Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Asesulfaamia E950, aspartaamia E951 ja sukraloosia E955 voi käyttää. Syklamaattia E952 ja sakariinia E954 ei suositella. Aspartaamin turvalliseksi arvioitu enimmäiskäyttömäärä ei ylity tavanomaisessa ruokavaliossa. Syklamaatin ja sakariinin on todettu suurina annoksina aiheuttavan koe-eläimille syöpää, ja niiden enimmäiskäyttömäärät ovat huomattavasti pienemmät.
-http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/suomalaiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet

Myös vakuumipakattua kalaa voi syödä jos sen kuumentaa hyvin. Tietty esim. kylmäsavustetusta lohesta tulee silloin kypsää.

Pelkäsin, että kahvinjuonnin vähentäminen tekisi tiukkaa, mutta hyvinhän tää on mennyt. Juon nyt vain kupillisen aamulla, iltapäivällä en lainkaan.

Mulla on molemmissa raskauksissa kahvi alkanut vähän etoa, onneksi, muuten voisi tehdä tiukkaa. Tänäänkään ei ole kahvi käynyt mielessäkään taidan nytkin ottaa ruuan päälle vihreän teen :)
Liikunnasta; kävin eilen allasnyrkkeilyssä. Oli taas niin kivaa, että unohdin tämän tilani taas ja riehuin siellä altaassa ihan valtoimenaan. Nyt on maha kipeä - toivottavasti (olemattomat) vatsalihakset vaan...

Kahvin juontia oon vähentäny aamukahviin. Todella vaikeaa kun oireena todella kova väsymys. Olin yhden työpäivän töissä myös ilman sitä aamukahvia ja päivästä ei meinannut tulla mitään (oli tosin aamuvuoro, jolloin muutenkin aikamoinen väsymys). Yritys on kuitenkin armoton!

Eilen kävin ostamassa parsaa, mikä on myös mun herkkua. Keitettynä, gratiinina. Nam! Rakastan homejuustoa (sopii muuten gratiiniin :D), mutta ole kovin paha homma jättää se pois ruokavaliosta, vaikka ilmeisesti kuumennettuna saakin syödä. Ainkain tässä raskauden alkuvaiheessa.

Ruisleipä kuuluu ruokavalioon muutenkin, joten aika hieno juttu. Kunhan vielä väsymyksestä huolimatta jaksaa ruokaa laittaa ja salaatit tehdä päälle niin eiköhän ruokapuoli suju ja ole monipuolinen.

Nyt lenkille superenergisen koiramme kanssa, joka tulee pitämään minut liikkeellä päivittäin kyllä koko raskauden ajan. Toivotaan vaan, että väsymys jossain vaiheessa vähenee eikä tule olemaan este muutenkin liikkumaan lähtemiselle.

Liikunta on nyt ja aina osa jokasta päivää niin työssä kun vapaa-ajallakin. Käyn salilla 4-5 krt viikossa ja ajattelin ruveta käymään myös lenkillä vähän normaalia useemmin niin pysyy sitten toimintakunnossa loppuun saakka ja on helpompi palata normaalielämään sitten toukokuussa.

Ruokavaliossa mun suurin ongelma on energiajuoma. Yötöissä on hirveen vaikee valvoa ilman sitä mutta entisen 4 energiajuomaa/vko sijaan juon nykyään yhden tai kaks. Teen kaikki ruuat ite muutenkin niin tiedän et kaikki on puhdasta ja hyvälaatusta. Mitään suuria muutoksia ruokavalioon ei tän raskauden myötä oo tullu. Yritän vaan juoda enemmän ja syödä vähemmän salmiakkia :)

Eikös energiajuomakin ole vähän kiellettyjen listalla? :o tai kai sillekin on nykyään joku annosraja :)

