Liikunta odottaessa

Nyt, kun raskausoireet yllättäin katosivat, niin pääsin jopa eilen lenkille. Ja kylläpä siitä tuli hyvä fiilis! Jos nyt yrittäis päästä joka päivä edes lenkille, niin hyvä olis. [:)]
 
Voi että mä oon nauttinut, kun helle edes hetkellisesti helpotti ja eilen oli ihana pilvinen päivä. Pääsin aamulla tunnin lenkille koiran kanssa ja molemmat lenkkeilijät nauttivat kävelystä täysin rinnoin [:)] Tänään lenkki jäi puoleen tuntiin, kun tuli nukuttua niin pitkään, että aurinko helotti taas jo täydeltä taivaalta. Toivottavasti tänään tuo keli vielä vähän viilenee, niin voisin jatkaa eilen aloitettua pihaprojektia. Loppui voimat kesken kaiken ja jäi takapihalle iso kasa oksia ja muuta ylimääräistä tunkiolle vietävää...
 
Itse olen treenannut kuntosalilla viikottain noin 4-5 kertaa mieheni kanssa. Nyt raskaus tiedon jälkeen 3-4  kertaa. Juttelin lääkärin kanssa ja suositteli jättämään kokonaan kyykyt ja prässit pois. Itse ajattelin jatkaa niitä kylläkin taas viikon 12 jälkeen, kun kaikki sisäelimet ovat muodostuneet. =) Punttisalimme omistaja/personal trainer sanoi, että voi tehdä kaikkea mikä tuntuu hyvältä, mutta ei hampaat irvessä. Nyt olen panostanut aamulenkkeihin ja aerobiseen puntilla viimeiset 4 viikkoa, mutta kohta aloitan taas kunnon treenit, omaa itseäni kuunnellen.
Pidempää sarjaa kevyemmillä painoilla olen suunnitellut tekeväni.
Alku raskaudesta vk 5-7 oli turvotusta, mutta nyt turvotus pois ja pieni vatsakumpu jo alkaa alastomana näkyä. Ihanaa aikaa tämä odottaminen.
 
Onko jollain kokemusta odottajan protskuista? Heraa ei kuulemma suositella ja soija taas pistää hormonit sekaisin. Nyt olen jätytänyt protsut kokonaan pois ja vetänyt rahkaa, raejuustoa ja lihaa.
 
Liikunnan iloa kaikille! Ei se sikiö liikunnasta pahastu!
 
 
Lopetan ratsastuksen muutaman viikon päästä, alkaa tuntua jo epämukavalta eikä voi kuin kävellä ja ei housutkaan tunnu enää sopivilta (kiristää niin ettei veri kierrä)... [:)].

Ajattelin jatkaa pitkiä kävelylenkkejä ja lisätä syksyllä uinnin 1 krt/vk ratsastuksen tilalle.
 
MInä yritän tässä mahdollisimman pitkään harrastaa tota kiipeilyä, vaikka anoppi jo ilmoittikin, että se pitää lopettaa. On kuulemma niin vaarallista, että "mitä jos tiput sieltä?" Heh. Mutta neuvolatäti sanoi, että siitä vaan niin pitkään, kun itestä tuntuu hyvältä. Ja onhan niitä raskausvaljaitakin, sitten kun ei noi perusvaljaat enää mene.

Kävin mysö vesijuoksemassa ekaa kertaa, oli yllättävän raskasta! Kaikki mummot paahto monta kierrosta ja minä hyydyin ehkä neljässä...

Mutta joo, koirat nyt liikuttaa ainakin sen tunnin päivässä, joten eiköhän tässä liikuttua tuu.

Asiilonia ja Olio 11+0
 
Mä kävin eilen pitkästä aikaa pitkällä lenkillä. Kelit salli (eli ei ollu hellettä vaan sopivan pilvistä) ja pitkästä aikaa oli sellanen olo että jaksaa eikä nipistele mistään kun kävelee. Oli mielettömän ihana olo lenkin jälkeen. Toivottavasti noita päiviä tässä vielä syksyllä tulee että jaksaa puskea ton 2,5 tunnin lenkin koirien kanssa. Ja reitiltä bongattiin myös vattupensaita joten samalla tuli päivän terveelliset vitamiinitkin popsittua. Mahtava fiilis kyllä tuli tosta.
 
Ensimmäiset 7. viikkoa oli niin etova olo ettei ollu mitään asiaa urheilemaan. Ei ois jaksanutkaan ku ei menny ruoka alas. Nyt on palattu normaaliin rytmiin ja liikuttua tulee vähintään kunnon hien kans 4-5 tuntia viikossa. Vähän noita sykerajoja oon miettiny, ei siihen taida mitään yksiselitteistä vastausta olla? Jos hyvältä tuntuu treenin aikana ja sen jälkeen niin ei kai siinä mitään ongelmaa ole.

