Liikunta ja Hyvinvointi raskausaikana

Salilla en valitettavasti käy, raskausaikana aion tehdä pitkiä kävelylenkkejä olon salliessa.
Koko alkuraskaus mennyt huonovointisena ja hyvä kun edes ruokaa jaksaa laittaa..
Hiuksia aion värjätä ainakin kerran kun edellisestä kerrasta aikaa 7kk, samoin myös kynnet ja ripsienpidennykset laitan joka kk niinkuin aina ennen.
 
Mä oon ihan samanlainen ja ekassa raskaudessa mietin tätä paljonkin, että osaako sitä sitten kuitenkaan tunnistaa ja vetääkö kuitenkin liian kovaa. Mut kyllä se mulla ainakin tuli ihan itestään. Johonkin puoleen väliin oon treenannut melko normaalisti ja siitä sit asteittain kevennellyt. :)

Joo, mullakin siis kolmas lapsi tulossa, mut silti jotenkin oon huono arvioimaan, miten liikkus. Oon aiemmat alkanut himmailla varmuuden vuoksi aika aikasin jo, mutta en haluaisi nyt turhaan, koska nautin hirveästi urheilusta :happy:
 
En oo koskaan ollut salilla kävijä ja vähän hirvittää miten paljon tulee lisäkiloja jos en lisää liikuntaa... Töissä tulee askelia suunnilleen 20K ja yleensä teen aamuvuoroa niin olen kotona ennen kolmea niin ehtisi vaikka ja mitä, mutta taas kun kello soi 4 aikaan aamulla, mieli tekee päikkäreille useimmiten eikä lenkille :hilarious: Koirien kanssa voisi aktivoitua taas kun kelit paranee niin käydä yhdessä pitkiä lenkkejä iltaisin, varmaan joku minimi tavoite pitää asettaa viikolle että käydään pidemmällä lenkillä.
 
En oo koskaan ollut salilla kävijä ja vähän hirvittää miten paljon tulee lisäkiloja jos en lisää liikuntaa... Töissä tulee askelia suunnilleen 20K ja yleensä teen aamuvuoroa niin olen kotona ennen kolmea niin ehtisi vaikka ja mitä, mutta taas kun kello soi 4 aikaan aamulla, mieli tekee päikkäreille useimmiten eikä lenkille :hilarious: Koirien kanssa voisi aktivoitua taas kun kelit paranee niin käydä yhdessä pitkiä lenkkejä iltaisin, varmaan joku minimi tavoite pitää asettaa viikolle että käydään pidemmällä lenkillä.

20 000 askeltahan on todella paljon päivässä! Ihan varmaan pysyy tuollaisella määrällä hyvässä peruskunnossa.
 
20 000 askeltahan on todella paljon päivässä! Ihan varmaan pysyy tuollaisella määrällä hyvässä peruskunnossa.
Tätä mietinkin mutta silti tuntuu että painoa tulee vaan lisää ja paikat leviää o_O
 
Tätä mietinkin mutta silti tuntuu että painoa tulee vaan lisää ja paikat leviää o_O

Sä oot raskaana :D niin siinä vaan tapahtuu... Toki on hyvä tarkkailla ettei nyt ihan liikaa tuu mut osa ei voi vaikuttaa millään tavalla esim turvotukseen joka nostaa nopeasti painoa.
 
Mulla turvotus heittää painoa 1-3kiloa päivästä ja varsinkin edellisen päivän ruuista riippuen.
Mut tää oli kyllä jo ennen raskauttakin joten ihan kropan ominaisuuksiin kuuluvaa.

En ihan hirveetä stressiä ottais kyllä tuosta miten paljon mitäkin liikuntaa tai kuinka paljon Askelia päivässä tulee raskausaikana, kannattaa kuunnella kroppaa ja olla sille myös armollinen.

Mulla takana 2 raskautta joissa molemmissa oon joutunut eri mittaisiin vuodelepoihin ja ne liikunnat on jääneet siihen ja varmaan ns rehkimiset osaltaan pahentaneet lepoon johtaneita syitä.
 
Sä oot raskaana :D niin siinä vaan tapahtuu... Toki on hyvä tarkkailla ettei nyt ihan liikaa tuu mut osa ei voi vaikuttaa millään tavalla esim turvotukseen joka nostaa nopeasti painoa.

Ai että tää oli jotenkin ihana kommentti :) Hyvä muistutus, että kroppa muuttuu ja kaikkeen siihen ei voi itse vaikuttaa ja pitää olla armollinen sen suhteen. Oma olo ainakin ollut nyt sellainen, että turvottaa ja turvottaa ja väsyttää ja väsyttää ja vaikka liikkuu niin ei silti olo juuri parane ainakaan ulkomuodon puolesta :grin

Kysynpä vaan että kuka muka tuntee itsensä hehkeäksi raskauden aikana..sitä odotellessa :rolleyes:
 
Ai että tää oli jotenkin ihana kommentti :) Hyvä muistutus, että kroppa muuttuu ja kaikkeen siihen ei voi itse vaikuttaa ja pitää olla armollinen sen suhteen. Oma olo ainakin ollut nyt sellainen, että turvottaa ja turvottaa ja väsyttää ja väsyttää ja vaikka liikkuu niin ei silti olo juuri parane ainakaan ulkomuodon puolesta :grin

Kysynpä vaan että kuka muka tuntee itsensä hehkeäksi raskauden aikana..sitä odotellessa :rolleyes:

Kyllä mulle ainakin tuli se hehkeä olo sit jossain puolen välin jälkeen kun olo oli hyvä ja se ihana masu näkyi just kivasti mut ei kuitenkaan ollut vielä mikään norsu :D
 
