Liikunta raskauden aikana

Nauris

Satasella mukana keskusteluissa
Hei, itse liikun paljon, tai toisin sanoen kilpaurheilen. Olisi kiva jos täältä löytyisi muita aktiiviliikkujia, joiden kanssa voisi vaihtaa ajatuksia. Itse näen haasteena sen että tutimustietoa asiasta on todella vähän.
 
Raskausajallahan saa (ja pitääkin) liikkua, ja omaa kehoa kuunnellen. Kilpaurheilijana peruskuntosi on paljon tavallista tallaajaa kovemmalla tasolla joten liikuntasikin voidaan suhteuttaa siihen. Painetta kohtuun ei tulisi tulla kuitenkaan, eikä pääalaspäin olla (käsilläseisonta ym). Ja tietysti ei iskuja vatsaan. Mikäli laji in kovin tapaturma-altis, on siinä myös riskinsä. En ole ite kilpaurheilija, mutta näitä olen selvitellyt aikanaan, kun oma juokseminen oli tavoitteellista.. Toisin sanoen raskausaikana ei pidä tavoitella kovia tuloksia ja suoraa kunnon kehitystä, vaan ennemin ylläpitää kuntoa ja huoltaa kehoa..
 
Kiitos vastauksesta! Oma lajini ei onneksi ole millään tavalla loukkaantumisaltis, ei sisällä iskuja eikä pomppuja tms. Kaikkialla taitaa lukea että ensimmäisen kolmanneksen aikana voi urheilla normaalisti ellei tule vuotoja, kovaa päänsärkyä, huimausta ja olisiko ollut vielä jotain muuta. Sitten on aika epämääräistä tietoa siitä miten kauan kovatehoista harjoittelua voi tehdä. Puntista ohjeistettiin että kannattaa heti keventää.
Yritin työterveyshoitajalta kysyä että miten kun määrät on 12-16 h niin voiko samalla jatkaa? Ainakaan en nyt noista nosta ja pitänyt tosi hyvää huolta nesteytyksestä ja ettei verensokeri laske liikaa. Ainakin vielä tuntuu kaikki todella normaalilta ja viikkoja nyt 6+0.
 
Varmasti just se kokonaisnesteytys ja tietysti riittävä ravinnon saanti on ihan ensisijaisia. Ja voinnin mukaan. Levon tarve on suurempi, eli varmasti osaa harjoituksista kanattaa keventää palauttaviksi. Jos nyt oksentelemaan alkaa on varmasti syytä skipata treeni sen päivän osalta, koska kropalle kuitenkin oksentelukin on jo rankkaa. Ensimmäisellä kolmanneksella ei tosiaan niin paljoa rajoitteita sinänsä ole.
 
Kiva pelotella jo heti alkuunsa, mutta mun eka synnytys meni aivan syteen ja kätilön mielestä yksi osatekijä siinä oli "liian" vahvat lantionpohjan lihakset. Muistan, kun kätilö kysyi olenko urheilija kun lihakset hannaa vastaan niin kovin.

YMMV, se kätilö oli kylläkin vasta valmistunut. Tiedä sitten mikä siinä meni pieleen loppujen lopuksi.
 
Tuosta olen myös lukenut, mutta mistä sitä tietää onko lantionpohjalihakset liian vahvat, sen näkee varmaan sitten [emoji23]
 
Mulla tuli eka suunnitellulla sektiolla ja todennäköisesti seuraavakin. En ois kyl ite valinnut leikkausta. Voisko mies hoitaa synnytyksen tällä kertaa :shifty:
 
Ehkä eniten ihmetystä tässä alkuvaiheessa aiheuttaa punttiliikkeet. Itse olen tehnyt lyhyitä sarjoja isoilla painoilla, näissä etenkin kyykky ja maastaveto ovat suuret kysymysmerkit. Voiko niitä nyt alussa tehdä normaalisti jos kaikki tuntuu normaalilta? Jossain ohjeessa oli että hengitystä ei saisi pidättää suorituksen aikana mutta päteekö tämänkin raskauden alkuvaiheessa?
 
Hyvä teksti toi linkattu artikkeli Nauris!

Joo siellä tulee se, että hengityksen pidättäminen suorituksessa ei ole raskausaikana hyväksi.
Mave ja kyykky on kovat liikkeet kropalle, jotka vaatii kovaa ponnistamista. Huimausta ja pyörrytystä voi tulla, jolloin viimeistään pitää keventää. Lisäksi ongelmaa voi tuoda alussa juuri kehossa alkava relaksoituminen, eli loukkaantumisriski juuri ko liikkeissä kasvaa ja kehon hallinta tulisi olla vielä tavanomaista tehokkaampaa. Tukivyö olisi ainakin tältä osin hyvä. Mutta viimeistään vko 16 jälkeen ko liikkeissä painopiste ja liikerata on niin muuttunut, että kyykyssä on hyvä jättää kyykky isompaan kulmaan ja mavesta siirtyä muihin liikkeisiin. Maksimipainoja ei kannata hakea. Lähtisin tosi tunnustellen tekemään ja tarvittaessa kannattaa hakeutua tietysti keskustelemaan ihan urheilulääkärin kanssa, joka pystyy huomioimaan harjoittelusi kuormituksen ja raskauden.
 