Onko kukaan löytäny vastausta myös Kinsin esittämään kysymykseen urheilujuomista? Itse jouduin niitä käyttämään sen ajan, kun mikään kiinteä ruoka (edes keitot) ei suostuneet menemään alas.
 
Käykö kukaan uimassa uimahallissa? Onkohan turvallista? Jokin juttu pitäisi nyt keksiä tuon ratsastuksen tilalle. 
 
Mä kans jännitän, miten ratsastus sujuu nyt raskausaikana. En ole koko kesänä ratsastanut, kun hevoset on kesälaitumella. Aion kyllä ratsastaa jos se vaan ei pahalta tunnu, lähinnä sellaisia rauhallisia maastolenkkejä. Mulla on tollanen luottopolle, joka ei turhista säiky, eli turvallisin mielin voi köpötellä sen puolesta. Sitten kun maha alkaa olemaan tiellä, niin ei varmaan sen puolesta onnistu enää. Mutta toivotaan, että edes tämä syksyn voisi köpötellä.

Nyt tarvisi alkaa taas vähän liikkumaan, en helteiden aikaan tehnyt mitään muuta kun pakolliset koirien lenkitykset, anoppi on sitten lenkittänyt enemmän. Nyt kun ilmat on viileämmät, pystyy jo ajattelemaan kuntoilua. Noin kilo tai kaks on tullut löllöä lisää reisiin ja mahaan, ihan vaan herkuttelusta ja laiskottelusta. Nyt saa loppua! [:)]
 
Uimista on lääkäri ja neuvolantäti jopa suositelleet, mikä on mun mieleen! [:)] Olen koko ikäni uinut enemmän tai vähemmän ja viime vuosina myös vesijuossut, se on mahtavaa ja yllättävän rankkaa, mutta silti täysin turvallista raskaanakin!! Nyt kun olen selättänyt (melkein) yökötyksen ja väsymksen, niin voin taas palata homman pariin. Täytyy ottaa vaan iisisti, kerran joku aika sitten vähän vetäisi nivuseen, kun luuli voivani hurjastella. [:D] Liikunnallista Elokuuta kaikille!!!
 
Minä ostin jo ison uikkarinkii eilen alennusmyynnistä. [:D] Ajatellen sitä aikaa, kun en enää voi raskauden/loskan/lumen takia kulkea töihin pyörällä. Pakko kai sitä on jotenki yrittää liikkua sittenki. [:)] Olikos se niin, että uimista saa harrastaa siihen asti, kun paikat pysyy kiinni? 
 
Möllimöykky:
Tulin juuri ratsastamasta, mutta en pysty enää edes mennä kevyttä ravia, sekin pistää /sattuu oudosti (onnistui vielä viikko sitte). Myöskin minulla maastovarma poni, mutta muutama viikko sitten säikähti pellolla jänistä joka lähti suoraan edestä ja pomppi niin etä meinasin tippua, sen takia en uskalla enää edes maastoilla. On aikas tylsää kävellä ympäri kenttää, tänään tehtiin paljon taivutuksia yms. käynnissä. Enää kaksi kertaa edessä. 
 
Mä ajattelin tänne kans kirjottaa, ku oon liikuntahullu ja nyt pelottaa koska pitää mun lempilajit bodycombat ja bodypump lopettaa, vielä oon hyvin pystyny käymään ja kaikki liikkeet tekemään. Käyn yhteensä kolme kertaa vkossa, sit kerran juoksemassa. Koiran kanssa tulee käveltyä päivittäin. Oon miettiny, et mitä sitä sit keksis, ku noita lajeja ei pysty harrastaa, mietin oisko bodybalance hyvä tai pilates ja hydrobic varmaan myös? Liikunta antaa vaan niin kauheesti hyvää oloa mulle, että siks pelottaa, että tuun hulluks, ku tunneille ei pääse ja miettii, et siellä ne kaikki muut hikoilee [:D]
 
Onpa kiva lukea muiden liikuntatottumuksia ja samalla kyllä olen ihan kateellinen täällä. Myönnän.
 
Minä ja liikuntahistoria... kröhöm...[&:]
 
KOiran kanssa joskus aikoinaan harrastettiin metsälenkkejä (5-8km) noin 3 krt viikossa. Muina päivinä lyhyempi. SItten jouduin luopumaan koirasta ja lenkit jäi..
 
SItten ajattelin kuntosalia.. Oli hienoa ja tykkäsin, kunnes hermot menivät siihen, että mun saliohjelma oli kiinni sellaisessa elektronisessa kortissa ja kortit ei toiminu, joten en pystyny tekee ohjelmaakaan.
 
Sitten mä ilmoittauduin salsa ja lattaritanssitunneille, mutta soitin ja peruin menoni sinne, koska olin missannu jo 5 tuntia vuorotöiden takia.
 
