Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ajattelin rohkeasti kysäistä että harjoittaako kuinka moni teistä lantionpohjalihaksia? :)

Mä kyl oon koittanut treenailla etenkin tokan ultran jälkee ku sai sen ohjeen mukaan. Tuppaa vaan unohtuu, pitäis laittaa muistutus joka päivä niin ei unohtuis

eikös ne lihakset saa treeniä ihan niinkun itestään seksin aikana? :D mä kyllä treenailen välillä telkkaria katellessa, mutta ei mitenkään säännöllisesti joka päivä.

Mä sain joskus fysioterapiassa kuulla et mun alaselkäkivut johtuu heikoista lantionpohjalihaksista:oops: Fysioterapeutti oli viel sellanen nuorehko, komea ja lihaksikas mies, ja ehdotti mulle et mitataanpas ne! Olin silleen et kääk, miten :eek:
(Ne mitataan silleen, et mennään verenpainemittarin mansetin päälle päälle lattialle makaamaan, ja sit laitetaan mittari päälle ja sit pitää supistella niitä lantionpohjalihaksia). No se fyssa siitä näki et mul on heikot, mut mä kyl yritin pidätellä pierua samalla ku se mittas. Ai kauheeta :grin

No mut joo, sain nyt ultrasta ohjeet jumppaan ja joo, pitäs tosiaan tehdä niitä, kiitos muistutuksesta Elisha!

Lantionpohjan lihakset olivat unohtuneet, mutta kun on vuorokauden aivastellut, niin johan muistaa miksi niitä pitää jumpata :/

No enpäs oo moisesta "testistä" kuullutkaan.o_O

Pakko reenata kun on laskeumavaivaa näistä lapsukaisista tullut ja sukurasitteena se. Kannattaa harjoitella myös lantionpohjalihasten rentouttamista tässä raskauden aikana. Liian tiukat paikathan saattaa altistaa repeytymille ja hankaloittaa synnytystä. Toki niistä lihaksista on ponnistusvaiheessa hyötyä, mutta esim ratsastajilla ja kovasti urheilevilla on usein hankalampaa sen "tiukkuuden" takia.

hymykuoppa, jos on tottunut niitä lantiopohjan lihaksia seksin aikana käyttämään, niin nehän saa siinä ihan parasta treeniä (samoin kuin syvät vatsalihakset). Itse en myöskään erikseen treenaile vaan käytän miestä harjoituskeilana :grin Mutta itse tiedän että ne lantiopohjan lihakset on todella hyvässä kunnossa.

Jos ei niitä ole tietoisesti käyttänyt pitkään aikaan tai ikinä niin ensinnäkin ne lihakset heikkenee ja toisekseen niiden hermotuskin heikkenee, ihan kuten minkä tahansa muunkin treenaamatta jäävän lihaksen. Ne voi oikeasti olla todella vaikea löytää ja tuntea. Jos taas on tottunut niitä käyttämään niin tuntuu käsittämättömältä, miten joku ei niitä edes löydä.

Kannattaa piruuttaan kokeilla jonkin muun lihaksen isolaatiota, esimerkiksi pakaralihaksen, taka- tai etureiden tai rintalihaksen eristämistä ja opetella niitä liikuttamaan erikseen. Siinä sen taas muistaa miten vaikeaa se on. Yllättävän moni nainen ei esimerkiksi käytä pakaralihaksiaan OLLENKAAN vaan arkitoiminnoissa käyttää takareisiä ja alaselkää (tästä tulee muuten selkä kipeäksi kun pakara on alueen suurin liikuttava lihas). Tämän huomasin kun aikanaan tanssiopettajana teetätin liikkeitä, jotka vaativat takareideltä, alaselältä ja pakaralta vahvaa kannatusta. Aina sai olla huutamassa että jos ei oo perse kipeenä tunnin jälkeen ette oo tehny tätä oikein! :p

No hitto, niin...:oops: Pitäishän niitä, varsinkin kun tosiaan on noita vaivoja jo ennestään... Miks se on niin vaikeeta? Kiitos muistutuksesta Elisha, nyt otan itseäni (taas jälleen) niskasta kiinni! Seksissä mäkin niitä pyrin aina harjotuttamaan mutta sitäkin sais tehdä enemmän (siis seksiä ;) )

Mää oon ottanu tavaksi jumppailla aina bussia odotellessa, kuluu aikakin vähän nopeammin ja tulee tehtyä :) Siis ihan seisaalteen tai istualteen vaan lasken 20:een ja pidän välissä saman verran taukoa.

Mä kans jumppaan vaan miehen kanssa :wink Vaivoja ei oo ollu (kop, kop). Pitäshän noita itekseeni välistä harjotuttaa.

En oo mäkään kyllä koskaan kuullu tosta verenpainemittarilla testaamisesta o_O Joskus jossain joukkopapassa oli mahollisuus mitata ite semmosella patukalla, joka laitettiin emättimeen ja sit puristeltiin. Hyvät olivat...