Just mietin tätä samaa! Harrastan suunnistusta ja suunnistuskausi alkaa taas pian. Arvelen että kun olen vielä niin alussa, että uskallan siellä metsässä juosta ainakin pari kuukautta, mutta kyllähän se metsässä juokseminen on koko ajan riskialttiimpaa mitä pidemmälle raskaus etenee. Onko muita suunnistajia ja kuinka pitkälle raskautta olette uskaltaneet suunnistaa?
 
Itse käyn salilla. Olen heti alkuun keventänyt rajusti. Prässin jätin heti pois. Mulla oli ongelma ovuloimattomuus ja luin jostain että kova treeni voi estää ovulaation. Nyt kun vihdoin sain plussan, pari viikkoa sen jälkeen olen pystynyt melkein palaamaan normaaliin treeniin mutta prässi pysyy poissa. Kuuntelen omaa kehoa, jos liike tuntuu kovalta, höllään heti. Lääkäri sanoi että suorat ja vinot vatsalihastreenit täytyy lopettaa kokonaan vko 14! Silloin vattikset alkavat erkanemaan ja jos treeniä jatkaa, ne eivät synnytyksen jälkeen palaa ennalleen. Lankutus on myös ollut mulle vähän juupas eipäs menoa, siitä tulee helposti kipuja. Eihän se treeni paha juttu ole, mutta se palautuminen on a ja o. Mutta mistä senkin tietää treenatessa? On tää hommaa :)
 
Minä käyn lähinnä kuntosalilla 4-5krt viikko ja koiran kanssa aerobiset. Nyt ohjeena on, että ensimmäinen kolmannes treenataan ihan normaalisti, sen jälkeen varotaan syväkyykkyjä sekä vatsaa rutistuvia liikkeitä. Vähän meinaa alkuraskauden väsymys heikentää treenejä, lisäksi suuri motivaatiopula vaivaa! Mutta yritän nyt treenata säännöllisesti kroppaa kuunnellen läpi koko raskauden, koska se on auttanut niin paljon palautumisessa aikaisemmillakin kerroilla
 
Mun valmentajalle tämä on myös uusi juttu ja hän oli lukenut jostain että kyykkyä ei saisi tehdä heti alkuraskaudesta ja etenkin hengityksen pidättäminen on pahasta. Hän perusteli sen toki sillä että jos pitää jo nyt keventää hieman painoja ei siinä välttämättä pysty edes ylläpitämään nykyisiä voimatasoja. Mieluummin tekee sit jotain muuta jalkalihasliikettä.

Vaikeinta on ollut tällä viikolla treenileirillä ja etenkin kun täällä puhutaan paljon tulevasta kilpailukesästä ja ihmiset kysyvät mitkä on tavoitteet, menin ihan lukkoon :/
 
Tuo lihastohtorin linkki oli mielenkiintoista luettavaa. Minulla suorituskyky laski heti ensimmäisillä viikoilla, johtuen varmasti suurelta osin tästä 24/7 väsymyksestä sekä siitä, että en enää käytä latureita tai treenin aikana juotavia juomia, ainoastaan palkkari (whey-100) kuuluu ohjelmistoon. Tänään myös bulgarialainen kyykky tuntui ilkeältä vatsanpohjassa, joten jätin senkin puolitiehen.
 
Mulla raskausajan liikunta on lähinnä jumppia ja lenkkeilyä. Ratsastus on jäänyt aina pois aika aikaisessa vaiheessa. Muutaman kerran varmaan vielä käyn, mutta sitten saa taas olla. Ne housutkin kyllä ahdistaa aika paljon, kun ovat korkeavyötäröisiä ja iltaisin turvotusta on ihan kiitettävästi. Plus että joutuuhan näillä keleillä vielä tunkemaan jotkut kalsaritkin sinne alle.

Joitakin suunnittelemiani treenejä oon kyllä nyt joutunut jättämään väliin huonon olon ja väsymyksen takia. Mutta tietenkin toivon, että pystyisin liikkumaan koko raskauden ajan, niin olisi palautuminenkin nopeampaa ja onhan se nyt melkoista terapiaakin se liikunta.
 
Kolme viikkoa sitten liikuin vielä aktiivisesti, lähinnä kuntosalia ja satunnaisesti kössiä. Nyt tää kestokrapula saa niin uupuneeksi et joku kävelylenkkikin tuntuu aivan utopialta. Töissä pelkästään kopiokoneella pyörähtäminen alkaa välillä heikottaa ja pyörryttää. Lähiviikkoina pitäisi ehkä helpottaa, tarvii sitten uudestaan palata asiaan.
 
Koskahan pitäisi lopettaa sähly? Ja millä verukkeella! En millään halua kertoa koko sählyporukalle, ainakaan vielä, mutta jos yhtäkkiä lopetan käymisen ihmiset ihmettelee. Huoh.
 
Cara, ei sun varmaan vielä tarvitse! Pienokainen on iskuilta suojassa rv 12 asti!
 
Voi motivaatio, missä olet... Heti, kun ei ole ulkonäköpuolen juttuja tavoitteena, mun liikuntamotivaatio laskee kuin lehmän häntä. No joo, olin mä tuossa flunssassakin, mutta uudelleen käynnistyminen on kyllä tuskaisaa. Mikä teitä muita motivoi liikkumaan?
 
Takaisin
Top