Liikunta raskausaikana

Ei suju täälläkään. Olen koko ikäni liikkunut (välillä enemmän ja välillä vähemmän), mutta nyt ei lähde lainkaan. Lataan jaksamisen siihen, että saan lenkitettyä koirat, ja muutapa en nyt pysty tekemäänkään. Eilen noin tunnin mittainen metsälenkki vei varmaan 1,5 h, kun piti istahdella niin usein jollekin mättäälle keräämään verta päähän. Huimaa ja oksettaa. Toivottavasti tämä menisi ohi asap, niin pääsisi taas urheilun pariin.
 
Täällä ei suju, ei riitä energiat treenaamiseen.. Jaksan aamupäivällä 1-1,5 tuntia touhuta putkeen jotakin ja sitten väsähdän vaikka ei olisi raskastakaan. Tällä hetkellä tuo aika ja energia menee asiakkaiden ohjaamiseen salilla ja kotona muuton valmisteluun. Illat sitten muissa töissä.

Miten olisi sivutaivutus kahvakuulalla yhdeksi keskivartaloliikkeeksi. Huomioi myös että monessa liikkeessä tulisi itsessään keskivartalon olla aktiivinen, joten huomaamattaan saa corea pidettyä kunnossa vaikka sinne ei keskitetysti tekisikään :)

Olen tosiaan huomioinut tuon coren pitämisen tiukkana ja ryhdissä muissakin liikkeissä, mutta en tajunnutkaan että sehän tottatosiaan pitää jonkinlaista kuntoa yllä vähän niinkuin bonarina :happy093 Tuota sivutaivutusta olen tehnyt 12kg painolla ns.loppuun väsyttämisissä - voisin ottaa ihan ajatuksella tuon osaksi treeniä. Itseasiassa aamulla hinkutinkin noita sivuja :dance008
 
Bandoo, auts tuo veren päähän kerääminen kuulostaa kyllä aikamoiselta. Tsemppiä huimailun ja muiden olojen kanssa. Mulla huimaa kans välillä, lähinnä jos liian nopeasti nousen salilaitteesta tai puolapuilla roikkuessa.
 
Bodypump, bodybalance, pyöräily, uinti, kävely

Nämä maittaa :happy: Olisi kiva kokeilla hölkkää, mutta vielä sen verran huonoja olotiloja ettei nappaa.. :meh:
 
Tällä hetkellä arki imee ihan kaikki mehut ja koirien lenkittäminenkin on toisina päivinä mahdotonta. Vauhti on hidastunut, hengästyttää ja tulee outoja tuntemuksia vähän joka puolelle tällä hetkellä. Agility on vielä onnistunut, saa nähdä kauan juokseminen edes spurtteina tuntuu hyvältä, syyskuulle olisi valmennuksia maksettuna joten kova on ainakin yritys pystyä osallistumaan.

Uintia olen ajatellut nyt taas aktiivisemmin aloitella, jospa sillä saisi kunnon pysymään siedettävänä. Toki toivon, että olo tästä kohenee ja pääsen taas lenkkeilemään edes vähän normaalimmin!
 
Mulla olis tarkoitus käydä syksyn mittaan lavatanssikurssilla, jos se vaan tuntuu hyvältä ja työvuorojen puolesta pääsen. Kesän olen käynyt pyörällä töissä ja sitä varmaan yritän vielä jonkun aikaa jatkaa.
 
Liikunta on jäänyt aivan täysin kesän aikana, kun pahoinvointi on ollut aikamoista. Mutta nytkun alkaa vähän helpottaa, haluisin aloittaa liikkumisen. Äitiysjoogaa kaupungissani olisi tarjolla, mutta työssäkäyvälle aivan järjettömään aikaan puolilta päivin. Täytyy keksiä jotain muuta :bored:
 
Eipä multakaan liikunta suju vieläkään rv10+2. Huono olo vie kaikki voimat vaikka normaalisti treenaan paljonkin salilla ja juoksen. Nyt on tainnut jo kohta 5 viikkoa mennä siihen että maksimisuoritus taitaa olla 30min kävelyä hiljakseen eikä sitäkään jaksa joka päivä. :sad015
 
Nytpäs onkin ilmennyt uusi vaiva, nimittäin salilla alkaa koskea päähän. Etenkin tietyt liikkeet oikein jysähtää sykkimään kalloon. Tosi harmillista ja varmaan pitää joltain ammattilaiselta kysyä että mitäs nyt. Olen kiltisti kuitenkin pysytellyt pois maksimialueilta ja teen aika rauhakseen salitreenin. Pöh.
 
Itsellä liikunta vähentynyt yhteen salitreeniin viikossa ja kävelyyn. Nousen päivän aikana 4-5 portaat, jokaiset about 3 kerrokseen. Hyvää treeniä, mutta ottaa kyllä todella koville tällä hetkellä :grin ...ai niin, ja tänään alkaa raskausjooga!

Salitreenistä jonkin verran epävarmuutta onko esim. vatsoja vielä ok tehdä?
 
