Liikunta raskauden aikana

Miten teillä on liikkuminen sujunut kun pikkuhiljaa ensimmäinen kolmannes selätetty?

Itse kävin viikonloppuna kisoissa, eihän se ihan niin hyvin mennyt kuin olisi pitänyt, mutta syytän siitä enemmän treenien vähyyttä motivaatiopuutteen vuoksi. Mutta kisoista sain sen sijaan huikean motivaatiobuustin! Nyt riittää sitten taas intoa treenailla. Tänään ajattelin kokeilla vähän kovempaa vauhtikestävyystreeniä, katsotaan miten menee :) ja laji on siis soutu.
 
Onko sulla Nauris nyt mitkä viikot menossa? Millasilla sykkeillä oot treenaillu? Mä oon nyt viikolla 16 ja olen sillain treenaillut ettei nouse pitkäaikasesti yli 150. Tuntuu olevan kovin ristiriitaista tietoa millä sykkeillä saisi mennä. :D
 
Mulla on 15 viikko menossa ja aattelin kyllä vielä vedellä sinne 90% kieppeille, edellytyksenä että tuntemukset on ok. Jotenkin uskon että kroppa osaa suojella sitä lasta! Tosiaan irtiottokyky on kyllä ihan surkea, viime kisoissa normaalisti syke nousee yli 190 ja nyt viikonloppuna maksimisyke oli 170, uskon että tämäkin liittyy siihen kropan suojelusmekanismiin :)

Tieto on tosiaan ristiriitaista eikä tutkimuksia ole suuntaan tai toiseen, ohjeistukset ovat varmuuden vuoksi. Jos on tottunut tekee tietynlaista treeniä niin omasta mielestä sitä voisi jatkaa. Toki ei nyt raskaana kannata mitään uudenlaista kovaa treeniä aloittaa. Kaikkihan tekee ihan siten miten itse näkee homman järkeväksi. Tuossa aiemmin mainitsemassani kirjassa on paljon juttua Aino-Kaisa Saarisesta ja se teki vk-treenejä viikolla 24 asti, koska fiilis oli hyvä.
 
Näin minäkin olen ajatellut, että omien tuntemusten mukaan. [emoji4] mutta en ole enää noin korkeilla sykkeillä menny. Kunhan peruskunto pysyy hyvänä ja pystyisi juoksemaan mahdollisimman pitkälle tai tekemään muuta korvaavaa niin se riittää. Pitääkin lukea Aino-Kaisa Saarisen kirja.
 
Tuo kirja oli siis se Mari Stenmanin liikkuvan äidin hyvinvointi.

Minä ainakin tähtään siihen että peruskuntoa voisi kohottaa tässä raskausaikana kun ei ole kovat treenit, kuten raskas puntti ja muut kovat kuormittamassa :D
 
Nauriksella onkin kiinnostava laji, varmasti sopii raskauden kanssa paremmin kuin monet muut, vaikka toki eihän sitä samalla tavalla jaksa ja pysty kuin normaaliolosuhteissa.

Mä en oo laittanut sykemittaria ollenkaan treeneihin, luotan siihen että tunnen kyllä jos teen liian kovaa. Ja eikö se ollut sitä paitsi niin, että syke ei saisi nousta 15 min pidemmäksi aikaa putkeen korkealle, joten en usko että lyhyet korkeammat sykehuiput haittaa, vaan vasta pidempiaikaisena alkaa häiritä vauvan hapensaantia.

Oon yrittänyt netistä etsiä kaikenlaisia ohjeita raskausajan liikuntaan ja että osaa olla ristiriitaisia ohjeistuksia, ota siitä sitten selvää. Kiitos muuten tuosta kirjavinkistä, taidan tilata ihan omaksi, en jaksa jonotella kirjastosta ja tuntuu että tuota voisi lukea sitten pitkin raskautta mielellään. Mulla on Gillian Michaelsin raskaustreeni- ja ravintokirja kotona ja siinä on kyllä ihan hyvää asiaa, mutta paljon myös sellaista paasausta (alkaen ympäristön kemikaaleista ja jos vaikka sun mistä), jota en hirveästi jaksa.

