Liikunta raskaana

Mä kävin tänään ryhmäliikunta tunnilla. Valitsin todella pienet painot ja tein liikkeet paljon muita rauhallisemmin ja hitaammin. Silti jouduin pari kertaa ottaa taukoa istuen, kun salissa oli liian kuuma ja tuntui jotenkin siltä että pian pyörryttää.
Mä varmaan joudun tekemään paljon rauhallisempaa liikuntaa nyt. Viime viikollakin jaksoin uida hengästymättä vain 225m kun normaalisti se luku olisi 650m..
 
Ilmoittauduin syksyllä alkavaan raskauspilates-kurssille! Ihanaa päästä taas johonkin ohjattuun ryhmäliikuntaan. Kävelyn ja vesijuoksun lisäksi olen aivan onneton tekemään mitään muuta liikunnallista, joten nyt ainakin pääsee reenailemaan vähän syviä vatsoja ja muita tukilihaksia, joista toivon olevan loppuraskauksessa iloa.
 
Kirjoitin tänään 15.8 kalenteriin , tarkista missä menossa aamu-uinnit ? Kaivoin myös esille kesälomalla olleet käsipainot ja kuminauhat, kylläpä teki laiskistuneelle kropalle hyvää.
Hallien vesi on aamuisin kaikkein puhtainta, siksi siis itsenäisesti vesijumppaamaan silloin sinne.

Tekisi mieli myös johonkin ryhmäliikuntaan, mutta pidän niiden koronariskiä itselleni liian korkeana.

Ehkä netistä löytyy jotain maksuttomia jumppaohjelmia, niitä vois vaikka vain koiran kummastukseksi kokeilla 😱
Sillä jotainhan on tehtävä että synnytyksestä selviää, eikös vain!!
 
Mä koen nyt jotenkin kauheaa painetta alkaa liikkumaan jollain tavalla. Kävelen koiran kanssa, mutta siihen jää nykyään aika tavalla liikunta ja mua kauhistuttaa, että miten selviän loppuraskaudesta ja palaudun synnytyksestä tällä menolla. Ennen edellistä raskautta olin huomattavasti paremmassa kunnossa kun tuli käveltyä n. 10 km päivässä, kun asuin kaupungissa ja kävelin ihan joka paikkaan. Muutin maalle ja nyt on pakko liikkua autolla välimatkojen takia ja olen ihan rapakunnossa 😬 Samalla tuntuu siltä, ettei ole mitenkään mahdollista töiden ja arjen sekaan mahduttaa vielä jotain liikuntaharrastusta, kun muutenkaan vapaa-aikaa ei tunnu olevan ollenkaan.
 
Muakin jännittää liikunnan onnistuminen nyt raskausaikana. Liikunta ollut lähinnä hyötyliikuntaa ja hulavanteen pyöritystä, ja nyt on tunne, ettei se pelkästään riitä. Ongelma on, etten tiedä varmaksi millaisia liikkeitä saa tehdä.
Jostain luin, että kaikki keskivartaloon liittyvät liikkeet pitäisi jättää pois toisen kolmanneksen alettua, vain kontallaan vastakkaisten raajojen ojennusta saisi tehdä.

Voisi katsella, jos löytyisi joku odottavien liikuntaryhmä. Kun vain saisi itsensä sit sinne ryhmään asti hilattua 😅
 
Eka kolmannes kyllä meni aika pahasti sohvalla pötkötellessä. Nyt on pahoinvointi laantunut ja sen myötä olokin helpottunut, kun toka kolmannes alkoi. Pystyy jopa ajattelemaan liikuntaa 😅 Kävin pilatestunnilla eilen ja se oli kyl mukavaa pitkästä aikaa. Toki vähän piti jo tehdä vaihtoehtoisilla tavoilla liikkeitä, kun esim. mahallaan olo ei tunnu enää kivalta.
 
Joogatunneilla olen jatkanut käyntiä. Olen ohjaajille kertonut raskaudesta.

Työmatkapyöräilystä tulee hyötyliikuntaa. Kauppaan menen kävellen, josta pieni liikunta.
 
