Liikunta raskausaikana

En ole kovin innostunut kuntosaliharjoittelusta, mutta nyt kun alkaa olemaan pimeää ja märkää niin harkitsen ulkolajien rinnalle kuntosalikorttia, varsinkin kun juoksu ei vatsakipujen takia onnistu.

Mitäs niitä kiellettyjä liikkeitä on kuntosalilla?
- Kaikki vatsalihasliikkeet kielletty?
- Maastaveto kai kielletty? No onko rinnallevetokin huono (varmaan kun on samantyyppinen liikkeen aloitus)?
- Jalkaprässikin kai kielletty?
- Jotain muuta mitä pitäisi tajuta olla tekemättä?
 
Mä sain nyt kokeiluun liikuntakeskuksen ryhmätunnit 30€/kk täksi kuuksi. Illalla menen kokeilemaan bodynalancea ja haaveilen, että löytyisi sopiva aika jollekin kevyelle spinningille. Harmittaa, kun Combattiin ei nyt kannata lähteä, se on ollut ikuinen lempparini, mutta potkut ja hypyt tuskin tekisi nyt hyvää. Varsinkin, kun läähätän portaiden nousustakin jo kuin pieni sika.
 
Itse palannut alkuraskauden tauon ja yleisen laiskuuden jälkeen tanssillisille ryhmäliikuntatunneille. Ainakin baletista johdettu Barre ja vähän menevämpi Sh'bam ovat tuntuneet ihan hyviltä.
 
En ole kovin innostunut kuntosaliharjoittelusta, mutta nyt kun alkaa olemaan pimeää ja märkää niin harkitsen ulkolajien rinnalle kuntosalikorttia, varsinkin kun juoksu ei vatsakipujen takia onnistu.

Mitäs niitä kiellettyjä liikkeitä on kuntosalilla?
- Kaikki vatsalihasliikkeet kielletty?
- Maastaveto kai kielletty? No onko rinnallevetokin huono (varmaan kun on samantyyppinen liikkeen aloitus)?
- Jalkaprässikin kai kielletty?
- Jotain muuta mitä pitäisi tajuta olla tekemättä?

Pitkiä vatsalihaksia ei suositella tehtäväksi, samoin liikkeet jotka tuovat painetta kohdun seudulle. Mä jätin pois 1.kolmanneksen aikana vatsankierrot ja vatsojen laiteliikkeet kuten torson, perus istumaannousut ja alavatsat. Samoin alaselän laitteet/liikkeet. Kahvakuulalla seisaaltaan vielä viikko/pari sitten tein kylkiä, nyt tuntuu jo ikävältä vatsan seudulle. Netissä on vatsoista keveitä liikeversioita, löytyy googlaamalla jos kiinnostaa.

Jalkaprässiä saa käsittääkseni tehdä vatsan sallimissa rajoissa (leventää haaraa, ei tee syvältä) kunhan ei tule painetta kohtuun.
 
Kuis kulkee muilla?
Mulla kulkee salilla ihan mukavasti vielä. Ainoa mikä on alkanut kiukutella aika ikävästi on pakara/alaselkä (vihlaisee kun nousee esim sohvalta tai muuten ponnahtaa nopeasti). Jalkaprässiä ja kyykkyjä teen edelleen, leveällä haaralla ja noin 10-20% kevyemmillä painoilla. Kyllä siinä vaan tarkka saa jo olla, ettei tule painetta kohtuun väärässä asennossa.
Kävelyt ovat lyhentyneet ja hidastuneet aikalailla, koska lonkat alkavat särkeä ja vatsaa krampata helposti.
 
Kuis kulkee muilla?
Mulla kulkee salilla ihan mukavasti vielä. Ainoa mikä on alkanut kiukutella aika ikävästi on pakara/alaselkä (vihlaisee kun nousee esim sohvalta tai muuten ponnahtaa nopeasti). Jalkaprässiä ja kyykkyjä teen edelleen, leveällä haaralla ja noin 10-20% kevyemmillä painoilla. Kyllä siinä vaan tarkka saa jo olla, ettei tule painetta kohtuun väärässä asennossa.
Kävelyt ovat lyhentyneet ja hidastuneet aikalailla, koska lonkat alkavat särkeä ja vatsaa krampata helposti.

Mulla on nyt sauvakävelylenkitkin jääneet, kipujen ja hitauden vuoksi. Harrastan enää hyötykävelyä mm. työmatkoilla. Lisäksi käyn salilla pari kertaa viikossa, vesijuoksen pari kertaa viikossa ja joogaan.
 
Kuis kulkee muilla?

Aika mainiosti kulkee. Olo on energinen ja hyvä.
Ainoastaan juoksusta olen luopunut (vatsakivut juostessa 15. viikosta eteenpäin), kaikki muu tuntuu edelleen hyvältä vaikka paino onkin noussut aika paljon (+8kg).
Viikossa tulee noin 10h liikuntaa, pääasiallisesti matalilla tehoilla. Sauvakävelyä, uintia, spinningiä, lihaskuntoharjoittelua tällä hetkellä.
Lunta ja latuja odotan, toivon että pystyn hiihtämään läpi talven. Miestä tosin hirvittää hiihto, meinaa että kaatumisriskin takia ei pitäisi harrastaa... Itse näen riskin kohtalaisen pienenä, varsinkin jos pysyy vaativilta laduilta poissa. :scratch
 
Aika mainiosti kulkee. Olo on energinen ja hyvä.
Ainoastaan juoksusta olen luopunut (vatsakivut juostessa 15. viikosta eteenpäin), kaikki muu tuntuu edelleen hyvältä vaikka paino onkin noussut aika paljon (+8kg).
Viikossa tulee noin 10h liikuntaa, pääasiallisesti matalilla tehoilla. Sauvakävelyä, uintia, spinningiä, lihaskuntoharjoittelua tällä hetkellä.
Lunta ja latuja odotan, toivon että pystyn hiihtämään läpi talven. Miestä tosin hirvittää hiihto, meinaa että kaatumisriskin takia ei pitäisi harrastaa... Itse näen riskin kohtalaisen pienenä, varsinkin jos pysyy vaativilta laduilta poissa. :scratch

Mä odotan kans latuja! Ja tosiaan ajattelin hiihtää niin pitkään kuin vain pystyy :grin Ei kai sitä nyt profiililtaan tasaisella niin kummoisia riskejä ole - eri asia jotkut hurjat ja jyrkät mäkimaastot. Enemmän mua pelottaa liukastua jalkakäytävällä ja tömähtää jäiseen kovaan asfalttiin.
 
Ihanaa kun on taas tullut liikunta kuvioihin kun on suht oireetonta keskiraskauden aikaa. Äitiysjooga ja kevyt lenkkeily mulla liikuntamuotoina. Ainut mikä välillä häiritsee kuntoilua on alusta asti vaivannut SI-nivelkipu.
 
Nyt on alkanut tulla selkeästi hankalampaa lähinnä puuskutuksen takia. Myös joitain liikkeitä salilla on saanut rajoittaa.
Keho ja mieli on niin tottunut liikkumaan ja saamaan sen liikunta-annoksensa, että onhan tässä totuttelemista taas. Mä kun en yhtään ole semmoinen sohvalla viihtyjä tuntia paria pidempään.
 
Takaisin
Top