Mutta niin siis nettiohjeisiin, esim lankutuksesta sanottiin ihan päinvastaisia mielipiteitä. Toisten asiantuntijoiden mielestä sopii hyvin koko raskausajalle (lopussa tarvittaessa polvet maassa tai muuten kevyemmin), kun taas toisten mukaan siinä tulee kohtuun liian suuri paine -> ei hyvä. Niin ja muuten kun vielä koitin englanniksi googlettaa samaa ja laitoin epähuomioissa hoover hakusanoihin (pitäisi olla plank), niin eikö tullut liuta keskusteluja, että saako raskaana ollessa imuroida. Kaikkien asiantuntijoiden mielestä ei, koska on niin raskasta. Siis täh :eek::grin

Core-treenin olen nyt muokannut niin että en tee enää suoria vatsoja, vaan niiden tilalle sitten soveltelen vinoja tai muuta korvaavaa. Selkäliikkeet olen tähän saakka tehnyt mahallaan maaten (ylimääräinen jumppapatja alla kyllä), mutta viimeksi se alkoi jo tuntua epämukavalta, joten seuraavalla kerralla pitää soveltaa sitäkin. Onko ideoita muuhun kuin johonkin nelinkontin tehtävään versioon? Kylkiliikkeet kulkee hyvin, samoin lankuttaa jaksan normaalisti.

Vielä oon aika samaan tyyliin muuten treenannut, mitä nyt pieniä muutoksia tehnyt, jos huomaan että joku ei tunnu enää hyvältä. Esim x-hypyt on sellaisia, kai se on liitosten löystyminen tai joku joka aiheuttaa sen, että vähän tuntuu huteralta ja epämukavalta. Mutta on se mun mielestä tosi tärkeää, että jatkaa liikkumista mahdollisuuksien mukaan, jo pelkästään sitten raskaudesta ja synnytyksestä toipumisen kannalta, mutta myös henkisen hyvinvoinnin takia.
 
Soutu on hurja laji ja pitää varmaan huolen sun keskikropan lihaksistosta niin ettei raskausmaha pääse pömpsähtämään esille ihan heti. :happy: Ja pitää huolen selästä! Veikkaan, että te liikkujat toivuttekin synnytyksestä tosi nopeasti. Mä kaipaan mun vatsalihaksia! :woot:
 
Joo, onhan se soutu aika hyvä tähän saumaan ja paljon lueskellut nettiä että monet pystynyt soutamaan raskauden loppuun asti, ja aloittamaan tosi nopeasti synnytyksen jälkeen. Olympialuokan soudussa liikerata on vielä sellainen (toisin kuin esim soutulaitteessa) että kädet liikkuu vähän vatsan ohitse, niin voi varmasti pitkään harrastaa jos ei komplikaatioita tule. Soutulaitteessahan voi sitten taas itse säätää sitä mille korkeudelle kapulan lopussa vetää.

Dory: Mistä olet lukenut sen ettei saisi 15 min pidemmäksi putkeen nousta ja miten paljon? Nythän on niin onnellisesti että soudun kisamatka kestää alle 10 min. :D Jostain luin taas että 15 sek pyrähdykset (siis ihan täyisä) on koko raskauden ajan ok, kunhan ei tee niitä liian tiheästi.

Suosittelen kyllä tuota Stenmanin kirjan hankkimista, koska siinä siis toinen osa käsittelee synnytyksen jälkeistä liikuntaa. Tosiaan se kerää yhteen eri tutkimuksia ja on kunnon lähdeviitteet jos haluaa tutustua johonkin aiheeseen tarkemmin. Siinä on aika tiiviisti kerrottu asioita ja itse imasin kirjan ensimmäisen osion aika nopeasti (aamupäivässä) ja täytyykin palailla siihen vielä kun en kaikkea muista. Tässä kyseisessä kirjassa ei suositella lankutusta nimenomaan sen paineen takia, siinä myös suositellaan ettei esim punttitreeneissä pidätä ollenkaan hengitystä samasta syystä. Ihan hyvin perusteltu syy, mutta tässäkin voi varmaan tuntemuksia kuunnella. Itse olen lankkua soveltanut niin että teen ne trx nauhalla, ja liikkuvana niin että koukistan jalat ikään kuin kropan alle. Tuntuu mielestäni paremmalta (ja tehokkaammalta) kuin staattinen pito.