Sit viime talvena taas otin itseäni niskasta kiinni ja aloitin lenkkeilyn varovaisesti, 3km kerran päivässä. Oli mahtavaa. Kunnes tuli kevät ja kauhea allergia, siitepölynuha yms. iski ja lenkkeilyt loppu siihen. Sit tulin raskaaksi ja kärsinyt huonoa oloa ja oksentamista ja näitä tappo helteitä -> Ei puhettakaan lenkeistä.
 
Ajattelin, että nyt, kun syksy tulee ja ilmat viilenevät, niin mä aloitan taas lenkkeilyn rauhallisesti. Ensinnäkin, mulla jo valmiiksi ylipainoa, ja kätilö ja lääkäri sano, etten saisi lihoa enää yhtään tästä.....
 
Haluaisin NIIIIN kovasti joskus juosta lenkin! KAtson aina kateellisina ihmisiä, ketkä juoksevat, koska haluaisin itse kuulua siihen porukkaan kanssa, mutta ehkä joskus.... pitäisi vaan saada jostain joku hyvä treeniohjelma,mitä noudattaa raskauden jälkeen ja tehdä unelmasta totta.
 
Hienoa juoksijat, hienoa!!!!!!
 
Ensi viikolla on kaupungin ensisynnyttäjille kustantama fysikaalinen. Siellä käydään läpi lihaskuntoliikkeet lihasryhmille jotka auttavat synnytyksessä. Ihan kiva kun en ole tehtyn nyt muuta kuin kävellyt, ehtii sit jumpata vielä monta kuukautta noita tärkeitä lihasryhmiä.  
 
Mites jooga & pilates?? Kun siinä keskitytään syviin keskivartalon lihaksiin, niin soveltuuko raskaana oleville?
 
Itse en uskalla lähteä lenkille, kun mun syke nousee AINA sinne 160 helposti (sen verran huonokuntoinen?). Sauvakävelylenkki on melkein ainoa.
 
Itse elän sitten toivossa että lapsi on kova syömään rinnasta, koska imetys kuluttaa n 200 kcal / pvä, ja se yhdistettynä 1-2 pitkään kävelylenkkin rattaiden kanssa / päivä pitäisi pistää kilot karisemaan!!
 
/Jenni
 
Jenni74: Tuosta sykkeestä. Meillä sanoi juoksukouluvalmentaja, että kaikki rajat pitäisi olla naisilla hieman normaalia korkeammat, koska naisten syke nousee helposti korkeammaksi kuin "normit". Jos siis tuntuu hyvältä juosta, niin en lähtisi lopettamaan siksi, että kohoaa 160 tienoille. Maalaisjärki vaan mukaan eli ei isojen mäkien juoksua, jne. niin hyvä tulee.
 
Itse olen ollut todella huonolla liikunnalla nyt. Lähinnä agilityssä on tullut vain pyörittyä. Syy on se, että juostessa mun lonkat on alkaneet kipeytyä ja välillä kipeilee mahassa. Olenkin ajatellut jättää juoksut agiin ja käydä muuten sitten vaikkapa dementiahiihtämässä.
 
Ryhmäfysikaalisessa ensisynnyttäjille käyty! Lantionpohjanlihaksia opeteltiin käyttämään ja tunnistamaan.

Sielä myös sanottiin että liikuntaa saa harrastaa, mutta yli 150 sykettä ei tulisi nostaa. 
 
@ Tähtyis: Oi tahtoo kanssa fyssarille!

Kiva lukea täältä muiden liikuntatottumuksista ja kokemuksista :)

Itse olen aina liikkunut paljon, viimeiset kymmenisen vuotta n. 4-5 kertaa viikossa erilaisissa jumpissa, tanssitunneilla yms. Kesällä oli niin kuuma ja muutenkin järkky olo (pahoinvoinnin yms. takia), että kävin lähinnä vesijuoksemassa 3-4 kertaa viikossa (mystistä kyllä vedessä polskuttelu oli ainoita hetkiä jolloin ei öklöttänyt).

Nyt kun olo on normalisoitunut olen taas ruvennut käymään jumpassa - ja vitsi että se on ihanaa tauon jälkeen! Sen olen kyllä huomannut, ettei tee mieli riuhtoa menemään niin kuin aikaisemmin ja tuntuu, että nää hormoonit on muutenkin saanut mua (edes vähän) rauhoittumaan - muilla samanlaisia havaintoja? Itse oon tykännyt käydä juuri zumpassa ja muilla tanssillisilla tunneilla ja voin kyllä suositella niitä kaikille muille (kivasti tulee huomaamatta treenattua selkää ja masua kun pistää lantiota pyörimään). Ton bodypumpin kanssa sen sijaan on tullut stoppi vaikka ennen kävin vähintään kerran viikossa - epäilyttää kai että osaisinko ottaa tarpeeksi chillisti ja kevyillä painoilla (kun se vitsi kuitenkin ennen oli se painomäärän nostaminen).. ehkä jollain on tähän hyviä vinkkejä?
 
Takaisin
Top