Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuota painoa jännitän itsekin ja ylihuomenna sen sitten neuvolassa näkee. Toivottavasti olisi edes vähän noussut. Kotona en ole käynyt vaa,alla kun kuitenkin näyttää eri mitä neuvolassa.

Mulla on varmaan tullut taas se 400-790 g / viikko! Mies on vaan edelleen sekaisin noista jätti, kohta D-kupeista!
Mies se eilen veteli taas jätskiä, karkkia ja sipsiä vieressä ja minä omenan ja marjakulhon! Ihan älytöntä että silti painan kohta 90 kg..
Toisaalta, jos se imetystahti mikä esikoisella oli ei vie massaa niin ei mikään (ja olihan se mahtavaa kuulla neuvolan tädin kehut nuorelle äidille kuinka hyvää ja ravintopitoista mun maito oli kun poika kasvoi hurjaa vauhtia ), ja anorektikoksi en raskauden jälkeen halua niin kai pitää vaan kulkea naama pystyssä kun tietää ettei ole lopullista nämä kilot.

Mun äiti laihtui raskauden aikana (oksensi ja tupakoi), painoi 53 kg kun meni synnyttämään!!! Kuvitella, että painan jo nyt 40 kg enemmän.
Toisaalta, mun äiti on niin ulkonäkökeskeinen ettei se varmaan tarkoituksella syönyt kun se ei näillä vanhoilla alkoholistipäivilläkään halua lihota vaan ryyppää ja paastoaa :D
What healthy?? Mutta ulkonäkö kaikki kaikessa!

liii-saaa Mullakin imetys esikoisen kohdalla vei kilot jopa 10 miinukselle siitä kun raskaus alkoi. Siksi sitä toivookin nyt että painoa tulisi ihan sitä ajatellen :)

Nyt viikolla 21 aineenvaihdunta nopeutuu 20% niin siksikin voi paino tipahtaa pari kiloa näillä tienoin,vaikka söisi mitä :) ystäväni oli joulun alla näillä viikoilla ja laihtui joulun jälkeen -2kg, joko hän vihaa suklaata tai sitten ei ;)

Mä ainakin hikoilen jumpassa enemmän ja nukkumaan mennessä on tuskasen kuuma!!

Se laihduttaako imetys, on yksilöllistä, mulla paino vaan nousi, vaikka syömisiä tarkkailin.

Vaikka tässä vaiheessa paino vähän saattaa pompsahtaa, niin loppuraskaudessa itselle ei oo sitä enää sit niin tullutkaan. Nyt on ehkä 4kg tullut kaikkiaan ja ne on pelkästään tullut tän puolen välin aikaan. Huomenna 24+0 :)

Se on niin hassua miten yksilöllisesti raskaus meihin vaikuttaa. Mun sisko on laihtunut raskausaikoina ja kun vauva on syntynyt, niin on alkanut lihominen. Ihan kummallista. Osalla taas tulee kauheesti kiloja raskausaikana ja ne humpsahtaa imetyksen aikana tuplasti pois.

Ahhh, kaupasta löytyi herkkuja viikonlopuksi! Kuivattua omenaa ja erilaisia luomupähkinöitä :) Näillä mennään herkkupäivät!

Yksi päivä olisin voinut vaikka kävellä viiden kilsan päähän noiden edellämainittujen vuoksi, mutta onneksi oli sen verran myöhä ettei tarvinnut.. :D

Ja uusi hyvältä tuoksuva vihreä teemakukin löytyi, kohta maistellaan :)

Mies on tosiaan kova syömään sokeria/suolaa/rasvaa ja välillä mietin että onkohan se ärsyttävää kun minä en lankea niihin sataan eri karkkipussiin mitä tuolla jemmassa on..
Onneksi mieskin sanoi ettei tämän viikon jälkeen nyt "hänen kiusaksi" osteta mitään kutkuttavaa
kaappeihin, hänellä alkaa kuntokuurikin :D

Hirveästi tekee mieli perunaruokia? Meinasin, jos huomenna tekaisisi kunnon vhannessosekeiton <3

