Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla supistelu tuntuu parhaiten siinä että kädellä tuntee että maha on kovettunut. Muuten sen huomaa sellaisena paineen tai painon tunteena, mutta sellaista tulee joskus muutenkin eli toi mahan kovettuminen on selvä merkki.

Mulle neukusta sanottiin ettei ole hyvä jos pitkiä aikoja ja usein supistaa, mutta noi kivuttomat supistukset on sinänsä haitattomia.

Kipeitä suppareita ei ole onneksi vielä ollut.

Mulla tuntuu harkkasupparit joskus kurkussa.:rolleyes: Maha vain kovettuu ja kiristyy ja painaa kai palleaa ja ahdistaa henkeä ja tuntuu kurkussa sellasena kuristuksena. Normisynnytyssuppari tuntuu sit selän ja vatsan alueella kipuna.

Jep, Aretha voin kuvitella miltä tuntuu!! Vaikkei mulla rd:tä vielä olla todettu (tänään kokeet), niin mullekin lääkäri sanoi suoraan että voisit olla koko raskauden ilman herkkuja, limua yms.. No niin olin suunnitellutkin kun tajusin ettei tää paino ikinä pysähdy.
Sulla tais tilanne olla vielä niinkun outo että paino ei ole noussut juuri yhtään??
Niin epistä, voin vaan kuvitella!!!

Tein just täällä sokerirasituksessa kiloklubissa pitkästä aikaa ruokapäiväkirjaa menneiltä päiviltä sekä liikuntasaldon: kaikki vilkkuivat vihreää! Ravintoaineiden saanti just täydellinen, sekä liikunnan määrä... Näillä jatketaan :)

Ja mun mielestä toi on vielä tosi tarkka! Olen aiemminkin käyttänyt tota ja normaalisti juon mehuja päivittäin niin niiden takia valot on menneet punaiselle! Kyllä olen ylpeä taas! :)

Yritä tässä nyt sitten tehdä jotain liikunnallista,kun pelkkä kävely ja seisomaan nousu tuolilta on tuskaa ja saa irvistämään. Hiton nivelkivut,vai mitä sitten onkaan!!!! :mad: terkkari: Pitäis sitä hiukan koittaa lisätä liikuntaa!!!

Mä kävin jo kertaalleen osteopaatilla lonkkakivun takia, ja helpotti ainakin hetkeksi. Oisko siitä jenskuli sullekin hyötyä?

Tsemppiä kipuilijoille!

Mies se vetää tuolla jotain herkkuja ja minä selaan netistä smoothieiden ohjeita..
Ja hän menee huomenna viihteellekin :D
Reilua!
En onneks oikeesti oleta, että jonkun pitäis kieltäytyä herkuista, jos en ite voi syödä. Silti jotenkin huvittava tilanne :D Eiks mun pitäis mässyttää tuolla niinku kaikissa elokuvissa raskaana olevat mässää??

Missä on se herkkulakkomotivaatio?! Mä olen puhunut ja puhunut että nyt tsemppaan, mutta heikolla menestyksellä mennään. Meillä on töissä melkein joka päivä jotain leivonnaisia tai namuja tarjolla enkä vain osaa olla ottamatta. Ja otan vielä toisen ja kolmannen...

Kotivaaka näytti tänään + 12 kg. Luulin että eilinen korkea lukema oli vaan sokrurasituksen jälkeistä turvotusta mutta nyt taas sormukset on höllät ja lukema vaa'assa sama. Eli turha selitellä.

Mulla takana 20 kg laihdutus (tammi-heinä 2013), joka meni niin uskomattoman helposti että kuvittelin pystyväni jatkamaan sillä systeemillä, joskin sen verran ruokaa lisäten että paino pysyy samoissa. Enpä sitten pystynyt. Aiemminkin olen jojoillut, tiputin saman 20 kg, josta yli 10 tuli takaisin, tosin silloin laihdutus oli sellainen kärsimysten taival etten suoraan sanottuna ihmettele että repsahdus tuli sen jälkeen.

Nyt repsahtamiseen vaikutti kyllä sekin että iso osa niistä laihisruokavalion perusjutuista (rahka, raejuusto, pelkiltään paistettu liha) alkoi etoa kun raskauspahoinvointi (mulla 24/7 etominen, ei oksettanut) alkoi. Silloin mentiin hedelmillä, muroilla, jätskillä ja leivällä. Mutta hyvin noista energiaa sai silti, varsinkin kun liikkuminen väheni samalla huonon olon ja väsymyksen takia. Nyt ei tohonkaan voi vedota, kaikki ruoka uppoaa taas. Liiankin hyvin. Liikuntakin taas sujuu, onneksi.

