Voitko sanoa treeniohjaajallesi, että olet raskaana? Hän varmaan osaisi jotain sanoa, mitä sinun pitää lajissa välttää. Mä oon nyt käyny joogassa ja sanonut ohjaajille raskaudesta vaikka raskaus ollut alussa. Ovat sitte antaneet vaihtoehtoisia liikkeitä tiettyihin liikkeisiin, korostamatta, että tunnilla on raskaana oleva. En tiedä toimiiko tuo sinun lajissasi, jos parin kanssa harjoittelette. Pari saattaa haluta perusteluita, jos ottelette eri ohjeilla kuin muut. Mutta sikiön/vauvan turvallisuus olisi kyllä huomioitava, vaikka tilanteessa olisi sosiaalinen paine tai oma kilpailuvietti treenata kuten muut.
Itse olen aikoinaan potkunyrkkeilyä harrastanut pari vuotta ja kuntonyrkkeilyä vuosia. Nyt raskaana hikiliikunta ei oo tuntunut hyvälle niin en ole edes kuntonyrkeilyssä käynyt. Mutta itsekin olen pohtinut kamppailulajien sopivuutta raskaana oleville. Ainakaan potkuja ja lyöntejä vatsaan en haluaisi raskaana ottaa. Mulla on mielikuva, että käymässäni potkunyrkkeilyseurassa ei raskaana olevat saaneet treenata ollenkaan, koska tunnit sisältivät ottelua, jossa siis saattoi tulla potkuja ja lyöntejä vatsaan. Kuntonyrkkeilyssä ei juuri otella, mutta pariharjoittelussa (sarjojen harjoittelussakin) välttäisin siis iskuja vatsaan ja vahinkojen välttämiseksi leikkimielisen ottelunkin vaihtaisin olkapää-polvet-hipaksi. Kuntopiirityylisessä osiossa, jos esim. vatsalihasten tekeminen tuntuisi epämiellyttävälle niin valitsisin toisen tyyppiseen liikkeeseen.
Varmasti on totta, kuten kirjoitat, että keho (ainakin toisinaan) kertoo, jos joku asia ei ole sikiölle/vauvalle hyväksi. Noi heitot jättäisin itsekin pois. Itsestä on nyt raskaana tuntunut ikävälle, jos mieheni on makoillut hellästi mahani päällä, esim. pää vatsalla. Saattanut tulla juurikin epämiellyttävää tunnetta ja olen pyytänyt mieheni siirtymään pois. En tiedä onko paineen tunne vaarallista vauvalle, mutta jos sinulla tulee pidempikestoinen paineen tunne vatsaan treeneissa, niin voitko keskeyttää tilanteen?
Ja osaakohan neuvolassa sinun kysymykseesi sanoa mitään? Voihan sieltä kysyä. Mutta toisaalta jos laji on spesifi niin eivät välttämättä osaa ottaa kantaa. Mutta ehkä jos kuvailet millaisia tilanteita lajissa on niin osaisivat vastata, esim. että onko paino vatsan päällä vaarallista jne.