Muakin jännittää liikunnan onnistuminen nyt raskausaikana. Liikunta ollut lähinnä hyötyliikuntaa ja hulavanteen pyöritystä, ja nyt on tunne, ettei se pelkästään riitä. Ongelma on, etten tiedä varmaksi millaisia liikkeitä saa tehdä.
Jostain luin, että kaikki keskivartaloon liittyvät liikkeet pitäisi jättää pois toisen kolmanneksen alettua, vain kontallaan vastakkaisten raajojen ojennusta saisi tehdä.

Voisi katsella, jos löytyisi joku odottavien liikuntaryhmä. Kun vain saisi itsensä sit sinne ryhmään asti hilattua 😅
Voiko hulavannetta pyörittää raskaana ollessa? Mä hankkiuduin mun hulavanteesta eroon kun ei tullut käytettyä ja alettiin suunnitella raskautta. Luulin että hulan pyörittäminen raskausaikana on vähintään epämiellyttävää, jos ei nyt kiellettyä.
 
Voiko hulavannetta pyörittää raskaana ollessa? Mä hankkiuduin mun hulavanteesta eroon kun ei tullut käytettyä ja alettiin suunnitella raskautta. Luulin että hulan pyörittäminen raskausaikana on vähintään epämiellyttävää, jos ei nyt kiellettyä.
Tervetuloa KaaHo mukaan joukkoomme 😊

Hulavannetta en ole pyörittänyt muutamaa viikkoa pidempään plussan jälkeen. Silloin kun alkuraskauden turvotukset tuli riesaksi ja hulailut pois. Raskauden edetessä ei ole tehnyt mielikään kokeilla hulailua, tuskinpa tuntuisi hyvältä enää.
Kyse olikin siitä, että ennen raskautta liikuntani on ollut vain hyötyliikuntaa ja hulavannetta. Nyt kun raskaana vanne on jäänyt pois ja hyötyliikuntaa vähentynyt niin en tiedä mitä löytäisin tilalle korvaamaan. 🤔
YouTubesta jotain raskauspilates videoita katsonut mutta mutta...
 
Tervetuloa KaaHo mukaan joukkoomme 😊

Hulavannetta en ole pyörittänyt muutamaa viikkoa pidempään plussan jälkeen. Silloin kun alkuraskauden turvotukset tuli riesaksi ja hulailut pois. Raskauden edetessä ei ole tehnyt mielikään kokeilla hulailua, tuskinpa tuntuisi hyvältä enää.
Kyse olikin siitä, että ennen raskautta liikuntani on ollut vain hyötyliikuntaa ja hulavannetta. Nyt kun raskaana vanne on jäänyt pois ja hyötyliikuntaa vähentynyt niin en tiedä mitä löytäisin tilalle korvaamaan. 🤔
YouTubesta jotain raskauspilates videoita katsonut mutta mutta...
Kiitos! Tässä salattuun ryhmään pääsemiseksi yritän kerryttää viestejä.

Ok. Luulen kans, että hulavanne olisi raskaana epämiellyttävä. Luin vähän sinne päin ensimmäisen viestisi, kun ymmärsin aluksi, että olet jatkanut raskausaikana hulavanteilua.

Tosiaan pilateksesta ja joogasta löytyy varmasti netistä paljon videoita. Jos asut suurella paikkakunnalla, että tuntejakin löytyy, niin suosittelen kokeilemaan. Silloin ehkä enempi motivaatiota kuin kotona yksin yrittää.

Kaikki joogat ei kuitenkaan ole erityisen liikunnallista. Esim. Itse tykkään eniten yin joogasta ja se on enemmän venyttelyä ja rentoutumista kuin liikuntaa. Hathajooga on sellaista että siinä on jo vähän ehkä liikuntaakin. Pilatesta en ole kokeillut kuin vuosia sitten yhdesti ja mieleen jäi, että se on aika vaikeaa. Paikkakunnallani olisi mahdollista kyllä harrastaa pilatestakin.
 
