Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täytyy tosiaan olla hirmu kiitollinen, kun näin aktiivisesti pystyy ja jaksaa liikkua! Tosin tämä tälläinen elämäntapa on ollut jo vuosia sekä omassa työssä ei ilman hyvää fyysistä kuntoa pärjäisi, joten pakkokin on pitää itsensä kunnossa, vaikken toki missään fitness-lava kondiksessa olekaan.

Tokihan täällä maha-asukki ilmoittelee itsestään liian tiukassa rasituksessa, lumilaudan siteet on välillä kovinkin kaukana, nivuset tulessa hiihtäessä ja keuhkot huutaa armoa lumessa fillaroidessa. Mutta oon sitä mieltä, että nämäkin harmit on harjotuksen puutetta uuden kehon ja ison mahan kanssa, pitää vaan opetella uusia lähestymistapoja liikkumiseen. Ainakin näin omalla kohdallani! Kaikkihan me ollaan yksilöitä, niin fyysisiltä kuin henkisiltä kyvyiltämme. Mä ajattelin nauttia tästä ilosta niin pitkään kuin voin, loppuaika sit lunkimmin, jos masukki näin vaatii. :)

Mulla onneksi rivakkakin kävely onnistuu vielä, yhdet jalan nostot ei jumpassa onnistu kun ne ottaa häpyluuhun..
Juokseminen onnistuisi, mutten uskalla vielä ennen kuin Jos saan suonikohjulääkäriltä luvan.. :)
Tanssi onnistuu ja vatsat, mutta nyt en ole vatsojakaam tehnyt.. Poika menee hoitoon seuraavalla viikolla, eli ti alkaa uimahallilla <3

Muokattu viimeksi:
Miekin oon pystyny vielä ihan hyvin käymään salilla ja lenkillä. Salilla ainoastaan kyykyt, maastavedot sun muut on pitäny jättää pois. Toistaseksi on selkä pysyny kunnossa eikä mitään kummempia liitoskipujakaan ole. Mulla on töissä hyvä se, että tulee aika tasasesti seisomista ja istumista, riippuen vähän siitä miten kiireinen päivä.

Varmaan auttaa aika paljon se, että on hyvä pohjakunto ja tottunu jo ennen raskautta treenaamaan salilla sen 3-4 kertaa viikkoon ja siihen koiran lenkitykset päälle. Kyllä mulla on haaveissa, että pystyis käymään salilla aktiivisesti ihan synnytykseen asti, mutta aika näyttää miten käy.

Mulla tuntuu välillä liikkuessa ettei jaksa välillä hengittää vaikkei ei yhtään tunnu siltä että olisi läkähtymässä. Jotenkin hengitys menny siis pinnalliseksi vaikkei mahan luulisi vielä keuhkoja painavan. Mutta muuten nyt kun etominen, palelu yms. vaivat on vähentynyt niin liikunta kulkee. Niitä sykkeitä joudun kyl tarkkailemaan, helposti menee korkealle vaikka vähempikin reuhtominen nyt riittäis

Mulla supistuksetkin tuppaa iskeä maatessa eli pitäis kaikesta päätelleen pyrkiä pitämään hanuri pois sohvalta. Masu ei vielä pahasti oo tiellä eikä selkäkään vaivaa, mut ehkä joku tuki voi olla jossain kohtaa tarpeen kun välillä maha tuntuu vähä ikävältä liikkuessa. Nyt oon vielä pärjänny noilla mahan yli vedettävillä tukialkkareilla.

Nyt kun olin kaks päivää rinteessä niin tuli kyllä tänään jo lepopäivä tarpeeseen. Eikä siellä mäessäkään ihan silleen jaksanu painaa ku normisti... muutama kurvi ja sitten vähän puuskuttelua päälle. Tosin pidin tarkoituksella vauhdin tosi hiljaisena että vaikka mitä tulis eteen niin ei käy pahasti jos joutuu heittämään itsensä kumoon. Ja jarruttelu käy voimille, vauhdilla pääsisi alas helpommin :)

Äsken lähdettiin iltalenkille ja ihmettelin että kyllä on kunto menny heikoksi kun puuskutin 100 m jälkeen ihan hulluna ja jalat tuntui painavan tonnin. Kun siinä oltiin tovi tepasteltu tuli yksi tyyppi pulkalla laskien vastaan. Mä en ollut yhtään huomannut että paineltiin ylämäkeä :grin. Takas päin tullessa oli kepeä askel.