Ruokavalioni runko on periaatteessa ok:
Aamupala: lesepuuroa, raejuustoa, marjoja/hedelmää/mehukeittoa
Lounas: lihaa/kalaa+kasviksia, joskus mukana riisiä tai pastaa, joskus myös joku soosi
Välipala: rahkaa, marjoja ja kourallinen siemeniä
Päivällinen: samalla tyylillä kuin lounas tai jos on laiskimusmaximus niin pari ruisleipää kunnon kinkkukerroksella
Iltapala: raejuustoa + marjoja/mehukeittoa + ruisleipää kinkulla

Mutta tuohon väliin saan sitten tungettua niitä leivonnaisia ja nameja, myös näkkäriä ja hapankorppua tulee rouskuteltua iltaisin kun muka hiukoo. Lisäksi miehellä on aina lenkkimakkaraa jääkaapissa, se on kummasti alkanut hävitä sieltä vaikkei mies olisi edes paikalla. Joskus mässyttely alkaa jo päivällä kun tulee mentyä miehen kanssa buffettin (kun on niin kiva joskus mennä valmiseen pöytään jnejne...) ja sellaisessa mulla lähtee lapasesta ja lujaa... Siksi yleensä töissäkin suosin omia eväitä, ruokalassa menee aina liian iso annos.

Nyt jos koskaan luulisi olla motivaatiot kohdallaan kun ei oo pelkästään oma terveys pelissä. Mutta kun putki on päällä niin ei sitä meinaa saada katki. Nyt lähinnä masentaa ja veetuttaa- Ja noi on niin tuottamattomia tunnetiloja. Tarttis löytää se into ja tahto.

Tästä tuli nyt tällainen jaaritus, mutta ehkä samalla aukeaa taas itsellekin noi kompastuskivet. Voi kyllä olla että ihan koko totuutta en vielä uskalla edes hahmottaa. Mut jos vaikka koittaisi täällä vähän kirjata silloin tällöin miten menee syömisten kanssa niin luulisin tällaisesta semijulkisesta paineesta tulevan vähän lisäpontta. Ja nyt onneksi (?) tihenee noi neukkukäynnitkin, joskos pakkopunnituksetkin vähän lisäis sisua peliin. Joo - ja sit pitää saada vielä noi ehkä ja jos-sanat ja konditionaalit tuolta pois.

Mä sallin itelleni AINA (niin treenikaudella, laihiksella kun raskaanakin) jonkun verran herkuttelua, koska se totaalikieltäytyminen johtaa aina massiiviseen repsahdukseen ja sit jatkuva herkuttelu jää helposti päälle. Syön aina 5-6 krt päivässä ja aika vähähiilarisesti ihan jo siks etten tykkää riisistä enkä perunasta niin vaihtoehtoja on aika vähän. Mutta siis pyrin siihen etten syö normaalin 5-6 kerran lisäks herkkuja vaan niinä päivinä kun herkuttelu on sallittua (yleensä sunnuntaisin) korvaan välipalan sillä että käyn esim kahvilassa chai latella ja juustokakulla :) Onhan se paljon huonompi välipala kun mun normaali proteiinirahka + hedelmä, mutta mulla tää systeemi toimii. Kotiin en osta mitään herkkuja koska jos ostaisin niin söisin. Tietenkin välillä toi välipalan korvaava herkku voi olla esim karkkipussi tai suklaapatukka minkä ostan kotiin. Ennen raskautta mulla oli 1 karkkipäivä viikossa, mutta raskauden aikana oon pitäny yleensä 2 viikossa. Just nyt oon kuitenkin herkkulakossa kun mulla oli se ongelma ettei ruoka oikeen maistunu kun haaveilin koko ajan vaan herkuista niin pistin herkut kieltoon hetkeks jotta ruokahalu säilyis parempana ja se on toiminu. Kyllähän se tietenkin vaatii itsekuria ja päättäväisyyttä jättää herkuttelematta, mutta jos mä kaipaan tukea niin oon aina pystyny jutteleen miehen kanssa ja se on sit auttanu. Parhaana kannustimena mulla toimii se kun haaveilen ääneen vaikka jäätelöstä niin mies sanoo sit siihen että, "et oikeesti haluu sitä, haluut mieluummin hyvä pyllyn" tai jotain muuta vastaavaa niin tajuun itekin etten tosiaan just nyt haluu sitä jäätelöä :D Mutta tapansa siis kullakin!

Totaalikieltäytymistä en miekään oo koskaan harrastanut. Vähentänyt vaan ja sallinut itselle. Mut näin raskaana se on vaikeampaa kieltäytyä herkuista kuin treenikaudella jollon sitä tekee liikunnan takia vähempi :)

Miekään en ennen tätä ollut totaalikieltäytyjä, mutta nyt faktat ja muu painaa sen verran etten uskalla herkutella millään leivonnaisilla edes kerran viikossa..