Muokattu viimeksi:
Kirjoitin jo eilen tonne neuvolat ja ultrat palstalle, mutta laitan ny tänne myös. Eli eilen neuvolan terkka oli sitä mieltä, että mun selkäkivut on issias peräisiä. Mulla kun särkee vasemmalle puolelle alaselkään ja siitä säteilee jalkaan. Ohjeena nyt sit hankkia tukivyö, venytellä ja koittaa vältellä nostoja. Viimeisin saattaa olla hankalaa toteuttaa, ku oon esikoisen kanssa hoitovapaalla ja ikää esikolla reilu 1,5v. No, onneksi hän kiipeää jo melko sujuvasti esim tuolille.. mut välillä on pakko nostaa. Ja mies tietty päivisin töissä.. Saa nähdä, onko sit parempi laittaa salikortti tauolle :( Ja jatkaa si vaan kävelyy..

Paino mulla oli neuvola vaakan mukaan noussut 6kg, mutta kotona punnituksen mukaan vaan 4kg. Neuvola oli toki eilen iltapäivällä, että varmasti päivällä paino onkin eri kuin aamulla. Mitää saarnoja tms ei tullut. Ärsyttää vaan, kun nyt siinä neuvola kortissa on väärä lukema. Vaikka terkalle sanoinkin, että aamulla kotona näytti vaaka 2kg vähemmän kuin siel neuvolassa. Normaali painoindeksi mulla ennen raskautta on ollut. Esikoisen aikana tuli kaikkiaan +15kg ja siit synnärille jäi 9kg. Loput lähti nopeasti ja ennen tätä raskautta painoin 2kg vähemmän kuin ennen esikoisen odotusaikaa..

Tänään 20+5

Muokattu viimeksi:
Toi on muuten jännä miten moni on sanonut että neuvolan punnitus on antanut suuremman lukeman. Mullakin se on enemmän siellä, sillon ekalla neuvolakerralla oli yli 2kg enemmän kun samana aamuna tehty punnitus kotona.
Painaako vaatteet tosiaan niin paljon vai onko kyse vuorokauden ajasta.
Mut kyllä mun mielestä mun oikea paino on se mitä aluvaatteisillani punnitsen, enkä vaatteet päällä neuvolassa.

No miulla on neuvolakäynnit ollut aamulla aina kahdeksalta ja silti ne näyttää aina sen 2-3kg enemmä ko kotona o_O
Edellisel kerralla miulla ei ollu ees paljoa päällä iha sen takia ettei vaatteet hirmusest vaikuttais. Mut meiä neuvolas onki varmaa -90 alun ikivanhat digimittarit.. Tai just sen aikuiset, kun ne ekat digit tuli..

Kyllä munkin kohdalla neuvolassa on näyttäny just sen pari kiloa aina enemmän! No huomenna se taas nähdään, ja on uus terkkakin. Tuleekohan painosta saarna... Tänään kuitenkin joogaan, ihanaa!

Musta tuntuu että puolivälin jälkeen paino on lähtenyt nousemaan, vaikka en oo juurikaan herkutellut. Salmiakinhimo olisi kova, mutta pysyn lujana ja syön korkeintaan pari noitapilliä päivässä.

Kilot myös asettuvat eri tavalla kuin tavallisesti. Yleensä mun kaksoisleuka ilmestyy heti, jos paino nousee. Nyt naama näyttää normaalilta mutta perse leviää. Mies ilmoitti eilen, että mun takareidet on täynnä raskausarpia – vaikka mahassa niitä ei ole yhtään!

Imetysvararavintoa tuo kai on. Toisaalta liikunta on jäänyt tavallista vähemmälle, kun on mökkeilty siellä sun täällä ja keli on ollut surkea... tänään lähtee pitkä pyörälenkki, kun ei se talviurheilukausikaan ole tullakseen.

Mutta jos aina punnitaan neuvolassakin samalla vaa'alla, niin silloinhan painonnousu on sama. Eli jos neuvolan vaaka on alusta pitäen näyttäny sen pari kiloa liikaa, niin painonnousu on sama. Sitähän siinä mitataan, että kuinka paljon on viikossa paino noussut.

