Liikunta ja raskaus

Mom

Oman äänensä löytänyt
Tykkään juosta pitkiä lenkkejä ja harrastan lajia missä tulee äkkikäännöksiä, lisäksi koirien kanssa agilitya ja puntit päälle. Neuvolasta sanottiin että oikeastaan liikunta ei tässä vaiheessa (5+3) voi saada aikaan keskenmenoa. Varoitti että ilkeälle voi tietty tuntua kun juilii mahaa mutta vaaraa ei pitäisi olla.
Valitsin tänään pitkän ja hyväsykkeisen kävelylenkin plus lihasliikkeet juoksun sijaan. Lenkin jälkeen mahakivut ovat laantuneet ja sain ainakin väsymyksen väistettyä.

Kysynkin mitä liikuntaa olette harrastaneet ns hyvän fiiliksen perässä raskaus aikana? En aio entisiä harrasteita hylätä ellei tule pakkoa mutta rauhallisempiakin lajeja voisi kokeilla varsinkin myöhempää varten. :bookworm:

Viime raskaudessa olin viikot 17-23 totaali levossa kun alhaalla oleva istukka vuoti, mutta kuulemma sitäkään ei olisi voinut periaatteessa estää vain istumalla paikoillaan. Silti haluan ottaa välillä varovasti ja kehoa kuunnellen, mutta minun keho vaan janoaa liikunnan riemua ja hikeä, selkeästi mieli on parempi :smiley-bounce013
 
Kvin tänään kokeilemassa uutta salikorttia sekä salia ja poljin kuntopyörää 45 min ajan. Aika kevyesti poljin vielä sillä en oo aikasemmn kuntoillut niin kovin että jaksais vielä vetä kovin kovaa rääkkiä. Eikä se kyllä ole tarkoitustaan. :) Oli myös kiva kun sai käydä rauhassa suihkussa kun esikoinen oli sen aikaa lapsiparkissa. Harvoin pääsee nauttimaan näistä yksinäisistä suihkuretkistä. :D
 
Mie harrastan ratsastusta ja nyt en plussan jälkeen ole vielä heppani selkään könynnyt. Johtuu kyllä siitä että olo on ollut kamala.. Eikä oo kyllä muutenkaan tullut nyt liikuttua samaisesta syystä.
 
Mä jouduin lopettamaan jumpan(aerobicin tyylinen, reipastahtinen) koska en huimaukselta siihen toistaiseksi kykene :/ Hevosen selkään en plussan jälkeen uskaltanut kiivetä kun en tahdo turhia riskejä ottaa, ja enään kun ei ole omaa hevosta niin ei ole "pakkokaan" :) Kävelylenkkejä teen koirien kanssa 10-15km lähes päivittäin ja ne on ihania! Ainoa ongelma on se, että kotiin pitää tulla puoli juoksua kun on niin kova pissahätä :D
 
Puskapissalle vaan Aliisa :wink Jos vaa onnistuu koirien kanssa :D
 
:grinHehe no ei koirat oo ongelma - vaan kaikki muut lenkkeilijät :D Reitti kulkee meinaan pääosin puistoalueella. Vitsi mä en saa puhelimella noita hymiöitä oikeeseen paikkaan, ne hyppää tonne alkuun!! Argh!
 
Mie harrastan lajia, joka lasketaan raskaana ns riskilajiksi loukkaantumisriskin vuoksi. Vähän oon kyllä pohtinu koska pitäs jättää pois tai pitäskö kertoa joukkueelle, että vois ns turhia sattumia välttää? Aattelin siis käyä jaksamisen, voinnin, mahankoon yms mukaa nii pitkää ku tuntuu hyvältä.
 
Sykkeitä oon miettiny myös jonku verran, koska mulla on itellä aina ollu melko korkeet sykkeet. Raskaana vielä hitusen korkeemmat. Ja sit vielä liikunta, puhh. Että en kyllä pysy niissä max suositus rajoissa, mikäli aijon raskaana mitää tehä. Liekkö sattumaa, et esikoinen käynnistettiin korkeiden sykkeiden vuoksi.. :wink
 
Ennen kuin tajusin olevani raskaana ehdin juosta pari melko rankkaa 10+km polku-/vuoristojuoksua, mutta nyt on iskenyt sen luokan ällötys, yökkäily ja väsymys päälle, että ei saa mitenkään takapuolta ylös sohvalta töiden jälkeen, joten pariin viikkoon ei nyt ole paljoa urheiltu... Olin ilmoittautunut jo vaikka kuinka kauan sitten puolimaratonille, mutta sekin jäi nyt väliin :sad001 Kunhan tämä tästä *toivottavasti jossain vaiheessa* hellittää, niin suunnitelmissa on varmaan kevyempää hölkkäilyä, joogaa ja kevyehköä lihaskuntoa. Kai rankempikin liikunta pitäisi perushyväkuntoisella olla ihan ok, mutta ehkä tyydyn ottamaan varmuuden vuoksi ihan iisisti :wink
 
Itse harrastan monenlaista liikuntaa. En jättänyt oikestaan mitään lajia pois ensimmäisenkään raskauden aikana. Neuvolassa sanoivat että kaikkea voi jatkaa entiseen malliin jos kroppa on tottunut niihin liikkeisiin, mitään uutta rankempaa lajia ei suositella aloittavan. Tämä toinen raskaus on vasta alussa mutta juoksin pari viikkoa sitten 1/2maratonin, ollenkaan ei ollut haittaa raskaudesta. Ei suorituksen eikä toipumisen aikana. Toivottavasti pytyis koko raskauden urheilemaan niin pysyis kaikki kolotukset ja muut poissa. Ainakin ensimmäisen raskauden kohdalla ei ollut mitään vaivoja:)
 
