Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen nyt 2 päivää kohta ollut juomatta mehua..
Nyt mulle tuli älyttömät ilmavaivat, eilenkin meinasin tulla sohvasta läpi :O
Mietin heti että onko näillä joku yhteys :D Ilmavaivoja oli viimeksi ekan kolmanneksen alussa..

Ainiin, pojan nimppareilla en ottanut herkun herkkua ;) Kyllä tää tästä, jos vähän hidastuisi toi painonnousu..
Nämä ovat kyllä ne "kriittisimmät" viikot ylimääräiselle lihomiselle kun vauva kasvaa eniten - ja pitääkin kasvattaa vauvaa, muttei ehkä mehun voimin.. Tai limsan :)
Mulla on taas pussillinen pähkinöitä viikonlopuksi, jos niillä pärjäisi herkuttelun puolen eikä vetäisi mitään limsaa tai yms.. Hmm :) Olen niin cola-addikti!

Kohta uimaan! :)

Mulla on tavotteena olla syömättä yhtään herkkua seuraavaan neuvolakäyntiin asti. 3vk pitäis jaksaa ilman. Mulle on vaan ruvennu tulemaan niin paha olo kaikesta makeesta että on pakko kokeilla tällasta vaikka sitä makeeta tekiskin kovasti mieli melkeen koko ajan. Toivottavasti mun olo vähän helpottais tällä herkuttelemattomuudella. Unikin vois ruveta paranemaan...

Neljän suora, kuulostaapa tehokkaalta! Itsekin olen miettinyt, että voisi alkaa käymään uimassa, mutta tähän mennessä perus sali on vienyt aina voiton :)

Mä pyrin olee syömättä/juomatta piilosokeria (niin paljon ku mahollista) ja sokeripitoisia tuotteita viiteen päivään ennen neuvolaa ettei siel näy niistä sokeria pissanäytteessä. Eikös sit joka kerta just sillon ku on tää viiden päivän "sokeripaasto" niin ala tekee mieli suklaata ja jäätelöä ja kaikkea muutakin herkkua. Oon kyl pystynyt vastustaa kiusausta. Normaalisti ei tee ikinä sokeripitosia herkkuja mieli vaiks kerran viikos on "karkkipäivä". Ehk se on se tieto lisää tuskaa. :)

Se tunne kun vedät 50 min uimista putkeen ja tunnet itsesi kevyeksi.. Unohdat oikeat vartalon mitat kun nouset altaasta ja pummmm! Meinas taju lähteä kun jalat painokin tonnin :D En onneksi kaatunut, mutta ihan kuin ois nyrkkiä saanut kasvoihin..

Ja Ps. ei ole silmät tänään niin turvoksissa, voiko todellakin olla että lisätty veden juonti ja lopetettu mehun juonti vie nestettä näin tehokkaasti? Pitää pitää pää tässä asiassa vaikka vituttaakin kun mie oon sellainen mehukissa.. :/

On taas näköjään joku paastokausi. Ei oo viimeseen viikkoon maistunut oikeen mikään ruoka, närpin jotain sieltä täältä lautasta. Ja sit jos maistuu niin tulee ähky ihan pienestä määrästä. Tällä viikolla taas oksukin lentänyt. Nesteitä koitan vetää, mehuakin sokerista huolimatta (puolustaudun et sentäs puristan mehut ite aplareista, kai se vähän kaupan tavaraa parempi on :D )

Mulla on kans noita "paastoja" tosin ne ei kestä ku max 2pvää. Epäilen sen johtuvan siitä, ettei maha vedä ihan kunnolla, siis suolisto jumittaa. Mulla kyl vatsa toimii ihan normaalisti, mutta noina tukkosina päivinä vähemmän.