Mulla ei itse liikkuminen oo ollu ongelma, mutta joskus tulee vissiin liikaa reuhdottua ja liikunnan jälkeen alaselkä protestoi. Se menee kyllä ohi hetken levolla ja pienellä venyttelyllä. Epäilen liittyvän tohon SI-niveleen, varmaankin mun notkoselkä rasittaa niveltä ja kun toi etureppu alkaa painaa ni tulee enemmän painetta. Kolmesta edellisestä on kunnialla selän suhteen selvitty, mutta voihan se olla, ettei vanhuus tuu yksinään :wink

Hyvästä pohjakunnosta on tietysti etua, mutta hormoneille ja osalle vaivoista ei voi mitään. Mä oon liikkunut tosi aktiivisesti lapsuuteni ja nuoruuteni ja sitten aikuisiällä saanut harmikseni tän sakroiliitin eli mikä tarkottaa sitä, että SI-nivelet tulehtuvat ja se ilmeisesti hormonien vaikutuksesta paheni alkuraskaudessa tosi pahaksi. Onneksi nyt ei ole toistaiseksi liitoskipuja.

Mä toivon, että nyt pystyis normaalisti kävelemään ja vesijuoksemaan ilman suurempia kiputiloja. Selkään mulla on fysioterapiasta saatu tukivyö ja se on tosi hyvä. Ja sitten tarvittaessa Panadolia naamariin vaikka mielellään en niitäkään ottais.

Mulla kans ei muuta ku masu pullistunu :) tänään vedetty tunnin lenkki koiran kanssa (jota minä saan toistaiseksi vetää perässä, se on niiin hidas :-D ) sekä käyty vetää spinning tunti! :) hyvillä oloilla nukkumaan! Huomenna puoliväli ♡♡

Mä kävin tänään uimassa, ja oli jotenkin tosi ihanaa :) muu liikunta vähän jäänyt, paitsi vaunujen lykkiminen ja esikoisen nostelu/kantelu. Selkä ei oikein tykkää tuosta nostelusta, mut toivon helpotusta ens viikolla alkavalta joogakurssilta :)

Uimahalli on remontissa. Ja salikorttikin loppui. Kyllä nyt koetellaan pientä ihmistä... Mä haluaisin kamalasti hiihtämään! Lumi tule jo!

Vähän oon kateellinen teille, jotka pystytte entiseen malliin liikkumaan. Mä en ole käynyt nyt kuukaiteen salilla, koska oltiin joulukuussa reissussa, sen jälkeen oli vatsatauti, joka kesti meidän 1v 7kk ikäisellä pojalla noin 2 vko. Silloin ei paljon nukuttu, joka teki sen et koko ajan huono olo. Sit alkoi mun päänsäryt, jotka olleet muutaman kerran niin kovia, että ei paljon sängystä noustu.. Nyt alkanut olla muutama päivä jo parempi olo ja oon käyny vähän pidempiä kävelyjä, mutta en pysty rivakasti kävelee, kuten normaalisti ja joudun pysähtelee vähän väliä, ku masuun sattuu :/ Täytyiski käydä koittaa salilla tota crosstraineria, jos sen kanssa onnistuisi mullakin ilman kipuja toi liikunta.. Uimassa en voi alkaa joka vko käymää ku atooppinen ihoni ei sitä kestä.. :(

Mie oon kyl onnellinen, et tuli hommattua toi Crosstrainer kotiin kyllä sitä on tullu tehtyä joka päivä, välillä tietysti päivän/kahen taukoja. Pyrin tekee Emmerdalen aikana, se on mun treeniohjelma :smiley-bounce012

