Liikunta odottaessa

Cissi84

Näppärä viestien naputtelija
Tammikuunmammat 2015
Mimmosta liikuntaa harrastatte? Onko teillä millaiset aiemmat liikuntatottumukset?
 
Mä kävin eilen pitkästä aikaa juoksemassa. Viimeksi varmaan juossut joskus toukokuun loppupuolella ja sen jälkeen on ollu niin väsynyt (jostain kumman syystä) [;)]  Eilenkin väsytti ihan sikana, mutta ajattelin käydä vähän liikkumassa, kun maha ei ole tykännyt muutamaan päivään oikein toimia, niin toivoin saavani siihenkin helpotusta.
 
Oli kyllä oikeesti mukavaa juosta! Pitää ottaa tavaksi, koska vaikka kotona tuntui, että päikkärit tekis terää, jaksoin oikein hyvin sen reilu 4km, jonka kävin. Liikuntataustana mulla  on säännöllinen juokseminen oikeastaan viime marraskuulta lähtien ja tämä juoksentelu sitten huipentui 8.5., kun kävin juoksemassa Helsinki City Runin. Koska mua väsytti ja ilma oli kuuma ja kostea, en lähtenyt juoksemaan pitkää matkaa. Mies hieman kommentoi, ettei tykkää, kun käyn toukkaa pomputtamassa lenkkipolulla. Kommentoin sille, että ei se terve alkio lähde sieltä kovin helposti pois tulemaan. Tosin mietin kyllä, että laitan mun juoksukouluvalmentajalle (töissä meillä on tommonen juoksukoulu), että tekee mulle odotusajanohjelman [:)] Siitä varmaan jää ne rankimmat treenit pois. Tarkoitus  on vaan pitää omaa hyvää fiilistä ja saavutettua kuntotasoa yllä.
 
Juoksu on mulle ollut vain ihan harrastus eli mitään kisaamista ei tulisi mieleenkään kokeilla. Pitäisi varmaan ottaa myös sauvakävely harrastelistalle. Sauvat multa jo löytyykin. Juoksemisen lisäksi treenaan koirani kanssa agilityä ja kisailen myös. Välillä meinaa treeneissä väsymys ottaa otetta, mutta mukavasti vielä olen jaksanut. Eikä se varmaan tämä odotus pahemmin treeneihin vielä vaikutakaan. Uskon, että mahan kasvaminen ja sen myötä juoksun hankaloituminen aiheuttaa ne ongelmat sitten. Vaikka tykkään sekä agista että juoksentelusta, odotan innolla milloin vauvamaha alkaa näkyä [:)]
 
Mites te muut? [:)]
 
olipa kiva cissi kun aloitit tällasen keskustelun [:)] olisi tosi kiva kuulla muidenkin liikunta harrastuksista!

mulla on nyt kesäl jääny oikeestaa liikunta kokonaan pois, syksyllä ja alku vuojesta liikuin kyllä kun sain syksyllä jonku terveyspiikin eli aloin liikkua ja syödä hyvin, lähti muutama kilo poiski jotain 4-5kiloo mut nyt ne on tullu takas ku en oo tehny mitään. neuvolassa kehotti liikkumaan säännöllisesti koska on tuota painoa hiukkasen liikaa. syksyllä jumppasin 3xviikkos ja sit kävin pitkällä lenkillä välipäivinä. meil oli tuolloin myös koira joten oli pakko käydä monta kertaa päiväs pikku lenkit ku ei se suostunu tekee asioitasa pihalle [:-]
pyöräillä tykkään mut sit siinä ei tuo meijä esikko saa liikuntaa ku istuu kyydis, on siis vajaa kolme vee eikä viel omalla pyörällä osaa ajaa suoraan ja reunassa niin ei voi oikee yhtä aikaa molemmat pyöräillä. selityksen makua?[:D] joo, kyllähän tuota pitäs jotain alottaa mut ei hirveesti oo intoo yksinään liikkua, lenkki kaveri muutti ouluun tos keväästä. selityksen makua? [&o]
tänään makoilin sohvalla [:D] ja mietein et ku pitäs mennä kauppaan ja kirjastossa käymää, vois kävellä...soittas kaverille mitä se tekee..ja loppu peleis jäin makoilee sohvalle ja melkee uni tuli kunnes ovikello soi ja tämä aikaisemmin ajattelemani kaveri tuli sit käymää[:)] käytii autolla kirjastos ja kaupas...öö..laiskoja [&:] Mies on kova liikkumaan sillon ku ehtii, yhessä on käyty paljo lenkillä aikoinaan, nyt tosiaa rakennetaan taloa niin ei ehdi sekään tekeen eikä harrastaan muuta. päivät töissä ja illat raksalla.

