Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mut varmaan teki araksi sekin ku viime viikolla poika oli niin kiukkunen ja huuti vaan eikä malttanu/pystyny ees nukkuu. Ostettiin tuommonen ilmastointilaite taloon niin poika on sen jälkeen ollu niin tyytyväinen oma ittesä ku on talo "normaali"lämpönen. Tulin tulokseen että meillä vihataan kuumuutta, äitiinsä tullut. Mä en siis usko että meillä tykättäs olla kuumassa vaunukopassa.

Mulla oli kans vaunukoppa auki ja pojalla lyhythihainen body päällä. Auringossa jalkojen suojaksi heitin harson. Suurin osa ajasta oltiin mukavan puun varjossa, johon kävi myös pieni tuulenvire.

Mä olen suojannut sellasella suojakankaalla auringolta mut muuten ollut vaan hyönteisverkko "kattona". Vauvalla ei housuja eikä sukkia. Ja meidän vaunuissa saa pääpuolesta kans luukun auki että tulee ns.läpiveto...

Meillä saa kans, mut mun hyttysverkko ei yletä koko vaunujen yli, ni vähän hankala pitää molemmista päistä auki.

Lyhythihainen body ja pienet shortsit oli tänään likalla ku oltiin ulkona koko päivä, varjossa toki kun pihalla hengattiin. Pidän usein kyllä harsoo suojana ku jotenkin se aurinko vaan aina paistaa muuten sinne koppaan, mut pingotan sit pyykkipojin milloin mihinkin et ei se kyllä tiivis oo eikä siellä sen kuumempi sen takia oo. Ja tuuletus reiät auki toisestä päästä. Päikkärit tuntuu olevan normaalia lyhyemmät mut muuten ei helle näytä vaivaavan tyttöä, äitiä enemmän.

Josko tuota sitten joku päivä uskaltautuis vähä vaunuileen :) vaikka kuuma onkin...

Meillä on myös vaunuissa ollut lyhythihainen body, koppa auki ja harso suojana, mutta joka reissu nyt kuumalla on päätynyt kitinään ja olen joutunut kantamaan tytön kotiin. :(

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Meillä on siinä tuuletusaukossa oma hyönteisverkko kiinteänä. Ja vaunun pohjasta saa säädettyä "viilennyksen" eli et sinne tulee reiät joista vähän ilma vaihtuu että patja hengittää enemmän. Mut eipä silti nukuta vaunuissakaan kovin hyvin vaikka meidän oven edessä on kiviportaikko ja varjoa ja siinä on selkeästi viileämpi kuin muualla varjossa, niin ei siinäkään...

Mä oon kyllä käyny lenkillä näinkin kuumalla. Meillä poika viihtyy lämpösessä ja oon huolehtinu, et ilma kiertää ja on varjoa.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Meidänkin on ollut koiran takia vähän "pakko" käydä vaunuilemassa vauvan kanssa - onneksi viihtyy, vaikka kuumahan siellä varmasti on. Ei käydä pitkiä lenkkejä, kuumuus on tukalaa kuitenkin myös minulle ja koiralle.. Jomsulilta hyvät vinkit, niillä mekin mennään. Kannattaa kokeilla, ikävä kyllä nämä helteet tuntuvat vain jatkuvan ja jatkuvan...

Hei, muistakaa, että jos laitatte harson kopan eteen kuumana päivänä niin se nostaa vaunujen lämpötilaa korkeaksi! Vasta oli uutisissa, että sitä ei suositella, vaikka vaunut ois varjossa ja ois tuuletusikkuna toisessa päässä vaunuja niin ei se ilma kierrä tällä kelillä vaan pysähtyy sinne, läpivetoa vaatii ja kunnolla :)

Mie tein tota talvivauvan kanssa, että laitoin sen harson vaunuihin..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Muokattu viimeksi:
Me ollaan nyt näillä helteillä korkeintaan oltu omalla pihalla ja vauva kämpän viileimmässä huoneessa, tuntuu että helposti alkaa kitistä, jos on vaunuissa näillä keleillä ja kun ei oo mikään pakko lähteä tonne itselleenkään lämpöhalvausta hakemaan niin suosiolla vaan rennosti kotosalla.. Tääkin päivä taitaa mennä niin, että kohta esikoinen päikkäreille ja ite polkasen spinningpyörää ja sit ku nää herää ollaan tossa omalla pihalla.. :) Onhan se vaunuilu ja ulkoilu ihan sikajees ja antaa energiaa, mutta vähän aikaa kun eilen kastelin kukkia meidän pihalla (alle 10 min), niin valuin hikeä ja sain rajat olkapäille :D Ei oo mitkään ihannekelit ulkoiluun.
Muistan toki sen ajan kun ei ollut lapsia niin sitähän meni lenkillä vaikka ois ollut sata pakkasta ja hellettä, joutuu vaan toppuuttelemaan usein itseään ja muistuttamaan että onko se nyt sen arvoista että lapsi huutaa vaunuissa, mie palan, esikoinen huutaa ettei jaksa polkea näin kuumalla :-D Ei oo, onneks kohta on syksy!!

Meillä huomattu kans, että tämä kuumuus aiheuttaa kitinää ja vauva nukkuu huonosti. Harmittaa kun ulkona ei oikein voi olla, kuin illalla ilman vähän viiletessä :/ muutenkaan meillä tyttö ei malta enää nukkua vaunuissa, ennen nukkui monen tunnin päikkärit, mutta nykyisin parhaiten nukkuu omassa sängyssä :)

mulla ei oo sydäntä läkähdyttää sen paremmin lapsia kuin koiraakaan, joten lenkkeilyä ei oo helteiden aikaan ollut. Koira juoksee pihassakin ja käytän uimasilteen, et saa liikuntaa. Mua itseä on vaivannu rytmihäiriöt niin etten uskalla tehdä tappotreeniä näillä keleillä..

Mä luulen, että vauvat aika hyvin myös ilmaisee liiallisen kuumuuden. Meillä me vanhemmatkin pidetään kuumuudesta ja auringosta, joten vauvakin ehkä sietää sitä. Tänään ollaan oleskeltu sisällä kun tosiaan 4 päivää oltiin paljon ulkona ja itekin saanut näpytellä foorumilla :p. Varjoisat paikat, vaunuun vauva lyhythihaisessa bodyssa ja harsoa varalle sekä suoja raolleen. Lämpömittarin kun laittais kokeeksi sinne niin näkisi kuinka kuuma on. Tänään mennään vasta illemmalla vaunuilemaan jos mennään. Ja vauvan imettäminen/syöttäminen tiheämmin on kanssa tosi tärkeetä!

Ilmoita sit paljon on lämpöä, jos mittaat! Yhden tutkimuksen mukaan lämpö nous alle puolessa tunnissa 38 asteeseen harson kanssa, varjossa! :/

Ja mitä ite oon lukenut lämpöhalvauksesta, etenkin vastasyntynyt voi mennä tosta vaan tajuttomaksi! Ei kerkeä edes huutamaan, jos lämpö nousee äkillisesti, koska eihän niillä ole sitä lämmönsäätelykykyä. Ja miksi olen lukenut asiasta, siksi että meillä on toisessa huoneessa 40 astetta ja toisessa 24 :D

Takaisin