No ei tarvii mutta öljyäminen ja hieronta voi parantaa verenkiertoa ja lisätä välilihan kimmoisuutta. Viimeisen kolmanneksen voi öljytä ja hieroa ja kevyesti venyttää jos tahtoo, sen uskotaan ehkäisevän repeämiä. Itse öljyän aina ihon sen jälkeen kun ajelen karvat kun on kuiva nahka ni sama se on viettää muutama minuutti sitä välilihaa hieroen samalla. Öljynä voi käyttää ceridalia tms. ihan tuohon tarkoitukseen tehtyä öljyä tai sit vaikka oliiviöljyä tai vauvaöljyä pienen määrän.
Voi hyvänen aika. Anteeks kun repeilen täällä... Eihän täs raskausaikana kerkee muuta kuin lotraamaan öljyjen kanssa. Aina tulee uusia paikkoja mihin sitä "pitäis" sivellä. Siis käy öljykylvyssä ja nauti pari lusikallista rypsiöljyä päivittäin, estät synnytys repeämiset niin ulkoiset kuin sisäiset!
Mä olen aivan hurahtanut kotona tehtäviin mammajoogiin ja -pilatekseen. Googleen tai youtubeen hakusanaksi maternity yoga tai maternity pilates ja internetin ihmemaailma näyttää parhaat puolensa! Oon ollut vähän rikki, kun saliharjoittelu ei ole enää ottanut onnistuakseen ja tulee huono olo ja mahaan sattuu ikävästi, jos yrittää tehdä jotain vähänkään tehokkaammin (eli sillälailla, että tuntuisi edes). Mutta nämähän on oikein käteviä! Suosittelen!
Yli kahden viikon sairastamisen jälkeen pääsin eilen ekaa kertaa pojan kanssa kunnolla ulos reippailemaan, teki hyvää!
Ma ois toive aloittaa vihdoin se uinti.. Toivon niin etten tule kipeäksi :O
Ja mammajooga on mahtavaa, sitä harrastin kirjasta esikoisen aikana.. Ny ei aika semmoiseen riitä, kun se muutenkin vaatii sellaisen hyvin rauhallisen mielentilan :D
Mä en oo antanut periks supistuksille. Tänään vedettiin koiran kanssa reilu tunnin lenkki, ja huomas jo ekan kilometrin kohalla et oh shit, vatsa menee ihan pinkeeks. Ei kai noita tarviikaan pelästyä kunhan eivät satu, vai?
Oon vetänyt vauvaruokii viimeset 10v :D välil enemmän ja välillä vähemmän, nykyään taas enemmän. Pitää santsata ennen ku tulee napero syömään äitin herkut
Mä kävin eilen pitkästä aikaa vähän pidemmällä kävelylenkillä. Tai siis mistään kympin köpöttelystä en edes haaveile mutta n. 4 km tuntui just hyvältä matkalta kun tähän asti lenkit on jääneet max pariin kilsaan koska pissattaa, väsyttää ja jalat painaa tonnin. Meillä menee onneksi tollanen "kehätie" asuinalueen ympäri, siitä pääsee kätevästi koukkaamaan himaan jos alkaa ahdistaa tai sitten voi kokeilla vielä yhden korttelinvälin :)
Nyt jaksoi ihan hyvin tallustaa ja olisin jatkanut vielä pidemmällekin mutta alkoi tuntua pientä pakotusta mahanseudulla. Muuten teki kyllä niiiiin hyvä saada raitista ilmaa ja vetristää jumittunutta alaselkää käsiä ja koipia heiluttelemalla.
Mun on ollut yllättävän vaikea luopua salmiakista. Luulin, että kahvin kanssa olisi vaikeampaa, mutta se jäikin aika helposti pois – nyt juon pienen kupin aamukahvia, jos sitä sattuu sopivasti olemaan. Salmiakki sen sijaan pyörii mielessä koko ajan. Olen lipsunut ostamaan salmiakkipusseja vähän väliä, mutta nyt saa loppua.