Liikunta raskaana

korianteriorava

Vauhtiin päässyt keskustelija
Helmikuiset 2023
Onko kokemuksia tai ohjeita treenaamisesta? Olen aiemmin tehnyt 2 x viikossa voimaharjoittelua salilla ja 2 x viikossa sisäpyöräilyä. Lisäksi viikonloppuisin usein patikointia ja työmatkat pyörällä yms yms. Jääkö nyt kaikki pitkäksi aikaa? Pilates ja jooga on supertylsää, älkää pliis ehdottako niitä korvaajiksi. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:


Meidän piti lähteä heinäkuussa 60 km vaellukselle Lappiin. Katselin netistä että vaeltaminen on ihan ok jos jaksaa, mutta ans kattoo jaksaako... Tätä oli odotettu tosi paljon ja suunniteltu pitkään.
 
En näe kyllä mitään syytä miksi nuo pitäisi pois jättää. Oman jaksamisen mukaan! Voimaharjoittelu ja cardio tekee molemmat hyvää. Itse olen pian hommaamassa salikortin, koska haluan pitää kuntoa yllä raskaanakin.
 
En näe kyllä mitään syytä miksi nuo pitäisi pois jättää. Oman jaksamisen mukaan! Voimaharjoittelu ja cardio tekee molemmat hyvää. Itse olen pian hommaamassa salikortin, koska haluan pitää kuntoa yllä raskaanakin.
Jotenkin ajattelin että maastavetojen tekeminen tai muu voisi kohdistaa esim istukkaan jotain ei-toivottua rasitusta? Mulla oli myös vahva muistikuva siitä että pyöräily ei olisi ok, mutta ei kyllä mitään muistikuvaa mistä olen tämän käsityksen saanut. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Minullakin on sekä heinäkuulle, että elokuulle suunniteltu vaelluksia ja mietin ihan samaa, että jaksaako vai ei. Ihan mahdotonta tietää nyt, millainen olo on silloin on. Harmittaa kyllä kovasti, jos ei pysty. Vaelluksista tuli mulle uupumuksen myötä yksi tärkeistä henkirei'istä ja lapsen tulon myötä niihin tulee muutenkin pitkä tauko. Toivottavasti päästään @korianteriorava molemmat rinkka selässä liikkeelle!

Mun muut urheiluharrastukset onkin sellaiset, että ne jätin samantien kun tein positiivisen raskaustestin. Nopea tempoinen kontaktiurheilu ja korkealta tippuminen eivät nyt tunnu oikein hyviltä ideoilta... Tässä kovasti pohdin, mitä löydän urheilijaidentiteettiä paikkaamaan. Vesijuoksu ja jooga eivät oikein aja samaa asiaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Jotenkin ajattelin että maastavetojen tekeminen tai muu voisi kohdistaa esim istukkaan jotain ei-toivottua rasitusta? Mulla oli myös vahva muistikuva siitä että pyöräily ei olisi ok, mutta ei kyllä mitään muistikuvaa mistä olen tämän käsityksen saanut. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Toki varmasti riippuu liikkeistä! Ehkä ihan kaikkea ei siis kannata tehdä, mutta itse kaivelin netistä muutamankin ilmaisen saliohjelman raskaana oleville. Pyöräilyssä varmaan on se kaatumisriski ollut se mistä varoitellaan, muutenhan se on oivaa liikuntaa.

Minulla on oma hevonen, mutta se on tällä hetkellä hoidossa muualla. Olen käynyt ratsastamassa sillä noin kerran viikossa, ja aion käydä niin pitkään kun tuntuu hyvältä. Alustavasti olen ajatellut että jossain toisella kolmanneksella lopetan. Hevoseni on todella pomminvarma ja kiltti, suhteellisen matala (ponikokoinen), ja tunnen sen kuin omat taskuni, mutta tottakai sekin voi säikähtää tai kompastua.
 
Minullakin on sekä heinäkuulle, että elokuulle suunniteltu vaelluksia ja mietin ihan samaa, että jaksaako vai ei. Ihan mahdotonta tietää nyt, millainen olo on silloin on. Harmittaa kyllä kovasti, jos ei pysty. Vaelluksista tuli mulle uupumuksen myötä yksi tärkeistä henkirei'istä ja lapsen tulon myötä niihin tulee muutenkin pitkä tauko. Toivottavasti päästään @korianteriorava molemmat rinkka selässä liikkeelle!