Multa on paheet tippuneet pois kokonaan kun kahvikaan ei ole mennyt enää..
Tänään sain liikuttua yli 60 min, jonka jälkeen hirveä himo saada maitoa js munaleipiä :) Tästä se lähtee!
En ole pystynyt liikkumaan joka päivä, viime viikko oltiin vesirokkopotilaan kanssa kotona ja väsymys tai vilu laittaa makaamaan..
Mutta mahdollisuuksien mukaan :)

Mun liikkumiset jääny vähälle, mitä nyt esikoisen kans v-loppusin pihalla. En tiiä mistä repisin aikaa siihen. Oon yrittäjä ja tosiaan sit kuskailen lasta miehen kans vuorotellen hoitoon. Illat hujahtaa lapsen iltatoimissa. Ei oo mahollista lähtee mammajumppiinkaan kun oli nii huonoihin aikoihin. Noh, jos sitä sais ittesä joskus ees kävelylle. Täytyy perehtyä enemmän tuohon ruokapuoleen :D Toivottavasti kertyvät raskauskilot lähtee yhtä helposti kun ekankohdalla, painoin vähemmän synnytyksen jälkeen kun ennen raskautta.

Salla-Mari: pääasiahan on että itse voi hyvin :) Ja kyllähän noiden lastenkin kanssa pääsee hikeen nimim. Just pyöräilytetty poikaa ja kävelty samaan aikaan :D

Mulla on nyt onnistunut tämän viikon ajan 3:na päivänä jumppa / rivakka kävely yht. 30/60 min! Olen ylpeä, jos jaksan pitää kuntoa yllä tämän raskauden.
Viimeksi olin yksin jo kun vauva syntyi ja oli arkirutiinitkin (kaupassa kävellen käynti) yhtä läähätystä huonon kunnon takia.. :S

Mun on ihan pakko tulla tänne vielä vääntämään tuosta aurajuustosta, kun osu tällaset silmään:

Valion sivuilta (http://ammattilaiset.valio.fi/porta...otteet_raskaus__ja_imetysaikana29052012091115):
"
Valio AURA® Pehmeä sinihomejuuston valmistusprosessissa on voimakas lämpökäsittely, joka tuhoaa mikrobit. Tuote myös pakataan kuumana, joten se on turvallinen myös raskaana oleville ja imettäville naisille."

Kaksplussan sivuilta artikkelista, jossa on haastateltu ravitsemusterapeuttia ja Eviran ylitarkastajaa (http://kaksplus.fi/sisalto/20-kysymysta-odottajan-ruokavaliosta-437):
"
Kotimaiset, isojen ja tunnettujen meijereiden tuotteet ovat turvallisia, ja näiden valmistamia feta-, home-, mozzarella- ja tuorejuustoja voi syödä kuumentamatta. Nykyisin 99 prosenttia juustoista on valmistettu pastöroidusta maidosta, mutta listeria saattaa tulla juustoon tehtaan linjalta myös myöhemmin, leikkaus- tai pakkausvaiheessa. Isot meijerit valvovat listeriaa ja tkuvasti. Noudattaisin varovaisuutta lähinnä ulkomaisiin pehmeisiin juustoihin ja pienten juustoloiden tuotteisiin liittyen."

Itselleni ehdottomasti eniten tiukkaa tekee kyllä salmiakki. Yhtään ei ole himo siihen vähentynyt, vaikka oon jo monta kuukautta vähän vältellyt sitä. Glykyrritsiinin vaikutukset mm. verenpaineeseen kun säilyvät viikkoja-kuukausia :/

Puhuin kaverin kanssa, joka on tutkinut ravitsemusasioita. Se huomautti, että ruokakieltolistat ovat hyvin erilaisia eri maissa, ja usein todella liioiteltuja: joitain ruoka-aineita kielletään häviävän pienen riskin vuoksi. Siinä on se vaara, että ihmiset eivät tajua, että osa kielloista (tupakka, alkoholi) ovat oikeasti tärkeitä ja osasta voi oman harkinnan mukaan varsin turvallisesti joustaa. Joskus kannattaakin.

