Liikunta ja raskaus

Kahvakuulaileeko joku tai onko kukaan kahvakuulaillut joskus raskaana ollessaan? Mahtaako olla liian rajua heitellä kuulaa..
 
Ite en kahvakuulaile, mutta nuoremman mammaryhmässä on yksi äiti, joka nyt ihan viimesillää raskaana ja on koko raskausajan kahvakuulaillu. Jos on sulle tuttu laji, niin tee niin kuin itsestäsi hyvältä tuntuu, jos alkaa tuntua liian raskaalta/epämukavalta, vaihda kevyempään ja tee vähän vähän vähemmän ja rauhallisemmin :wink Voi kyl olla et neuvolantädit heti on kieltämässä, mut ne helposti kieltää monta muutakin lajia, joita vois hyvin harrastaa kevennettynä versiona :)
 
Kyllä kai sitä kahvakuulaa uskaltaisi kokeilla kun pahoinvointi loppuu. Jos otan pikkukuulan ja teen heilautukset hieman iisimmin. Ja menen takariviin.:grin Tosin en ole viiteen viikkoon tehnyt mitään. Mietin "repeekö":eek: maha heilautuksista kun muutenkin on välillä niitä repäisykipuja, tosin ei niin paljoa enää. :rolleyes:
 
Mitenköhän kauan raskaana pystyy vesijuoksemaan? Vesiliikunnan kai pitäisi olla ihan hyväksi noin muuten, mutta voiko vesijuoksuvyön käytöstä olla haittaa, kun se kuitenkin pitää vetää melko tiukalle vyötärön ympärille? Pidän myös syvävesijumpasta, jossa tuota vyötä käytetään.
 
Vesijuoksua voi harrastaa niin pitkään kun hyvälle tuntuu, omien tuntemusten mukaan kun vaan menee, jos alkaa supisteleen niin sitten kannattaa harkita lopettamista (siis loppuvaiheessa), siihen saakka voi uida/vesijuosta kunnes limatulppa on irronnut, sen jälkeen ei suositella enää uimista/vesijuoksua
 
Ei siitä vyöstä ole haittaa, kuhan itsestäsi ei tunnu ikävältä se on pääasia :) Jatka niin kauan ku hyvältä tuntuu.
 
Pahoinvointi on jo sen verran lievempää, että olen saanut itseni eilen ja tänään kävelylenkille. :joyful: ja tänään jumppasin jo vähän keskivartaloakin. Mulla normaalisti alaselkä kipeytyy herkästi, jos en jumppaa tukilihaksia, joten täytyy niitä yrittää raskaudenkin ajan ahkerasti tehdä. Mietein jaksaisiko mennä tänään illalla pumppiin. Pelottaa vaan että jaksanko siellä vielä kuitenkaan. :nailbiting:
 
lelluu Miten treenaat tukilihaksia? Itsellä on huono ryhti, pituutta löytyy ja todennäköisesti käy raskaus selän päälle ennemmin tai myöhemmin. Tarkoitus olisi treenata tukilihaksia, mutta kun ei oikein tiedä miten, niin on jäänyt aloittamatta...:oops:
 
No kävin tossa joulun aikaan muutamaan kertaan hyvällä yksityisellä fyssarilla, jossa aloitettiin ihan pienistä liikkeistä vahvistamaan lantionpohjaa ja muita syviä lihaksia. Teen esim. Pallon päällä osan liikkeistä. Osa on pilatestyyppisiä. En siis renkuta lainkaan isoja lihaksia. Tietty esim. Pitoja ei enää toiselle kolmannekselle vissiin suositella. Eikä kaikkia muitakaan liikkeitä. Pitää vähän soveltaa ja tehdä mikä hyvältä tuntuu. Sitten kun sain pohjan kuntoon selkäni on kestänyt kaikenlaisia liikkeitä ja liikuntaa. Ja en tosiaan tarvinnut kuin n. 5 käyntiä fyssarilla jonka jälkeen osasin jo itse jumpata, joten suosittelen kovasti jos on yhtään ylimääräistä! Parikin kertaa auttoi mulla jo kovasti! Sitä ennen olin kärsinyt vuosia alaselkäsäryistä. Mutta vaikea tässä selittää mitä kaikkea teen. Ja teen vähän milloin mitäkin liikettä.
 