Mun muut urheiluharrastukset onkin sellaiset, että ne jätin samantien kun tein positiivisen raskaustestin. Nopea tempoinen kontaktiurheilu ja korkealta tippuminen eivät nyt tunnu oikein hyviltä ideoilta... Tässä kovasti pohdin, mitä löydän urheilijaidentiteettiä paikkaamaan. Vesijuoksu ja jooga eivät oikein aja samaa asiaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Ai jukra, muitakin vaeltajia! Saa laittaa yksäriä jos haluat pohtia yhdessä tähän liittyviä juttuja. Meillä elää nyt ajatus että ei lähdetä poluttomaan erämaahan kuten piti, mutta mentäisiin kuitenkin reitille. Eli eliminoidaan eksymisen vaara ja otetaan reitti jossa on sit muitakin kulkijoita kuin vain me.

Sit plan C on että mennään Lappiin ja kuljetaan lyhyempiä päiväreissuja ja tuttuja seutuja. Mökkejä tuskin sit enää saa viimehetkellä, mut meillä on hyvä teltta ja mulla on erityispaksu makuualusta.

Plan D (eli jos vaan oksennan ja itken...) on että mennään mökille, mut sit on kyl pakko kertoa viimeistään mun vanhemmille mistä on kyse. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Toki varmasti riippuu liikkeistä! Ehkä ihan kaikkea ei siis kannata tehdä, mutta itse kaivelin netistä muutamankin ilmaisen saliohjelman raskaana oleville. Pyöräilyssä varmaan on se kaatumisriski ollut se mistä varoitellaan, muutenhan se on oivaa liikuntaa.
Edes minä en ole vielä kertaakaan tippunut sisäpyörän kyydistä, niin ehkä sitä uskaltaa ainakin jatkaa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Minä oon ihan super kömpelö ja tapaturma-altis, mitään ei oo murtunut mutta nirhaumia ja mustelmia on tullu, ja röntgenkuvauksia on vuosien varrella jouduttu tekemään 🙈
Harrastan lähinnä kävelylenkkejä ja ajelen sähköfatilla.. pyöräily onki mietityttänyt onkohan minut tuntien turvallista, mutta toistaiseksi ajan. Alkaa vaan painamaan alapäähän ja alaselkään ikävästi yhtään pidemmät ajot, niin on lähinnä ollu nyt alle 10km hupi- ja asiointiajeluita. 😒
Saliharrastusta elvyttelin keväällä mutta se tyssäsi kun kävin eräässä päiväkirurgisessa operaatiossa ja ollut nyt tauolla toukokuun alusta asti (sais kyllä käydä salilla, mutta on niin laiskottanut ettei oo tullu lähdettyä) 😒
Koetan kyllä saada sali-intoa heräämään taas.
 
Harrastan ratsastusta, mutta nyt sopivasti alkoi kesätauko. Jos oon vielä kuukauden kuluttua raskaana, täytyy perua syyskaudelle osallistuminen 😄

Muuten tulee lähinnä vaan käveltyä ja pyörällä kuljen työmatkoja.
 
Täällä myös yksi pyöräilijä 🙋‍♀️ itse poljen 2-3 kertaa viikossa töihin. Matkaa kertyy suuntaan vajaa 25 kilometriä ja matkassa on reiluhkosti mäkiä, joten jos raskaus jatkuu normaalisti, niin pitänee lopettaa pyöräily viimeistään syksyllä ennen ensimmäisiä liukkaita ja vatsan suurempaa pullahtamista.
 
Jotenkin ajattelin että maastavetojen tekeminen tai muu voisi kohdistaa esim istukkaan jotain ei-toivottua rasitusta? Mulla oli myös vahva muistikuva siitä että pyöräily ei olisi ok, mutta ei kyllä mitään muistikuvaa mistä olen tämän käsityksen saanut. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Oon tuolta tammikuisten puolelta, mut pakko tulla kommentoimaan kun huomasin keskustelun! 😊

Salitreeniä voi jatkaa vaikka ihan loppuun asti ja mitkään liikkeet ei ole kiellettyjä, jos ne hyvältä tuntuu!
Hengitystä joutuu jossain kohtaa muuttamaan, kun isoissa nostoissa ei enää suositella hengityksen pidättämistä (kyykyssä sisään alas mennessä, ulos ylös tullessa vs hengityksen pidättäminen koko liikkeen ajan).