Cedju: no joo, tai sitten ei. Mulla on kyllä vatsa pullahtanut esiin ihan eri tavalla kuin itse oletin (ja koko mun ympäristö), en tiedä mistä johtuu vai onko kaiken yhdistelmä: treenimäärät vähentynyt, lihaksia kadonnut ja muuttunut rasvaksi vyötärön ympärille, suolisto jäätävän turvonnut vieläkin (rv 15), aamulla on joku vilaus sivuvatsalihaksista näkyvissä mutta aamupalan myötä nekin sitten häviää :D Vaikka itse tunnen itseni valaaksi, osaan välillä nähdä asian ulkopuolisen silmin ja tuskin muut huomaa yhtään mitään. Kaikki on suhteellista... eniten mua on ärsyttänyt se että ihmiset olettaa että mulla näkyy tosi myöhään, kiva kun luodaan ulkonäköpaineita raskaana olevalle.
 
Apua, en mä halunnut mitään paineita luoda, sori sori sori! :lurking: Sehän riippuu jo kohdun kallistuksestakin mihin suuntaan lähtee kasvamaan. Mut joo, julkisuudessa on vaan esillä näitä superfittejä äitejä, jotka on heti synnytyksen jälkeen lavashow-kuosissa. Ei sellaiseen normaali-ihminen kai yleensä yritäkään. Meillä on sentään äitiysloma, joka on osaltaan myös sitä toipumista varten. Mä en osais kuvitellakaan palaavani töihin kahden viikon jälkeen synnytyksestä, hyvä jos sain tikeiltä edes käveltyä silloin.
 
Apua, en mä halunnut mitään paineita luoda, sori sori sori! :lurking: Sehän riippuu jo kohdun kallistuksestakin mihin suuntaan lähtee kasvamaan. Mut joo, julkisuudessa on vaan esillä näitä superfittejä äitejä, jotka on heti synnytyksen jälkeen lavashow-kuosissa. Ei sellaiseen normaali-ihminen kai yleensä yritäkään. Meillä on sentään äitiysloma, joka on osaltaan myös sitä toipumista varten. Mä en osais kuvitellakaan palaavani töihin kahden viikon jälkeen synnytyksestä, hyvä jos sain tikeiltä edes käveltyä silloin.

En mä sua tarkoittanut :D vaan se että olen tutuilta saanut kommenttia että minkälainen vatsa mulle tulee.
 
Mun piti kanssa kysyä että onko vatsaa tullu yhtään näkyviin? Mutta tuli selväksi ettei semmosta sovi olettaa ettei olisi.. :D mulla ei ole vielä oikeastaan tullut vaikka nyt viikko 16. Olen odottanut että millon se pullahtaa. Iltasin kun on turvotusta niin maha näyttää isommalta mutta aamulla/päivällä ei kyllä ulkopuoliset huomaa mitään. :)
 
Hups, mihinköhän tuo sykeasia perustuu? Tämä on mulle nyt uusi tieto. Just vedin tänään salilla korkeasykkeisen treenin ihan hulluna ja oli siistiä! Ja siis mulla sykkeet nousee tosi helposti: tänään maksimi oli 180 ja jo alkuverryttelyssä (kävelin ylämäkeen juoksumatolla) sykkeet oli yli 130.

Muoks: viikkoja nyt 11+6.
 
Mä oon ajatellu, että jos syke nousee kovin korkeelle pitkäksi aikaa niin vauvalle voi tulla hapenpuute. Siis kun kyse lähes maksimaalisesta rasituksesta.. Mutta varmaa tietopohjaa ei minulla ole. Pitäisi päästä jonkun asiaaan erikoistuneen lääkärin juttusille. Monet urheilijat treenaavat kuitenkin pitkäänkin raskauden edetessä :)
 
Nauris, oon mä tuon max 15 min korkeilla sykeillä nähnyt monessakin paikassa (ja monessa paikassa myös täysin päinvastaista...), mutta tossa nyt pikagooglella ainakin yksi (http://www.terve.fi/liikunta-eri-elamantilanteissa/liikunta-ja-raskaus): "Raskauden loppupuolella ehkä noin 24. raskausviikon jälkeen kannattaa välttää liikkumasta yli 150 sykkeellä 15 minuuttia kauempaa. Tässä vaiheessa myös sikiön syke nousee suhteessa äidin sykkeeseen, ja liian kovassa rasituksessa voi istukan toiminta heikentyä."