Mun käsittääkseni virtsaan ei erity sokeria muuten kun sitten kun verensokeri nousee tarpeeks ylös. Ite kävin heti sokerirasituksen jälkeen antaa pissanäytteen ja oli ihan ok. Eli ei ton neuvolan näytteen takia tarvii mitään sokeripaastoja pitää. Ja toisaalta kaikki ravinto nostaa sitä verensokeria, eli jos siinä on häikkää ni se voi pahaksi äityessään alkaa näkyä sokerina virtsassa syöt sitten valkosta sokeria tai et.

KiiviäKIIVIÄ!!!! Harmi vaan, että suu ihan haavoilla kiivien syömisen jälkeen! Mut nam!

Rahaa palaa kyllä, piti hommata ihan äitiysuimapuku, kalleimmat oli 50-60 e.. Mutta löysin halvimmat oz.babyltä 27 e:n uikkarit.. Nyt olen mennyt bikineillä, mutta ei nää tissit pysy siellä.. :D
Tilasin sitten samalla isoimmat uimavaipat mitä löysin, koska me aloitetaan tai siis katsotaan tykkääkö vauva vauvauinnista sit ku sen aika on..
Oon tilaillut niin paljon kaikkea että on tullut kyllötys! Siksi noi uikkaritkin tilasin ettei tarvi sitten kohta taas tilata uimavaippaa.. :D

Edit: ois voinut mennä toiseenkin osioon, mutta ku olen sitä uimista hehkuttanut ;)

Mie oon taas niin koukussa kaikkeen sokeriin. Väsyneenä on vielä vaikeempi kieltäytyä kaikista makeisista, koska sillon keho huutaa muutenki nopeaa energiaa ja siin samas sokerihammasta kolottaa.. En oo mihinkää ollu koukussa ikinä paitsi tähä sokeriin............. Mut huom. mikään ei saa kuitenkaa olla liia imelää, hyi!

Muruska, mulla on kans joku käsittämätön kiivihimo! Suun pielet haavoilla ja vatsa sekasin, mutta kiiviä on saatava!

Mulla himo klementiineihin!! :P Ekassa raskaudessa oksetti koko hedelmä! :D

Kävin juuri vaa'alla, multa on lähtenyt neljässä päivässä 2,5 kg nestettä kun olen korvannut mehun ja limsan vedellä ja lisännyt veden juontia..
En vaan voi uskoa, että mun kroppa kerää raskauden aikana näin herkästi nesteen!!! Mutta niinhän se oli pillereidenkin kanssa..
Nyt vaan pitää olla tiukka näiden asioiden suhteen ja välttää sitä sokeriakin, pidän seuraavaksi herkkupäivän parin viikon päästä, mutta colaa en voi juoda ainakaan kahteen kuukauteen kun se on mun pahin koukku ;)

Päätin myös että ma kokeilen ekaa kertaa vesijuoksua, jos en tykkää niin jatkan uimista :) Uskon kyllä että se ois just nyt hyvä muoto kun mun jalkaa en pysty rasittamaan hölkällä tms vaikka muu kunto sallisi.

Kohta ois käsitreenin vuoro ja sitten jäälle esikoisen kanssa :) Hyvää viikonloppua!

Edit again: hitto, ole yli kuukauteen saanut pakaroita ja sivuvatsoja tehtyä.. Tänään kekkasin miten yhdistän nämä kipeän jalkani kanssa ja ison mahan kanssa! Yeah, mutta hyvin huonossa kunnossa alavartalon lihakset olivat.. Jos nekin nyt ottaisi viikkotreeniin mukaan :)