ekas raskaudes olin 10kiloo kevyempi ja myöski juoksin silloin, enää en taitais jaksaa ku kilsan korkeintaan. juoksusta ei kyl mitään haittaa oo jos sitä ennenki on tehny, et cissi juokse vaan niin kauan ku jaksat ja tuntuu hyvältä.[:)]
joo no täs tuli ny seliteltyä vaan mut laittakaahan te muut omista liikunta tottumuksista.
onko muita jotka nyt alottais liikkumisen?? vois kannustaa toisia.[:D]

Ronny-laiskamato [&o]
 
Mulla liikkuminen on tähän asti ollut lähinnä reippaita tunnista kahteen kävelylenkkejä koiran kanssa, mutta valitettavasti nyt viimeisten viikkojen aikana lenkit ovat lyhentyneet ihan minimiin, kun olo ei anna periksi liikkua. Ei taida kyllä tämä kuumuuskaan tehdä liikkumista yhtään helpommaksi! Itsellä ongelmana liikkumisessa nyt raskausaikana myös se, että maha menee helposti sekaisin ja ikävää olla silloin kovin kaukana kotoa [&:] Jospa tämä olo tästä vähän rauhoittuisi ennen kuin maha kovin suureksi kasvaa, niin jos saisi jälleen liikkumisrytmin takaisin ja koirakin saisi enemmän liikuntaa! [:)] Hyötyliikunta onneksi sentäs onnistuu eli ruohonleikkuut, muut pihatyöt ja joskus navetalla käyn lehmät ruokkimassa! [:D]
 
Tosi kiva tälläinen liikuntapulina.
Mä käyn kuntosalilla yleensä kerran-kaks viikossa riippuen vähän työkuvioista että miten kerkee. Sitten lenkkeilen koirien kanssa päivittäin vähintään tunnin yhtäjaksoisesti (tosin tällä helteellä oon joutunu pikkasen vähentämään kun ulos meinaa läkähtyä mutta muuten). Sulkkista käyn pelaamassa kerran viikossa tosin siinä on nyt kesätauko menossa joten jännityksellä odotan pystyykö sitä syksyllä sitten vielä puuhastelemaan. Ja sitten keilausta päälle pari kertaa viikossa jos vaan kerkiää. Ei sellaista hupihohtokeilausta vaan ihan harrastuksena seuran riveissä. Toistaiseksi oon kaikkea voinu tehdä kuten ennenkin, pikkaisen jännittää sitten syksyn tullessa että missä vaiheessa alkaa vatsa ilmoittelemaan että himmaa tahtia. Uskoisin että toi sulkis on varmaan se missä ekana tuntuu jotain kun siitä on sitä hyppimistä ja juoksua ja muuta "äkkinäistä" liikettä. Mutta fiililksen mukaan mennään eli kehoa kuunnellen.
 
 
MOIKKA,

CISSI84: KIITOS tästäkin keskustelun aloituksesta [:)][:)][:)]

OMAA: Minä olen vanha itsepuolustuslajien harrastaja,mutta ne jouduin lopettamaan telottuani polven pahasti [&:].Viisi kertaa polvi leikattu ja vieläkin renaa vähäsen.
No,nykyään harrastan ratsastusta,lenkkeilyä ja kuntosalilla käyntiä.
Ja tietysti tämä minun raskas fyysinenkin työ käy kai jonkinlaisena liikuntamuotona [;)][:D]
No nyt,kun on tämä todella paha alkuraskauden pahoinvointi/oksentelu ja 4 alle 6-vuotiasta lasta en pääse niin usein harrastusten pariin kuin haluaisin [&:].
Mutta tavoitteena on,että ainakin kerran viikossa pääsen kuntosalille ellen kotona sitten nostele painoja ja kerran viikossa ratsastamaan.Lenkkeilyä toki harrastan joka päivä,kun lenkitän kahta isoa koiraa tuolla metsällä.
Ja liikuntaa olen harrastanut joka raskaudessa ihan loppuun asti [:)]
Ainoastaan tiettyjä vatsalihasliikkeitä ei saa tehdä raskauden aikana,joten niissä on pieniä rajoituksia ollut.