Eihän se haittaa vaikka neuvolan puntari näyttää pari kiloa enemmän kuin kotivaaka. Tärkeintä on se, et punnitaan korttiin samalla vaakalla, niin pystytään seuraamaan kuinka paljon paino on viime kerrasta noussut. Älkää välittäkö!

Nyt 20 viikon jälkeen voimakas painon nousu voi olla merkki raskausmyrkytyksestä. Tietty siihen liittyy muitakin oireita. Mutta se ja raskausdiabetes on tärkeimpiä syitä painon seurantaan, ei liikalihavuus!

Toi raskausdiabetes ei tosiaan ole mukava juttu. Joutuu joka päivä monta kertaa pistämään itseään ja ottaa verikokeita sormenpäästä. Ja etenkin vaikutukset vauvaan! :(
Näin just tänään kaveriani, jolla oli raskausaikana sokerit koholla, mutta ei kuitenkaan joutunut käyttämään lääkitystä. Hän kertoi, et joutuu vielä nytkin käymään sokerirasituksissa tarkkailuissa, vaikka vauveli on jo melkein vuoden vanha.

Paino nousee varmasti meillä melki kaikilla hurjiin lukemiin. Se on kamalinta, kun se menee jo uudelle kymmenykselle ja vielä hirveempää jos vielä toisellekin!

Mä muistelin, että suositus ois käydä juurikin vuosi synnytyksen jälkeen tossa sokerirasituksessa, jos raskausaikana on todettu diabetes. Sokerithan silloin yleensä normalisoituu pian synnytyksen jälkeen. Raskausajan diabetes vaan ennustaa riskiä saada tyypin 2 diabetes sitten myöhemmin.

Mä juurikin tuon sukurasitteeni takia kyselin rakenneultrassa tosta vauvan koosta ja ainakin vielä on ihan normaalin kokonen. Kolme raskautta on ilman diabetesta menny, mutta eihän sitä koskaan tiiä ja varansa täytyy pitää ku tuo riski on tiedossa.

Mä kävin avannossa! (Tai no ei täällä mitään jäätä ole...) En ole toistaiseksi uskaltanut käydä, vaikka ei se kai kiellettyä ole, kunhan on aiempaa kokemusta ja ottaa kevyesti. Tuntui mielettömän hyvältä.

Saunakestävyys tuntuu heikentyneen, mutta kylmää kestäisin paremmin kuin yleensä.

Mulla tänään olikin juuri tämä sokerirasitus ja käsitaipeet on ku nistillä :o Pääsin onneksi heti lepäilemään niin ei tarvinut odotushuoneessa pyörtyä, oon niin heikko tuon pyörtymisen kans. Arvot kuitenkin alle rajojen hyvästikkin eli ei siitä sen enempiä :) Kyllä oli helpotus että nyt ohi, juurikin sen heikotuksen vuoksi.
Ja juu paino sais alkaa nousta mullakin, mutta maltilla :) Sitä kun tarvii siihen imettämiseen, tai ainakin tässä luulossa olen :D

Miulla oli n. 700g/vko noussu paino..Miulla vaa aina kivasti 3-4päivän ummetus mukana neuvolassa ni mikäs ihme siin on, ku paino on enempi ko koko nainen kakkaa täys ! Mut eipä tosta painosta sanottu mitään painosta eli ilmeisesti iha ok. :) Ja oppaiden mukaan kans iha hyvä painon nousu.

Tähä pitää samalla valittaa, et hitsi mite kova karkin himo ollut toista viikkoa! Tänään ostin Vi-Sibliniä ummetukseen ja niiiii himottais Vi-Siblinin vastalääke.......... Äym! Haluan karkkia. Viimeks karkkikaupas käyny joskus elokuussa.

Mullakin karkkiin himotus! Lakritsi ja salmiakki ois vain niin nam! :P Mutta pyrkiny olemaan ilman :) Kyllä sit kesällä saa taas syyä vähä kaikkea :D

Takaisin