Normaalisti päivittäin lenkkeilyä ja jumpissa 3-4 kertaa viikossa. Välillä työmatkapyöräilyä. Nyt on kaikki tauossa pahoinvoinnin vuoksi. :sad001 Aikomus jatkaa lenkkeilyä ja jumppia heti kun pahoinvointi lakkaa. Mahtaa vain kunto romahtaa tässä sohvalla makaillessa. Työ on fyysistä niin siinä sentään tulee pakosti liikuttua, vaikkei sitäkään millään nyt jaksaisi. Jumpista ajattelin jatkaa lihaskuntopainotteisia. Tunnit, joissa on paljon hyppyjä saa unohtua..
 
Oih, ihanaa, parin viikon hikiliikuntatauon jälkeen sain hikoiltua pienen koticircuit-jumpan! Jäi kyllä puolta lyhyemmäksi kuin normaalisti huonon olon takia, mutta nyt "palautusateriaa" mussuttaessa on tosi ihana, oikeestaan täydellisen normaali olo. :) Ehkä nää elämäntavat tästä vielä normalisoituu, energinen keskiraskaus häämöttää, I hope... Ja kai sitä vois taas ruveta ottamaan itseään niskasta kiinni kun en kuitenkaan oksetuksesta kärsi, ja tässä mun astetta lievemmässä pahoinvoinnissa auttaa kun saa ajatukset siitä omasta olosta pois esim. just liikuntaan, ulkoiluun tai muuhun mielihyvää tuottavaan ajanvietteeseen. Kaikista kamalin olo mulla on aina, kun vaan makaan sohvalla ja mietin, että vitsit kun on huono olo.

Jatkosuunnitelmat liikunnan osalta ovat vielä vähän auki, kun just ennen raskautumista ehdin löytää täydellisen mieluisan ja paikasta toiseen "hyppivään" elämääni sopivan liikuntamuodon lenkkeilyn oheen: Kayla Itsiness -jumpat. Niissä on kuitenkin paljon juttuja, jotka eivät sovi raskaana oleville ekan kolmanneksen jälkeen ja nytkin joutuu jo koko ajan soveltamaan, ettei mene meno liian intensiiviseksi ja pomppivaksi (mikä on vähän niinku homman alkuperäinen idea...). Ehkä pitää harkita salille paluuta.
 
Minä oon ainakin vielä aktiivisesti ratsastanut mutta kisat olen jo jättänyt väliin...
 
Onko joku muukin testannut Yoogaian raskaille suunnattua joogaa? Uskaltauduin eilen tunnille, vaikka olen vielä näin varhaisessa vaiheessa. Pari viikkoon en ole oikein jaksanut ollenkaan liikkua järkyttävän väsymyksen ja pahoinvoinnin takia, mutta nähtävästi tähän pystyin nyt... vaikka en oikein jaksa kovasti olla pää alaspäin, ylös noustessa alkaa huipata. Toivottavasti tuo tuosta nyt helpottaisi.
 
Onko kukaan pyöräillyt raskausaikana? Mulla on nyt hirveesti energiaa ja tekiski mieli lähtee pyörälenkille! :)
 
Mulla on rullaluistelu vaihtunut pyöräilyyn, käydään siis miehen kanssa lenkillä niin että hän luistelee ja minä pyöräilen.
 
Cookie Itse pyöräilen työmatkani eli sitä en ole vielä lopettanut. Talven tullessa ja mahan kasvaessa pitää varmaan ruveta käyttämään autoa, kaatumisriskin vuoksi. Työmatkallani on yksi iso mäki ja sitä polkiessani alkaa vatsaa nippailemaan. Muuten kun on rauhassa polkenut niin ei mitään ongelmia ole ollut... Onneksi nyt on kesäloma, pitää varmaan loman jälkeen alkaa taluttaa tuo mäki ettei masuasukki hermostu :grin
 
Mä oon nyt vajaan vuoden lenkkeillyt ahkerasti ja reipas puolivuotta reenaillut juoksua. Tykkään ihan hirveesti juoksulenkeistä, mut ne jäi tauolle yökötyksen ja väsyn takia. Nyt taas pystynyt liikkumaan enemmän mutta juoksupätkät lyhentyneet 4,5 kilometsistä yhteen..sit jo alkaa painaa alamahaa ja lantionpohjaa ja tulee liitokset kipeeksi. Mutta intervallina pystyy onneks jatkamaan kun pari kilsaa kävelee :) tavotteena ois että raskauskilot jäis alle 10. Vaikka oiski sallittua tulla vaikka sen 15.
 
Mä oon vedelly kans tommosii 5km hölkkälenkkei mut sillon en tienny vielä olevani raskaana.. Nyt ne on sitten jääny, mut pitäis lähtee vaik sit ihan perus kävelylenkkejä tekemään.. :)
 
Mä kanssa alkuvuoden kävin 5-8km hölkkälenkeillä mutta ne jäi kyllä jo viiklo ennen plussaa, sillä mulla on ollut maha kokoajan sekaisin. Nyt jo helpottanut paljon mut edelleen vähintään parina päivänä viikossa vatsaongelmat jatkuu. En nimittäin kovin kauas vessasta uskalla lähteä lenkille, sillä on hyvin todennäköistä että tulee tosi kova kiire takaisin kotiin.
 
Takaisin
Top