Tervetuloa KaaHo mukaan joukkoomme 😊

Hulavannetta en ole pyörittänyt muutamaa viikkoa pidempään plussan jälkeen. Silloin kun alkuraskauden turvotukset tuli riesaksi ja hulailut pois. Raskauden edetessä ei ole tehnyt mielikään kokeilla hulailua, tuskinpa tuntuisi hyvältä enää.
Kyse olikin siitä, että ennen raskautta liikuntani on ollut vain hyötyliikuntaa ja hulavannetta. Nyt kun raskaana vanne on jäänyt pois ja hyötyliikuntaa vähentynyt niin en tiedä mitä löytäisin tilalle korvaamaan. 🤔
YouTubesta jotain raskauspilates videoita katsonut mutta mutta...
Hei... kiva että tänne foorumille tulit!
Kuinkas olisi uinti tai vesijumppa?
Hyötyliikuntaa ei pidä aliarvostaa. Kyllä se polttopuiden pinosta kurkoittelu, sisään kantaminen ja uunin edessä kyykkiminen liikunnasta käy, jos sellainen onni kenellä näillä nykysähkönhinnoilla on.
 
Onko täällä kamppailulajiharrastajia linjoilla? Yritän tässä järkeillä, kuinka paljon alkuraskaudessa pitää varoa alavatsan seutua. Harrastan painilajia, jossa vatsan alueelle voi tulla painetta (esim. kaveri istuu päällä tms.) mutta ei teräviä iskuja. Jotenkin maalaisjärjellä tuntuisi, että esim. ekan kolmanneksen aikana alkio/sikiö on niin pieni, että se on hyvin turvassa mahassa lihasten, rasvan ja muiden kudosten alla? Tietenkin painetta kannattaa vältellä, mutta jos vahinko käy. Heitot varmaan pitää jättää heti pois, kun tärähdys on sen verran voimakas ja äkillinen? Muutoin tuntuisi, että kaiketi kaikkea voi tehdä niin kauan kuin hyvältä tuntuu (ja tietysti vain varovaisen parin kanssa). Lähinnä siis alkuraskaus mietityttää, tietenkin vauvan kasvaessa pitää tarkemmin suojata vatsaa paineella.

Kauhean ristiriitaisia tietoja muutenkin liikunnasta, eikö oikeasti salilla saa tehdä kyykkyä tai maastavetoa, kun tulee liikaa painetta kohdun seudulle? 😱 Tästä tulee pitkät 9 kk äidille, jonka vapaa-aika ja sosiaaliset suhteet pyörivät treenien ympärillä!
 
Pahoittelut muuten kun vastasin näköjään helmikuisten alueen ketjuun, etsin haulla tietoa aiheesta enkä huomannut, että tämä ei ollut yleisellä alueella!
 
Onko täällä kamppailulajiharrastajia linjoilla? Yritän tässä järkeillä, kuinka paljon alkuraskaudessa pitää varoa alavatsan seutua. Harrastan painilajia, jossa vatsan alueelle voi tulla painetta (esim. kaveri istuu päällä tms.) mutta ei teräviä iskuja. Jotenkin maalaisjärjellä tuntuisi, että esim. ekan kolmanneksen aikana alkio/sikiö on niin pieni, että se on hyvin turvassa mahassa lihasten, rasvan ja muiden kudosten alla? Tietenkin painetta kannattaa vältellä, mutta jos vahinko käy. Heitot varmaan pitää jättää heti pois, kun tärähdys on sen verran voimakas ja äkillinen? Muutoin tuntuisi, että kaiketi kaikkea voi tehdä niin kauan kuin hyvältä tuntuu (ja tietysti vain varovaisen parin kanssa). Lähinnä siis alkuraskaus mietityttää, tietenkin vauvan kasvaessa pitää tarkemmin suojata vatsaa paineella.

Kauhean ristiriitaisia tietoja muutenkin liikunnasta, eikö oikeasti salilla saa tehdä kyykkyä tai maastavetoa, kun tulee liikaa painetta kohdun seudulle? 😱 Tästä tulee pitkät 9 kk äidille, jonka vapaa-aika ja sosiaaliset suhteet pyörivät treenien ympärillä!