Ehkä ainoita mitä ei oikeasti suositella on painonnostoliikkeet työntö ja tempaus, jossa tanko voisi osua vatsaan tai korkeita boksi hyppyjä.

Ja vyön käyttö kannattaa jättää pois tai vaihtaa vatsaa tukevaksi.

Ite oon seurannut instasta mm. Mamastefit ja Mirka Katajistoa (äitiysfyssari), joilta saa hyviä vinkkejä pre&post natal treeniin! 😊

Me oltais myös haluttu lähteä vaeltamaan, mut epäilen ettei onnistu, kun mulla muutenkin alaselkä ja lonkka kipeytyy herkästi vaeltaessa ja nyt huomasin saman jo reppua kantaessa salilta kotiin. 😓
 
Mulle kanssa neuvolasta sanottiin, että salitreeni kaikkinensa on aivan sallittua oman jaksamisen mukaan.
 
Oon tuolta tammikuisten puolelta, mut pakko tulla kommentoimaan kun huomasin keskustelun! 😊

Salitreeniä voi jatkaa vaikka ihan loppuun asti ja mitkään liikkeet ei ole kiellettyjä, jos ne hyvältä tuntuu!
Hengitystä joutuu jossain kohtaa muuttamaan, kun isoissa nostoissa ei enää suositella hengityksen pidättämistä (kyykyssä sisään alas mennessä, ulos ylös tullessa vs hengityksen pidättäminen koko liikkeen ajan).

Ehkä ainoita mitä ei oikeasti suositella on painonnostoliikkeet työntö ja tempaus, jossa tanko voisi osua vatsaan tai korkeita boksi hyppyjä.

Ja vyön käyttö kannattaa jättää pois tai vaihtaa vatsaa tukevaksi.

Ite oon seurannut instasta mm. Mamastefit ja Mirka Katajistoa (äitiysfyssari), joilta saa hyviä vinkkejä pre&post natal treeniin! 😊

Me oltais myös haluttu lähteä vaeltamaan, mut epäilen ettei onnistu, kun mulla muutenkin alaselkä ja lonkka kipeytyy herkästi vaeltaessa ja nyt huomasin saman jo reppua kantaessa salilta kotiin. 😓
Tosi hyviä vinkkejä, kiitos! Pitää katsoa näitä.

Meillä on nyt vaellus vaakalaudalla enimmäkseen sen takia että mulla on viikon verran ollut niin karsea olo etten oo juuri sohvalta noussut. Mä olen normaalisti tosi terve ja urheilullinen niin on kyl ollut tosi märkä rätti naamalle että oon nyt melkein viikon vain maannut sohvalla. :disappointed-face:
 
Lisään vielä edellisiin, että palautuminen on todella paljon nopeampaa jos jaksaa urheilla raskausaikana 👍
 
Hyppään kyllä edes johonkin treenaamiseen takaisin heti kun vain suinkin tää pahoinvointi helpottaa!
Suosittelen. Oon nyt itse tehnyt muutaman treenin vaikka ei yhtään olisi jaksanut ja on ollut paha olo 😅 Treenin jälkeen ol ollut tosi hyvä olo 👍
 
Suosittelen. Oon nyt itse tehnyt muutaman treenin vaikka ei yhtään olisi jaksanut ja on ollut paha olo 😅 Treenin jälkeen ol ollut tosi hyvä olo 👍
Voiko treenaaminen siis auttaa pahoinvointiin? Mulla tällä hetkellä jo tiskikoneen täyttäminen aiheutti sellaisen tuskahien ja oli pakko taas valua sohvalle makaamaan, niin ajattelin että ei kannata edes yrittää muuta...
 
Pitäis saada aikaiseksi hakea se salikortti… En vaan jotenkaan koskaan mukamas muista ja tuntuu ettei se pelkkä kävely kuitenkaan ole tarpeeksi.
 
Voiko treenaaminen siis auttaa pahoinvointiin? Mulla tällä hetkellä jo tiskikoneen täyttäminen aiheutti sellaisen tuskahien ja oli pakko taas valua sohvalle makaamaan, niin ajattelin että ei kannata edes yrittää muuta...
Tiedän, kuulostaa oudolta. Mulla on auttanut 😊
 
Takaisin
Top