Muokattu viimeksi:
Ja mulla kävi ohraisesti kuten jossain palstalla kerroinkin. Oli sokerirasitus ja eka arvo koholla :sad001. Vedin kyllä illalla sellaiset hiilarimätöt ettei rajaa kun ei ollu ruokaa ja siks etten tilttaa sinne näytteeseen kun on vaikeaa olla kauan syömättä. No anyway, ois mun alalla olevana ihmisenä pitäny hiukan tietää vaikuttaako se vai ei, mut sit ajattelin ettei kun ei siitä mitään ohjeistusta ole, että pitäisi olla ilman hiilaria/sokeria edeltävänä iltana. Nyt sitten joudun diabeteshoitajan vastaanotolle. Mua niin kiukuttaa! Ja se, että saan kuitenkin saarnat hyvästä ruokavaliosta ja kuitenkin mulla on painonnousu ok, normaalipaino ja liikun 4-5 x viikossa nyt se kuntosali+vesijuoksu ja vesijumppakin mukana. Mulla on kyllä ihan älytön sukurasite diabeteksen suhteen :oops: et tietty silläkin on puolensa. Muttamutta, jospa oisin kutsunut vieraani toisena päivänä ja jaksanut tehdä kunnon ruokaa ja sokerit ei oiskaan koholla????.....

Ameeba: Saathan sä nyt ainakin sit seurantaultria äitipolille, kun vauvan kasvua aletaan seurailla tarkemmin. Et jotain hyvääkin tuosta voi koitua.

Mulla oli sokerirasituksen eka arvo normaalin rajalla, eli nippanappa se mikä saakin olla. Tipalla mentiin täälläkin siis siinä suhteessa, mut lääkäri ei pitänyt sitä minään. Joku toinen olis voinut aloittaa jo keuhkoamisen rd:stä kun on voimakas sukutausta (äidillä ja kaikilla 6lla sisaruksella on se ja mun siskolla oli rd). Mut se nyt oikeastaan enää puuttuiskaan tästä mun raskaanaolemisesta, että tulis rd.

Mä oon aina ennen sokerirasitusta vetäny leipää ja kaikkea mahdollista hiilaripitoista, jotta jaksaa sen 14h olla syömättä. Eihän niiden hiilarien pitäis vaikuttaa, jos on sen 12 h:n paaston pitäny. Muutenhan tolla paastolla ei olis mitään merkitystä.
Ja valitettava tosiasia on se, että vaikka kuinka eläis terveellisesti, voi silti saada rd:n. Ja toiset vetää herkkuja yms. eikä sokeriarvot nouse koskaan.

Hannastiina, veit sanat suustani :) Ja vielä omalta kohdalta vois sanoa että jos rd päättääkin puheta jossain vaiheessa tai olisi arvot rasituksessa olleet huonot niin olisin vain tyytyväinen että selvisi. Osaa sitten menetellä sen mukaan ja saa apua, eikä keväällä tarvi puskea 5kiloista vauvelia alateitse, kun ei tiedetty rd olemassa oloa. Ja tosiaan ultriahan on sitten vähä enemmän :)

Meillä ohje olla 10-12 h syömättä ja tarkemmassa ohjeessa 10 h, riippuu paikasta missä otetaan. Mä otin kultaisen keskitien ja olin 11 tuntia ilman syömistä. Ja onhan se varmasti niin, että sillä paastolla ei olisi muuten mitään merkitystä. Mut harmittaa silti, varsinkin kun elän suht terveellisesti yleensä (huom yleensä :) ) Kiitos sympatioista! Kerron sit pääsenkö ylimääräisille polikäynneille. yksi mulla on jo selän vuoksi. Mä oisin vaan armahtanut itseni tästä vaivasta kun oksensin 4 kk, oli selkä tulehtunut ja migreeniä. Ois sit ees loppu menny kivasten. No, kaikkea ei voi saada.

Olishan se ollut kohtuullista, että jos alkuraskaus on ollut hanurista, ni loppuraskaus olis menny vähemmillä vaivoilla. Jaksuja Ameeba. Toivotaan, ettet tartte alkaa pistämään insuliinia. En tiedä kuinka raskausajan diabetestä yleensä hoidetaan, mutta jospa siinä olis vaihtoehtona vaan sokereiden tarkkailu ja mahdollisesti joku tablettihoito.

Takaisin