Voitko sanoa treeniohjaajallesi, että olet raskaana? Hän varmaan osaisi jotain sanoa, mitä sinun pitää lajissa välttää. Mä oon nyt käyny joogassa ja sanonut ohjaajille raskaudesta vaikka raskaus ollut alussa. Ovat sitte antaneet vaihtoehtoisia liikkeitä tiettyihin liikkeisiin, korostamatta, että tunnilla on raskaana oleva. En tiedä toimiiko tuo sinun lajissasi, jos parin kanssa harjoittelette. Pari saattaa haluta perusteluita, jos ottelette eri ohjeilla kuin muut. Mutta sikiön/vauvan turvallisuus olisi kyllä huomioitava, vaikka tilanteessa olisi sosiaalinen paine tai oma kilpailuvietti treenata kuten muut.

Itse olen aikoinaan potkunyrkkeilyä harrastanut pari vuotta ja kuntonyrkkeilyä vuosia. Nyt raskaana hikiliikunta ei oo tuntunut hyvälle niin en ole edes kuntonyrkeilyssä käynyt. Mutta itsekin olen pohtinut kamppailulajien sopivuutta raskaana oleville. Ainakaan potkuja ja lyöntejä vatsaan en haluaisi raskaana ottaa. Mulla on mielikuva, että käymässäni potkunyrkkeilyseurassa ei raskaana olevat saaneet treenata ollenkaan, koska tunnit sisältivät ottelua, jossa siis saattoi tulla potkuja ja lyöntejä vatsaan. Kuntonyrkkeilyssä ei juuri otella, mutta pariharjoittelussa (sarjojen harjoittelussakin) välttäisin siis iskuja vatsaan ja vahinkojen välttämiseksi leikkimielisen ottelunkin vaihtaisin olkapää-polvet-hipaksi. Kuntopiirityylisessä osiossa, jos esim. vatsalihasten tekeminen tuntuisi epämiellyttävälle niin valitsisin toisen tyyppiseen liikkeeseen.

Varmasti on totta, kuten kirjoitat, että keho (ainakin toisinaan) kertoo, jos joku asia ei ole sikiölle/vauvalle hyväksi. Noi heitot jättäisin itsekin pois. Itsestä on nyt raskaana tuntunut ikävälle, jos mieheni on makoillut hellästi mahani päällä, esim. pää vatsalla. Saattanut tulla juurikin epämiellyttävää tunnetta ja olen pyytänyt mieheni siirtymään pois. En tiedä onko paineen tunne vaarallista vauvalle, mutta jos sinulla tulee pidempikestoinen paineen tunne vatsaan treeneissa, niin voitko keskeyttää tilanteen?

Ja osaakohan neuvolassa sinun kysymykseesi sanoa mitään? Voihan sieltä kysyä. Mutta toisaalta jos laji on spesifi niin eivät välttämättä osaa ottaa kantaa. Mutta ehkä jos kuvailet millaisia tilanteita lajissa on niin osaisivat vastata, esim. että onko paino vatsan päällä vaarallista jne.
 
Mulle fysioterapeutti perusteli maastavedon ym (talvella raskaan lumenkolaus) vastaavien alavatsa-alueen painetta lisäävien liikkeiden seurauksena olevan kohdun kiinnitysjänteiden tms kohonneen loukkaantumisriskin...jatkaen mahdollisena negaseurauksena olevan mm kohdunlaskeuman. (Yäk- sellaista en ainakaan tahdo! )

Jo alkuraskaudessa alkaa erittymään jotain hormoneja, jotka edesauttavat paikkojen periksiantoa kohdun kasvamisen vaatimalle tilalle, altistaen siten niille vaurioille...

Vertasi raskautta ihmisen eka täysmaratooniin. Kuulemma raskaus olisi kaikkine muutoksineen kropalle vastaava urakka ja synnytys olisi siihen perään toinen heti perään ilman mitään palautumisvaihetta.
...ja mä kun en oo koskaan tykännyt juoksemisesta ja nyt pitäis tehdä sitä sitten kuninkuusmatkat tuplana peräkkäin!
-mihin kaikkeen sitä naisen elimistö pystyykään!!! Täältä tullaan, koko joukko me kaikki helmikuiset, ensin Tukholma ja sitten vaikkapa NewYork! Tukekaamme kehojamme noissa ainutlaatuisissa suorituksissa, myös sopivasti liikkuen.
 