Yönsäde ja Mini rv 8+3
 
Mitkä ne kielletyt vatsalihasliikkeet ovat?  Missä vaiheessa niitä ei enää saa tehdä?
 Olen nimittäin sännöllisen epäsäännöllisesti treenannut vatsoja...
 
Nopeeta vielä,

MÖLLIMÖYKKY: Ainakaan tuota maasta ylösnousua ei suositella raskaana ollessa.Tosin sitähän nyt ei sitten edes loppuraskaudessa ja ison vatsan kanssa pysty tehdäkään [:D]
Ja tuo vatsarutistus on ainakin myös muistaakseni kielletty liike?
Jalkaprässi on myös kielletty liike raskausaikana,koska siinäkin kohdistuu paine tuonne kohtuun.Tosin jalkaprässi ei ole vatsalihasliike [;)]
Nuo suorat vatsalihakset ainakin siirtyvät kasvavan vatsan tieltä sivummalle eli niitäkään ei edes pystyisi loppuraskaudessa enään treenata.
Useat alan ammattilaiset eli juuri neuvolalääkärit ja neuvolantädit eivät suosittele yhtään,että vatsalihasliikkeitä tetäisiin raskausaikana [8|].
Eli kannattaa kuunnella tarkkaan omaa kehoaan!!Eli jos liikkeitä tehdessä tulee vähänkin kipua tai supistuksia,niin niitä liikkeitä ei sitten pidä tehdä enään!!
Ja kaikki tämä urheilu riippuu niin paljon myös äidin urheilutaustastakin eli kuinka paljon hän on liikuntaa harrastanut ennen raskautta.

Minä itse teen näin alkuraskaudessa ihan normaalisti vatsalihasliikkeitä ja sitten,kun vatsa alkaa kunnolla kasvamaan,niin lopetan vatsalihasliikkeiden tekemisen.Kumminkin vatsalihakset pysyvät kunnossa koko raskausajan,vaikkei niitä tekisikään.Jos on jo ennen raskautta pitänyt hyvää huolta vatsalihasliikkeistä [:)]
Synnytyskin voi olla paljon helpompi,jos vatsalihaksia ei ole liikaa treenaillut raskausaikana!!

Mutta kannattaa kysellä vielä alan ammattilaisilta esim.fysioterapeutilta näistä raskausajan liikunta-ohjeista!!He ainakin tietävät paremmin,että mikä on sallittua ja mikä ei [:)]
Minä itse olen enemmänkin käyttänyt maalaisjärkeä näissä liikunta-asioissakin [;)]

Liikunnan iloa meille kaikille [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 8+3
 
Ihana ja niin huonon omantunnon tuottava aihe...Mulla taustalla kuntosalitreeniä muutaman kerran viikossa, koiran kanssa pitkiäkin kävelyitä ja uimista. NYT: Eipä juuri mitään kuukauteen. Muutaman kerran olen jaksanut käydä tuossa maauimalassa (johon on kausikortti..) ja koiran kanssa muutama pitkä lenkki. Pahoinvointi ja täysin pois pelistä vetävä väsymys ovat aika hyvin pitäneet kotona. Nämä helteet vaan pahentavat oloa, niin kuin niistä pitäisikin nyt nauttia, huh.

Kerran käväisin oikein kunnolla vetäisemässä uimakilsoja ja menin vielä sen jälkeen saunaan, niin en meinannut matalan verenpaineen takia jaksaa kävellä kotiin muutamaa sataa metriä. Neuvolantäti onneksi lohdutteli, että ihan omien tuntemusten mukan pitää edetä ja kaikki pienikin liikkuminen on hyvästä. Kyllä sitä tässä varmaan vielä ehtii..! Sitten se sanoi, että nimenomaan keskivartalotreeni salilla olisi hyväksi selälle ja vatsalihaksillekin, jotta ei tule selkäkipuja ja toipuu nopeammin synnytyksen jälkeen? No, kai niitä täytyy tuolta salilta kysäistä sellaisia turvallisia liikkeitä.