Joissain listoissa esimerkiksi kielletään kokonaan ulkomaiset kasvikset... en tajua, miten me pystyttäisiin etenkään lopputalvesta pitämään kiinni tasapainoisesta ruokavaliosta, jos ulkomaisia kasviksia ei saisi lainkaan syödä? Kyllä mä mieluummin otan jonkun 0,0001 prosentin botulismiriskin kuin syön pelkkää perunaa ja sairastutan itseni ehdoin tahdoin keripukkiin.

Mä tykkään liikkua. Käyn joka päivä kävelyllä sen 30-60min. Lisäksi oon aloittanut kesän lopussa ryhmäliikunta tunnit kuntosalilla. Käynyt enimmäkseen Zumba ja Chiball tunneilla. Kokeillut myös sh'bam, joogaa ja kahvakuulaa. Se mietityttää, et uskaltaako / saako noita kaikkia likkkeit tehdä.. Vielä en haluaisi kertoo raskaudesta varsinkaan tuntemattomille, kun on keskenmenoja takana.. Esikoista odottaessa harrastin vatsatanssia ja kävelyä. Rv 39 kävelin vielä noin 4km lenkin. Sen jälkeen oli pakko lopettaa, kun joku hermo painui niin, että meinas ihan vaan vessaan mennessä lähtee jalat alta..

Cola Zeroa join esikoista odottaessa melkein joka viikonloppu monta lasia.. Nyt se ei jostain syystä maistu ollenkaan. Kahvia juon 1-3 kuppia päivässä. Toi 3 tais olla maksimi suositus. Aurajuustoa söin yks päivä uunissa olleen ruuan mukana.. Raakaa kalaa en aio syödä ollenkaan, vaikka siitä tykkäänkin. Sitä en syönyt esikoista odottaessakaan. Sisäelimet ei kuulu mun ruokavalioon muutenkaan, kun en niistä tykkää, joten en niitäkään syö. Raaka tai puolikypsääkään lihaa en syö, kun en syö niitä muutenkaan, koska en tykkää.. Alkoholia en aio nytkään juoda lainkaan, en juonut esikoistakaan odottaessa.. Pakastevihanneksia syön, mut keitän ne aina, kuten normaalistikin, vaikken olisi raskaana..

Mua on tässä viimeaikoina ruvennu epäilyttään intervallitreeni ja lesmillsin bodycombat. Oon yrittäny ottaa selkoa suositelluista treenisykkeistä raskauden aikana mutta tuntuu että joka lähteestä saa erilaista tietoa niin oon vähän hämmentyny. Noissa molemmissa treenimuodoissa mun syke nousee yli 170bpm mutta intervallissa se on hyvin lyhytaikasta. Bodycombatissa keskisyke on yli 150bpm 50 minuutin ajan ja siks mietinkin että voiko siitä olla haittaa jo näin alkuraskaudessa vai pitääkö tota rajaa ruveta vahtimaan vasta myöhemmässä vaiheessa? Onko täällä ketään muuta joka treenailis kovalla sykkeellä ja mitä siitä on neuvolassa tai muualla sanottu?

Hymykuoppa: tosiaan ristiriitaista tietoa tulee noista sykkeistä!
Tiedän niitä, jotka ovat harrastaneet kovilla sykkeellä loppuun asti ja terveet vauvat on kaikille tulleet, itse noiden eri tietojen takia olen kuitenkin pysynyt rauhallisemmissa liikuntamuodoissa, joissa syke nousee sopivasti.. :)

Ps. Mulla tuntuu liikunta ensin vievän väsyä ja huonoa oloa pois ja muutaman tunnin päästä nousee takaisin, välillä jopa pahempana? Etenkin toi veden lipitys tuo heti urheilun jälkeen krapulaisen olon.. Mutta, onneksi edes pystyy liikkumaan :)