Tänään hain kaupasta luonnonjugurttia ja alan tekemään smoothiejuomia pahimpiin muffinsihoukutuksiin.
Otin myös appelsiineja, mutten voi laittaa kuin muutaman viipaleen juomaan kun olen niin allerginen...

Mulla herkkulakko on pitänyt hyvin, puuro treenin jälkeen vie jotenkin yhtä nopeasti sokerihimon pois kuin itse muffinssi..
Joskus maapähkinät auttaa, joskus marjat..

Mie tiedän että loppujen lopuksi se on vaan huonoa ravintoa se muffinssi, joka ei tue omaa hyvinvointia kuin psyykkisesti eikä se muffinssi vauvallekkaan anna kuin ylimääräisiä sokerihumalia.. Ainoa minkä tällä hetkellä siitä saan on sokerikoukku!

Mulla myös erilaiset arkiruoalla vaihtelut tekevät pirun hyvää!
Tänään tein taas sellaista vuokaa että aijai!
Olenkin raskauden aikana liittynyt useisiin sivustoihin, jotka mainostavat Facebookissa reseptejä...
Sieltä sitten saa hyviä niksejä, eikä päässä välky vain muffinsikuvat kun on kokoajan "oikeaa ruokaa" silmissä.
Sanokaa, vaikka kieroksi! Mutta mulla
tää toimii ;)

En mäkään ihan totaalikieltäytymislinjaa aatellut. Silloin tällöin aattelin käydä edelleen miehen kanssa syömässä jossain ja jos töihin joku täytekakkua tuo niin otan kyllä palan :)

Näin se toimi silloin laihduttaessakin. Mut joka päiväisiä namitteluja ei enää.

Jep, itse vaan elin viimeiset 2 kk "kyllä itselleen sallii kerran tai pari viikossa" ja mitäs siitä seurasi mehuaddiktion kasvu jne.. :/
Minäkin olen joskus laihduttanut, mutten yhdistä sitä mitenkään raskauteen, koska tää on niiiin eri juttu, vauva, hormonit, kasvava massa...
En tiedä repsahdanko sitten loppuvaiheessa syömään herkun kerran viikossa, mutta nyt taidan joutua taistelemaan niin pitkään kuin mahdollista :/

Eihän tää raskaus muutenkaan ole mitään pelkkää löhöämistä ja elopellossa elämistä..
Niin paljon tulee tietoa milloin mistäkin raskauteen liittyen, että välillä sitä miettii pitäiskö viettää 9 kk jossain kapselissa ettei nyt saa sentään mitään ilmaston myrkkyjä itseensä ;D

Olen kiitollinen että pystyn liikkumaan normaalisti, tunnen kehoni suht hyväksi lukuunottamatta turvonnutta naamaa..
Voisi olla toisin, vähän vaaputtaa, muttei tunnu että multa repeää häpyluu, mistä olen kiitollinen, tosi kiitollinen!

Raskaudesta kuuluu nauttia myös, onneksi on muitakin hemmottelukeinoja kuin herkut :)

Ihana lukea, että muutkin painii samojen ongelmien ja himojen äärellä :-) Tai no ihanaa ja ihanaa, mutta lohduttaa itteään tietää että muilla myös samanlaista henkistä ja fyysistä kamppailua itsensä kanssa. Vertaistuen kannalta nää foorumit on kyllä ihan ykkösiä!

Mie kyl laitan sokerin ihan pannaan. Kävin tänää polilla tsekattavana, ettei oo raskausmyrkytystä ko oli kova päänsärky ja liikkeet ei oo niin aktiivisia ollu viimeset 2päivää. Ja kaikki oli ok onneksi, mut sainpa kuulla, et sokeri aiheuttaa raskausmyrkytyksiä. Niin olinpa et täääh. Ei missää oo kerrottu tai missään lappusissa ei lue, mut kyllä netissäkin lukee. Siis hitto onneks neuvolatäti on vaihtunu, mut jos toi nykyinen ois ollu alust asti ni ois varmasti infonnu paremmi ko se eka joka ei koskaa vastannu miu kysymyksiini vaan vastas aina älyttömän ympäripyöreesti...

Joka päivä olen liikkunut vähintään 0,30 - 1 t 40 min, nyt olen niin tottunut tähän ettei aamu käynnisty ilman vähintään 30 min jumppaa :D
Huomaa että toi laittaa nesteet liikkeelle heti kun vähän liikkuu, suosittelen muillekin, joita turvottaa!

Huomenna vesijuoksemaan tunniksi! :)

Muokattu viimeksi:
Mäkin huomaan että turvotus iskee jos röhnää istuallaan koko päivän. Huomaa että nesteet ei kropassa liiku silleen ku normaalisti vaikka kyllä ennenkin oon ollu herkkä keräämään nestettä.

Takaisin