Nyt vaan kannustetaan toinen toisiamme liikkumaan turvallisesti ja omien rajojen puitteissa! [:D]
 
Moikka!

Kiva löytää tällainen palsta. Olenkin sellaista kaivannut realiaikaisena=) Itsellä taustalla päasiassa juokseminen, olen juossut muutamia maratoneja ja lyhyempiä matkoja. Kesäkuussa oli haaveena vetää vielä Paavo Nurmi juoksuissa puolikas, mutta se jostain syystä jäin tekemättä. Nyt siis rv 7+4. Juokseminen on rakas harrastus ja yritän pitää sitä mahdollisimman kauan kuvioissa, mutta katsotaan miten käy. Sali on toinen jota olen harrastanut säännöllisesti viikottain. Lenkillä suurimmaksi ongelmaksi on muodostunut se, että maha menee herkästi sekaisin ja pakko kokoajan päästä pisalle. Yritän aina mennä metsän ja pusikoiden läheisyydesä, että pääsee sinne helpottamaan oloa. Toinen ongelma on ollut huonovointisuus kuten muutkin ovat näköjään maininneet. Viimeisen viikon oksentanut joka päivän ja hieman tullut painoa alas vaikka ei saisi omalla kohdalla tulla. Yhteenvetona tästä kaikesta siis: En ole pääsyt kunnolla urheilemaan vaikka pitäisi. Ainoastaan kävellyt tunnin lenkkejä ja sen jälkeen tullut kotiin syömään pientä huikopalaa ja oksentanut=) Noh, usko on kova, että tämä etova olo väistyy edes hieman tieltä ja pääsee nauttimaan liikunnasta kohtuudella. Eihän tämä raskaus kuitenkaan mikä sairaus ole joten pakko yrittää elää mahdollisimman normaalia elämää. Ohjeet liikunnan suhteen tuntuu vaihtelevan myös aika paljon. Toiset sanoo, että pelkkää rentoa kävelyä ja ei muuta. Toiset taas sanoo kuten mieheni sisko joka on kätilö, että kunhan lopetat seinäkiipeilyn ja muun vastaavaan pari viikkoa ennen synnytystä niin ihan ok=) Täytyy tulla jatkossa seuraamaan miten täällä muilla asiat edistyy ja jos saisi lisää hyviä ideoita.
 
Mä oon harrastanu kuntosalia, välillä tosi aktiivisesti, mutta nyt on päässy "vähän" lopahtamaan. Normaalisti teen lihastreeniä (nyt pitää tehdä rauhallisemmin) ja juoksen n.45min-1tunnin noin 4-5kertaa viikossa. Nyt en ole viimeisen kuukauden aikana todellakaan jaksanut käydä kun muutaman kerran. Töiden jälkeen on niin poikki ja muutenkin on ollut energiat ihan nollissa, mistäköhän johtuis???!![:D] Mun tietojeni mukaan juoksemista ei suositella raskauden aikana tai mitään "pomppivaa" liikettä. Mä juoksen yleensä crosstrainerilla (nilkat huonot), jossa meno hyvin tasaista, joten ei ole tarvinnut siitä luopua. Toisekseen kuulema raskauden aikana suositellaan tekemään vatsalihakset pidoilla, ei jatkuvilla repäsyillä. Mä olen siirtynyt tekemään pidoilla. Ja kyllähän se kroppa kertoo millon kannattaa lopettaa kokonaan. Toiv. ensi viikolla sais jostain vähän energiaa, että pääsis taas salille.... päässy vähän kunto lopahtamaan ja kesäherkkuja tullu syötyä liikkaa[:)][:)] Selkäkin alkanut TAAS vihoittelemaan, joten siinäkin yksi syy miksi pitäisi yrittää jaksaa jatkaa... Tavoitteena olisi siis pitää kuntoa yllä koko loppuraskauden ajan.