Mä en edes saa treenatan niitä tiukemmiksi kun ne on liian kireät muutenkin! Ja mulle siis tehtiin ihan sellanen mittaus missä laitettiin jokin ihme "anturi" tai sellanen laite tonne emättimeen ja johdot yhdisti mut johonki laitteeseen, mihin sitten piirtyi käyrää aina kun supistin ja rentoutin.
Fyssari sanoi että yleensä vaan paljon urheilevilla, etenki hiihtäjillä on sama vaiva, mut en mä kyllä ihan niin paljon urheile... Mistä sit lie tullu niin tiukoiksi paikat!

Saa nähä onko tästä "vaivasta" esim. synnytyksessä jotain haittaa....

Mä treenaan kans seksin aikana. Muute jos teen ni tuntuu, et valkovuoto juoksettuu entisestään ja se ei oo kiva varsinkaa jos kummarrut tai nouset johonki ni pöksyt vähä kosteen. Mut mies mittarin mukaan oonkans aika tiukka. Aikomuksena treenata enempi sit synnytykse jälkee :)

Joo seksi kiva treenausaika ja sen kyllä tietää missä kondiksessa ovat että kuinka nautinnollista seksi on :D Meillä vaan tuo seksipolitiikka on viime aikoina jääny vähemmälle niin välillä sit tullu lihaksia treenailtua ihan itsekseen :)
Tuli tuossa mieleeni että esikoisen synnytyksessä kudokset ei meinannu antaa periksi millään ja eka vaihe oliki 21h että oisko lantionpohjalihaksilla ollu vaikutusta? Liian tiukat? Kukaan viisaampi tietäs?

Röppö: Selitin ton verenpainemittaritestin väärin, siis kyseessä oli vanhanaikanen mittari, ja se siis pumppas siihen mansettiin ilmaa ja katteli et värähteleekö paineet kun supistelen. Ja ilmeisesti ei:oops: Kuulosti siis varmaan tosi erikoiselta muuten.

Oon taas yrittäny käydä ohjatuilla tunneilla mut on ihan tumpelo olo kokoajan kun ei tiedä että miten korvais sopimattomat liikkeet kun ei huvita tumput suorina patsastella. Perjantaina kokeilin core-tuntia, joka on tosi kevyt mutta (-ylläri keskivartalotunnilla- :p) suoria vatsoja tehtiin paljon (nousuja ja lankkuja) ja selkälihaksia vatsallaan enkä puolillekaan keksinyt lennosta muuta kuin tehdä vaan vinoja vatsoja tilalle. Tein coren päälle vielä puolen tunnin tabatan ja siinäkin lankut ja vatsat korvasin lähinnä köllöttelyllä :). Sain noista kaikesta varomisesta huolimatta mahan tosi oudon tuntuiseksi, illalla kivisti ihan tosta alavatsasta.

Salilla on tullut hinkutettua kyllä mutta jotain ohjattua sitä vaan kaipailis. Spinni nyt olisi varmaan sellainen että se sopisi, täytynee yrittää innostua siitä.

Nythän on taas se aika vuodesta, kun _kaikki_ laihduttaa! Mä vaan kuuntelen ja tsemppaan mukana! Itse oon ollu liikunnallinen ja oon menossa mukana liikunnan puolesta! Eilen tulin toisena maaliin Pispalan portaissa (tamperelaiset tietää, mistä puhun) Wihuuu! Että kyllä tää mamma pärjää!

Miehen sekä mun suvulla kauhee hinku laihduttaa ristiäisiin, saas nähdä miten käy:)

Mites muilla? Ärsyttääkö muiden laihdutus, kun itse vaan kasvaa? Vai ootteko tsempillä mukana 8) ?

Me sovittiin miehen kanssa, että jos hän tiputtaa 15 kg laskettuun aikaan mennessä (eli 15 viikon aikana), ja pitää painon vähintään samassa ristiäisiin asti, hän saa päättää lapsen etunimen... Mua vähän hirvittää, koska tuo nimiasia on mulle todella tärkeä ja pelkään, että tästä lapsesta tulee joku mun inhokkiniminen.. Täytynee alkaa harrastamaan alitajuntaista suggestiota!

Mutta siis muuten tuo painonpudotusbuumi on jotenkin mennyt kokonaan ohi. Mähän pudotin toistakymmentäkiloa painoa puolen vuoden aikana ennen raskaaksi tuloa, joten aamupunnitukset, ruokailujen seuranta ja liikunta on jotenkin onneksi jääneet takaraivoon. Tosin ärsyttää, kun salilla en saa enää rauhassa vemputtaa crossarilla, kun tulijoita olisi enemmänkin.

Mua vähän ärsyttää noi lehtien laihdutusjutut yms. Joka tuutista vaan tulee laihdutusta. Jopa tuolla naamakirjan villasukka-ryhmässä laihdutetaan. Mun pitäs varmaan alkaa laihduttaan noita lankavarastoja :)
Sekin ärsyttää, että vihdoinkin tulee talvi ja mä en tiedä uskallanko lähteä hiihtämään, kunhan saavat ladut tehtyä. Pelottaa, että kaadun jossain alamäessä.

Takaisin