Minä ainakin olen kahvakuulaa heilutellut, mutta käyttänyt enemmän pienempää painoa. Varsinkin ylävartalolle tulevia liikkeitä mutta myös heilautuksia.
Just lueskelin nuista liikuntajutuista yks päivä ja aika monessa paikassa ei suositeltu perinteisiä vatsoja eikä lankutusta ollenkaan. Sen sijaan hyviä ois vissiin kevyet kierrot esim kepin tai jos vastusta haluaa niin esim kuminauhan kans. Samoten keskivartalolle ois kontallaan tehtävät selkälihasliikkeet.
Ite mietin et viittiskö ilmottautua vielä syksyllä johonkin perusjumppaan et pakosta tulis kunnolla liikuttua mutta vähän epäilyttää että onko ne sitten jo liian rankkoja. Kiva jos ei sitten pysty puoliakaan liikkeistä tekemään.
 
Mä tässä oon nyt kuukauden ollu tekemättä mitään, nyt sit oon miettiny et alan käymään taas lenkeillä ja pyrin syömään sellasta ruokaa mitä söin ennen rtestiäkin. Kun tuntuu siltä että kuukaudessa olisi levinny perse sekä maha. En toki tietenkään vedä ihan tiukkaa ruokavalioo mitä vedin tossa aikasemmin. Lisään nyt joukkoon vähän perunaa ja riisiä, kun mä olin jättänyt leivät, perunat, riisit ja pastat pois.. Nyt pitää kuitenkin syödä mahd. Monipuolisesti.. Multa löytyy kuntopyöräkin kotoa.. Pitää hankkia varmaan sykemittari että voi seurata sitten ettei syke nouse yli 150. :)
 
Pikku hiljaa alkaa huono-olo helpottaa nii nyt on taas muutamana päivänä jaksanu käydä kunnon lenkillä. Nuita karvasia ulkoiluttajia onneksi löytyy nii pakko vääntäytyä ulos. Muuten kyllä sohva voittas 10-0 :D
 
Eilen kävin juoksemassa ekaa kertaa melkein pariin kk kun ollu pahoinvointia ja flunssaa.. Nyt vatsalihakset on ihan hellänä! Lisäksi viikon sisään tullut oik puolella SI-niveleen kipuilua.. Iha vanha mummo fiilis näitten vaivojen kanssa:shifty:
 
Kävin tänään pumpissa. Eka jumppa viikkoihin. Tuntui kyykkäillessä kyllä siltä, että olisi sata kiloa ollut ekstrapainoa niskassa. Ei ollut yhtään sellaista tsemppiä, mikä normaalisti on. Taisi sykekin aika korkeaksi nousta.. No ehkä se energinen keskivaihe tekee tuloaan, jos sitten menisi paremmin. Alaselkäkin kipeytyi, ei ihme kun en oo oikein keskivartaloa jumppaillut niin ei ollut kunnon hallintaa nyt sitten. Seuraavaksi taidan mennä vain johonkin kehonhuoltotunnille. Ja jatkan kävelyä ja pyöräilyä muuten. :rolleyes:
 
Itse käyn yleensä salilla pari kertaa viikossa.
Mut nyt kun aloitin kuukauden kestävän kyykky-lankku-punnerrus-haasteen, oon käynyt harvemmin. Sali on sen verran kaukanakin ja ollut paljon muuta puuhaa. Nyt olen kyllä ollut niin väsynytkin, et sekin osa syynä et sali jäänyt vähän vähemmälle.
Ainoa ero nyt alkuraskaudessa aikaisempaan on et hengästyy kyllä herkemmin ja hiki tulee nopeammin.

Tuota lankkua kehuttiin hyväksi raskauden aikana syvien vatsalihasten vahvistamisen takia, tukee myös samalla selkää :) Itse kipuilen muutenkin herkästi alaselästä et aion käydä kyllä jatkossakin ainakin keskivartaloa treenaamassa. Kävelylenkit tekee kyllä varmasti hyvää. :)
 
Vauvaenkelit, mistä tollanen haaste löytyy? Ja jos se on sielt kielletyst paikast, niin sano millä nimellä se löytyy, kuka sitä vetää? Mä tein ennen raskautta parit haasteet, ku se on ainoo tapa millä pystyn pitää itteni kurissa ja tekemääki sen mitä täytyy, muuten oon ihan retuperällä :oops: Nytkää en oo saanu tehtyä mitään, jos ei hyötyliikuntaa lasketa.
 
Onko se ihan varmaa,et tota lankkua saa tehdä, kun mulla on semmonen mielikuva, et sitä nimenomaan ei suositella raskauden aikana?
 
Minä en ole pystynyt tekemään mitään kohta 2 kuukauteen, ahdistaa!!! Pahoinvointi ei ota helpottaakseen. Olis tärkeää saada pidettyä huonoa selkää vähääkään kunnossa. Aiemmin kävelyä 5xvko ja salia n. 3-4x
 
Takaisin
Top