Kiva kun tällänen ketju löytyi! Pitää lukea kuulumisia, jos vaikka antaisi vähän potkua tähänkin suuntaan[:D]
 
Hellouta jälleen tännekin [;)],

Toi on ihan totta,ettei juoksemista ja hyppelyä suositella raskausaikana!
Eikä tietenkään mitään kontaktilajeja,joissa on riski loukkaantua.Esim.pallolajit,itsepuolustuslajit ovat kiellettyjä.
Ja onhan tuo ratsastuskin yksi kyseenalainen laji.Mutta jos on ikänsä ratsastanut ja tasapaino on hyvä,niin sittenhän sitä saa jatkaa hyvin mielin myös raskausaikana.

Vatsalihasliikkeitä minä kyllä vielä treenaan ihan normaalisti.Sitten tosiaankin,kun kumpu alkaa todella suurenemaan,niin lopetan ne.Jatkan sitten muita lihasliikkeitä ihan loppuun asti.
Muistakaahan tytöt nuo lantionpohjalihasten harjoitukset [:)]
Ne ovat tärkeitä!

Liikkumisen iloa meille kaikille [:)]

Yönäsäde ja Mini rv 8+5
 
Meillä päin päivittäiseen kuntoiluun on kuulut jo vuosia väh. 5km reippaat kävely lenkit joka päivä. Sekä nykyisin enää töiden takia 1-2 krt / vk salilla ja jumpassa käyntiä! [:)]

Olenko kuullut väärin vai pitääkö se paikkaansa että jos ei ole ennen raskautta harrastanut säännöllisesti "kunnon" liikuntaa niin ei tule aloittaa liikuntaa yhtäkkiä raskauden aikana, varsinkaan liian raskaasti?
 
Ratsastan kerran viikossa. Nykyään sellaista rauhallista maastoilua tai sitten kentällä koulua. Ajattelin ratsastaa niin kauan kuin se hyvältä tuntuu. Siinä pysyy kuitenkin suurin osa lihasryhmistä kunnossa; selkä, vatsa, kädet, jalat, niskat..

Lisäksi kävelen työmatkan päivittäin ja niinä päivinä kun en saa "tarpeeksi" liikuntaa käyn n. tunnin mittaisella kävelyllä. Eli liikun päivittäin ainakin tunnin verran, mutta rauhallisesti.
 
Mä oon taas vähän laiskempi liikkuja teihin muihin verrattuna [8|] Säännöllisen epäsäännöllisesti käyn lenkillä ja crosstrainerilla treenaan. Kotona tulee harrastettua paljon hyötyliikuntaa kun on melko iso pihapiiri jota hoitaa. Nyt raskausaikana ei oo jaksanu oikein mitään ja kun helteetkin tuli niin ei edes tarvii pahemmin liikkua kun hiki jo virtaa [;)]
 
Kunhan helteet väistyy ja olo paranee, niin kävelylenkkejä täytyy ruveta harrastaa säännöllisemmin. Mikäs sen ihanampaa kuin liikkua syksyisessä luonnossa [:)]
 
Itse olin vasta aloittelemassa liikkumista ennen raskautta, kävin säännöllisen epäsäännöllisesti hölkkäilemässä ja sitten 20km pyörälenkeillä. Nyt raskaana ei ole tullut käytyä kuin pari kertaa kävelemässä ja pyöräillen mennyt asioille/töihin. Tosiaan niinkuin Tipsi sanoikin niin helteiden jälkeen voisin itsekin aloitella säännöllistä lenkkeilyä.. Reipasta kävelyä, juosta en kyllä uskalla. Ja nuo pitkät pyöräilylenkitkin taitavat jäädä, olen jostain päähäni saanut ettei pyöräilykään kannattaisi raskaana (ainakaan pitkiä matkoja), mikä nyt varmaan on puppua [:D] Mutta haluan olla extra varovainen tässä raskaudessa. [:)]
 
sanpukka: Kyllä mun käsittääkseni voi aloittaa liikunnan ihan alustakin raskauden aikana, totta kai rauhallisesti. Vähän liikuntaa on kai aina parempi kuin ei mitään. [;)]

Täälläpä on käynnissä se ei mitään-tilanne, pakki niin sekaisin ja verenpaine niin alhaalla, että lääkäri määräsi lepoon..huoh. Ihan kuin muutenkaan jaksaisin näillä keleillä edes kävellä kauppaan.

Pah, kyllä nyt toden totta toivon, että viilenisi.
 
