos hätä tulee. Hmmm.
 
Muokattu viimeksi:
Minulla loppui kk-maksut nyt heinäkuun loppuun mein salille. Vielä tässä pystys tekemään varmaan noita mitä tähänkin asti tehnyt, ,mutta ei oikein huvita tällä hetkellä. Olen käynyt kävelemässä ja pyöräilen matkat kaupungille. Pitää vaan muistaa siltikin tuota kehonhuoltoa tehdä. Mut miten se onkin kotona niin vaikeeta ? :D Vaikka on samat välineet, kun salillakin. Vissiin kotona liian mukavat puitteet muuten:grin
 
Mä oon käynyt sauvakävelemässä ja pyöräillyt. Suunnitelmissa on myös jo jonkin aikaa ollut katsoa netistä joku tarpeeksi kevyt mammajoogavideo ja kokeilla sitä. Se on kyllä totta, että kotona iskee laiskuus. Mä laitoin salikortin tauolle jo heinäkuun alussa.
 
Mulla tänään 37+2. Vielä aamu-iltapäivä-akselilla onnistuu reipas kävely, salihommat ja pyöräily, iltaa kohti lonkka ja pakara oikuttelevat... En valitettavasti joka päivä pääse liikkumaan, kun paljon yksin esikoisen kans, mut meen kun pääsen ja aika usein ainakin vaunukävelyä pääsee harrastaan. Haaveilen paluusta joogan pariin, kun laps tullut ja hetken oon koonnut itteeni.. Nyt siis salilla lähinnä ylävartaloo+aerobista crossarilla, sillon tällön pyöräilyä ja kävelyä 4-5krt/vko n.1,5-2h kerrallaan. Joskus käyn kipuaan portaita. Katotaan kuinka kauan. Iltasin tuntuu, ettei kauan. En kuitenkaan todellakaan oo rehkiny, koska yöt olleet jo pitkään tosi huonoja, mikä vaikuttaa palautumiseen tosi paljon.
 
Olen yrittänyt käydä joka päivä kävelemässä, joskin lenkki on pääsääntöisesti noin 30-45 minuuttia. Eihän sitä tuossa ajassa kauas lyllerrä, mutta kuhan nyt jotain liikuntaa yrittää harrastella.

Uimassa olen käynyt nyt loppuraskaudessa tasan kerran ja siihen se jää kyllä. Meillä vauva alkoi riehua mahassa tuolloin tosi paljon, ja onnistu muljauttamaan itsensä monta kertaa kyljeltä toiselle. Ainoa, mikä uimisessa oli ihanaa, oli se keveyden tunne, joka kyllä unohtui heti, kun yritti altaasta nousta ylös :grin Enpä muista, milloin olisin tuntenut itseni niin painavaksi, kun uinnin jälkeen altaasta noustessa!
 
Mä oon kanssa haaveillut tuosta uimisesta mutta nyt jo useemman viikon alkanut tulla niin reilusti limavuotoa että ei oikeen enää tunnu hygieeniseltä tuo uimaan meneminen :shifty:
Koiran kanssa yritän nyt tallustaa yhden lenkin päivässä, parin korttelin lenkkiin kuluu aikaa se puoli tuntia eli vauhti on kyllä etanan tasosta :grin
 
Vedessä kelluskelu on ihanaa, mutta mun lantio sanoo itsensä irti jos yrittää uida. Harmi, uiminen on yks mun suosikkeja liikuntamuodoista. Onneks sitten syksymmällä pääsee taas kokeilemaan hallille :)
 
Mulle riitti liikunnaksi tuo viikon reteempi pakkausrumba. Aika poikki aina iltaisin. Nyt lepopäivä väliin ja sitten purkaminen - josko siinä vaiheessa jo olisi RASKAUDEN aikainen liikunta förbi :)
 
Herätelläänpä tätä aihetta käyntiin, eli nyt kun kaikilla (?) on jo baby kainalossa, niin miten ja millainen liikunta maistuu? Meidän paikkakunnalla ei ole mitään äiti-vauva-jumppaa päivisin ja mä olen sairaan laiska puuhailemaan ilman opastusta, niin kaipailisin vinkkejä kokeneemmilta, jos joku on testaillut jotain kotijumppavideoita netistä. Meillä olisi alakerrassa oma jumppahuone, jossa voisi hyvin päikkäriaikaan jotain tehdä.

Lisäksi olen nyt laittanut ihan perus jumppakortin ja pääsen ryhmäliikuntaan noin 1-2 kertaa/viikko. Muut illat menee lasten kuskaamisesta ja ne vapaa illat sovitellaan miehen kanssa puoliksi siten et löytyisi myös perheen yhteistä aikaa.

Ja tuohon kotijumppaan vielä, et mulla kun oli valtava maha, niin eturepussa on edelleen ihan kiitettävästi katseltavaa :/ Ikinä ennen ei ole maha jäänyt palautumatta (vaikka sen edesauttaminen on ollut olematonta), mutta kai se on et kolmas kerta toden sanoo ja nyt pitää aktiivisesti tehdä jotain. Että sellaisia mahankuromisvinkkejä peräänkuulutetaan!
 
Olisipa muuten kiva tietää, miten sektiolla synnyttäneet ovat aloittaneet liikunnan. Meillä on synnytyksestä nyt kolme viikkoa ja ainoa liikunta tällä hetkellä on päivittäin noin 45 minuutin vaunulenkit. Vauhti ei siinä tosin päätä huimaa, joten noita lenkkejä voinee enemmän kutsua ulkoiluksi. Meillä th on jokaisella käynnillä painottanut, kuinka ei vielä pitäisi liikkua raskaasti jne. Meillä th jopa nostaa ja hoitaa vauvan kokonaisuudessaan aina neuvolakäynneillä. Itse sen kun menen istumaan tuoliin ja kaikki muut hoidetaan puolesta. Mutta Grangerin tavoin itsekin ottaisin vastaan vinkkejä liikunnan aloittamisesta. Vatsa on sentään omaksi onneksi sulanut melkein kokonaan pois, mitä nyt pientä löysää vielä vähän jäljellä.
 
Imme - mun eka syntyi sektiolla, ja silloin oli ainakin ohjeena että ennen jälkitarkastusta ei mitään (kuin vauvan nostelu pakon edessä) ja et mielellään 8 viikkoa ennen kuin edes ajattelee liikuntaa. Se on kuitenkin tosi iso leikkaus, ettei kannata hätäillä, ettei vain saa jotain tulehdusta tms vaivaa lisäksi.
 
Granger, kiitos tiedosta! Voin siis hyvin jatkaa "löysäilyä" hyvällä omallatunnolla :)
 
Mulla oli myös eka synnytys sektio ja hiljakseen suosittelen myös aloittamaan. Vaikka olo olisikin jo kunnossa ja haava päältä päin ok, niin kannattaa antaa aikaa parantumiselle, ettei tule tyrää tmv. Kävely on hyvä liikuntamuoto. Ehtii sitä sit myöhemminkin. :)
 
Takaisin
Top