Kyllä mulle ainakin tuli se hehkeä olo sit jossain puolen välin jälkeen kun olo oli hyvä ja se ihana masu näkyi just kivasti mut ei kuitenkaan ollut vielä mikään norsu :D

Tätä odotellessa siis :grin
 
Sä oot raskaana :D niin siinä vaan tapahtuu... Toki on hyvä tarkkailla ettei nyt ihan liikaa tuu mut osa ei voi vaikuttaa millään tavalla esim turvotukseen joka nostaa nopeasti painoa.
Hahah! Tää on ihan hyvä muistutus kyllä :grin Tuntuu niin epätodelliselta kun niin alussa eikä yhtäkään neuvola käyntiä ollut. Enkä nyt ole ajatellut että vielä pitäisi vaikuttaa ulkoiseen olomuotoon tai painoon tässä vaiheessa, siksi ehkä panikoin tätä asiaa kun aina heitellyt paino 10kg helpollakin.
 
Hahah! Tää on ihan hyvä muistutus kyllä :grin Tuntuu niin epätodelliselta kun niin alussa eikä yhtäkään neuvola käyntiä ollut. Enkä nyt ole ajatellut että vielä pitäisi vaikuttaa ulkoiseen olomuotoon tai painoon tässä vaiheessa, siksi ehkä panikoin tätä asiaa kun aina heitellyt paino 10kg helpollakin.

Mulla tuli suurinosa raskauskiloista viime raskaudessa rv16 mennessä. Sit loppuraskaudessa vaikka kuinka söin normaalisti niin painoa ei tullut. Tosi yksilöllistä tää homma siis ja kuten sanoin, ei siihen edes aina voi itse vaikuttaa!
 
Ai että tää oli jotenkin ihana kommentti :) Hyvä muistutus, että kroppa muuttuu ja kaikkeen siihen ei voi itse vaikuttaa ja pitää olla armollinen sen suhteen. Oma olo ainakin ollut nyt sellainen, että turvottaa ja turvottaa ja väsyttää ja väsyttää ja vaikka liikkuu niin ei silti olo juuri parane ainakaan ulkomuodon puolesta :grin

Kysynpä vaan että kuka muka tuntee itsensä hehkeäksi raskauden aikana..sitä odotellessa :rolleyes:

siis venaan sitä hehkeetä fiilistä. Tällä hetkellä naama/kaula/rintakehä täynnä hormoonifinnejä. :hungover:
Onneks poikaystävä on ihana ja kehuu koko ajan kauniiksi vaikka itsellä ei ole sellainen olo
 
Mulla tuli suurinosa raskauskiloista viime raskaudessa rv16 mennessä. Sit loppuraskaudessa vaikka kuinka söin normaalisti niin painoa ei tullut. Tosi yksilöllistä tää homma siis ja kuten sanoin, ei siihen edes aina voi itse vaikuttaa!
Okei! Tää oli hyvä tietää myös, helpottaa heti tuskaa :happy: Kiitos vastauksista!
 
Nyt korona-aikaan olen pääasiassa kävellyt ja tehnyt videojoogaa ja muita rauhallisia jumppia. Ratsastamassa olen käynyt vielä, mutta lopetan kesäkuun alussa. Kohtu ei tunnu tykkäävän ratsastamisesta niin en uskalla kevätkauden loputtua enempää ratsastaa. Eilen kävelyllä noin 5 km kohdalla alkoi SI nivel vihloa pitkin vasenta jalkaa. Mietin kauhuissani nytkö tämä kipuilu jo alkaa. Pyöräillessä ei toistaiseksi ole tuntunut mitään kipuja.

Koronan takia en ole käynyt kampaajalla joten ehkä voisin jättää hiusten värjäämisen väliin muutenkin raskauden ajan. Muuten en ole kummemmin kemikaalialtistusta pohtinut.
 
Ai että tää oli jotenkin ihana kommentti :) Hyvä muistutus, että kroppa muuttuu ja kaikkeen siihen ei voi itse vaikuttaa ja pitää olla armollinen sen suhteen. Oma olo ainakin ollut nyt sellainen, että turvottaa ja turvottaa ja väsyttää ja väsyttää ja vaikka liikkuu niin ei silti olo juuri parane ainakaan ulkomuodon puolesta :grin

Kysynpä vaan että kuka muka tuntee itsensä hehkeäksi raskauden aikana..sitä odotellessa :rolleyes:

Mä muistan edellisessä raskaudessa ne kaksi viikkoa keskellä raskautta kun olo oli hehkeä! :grin

Mulla tuli viimeksikin (niinkuin nytkin) heti plussasta alkaen kiloja ja stressasin niistä niin että terkka tais epäillä jotain kehonkuvaongelmaa :wacky: se tasoittui kuitenkin jossain vaiheessa. Kaikkiaan niitä tuli reippaasti mutta sitten kuuluin niihin onnekkaisiin jotka (erittäin tiiviillä) täysimettämisellä tiputtaa ne kilot, vaikka koko ajan oli nälkä ja söin kuin hevonen.

Valitettavasti sitten kun alettiin siirtyä enempi kiinteisiin ruokiin ja mun syöminen ei muuttunut, niin niitä kiloja alkoi tulla takaisin :laughing025

Näin tää vaihtelee eikä sitä aina voi oikein ennustaa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: dea
Treenasin normaalisti n. Viikolle 6 asti. Sitten iski paha olo ja treenitaukoa tuli n. Kuukausi. Nyt muutaman viikon olen varovasti taas treenannut 2-3 kertaa viikossa (koti)salilla. Tarkoitus olisi jatkaa liikuntaa niin kauan kuin keho sallii. mulle on aina kertynyt aika reippaasti painoa (n. 18kg) raskauksissa, mutta onneksi imetys on sulattanut kilot sitten n. 5 kk aikana.
 
Takaisin
Top