Mutta eiköhän tuokin oo aika summittainen ohje kuitenkin, lähinnä tarkoitan sitä että tuskin muutaman minuutin sykerajojen ylityksistä vielä on haittaa.

Joo, mutta kyllä mä uskon että kun on on liikkununut paljon, niin osaa sen verran kuunnella kroppaa, että tekee vaan sellaista joka itselle sopii. Niin ja noista liikkuvista lankuista piti sanomani, että niitä näin myös jossain raskausajan treenivideossakin tehtävän. Vaikka tosiaan eipä se taida mitään taata, että löytää jonkun lähteen asian x puolesta tai vastaan, kun jokaiselle löytyy aina ties kuinka monta ristiriitaista lähdettä. Peruslankkuja tarjottiin myös monessa lähteessä hyvänä harjoituksena heti synnytyksen jälkeen aloitettavaksi, kun taas itse ajattelisin, että siihen on kyllä ihan liian rankka liike.
 
Hups, mihinköhän tuo sykeasia perustuu? Tämä on mulle nyt uusi tieto. Just vedin tänään salilla korkeasykkeisen treenin ihan hulluna ja oli siistiä! Ja siis mulla sykkeet nousee tosi helposti: tänään maksimi oli 180 ja jo alkuverryttelyssä (kävelin ylämäkeen juoksumatolla) sykkeet oli yli 130.

Muoks: viikkoja nyt 11+6.

Ensimmäisen kolmanneksen aikana on ainakin turvallista treenata ihan normaalisti, joten vielä voit hyvällä omalla tunnolla noita tehdä pari viikkoa. Mutta sitten toisen kolmanneksen alusta alkaa ristiriitaiset tiedot, miten treeniä voi jatkaa.
 
Ensimmäisen kolmanneksen aikana on ainakin turvallista treenata ihan normaalisti, joten vielä voit hyvällä omalla tunnolla noita tehdä pari viikkoa. Mutta sitten toisen kolmanneksen alusta alkaa ristiriitaiset tiedot, miten treeniä voi jatkaa.

Kiitos tiedosta!
 
Ensimmäisen kolmanneksen aikana on ainakin turvallista treenata ihan normaalisti, joten vielä voit hyvällä omalla tunnolla noita tehdä pari viikkoa. Mutta sitten toisen kolmanneksen alusta alkaa ristiriitaiset tiedot, miten treeniä voi jatkaa.

Kiitos tästä! En ole kauheesti miettinyt koko sykeasiaa. Olen vaan jostain lukenut, että liikuntaa voi harrastaa oman tottumuksen ja jaksamisen mukaan, ja sen mukaan olen mennytkin. Huomaan kyllä, että esim. juostessa väsyn nopeempaa kuin aiemmin ja syke nousee vauhdikkaammin. Pitää kai sitten alkaa ottaa vähän iisimmin. Olen nyt 12+4.
 
Mun piti kanssa kysyä että onko vatsaa tullu yhtään näkyviin? Mutta tuli selväksi ettei semmosta sovi olettaa ettei olisi.. :D mulla ei ole vielä oikeastaan tullut vaikka nyt viikko 16. Olen odottanut että millon se pullahtaa. Iltasin kun on turvotusta niin maha näyttää isommalta mutta aamulla/päivällä ei kyllä ulkopuoliset huomaa mitään. :)

Omasta mielestä (ja miehen myös) maha on jäätävän kokoinen mutta kun nyt itse katson tuota kuvaa niin öh, ehkä se nyt ei olekaan niin iso :D, vyötärömittaan kyllä tullut 10 cm lisää.
 

Liitteet

  • IMG_2201 2.jpg
    IMG_2201 2.jpg
    652.1 KB · Katsottu: 41
No eipä tuosta vielä raskautta edes huomaa! Tai varmaan itse mutta toiset [emoji4] mullakin on vielä huomaamaton maha ja sinänsä kiva niin. [emoji23]
 
Takaisin
Top