Voitko sanoa treeniohjaajallesi, että olet raskaana? Hän varmaan osaisi jotain sanoa, mitä sinun pitää lajissa välttää. Mä oon nyt käyny joogassa ja sanonut ohjaajille raskaudesta vaikka raskaus ollut alussa. Ovat sitte antaneet vaihtoehtoisia liikkeitä tiettyihin liikkeisiin, korostamatta, että tunnilla on raskaana oleva. En tiedä toimiiko tuo sinun lajissasi, jos parin kanssa harjoittelette. Pari saattaa haluta perusteluita, jos ottelette eri ohjeilla kuin muut. Mutta sikiön/vauvan turvallisuus olisi kyllä huomioitava, vaikka tilanteessa olisi sosiaalinen paine tai oma kilpailuvietti treenata kuten muut.

Itse olen aikoinaan potkunyrkkeilyä harrastanut pari vuotta ja kuntonyrkkeilyä vuosia. Nyt raskaana hikiliikunta ei oo tuntunut hyvälle niin en ole edes kuntonyrkeilyssä käynyt. Mutta itsekin olen pohtinut kamppailulajien sopivuutta raskaana oleville. Ainakaan potkuja ja lyöntejä vatsaan en haluaisi raskaana ottaa. Mulla on mielikuva, että käymässäni potkunyrkkeilyseurassa ei raskaana olevat saaneet treenata ollenkaan, koska tunnit sisältivät ottelua, jossa siis saattoi tulla potkuja ja lyöntejä vatsaan. Kuntonyrkkeilyssä ei juuri otella, mutta pariharjoittelussa (sarjojen harjoittelussakin) välttäisin siis iskuja vatsaan ja vahinkojen välttämiseksi leikkimielisen ottelunkin vaihtaisin olkapää-polvet-hipaksi. Kuntopiirityylisessä osiossa, jos esim. vatsalihasten tekeminen tuntuisi epämiellyttävälle niin valitsisin toisen tyyppiseen liikkeeseen.

Varmasti on totta, kuten kirjoitat, että keho (ainakin toisinaan) kertoo, jos joku asia ei ole sikiölle/vauvalle hyväksi. Noi heitot jättäisin itsekin pois. Itsestä on nyt raskaana tuntunut ikävälle, jos mieheni on makoillut hellästi mahani päällä, esim. pää vatsalla. Saattanut tulla juurikin epämiellyttävää tunnetta ja olen pyytänyt mieheni siirtymään pois. En tiedä onko paineen tunne vaarallista vauvalle, mutta jos sinulla tulee pidempikestoinen paineen tunne vatsaan treeneissa, niin voitko keskeyttää tilanteen?

Ja osaakohan neuvolassa sinun kysymykseesi sanoa mitään? Voihan sieltä kysyä. Mutta toisaalta jos laji on spesifi niin eivät välttämättä osaa ottaa kantaa. Mutta ehkä jos kuvailet millaisia tilanteita lajissa on niin osaisivat vastata, esim. että onko paino vatsan päällä vaarallista jne.
Kiitos vastauksesta! En nyt ole juuri käynyt treeneissä kun en ole tiennyt miten toimia, lapsen terveys on tietenkin ykkönen. Melkein helpompi sitten kun on näkyvästi ja julkisesti raskaana ja voi erikseen pyytää kaveria tekemään kanssani vain joitain tiettyjä tekniikoita, joissa voin olla jaloillani ym. että vatsaan ei tule painetta. Ajattelin, että käyn kokeilemassa treenejä ja jätän tekemättä kaiken, jossa tulee painetta keskivartalolle. Myös sparreissa (harjoitusottelussa) voi hyvin keskeyttää tilanteen, jos tuntuu että ei ollut hyvä idea. Ne voi myös jättää kokonaan välistä tai kertoa ennen aloitusta parille, jos on jotain juttuja joita haluaa välttää (toki vahinkoja voi aina sattua) - jollain on aika joku paikka kipeä, joten ihan normaalia että on erityistoiveita. Ehkä menen paikalle ja tarvittaessa istun syrjässä vaikkapa "selkäkivun vuoksi", ihan jo siksikin että saa treeniporukan kautta sosiaalista elämää 😊
 