Miulla ei tulis varmaan ollenkaa liikuttua ilman tuota, kaikki muut tuntuu epämiellyttävältä. Ja on noi selluliitit mitkä on tullu alkuraskauden tekemättömyyden takia, ku oli melkee 3kk sitä pahoinvointia ja sit nivelkivut sen jälkeen oli pahimmillaan. Niin ovatpa selluliitit nyt jo parin vkon treenin jälkee häivenneet kaipa tässä ilkeeki kesäl olla hameis ja shortseis ! :) Ton sykemittari tos vähä hämää, kun mittaa vauvan sykkeen niin näyttää vaikkei juuri mitää tee 130-150. Välillä sentää näyttää oman sykkeen sen 76-105 treenin tehosta riippuen, mut kyllä hiki tulee ja tietää tehneensä. Kiva huomata jo, et lihakset alkaa taas tervehtyä kaiken läsöilun jälkeen.

Last edited by a moderator:
Sinne meni uimissuunnitelmat :D Kurkku oli yöllä niin kipeä että oli pakko mennä vessaan yskimään ja räkimään!! Päivällä aina kipu hieman helpottaa mutta just yöllä kun pitäis nukkua niin toi kurkku on niin kipeä että tekis mieli oikein murista!!

Ehkä sit viikon lopussa...

No mä kävin uimassa, kun ootte täällä siitä kirjoitellu. Puolituntia uin mummojen ja pappojen kans samaa vauhtia. Altaasta kun nousin, tuntu et pissat tulee housuun. Mutta kyllä teki hyvää ja ei supistellut uinnin aikana yhtään. Jatketaan siis tätä lajia! :signs001

Minä olen nyt keskittynyt syömiseen vaikka omasta mielestä olen kyllä syönyt hyvin koko ajan. Viimeksi vain neuvolassa täti oli vähän kauhuissaan kun painoa tullut niin vähän vaikka viikkoja jo kohta 24 täynnä. Eli täälä tankataan :)
Jospa sitä vaan kuluttaa niin paljon enemmän kun on tuo esikoinen pitämässä äidin liikkeellä ja on muutenkin aktiivinen liikkuja. Jospa se paino tästä nousemaan päin olisi niin saadaan tätikin tyytyväiseksi :) Itse voin mainiosti ja muksu potkii kovasti :)

Elisha, paljonko sulla on sit painoa tullut kun se neuvolantäti oli kauhuissaan et liian vähän?
Mulla on tullut 2kg, mitähän se sit pitäs olla 20vkolla kun on hoikka ihminen..... Nää painojutut on niin epäselviä, millon kauhistellaan et liian vähä ja millon liian paljon :)

Ah.. Huomenna neuvola.. Ootan jo innolla paasausta siitä painonnoususta, koska mulla oli ylipainoa jonkin verran ennestään ja sano ettei sais tulla painoa kauheesti lisää ja nyt on joulun aikana tullut 3 kg.. Oon kyl koittanut syödä terveellisesti ja liikkua, mutta ei se vaan paino putoa!

mulle sanottiin painosta heti alussa että 12-16 kiloa on hoikalle ihmiselle sopivasti. ite päätin pääni sisällä että 12 saa riittää mulle. nyt on tullu 8 ja neuvolatäti on vaan tyytyväinen :D

edit. mulla on siis viikkoja kuitenkin jo 24 täynnä että saa se paino olla vähän noussukin. tuntuu vaan että ainakin 2 kiloa on eksyny pelkästään tisseihin :o

Mun mutsilla ei kummankaa lapsen kohdalla noussut paino kun vauvan verran ja synnytysosastolt lähtiessään paino jopa vähemmän kuin ennen raskauksia. Ja äiti painan sen 49-51kg tuolloin.

Mimi Juurikin sen 2kg mullekin tullut ja täti tuntu olevan siitä kauhuissaan. Mullahan alussa laski paino ja nyt tullu aika tasaan, vähän päällekin. Mutta josko tässä yrittäisi syödä vähän enemmän ja saisi painon pikkuisen enemmän nousuun :) En ala sen enempiä stressaamaan :)

Mulla myös laski jossain vaiheessa paino vähän, nyt on tullu takasin. On toi maha kumminki lähteny kasvamaan kun pitkään ei näkyny mitään, mut toistaseksi ei oo painoon vaikuttanu. Saa nähä mitä neuvolassa sanotaan ylihuomenna.

Takaisin