Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi ei, tsemppiä kovasti! Toivottavasti saatte noilla helpotusta, ja pian.

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Lälly, jos jaksat näppäillä sit sun listaasi johonkin, niin mä voin ainakin osallistua talkoisiin sopivien ruokien miettimisessä. Oon ollut aikoinani kuutisen vuotta vegaanina, joten jotain käryä syömisen hankaluudesta on (tosin oma ruokavalioni oli oma valintani ja kosketti vain itseäni, mutta siis osaan edelleenkin keksiä munattomia ja maidottomia vaihtoehtoja, jos auttaa?)

Neljä kottikärryllistä halkoja hakattu! Ovat vielä semmosesta helkkarin isosta koivusta, jota ei ihan yhellä iskulla halkaistakaan. Nyt on oikee voimanainen -olo :D (lisäksi käytiin viiden minsan juoksu-vaunulenkillä, kun poika ei suostunu nukkumaan)

Aretha en voisi enempää olla kiitollinen mahdollisesta avusta! Kasvisruuasta ajattelin nimittäin ruokavalioni pääosin kasata, joten hyvät reseptit ja vinkit ovat kullanarvoisia.

Kiellettyjen aineiden lista on seuraavanlainen:
Maitoproteinii
Kananmuna
Soija
Naudanliha
Pähkinät
Seuraavat viljat: vehnä,ohra,ruis sekä kaura. Riisi, maissi, hirssi ja tattari toistaiseksi mukana.

Kasviksia ja vihanneksia vapaasti, mutta suositus oli että,herneet, kaalit, pavut ja muut ilmavaivoja aiheuttavat jätetään myös.
Marjoista ja hedelmistä mansikat, mustikat ja sitrushedelmät kiellettynä.

Siinä sitä nyt olisi listaa kerrakseen. Onhan mulla vielä paljon pelivaraa tässä, en mä sitä itke, mutta kaltaiselleni herkun(=suklaa, jäätelö, leipomukset) mussuttajalle pysähdyksen paikka, toden teolla!

Koskeeko maitoproteiinikielto vain lehmänmaitoa?
Koitan etsiskellä reseptejä ja vinkkejä illemmalla, kun on taas kaksi kättä käytössä. :)

No pääsee!! Toihan oli kaiken kattava paketti :eek: Ja toi Ekoodi linkki, en mä tienny tollasta sivustoa edes olevan. Arvostan näkemääsi vaivaa, vauvasta huolimatta! Kiitos :)

Niin ja kielto koskee myös maitojauhetta, heraa, heraproteiini, kaseiinia ja kaseinaattia.

Äsken vedin riisiä ja poron käristystä. Hyvää oli, mutta ei nyt päivittäin syötäväksi.

Sienirisotto on mun suosikkini!
- kasvislientä joko liemikuutiosta tai itse tehtynä. Tai valkkaria.
- sipulia ja valkosipulia - jätä pois tarvittaessa
- voita eli vaikkapa tummansinistä Keijua
- oliiviöljyä
- risottoriisiä
- kuivattuja tai tuoreita sieniä. Jos käytät tuoreita, paista ensin liika neste pois.

Laita paksupohjaiseen kattilaan rasvoja fifty-sixty -suhteella reiluhkosti. Kuullota sipulit ja riisi. Lisää nestettä riisipaketin ohjeen mukaan. Valkkaria jos käyttää, niin alkoholi haihtuu keittäessä ja ruokaan jää vain maku. Tuuppaa sienet mukaan keittelyn loppupuolella. Keitä paksu, puuromainen sössö. Syö isolla lusikalla!

No nyt tekee mieli risottoa... josko huomenna sellaista vaikka!

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Hitostako mä nyt sieniä saan!!?

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Mä en tajua kalan kokkaamisesta juurikaan, mutta syön hyvällä halulla. Salaattia osaan tehdä valmiista kalasta:
- tonnikalaa purkista, savustettua lohta tai mitä nyt sattuu olemaan tarjolla
- erilaisia salaatteja
- avocadoa
- kurkkua, paprikaa, aurinkokuivattua tomaattia, oliiveja... Mitä nyt kukakin tapaa salaattiin laittaa
- jotain siemeniä paahdettuna: pinjan-, auringonkukan-, seesamin... Jos nämä eivät siis ole kategoriassa pähkinät.
- munanpurijat voi laittaa keitettyä kananmunaakin
- kastikkeeksi oliiviöljyä

Maitotuotteiden käyttäjät voi raastaa risottoon parmesaania. Niin ja mä otan sienet purkista, meillä on hyvä varasto kuivattua suppilovahveroa. :p

Takaisin