Tuokin on hyvä idea että meet paikalle vain katselemaan. Treeni jää välistä, mutta sosiaaliset kontaktit säilyy. Vahinkoja tosiaan saattaa sattua vaikka parin kanssa olisi säännöistä sovittu. Jos olisin itse ollut nuorempana raskaana, olisi silloin harrastuksen jättäminen ollut kova paikka. Eli ymmärrän tunteesi. Jännästi on minun liikuntamaku vaan vuosien myötä muuttunut, että tykkään nykyään enemmän rauhallisesta liikunnasta kuin hikisestä tai rajusta. Toki tauko harrastuksesta on vain hetki, raskauden ja synnytyksestä toipumisen ajan. Toki jos esim. Kilpailee tai muutenkin, voi tuntua pitkälle tauolle.
 
Onko täällä kamppailulajiharrastajia linjoilla? Yritän tässä järkeillä, kuinka paljon alkuraskaudessa pitää varoa alavatsan seutua. Harrastan painilajia, jossa vatsan alueelle voi tulla painetta (esim. kaveri istuu päällä tms.) mutta ei teräviä iskuja. Jotenkin maalaisjärjellä tuntuisi, että esim. ekan kolmanneksen aikana alkio/sikiö on niin pieni, että se on hyvin turvassa mahassa lihasten, rasvan ja muiden kudosten alla? Tietenkin painetta kannattaa vältellä, mutta jos vahinko käy. Heitot varmaan pitää jättää heti pois, kun tärähdys on sen verran voimakas ja äkillinen? Muutoin tuntuisi, että kaiketi kaikkea voi tehdä niin kauan kuin hyvältä tuntuu (ja tietysti vain varovaisen parin kanssa). Lähinnä siis alkuraskaus mietityttää, tietenkin vauvan kasvaessa pitää tarkemmin suojata vatsaa paineella.

Kauhean ristiriitaisia tietoja muutenkin liikunnasta, eikö oikeasti salilla saa tehdä kyykkyä tai maastavetoa, kun tulee liikaa painetta kohdun seudulle? 😱 Tästä tulee pitkät 9 kk äidille, jonka vapaa-aika ja sosiaaliset suhteet pyörivät treenien ympärillä!
Mulle sanottiin neuvolasta sekä eräs kilpatason urheilija, jonka valmennettavana olen (oli itse juuri myös raskaana), että ei ole haittaa maastavedoista tai kyykystä, kun kroppa on niihin tottunut eikä tunnu itsestä pahalta. Maksimikuormilla ei saa treenata, eikä pidättää hengitystä, mutta muuten ei ole kuulemma niistäkään haittaa.. Leveää asentoahan näihin ei synnytyksen jälkeen suositella, mutta ei ole ongelmaa raskausaikana, jos se tosiaan vaan itsestä tuntuu edelleen hyvältä.
 
Ootteko pystyneet viimeisillään harrastamaan ollenkaan mitään liikuntaa? Minusta reipas kävelykin tuntuu ikävälle: puuskututtaa ja harjoitussupistuksia. Joogassakin patjalla selälleen makaaminen tuntuu jo vaivalloiselle. Liikunta on käytännössä jäänyt kokonaan. Tosi pienesti tulee hyötyliikuntaa.
 
Ootteko pystyneet viimeisillään harrastamaan ollenkaan mitään liikuntaa? Minusta reipas kävelykin tuntuu ikävälle: puuskututtaa ja harjoitussupistuksia. Joogassakin patjalla selälleen makaaminen tuntuu jo vaivalloiselle. Liikunta on käytännössä jäänyt kokonaan. Tosi pienesti tulee hyötyliikuntaa.
Ehei, en ole pystynyt kovin paljoa. Yrittänyt olen, kuten koiraa lenkkeilyttää ja muuten kävellä että saisi edes vähän raikasta ilmaa. Pitäisi selän venytysliikkeitä tehdä, mutta olo on niin kömpelö 😅
 
Takaisin
Top