Mulla kesä meni liikunnan suhteen melko vähillä, lähinnä yritin pitää päivittäistä askelmäärää siinä 10 000 kieppeillä. Kun paha olo syksyn myötä helpottui, oon alkanut taas liikkuakin enemmän. Joogaan kotona, käyn sauvakävelemässä tunnin lenkkejä (rinnat ei siedä juoksemista yhtään :grumpy:), pyöräilen töihin/asioille ja vesijuoksen pari kertaa viikossa. Oon myös alkanut käydä salilla kerta viikkoon, aattelin yhdistää tuon kotona tehtävään kahvakuulaan. En ole mikään kokenut salipirkko, joten otan mielellään vastaan raskausajalle sopivia treeniohjelman aloittelijoille, jos joku tuntee hyviä! Erityisesti yläkropan vahvistus kiinnostaa. :)
 
Salitreenistä jonkin verran epävarmuutta onko esim. vatsoja vielä ok tehdä?
Varmaan kannattaa mennä kehoa kuunnellen. Mä oon jättänyt varsinaiset vatsat minimiin, kun joskus jo soutulaitekin tuntuu jännästi vatsan seutuvilla. Tosin tänään just mietin, et kai se on normaalia, et vatsaliike tuntuu vatsassa, kun ei ne tuntemukset kuitenkaan ole varsinaisesti kohdun alueella. :pompus:
 
Vatsalihaksista: mä tein ennen raskautta ja ihan ensimmäiset 6-7vkoa salilla aika raskaita salitreenejä vatsoille. Esim torson kiertoa taisin tehdä kevennettynä (45kg:sta pudotus 36 kg:aan) vikan kerran noin kuukausi sitten ja totesin ettei enää kannata kiusata.. Enää en uskalla tehdä vatsoja muuten kuin 12kg kahvakuulalla sivut eestaas hinkaten sekä pitämällä keskikropan tietoisesti extrajämäkkänä muissa liikkeissä/laitteissa.
 
Tänään tuntui nyt eka kertaa epämiellyttävältä tehdä vatsoja kahvakuulassa. Tai ihan perus istumaan nousut onnistui ok, mutta alavatsan teko ei tuntunut hyvälle ja alamahaa jäi inhottavasti jonottamaan sen jälkeen. Ei siis normaalin kivasti, kun lihakset on väsyneet, vaan ikäiviä vihlasuja ja paineen tunnetta. Että jätän noi selällään tehtävät alavatsat nyt ainakin jatkossa pois.

Muuten on treenit mennyt ihan hyvin. Käytän kevyempiä painoja kuin yleensä ja sellaiset tosi sykejumpat olen jättänyt kokonaan pois, mutta voi tässä vielä jotain tehdä. Kahvakuulassa, body pumpussa ja pilateksessa olen käynyt. Body attackia ikävä, mutta en uskalla lähteä kokeilee, mitä käy, jos hypin tunnit putkeen sykkeet katossa. :happy7
 
Käyn päivittäin koirien kanssa lenkillä ja lasten kanssa ulkona. Siinä on pääsääntöisesti mun tämän hetkinen liikunta.
 
Mulla jää nyt kokonaan pois erikseen tehtävät vatsalihakset, enää ei tykkää vatsa edes kahvakuulalla sivujen hinkkaamisesta. Veikkaan edessä ja ylhäällä olevan kohdun tekevän sen, että keskivartalon liikkeet ottaa todella herkästi myös kohtuun. Muuten salilla paukkuu vielä aika kivasti treenit. Aerobinen jäänyt aika minimiin, koska liitoskivut ja hengästyminen vaivaa.
 
No voi perseus, taitaa loppua perus tunnin ulkoilulenkitkin koiran kanssa - alkoi loppumatkasta särkeä vatsaa sen verran ikävästi jo. Höh, no salia sitten siitäkin edestä. Oon tällä menolla varmaan ihan kunnon lihasmöykky talvella :hello
 
No voi perseus, taitaa loppua perus tunnin ulkoilulenkitkin koiran kanssa - alkoi loppumatkasta särkeä vatsaa sen verran ikävästi jo. Höh, no salia sitten siitäkin edestä. Oon tällä menolla varmaan ihan kunnon lihasmöykky talvella :hello
Ounou. Mä oon ihan pulassa sitten kun en pääse enää noiden koirien kanssa lenkille. Varsinkin nuorempi on sen verran virkeä tapaus, että se kyllä vaatii juoksutusta. Tänään käytiin 1,5 h tuolla umpimetässä kävelee ja koko ajan nuorempi juoksi kuin vauhko ees taas. Vanhempi on rauhallisempi ja kävelee aina mun tahtiin. Mulle ainakin tuo sammalella kävely tuntuu mukavalta, asfalttilenkit töksäyttää askelta sen verran, että se välillä mahassa tuntuu.
Mutta tsemppiä salitreeniin! Mä kävin eilen taas faciamethod tunnilla. Voi kun tuntui hyvältä niin ylä- kuin alaselälle. Se on sellaista liikkuvuusharjoittelua, mikä ainakin itselle tekee tällä hetkellä tosi hyvää.
 
Ratsastuksen jälkeen oli pientä kipua mahassa ja tänään siivotessa. Alkaa vissiin jäädä liikunta rauhallisemman puoleiseksi täälläkin.

Toivottavasti kävelyä vielä kestäisi ettei ihan tarvitse kokonaan lopettaa liikkumista.
 
Ei suju liikunta. Päivittäin yritän käydä koirien kanssa, mutta yleensä menee linkkaamiseksi :sad001 Joko alaselkä vihloo tai nivuset tuntuu repeevän.
 
Takaisin
Top