Mä alotin keväällä käymään kaikenlaisissa ryhmäliikuntatunneilla kuten zumbassa ja bodypumpissa. Sit nyt raskaana ollessa kävin sit fysioterapeutin juttusilla ja se neuvoi mua et todellakin voi käydä tunneilla ihan normaalisti niin pitkään kun vaan hyvältä tuntuu! Zumbassakin, kuten käyneet tietää, ni on näitä hyppyjä jonkún verran ja muillakin tunneille on. Tämä fysioterapeutti sanokin, että on tosi hassua, kun joissain neuvoloissa kielletään tällanen liikunta! Ja sit se teki mulle kuntosaliohjelman, jossa se painotti nimenomaan selkä- ja vatsalihaskunnon tärkeyttä raskausaikana. Vatsalihasliikkeet se kehotti tekeen jumppapallon päällä (voi tehdä ilmankin) ja sit kun vatsa tulee eteen ni sit sillee sivuttaisliikkeenä pallon päältä. Muistaakseni kuitenki et ei saa liian kovasti ponnistaa ja liikkeet kuten jälkäprässi, se neuvoi jättämään pois. Ja muutkin jos tuntuu epämiellyttävältä :) Piti oikeen kaivaa toi ohjelma tohon viereen ja luntata: sit täs lukee et vältä päinmakuulla tehtäviä liikkeitä 4-5 kk:n jälkeen ja syke raskauden edetessä max. 150-160.

Ite kuulun kans "helteiden nujertamaksi" ja koko heinäkuu on mennyt enemmän ja vähemmän löhöillessä [:)] Ehkä sitte ens kuussa taas [:D]
 
Moikka moi,

Raskaana ollessa ei suositella hyppimistä eikä juoksemista,mutta kaippa tuollaista minimaalista hyppimistä sitten sopii tehdä [;)]
Kyllä itsekin olen ihan synnytykseen asti hyppinyt aitojen yli ja vähän laitumellakin ja kaikki on mennyt hyvin loppuun asti [;)][:D]
Jokainenhan sen itse tietää,että jos hyppiminen tekee pahaa ja sattuu,niin silloinhan ei sellaista enään tee.

Ja ilman muuta vatsalihasliikkeitä saa tehdä raskausaikana ja pitääkin,mutta tietyt liikkeet ovat kiellettyjä,jotka aiheuttavat liikaa painetta kohtuun.Kuten juuri esim.tuo vatsarutistus liike on kiellettyjen listalla.
Mutta jos naisella on jo ennestään hyvät vatsalihakset eli on niitä treenannut jo ennestään,niin ne kyllä pysyvätkin hyvinä raskausajan,vaikkei enään ihan loppuraskaudessa pysty vatsalihaksia enään harjoitella ( kokemusta on ).
Tukirankalihaksia on myös hyvä treenata koko raskausajan,koska vatsan kasvaessa meidän ryhti muuttuu ja varsinkin lanneranka joutuu aika kovalle rasitukselle.
Jeps,jalkaprässi on kiellettyjen listalla.Siinä kohdistuu paine kohtuun.

Ja pakko on vielä muistuttaa,että lantionpohjalihasten treenaaminen on se tärkein lihasryhmä,jota kannattaa ehdottomasti treenata päivittäin!!

Yönsäde
 
Huh, tuli hiki jo tätä palstaa lukiessa [8D]
 
Tämä viikko on mennyt kesäflunssassa, tunnollisena työntekijänä sairastan tietenkin lomalla... Selkä on mennyt ihan jumiin, kun ei oo päässy liikkumaan. Viikonloppuna käytiin tosin uimassa, mikä oli mahtavaa. Hankin myös HULA-vanteen *päästään sekaisin* ja harjan varren. Ajattelin, että olis hyvää keskivartalo- ja hartiatreeniä, jota pystyy milloin vaan tekemään omalla pihalla.
 
Aktiiviliikunta-ajoista on jo aikaa, mutta jo aiemmin ilmenneiden ristiselkäprobleemien takia mulle on jo siis ennen raskauttakin suositeltu lantiopohjanlihasten treeniä. Olenpa jopa hankkinut geishakuulat sitä varten [:D] Nyt meinasin kokeilla yhdsitelmä treeninä kuulia ja hula-vannetta. Mies varmaan huutaa armoa muutaman viikon kuluttua lakanoiden välissä [:D][:D][:D]
 
Takaisin
Top