Mulla tulee kans rankemman treenin jälkeen aina ihan armoton väsymys kun pääsen kotiin! Nukahdan melkeen aina ja herään siihen et on jotenkin kuumeinen ja heikko olo. Ehkä mun elimistö yrittää viestittää että tahtia vois vähän hidastaa...tänään oli syke korkeimmillaan 176 :o

Mä ymmärsin että jos on ennenkin liikuntaa harrastanut niin ei haittaa jos samoilla, kovillakin, sykkeillä jatkaa treenaamista alkuraskauden aikana. Mutta jos sykkeen nousu alkaa esim. pahoinvoinnin takia tuntua tukalalta niin kannattaa toki keventää tahtia. Myöhemmin sitten mahan kasvu asettaa omat haasteensa, mutta käsitin että silloinkaan ei sykkeelle ole mitään erityisrajoja.

Mä olen käynyt bodypumpissa ja kahvakuulassa ja huomannut että palautuminen ottaa paaaaljon enemmän aikaa. Paikat on kipeät ja väsyttää ihan kamalasti vaikka itse liikunta tuntuu hyvältä. Myös se entinen hyvä jälkifiilis on tipotiessään. Huono olo tekee hallaa jumppamotivaatiolle. Ennen treenasin kahtena päiväna, päivän lepo, taas pari treenipäivää. Nyt kertatreeni vaatii pari lepopäivää ja tääkin tahti tekee tiukkaa. Ulkoilu olisi ehkä mielekkäämpi vaihtis mutta kun tuo salijäsenyys tuli hankittua niin kuukausimaksut juoksee, joten koittaa sinne edes pari kertaa viikossa raahautua. Ehkä voisi käydä esim. spinnissä tai jossain kevyemmillä tunneilla. Mitkään pomppuaerobicit tai combat ei nyt onnistu kun tissit ja koko kroppa on niin hellänä että tärähdykset tekee tosi kipeetä.

Ehkä paikkojen kipeytymiseen ja huonoon palautumiseen vaikuttaa sekin että ennen käytin herajauheita palkkarina mutta nyt olen jättänyt ne pois. Ehkä pitäisi joku protsku napata kuitenkin heti treenin päälle ettei tulisi niin paikat kipeäksi. Tällä hetkellä vaan esim. rahka tai raejuusto ei houkuttele pätkääkään. Ehkä kananmuna vois mennä mutta siihenkin voi aika nopeaan iskeä öllötys.

Mä oon nyt päivän asiaa selvitelleenä tullu siihen tulokseen että toisella ja kolmannella kolmanneksella pitää sykkeen nousemista rajottaa siks että liian kova rasitus supistaa istukan verisuonia ja vähentää sikiön hapensaantia. Lyhytaikanen rasitus tai sykkeen nousu ei oo siis vaarallista mutta esimerkiks yli 150 keskisykkeellä mentävät ryhmäliikunnat on jätettävä pois jotta pikkunen saa tarvitsemansa hapen. Nautin nyt siis vielä pari viikkoa kunnon rääkistä ja sit kevennän :)

Oon kyllä kans miettiny et ulkona lenkkeily vois olla tässä vaiheessa parempi vaitoehto kun esimerkiks combat mutta mä kaipaisin kauheesti lenkkiseuraa kun se on yksin aina niin hirveen tylsää. Lenkkeily vois vähän piristääkin tän väsymyksen keskellä ja siitä vois jäädä hyvä tapa pidemmäkskin aikaa!

^ Ah, kaikki tuo voisi olla suoraan mun suusta. Paitsi että herkkupersous on raskauden myötä yllättäen vähentynyt!

Mulla onkin väsymys ja huono olo painanut niin, etten ole jaksanu pariin viikkoon jumpissa käydä :( Lämmöt koko ajan koholla, yhtenä raskausoireena, joka mulla oli esikoisestakin ja sekin vähän jarrutellut menoa. Kävelyl oon sen.sijaan.käyny joka.päivä. Jotenkin tuntuu, et.raitis ilma tekee hyvää ja paremman olon.

Takaisin