Liikunta ja Hyvinvointi raskausaikana

Mulla ei kyllä väsymys ja pahoinvointi anna myötä muuhun kuin kävelyyn. Jos harrastukset jatkuis niin ehkä saisin itseni väännettyä kahvakuulatunnille. Kotona on niin vaikea saada aikaiseksi. Nautin kyllä toki liikunnan jälkeisestä hyvästä olosta. Sit kun pahoinvointi ja väsymys helpottaa niin aion tsempata! Mies käy joka päivä jossain urheilemassa niin pitäis munkin sitä aikaa itselleni ottaa.
 
Mä tein esikoisen kanssa 20min treenin YouTuben workout with baby videon avulla :smiley-bounce013 Teki kyllä tosi hyvää näin 3 viikon treenitauon jälkeen. Mutta se hyvä hetki jäi siihen 20 minuuttiin ja nyt ilta onkin kärsitty kauheasta pahoinvoinnista :meh:
 
Mä tein esikoisen kanssa 20min treenin YouTuben workout with baby videon avulla :smiley-bounce013 Teki kyllä tosi hyvää näin 3 viikon treenitauon jälkeen. Mutta se hyvä hetki jäi siihen 20 minuuttiin ja nyt ilta onkin kärsitty kauheasta pahoinvoinnista :meh:


Mä oon miettiny et miks aina olo pahenee treenien jälkee tai iha kävelylenkin. Johtuuko seki raskaudesta :arghh: siis tulee aina oksettava olo sen ihanan hyvänolon fiiliksen päälle kun saanu treenin tehtyä:hungover: tänäänki kävin 45min kävelee ja olin iha puoli kuollu sen jälkee ja tuntu että taju lähtee vaikka söin kunnolla ennen lähtöä puuroa ja mansikoita ja raejuustoa :grin
 
Mä oon miettiny et miks aina olo pahenee treenien jälkee tai iha kävelylenkin. Johtuuko seki raskaudesta :arghh: siis tulee aina oksettava olo sen ihanan hyvänolon fiiliksen päälle kun saanu treenin tehtyä:hungover: tänäänki kävin 45min kävelee ja olin iha puoli kuollu sen jälkee ja tuntu että taju lähtee vaikka söin kunnolla ennen lähtöä puuroa ja mansikoita ja raejuustoa :grin


Mulla on ollut samankaltaista ongelmaa. Eilen fillarilenkillä loppui tyystin energia puolessa välissä lenkkiä, vaikka olin syönyt puuron, kananmunan ja juonut tuoremehua. Onneksi mies toi lasten kanssa banaania lenkin varrelle...lenkkien jälkeen pitää syödä heti tai iskee huono olo...
 
Vautsi Mama85 siellä ollaan tosi aktiivisia. Ja hienoa muutkin, jotka olette päässeet liikkeelle pahoinvoinnin välissä :gen014

Itse tarvitsisin kyllä sellaista hengästyttävää liikuntaa vähän enemmän. Kävelyt ja kehonhuollot on hallussa. Mulla oireilee alaselkä herkästi, joten koitan pitää sen nyt kunnossa raskausajan. En ole mikään uimari ollut, mutta nyt tekisi kyllä mieli myös uimaan.. mutta eihän sinne nyt pääse.
 
Mulla on ollut samankaltaista ongelmaa. Eilen fillarilenkillä loppui tyystin energia puolessa välissä lenkkiä, vaikka olin syönyt puuron, kananmunan ja juonut tuoremehua. Onneksi mies toi lasten kanssa banaania lenkin varrelle...lenkkien jälkeen pitää syödä heti tai iskee huono olo...


Kiva tietää etten oo ainut :) aijon silti jatkaa urheilua, muistaa vaa tästä lähi syödä heti ja pidemmille lenkeille sit vaikka jotai taskuu mukaa :grin
 
Viime viikot liikunta ollu lähinnä työmatkapyöräilyä ja ehkä kerta kaks viikkoo reipas kävely lenkki. Ei vaan oo ollu energiaa ja oon myös liia vaativa ittee kohtaa eli rakastan rääkkitreenejä ja kun ei voimat nyt riitä niihi (lentää oksennus kun yrittää) niin oon sit jääny vaan makaa sohvalle töitte jälkee. No nyt sitte otin kahvakuulan ja tein 4 liikeparin treenin, eli yhtä liikepari tein 3x15 toistoa ja aikaa koko treeniin ei kauaa menny. Ei tullu samaa huippu fiilistä ku enne raskautta treeneissä mutta oon ylpee itestä kun tein oman tämän hetkisen kunnon mukaan. Päätin et iltaisin teen 3-4 liikeparin treenejä liikkeitä vaihdellen nyt :) aika hyvä fiilis silti kun sai jotai tehtyä :)
 
En oo pitkiin aikoihin ehtinyt varsinaisesti treenata, hyötyliikuntaakin aika vähän, kun syksy oli meille tosi haastava. Kerran viikossa oon käynyt jumpassa. Nyt sitäkään ei tietty ole.

Kuopuksen päiväuninukutus onnistuu nykyään lähinnä vaunulenkin tai autolla ajon aikana, joten nyt on tullut käveltyä sen takia vähän enemmän. Lisäksi pihatöissä saa mukavasti liikuntaa. Tänään taisin tehdä oman ennätykseni, kun askelmittari näyttää lähes 18000 askelta. :gen014
 
Mulla arjen liikunta on ns hyötyliikuntaa mutta myös ratsastan 1-3 hevosta päivässä. Hevosteleeko teistä kukaan
 
Mulle kerrottiin tänään neuvolassa, että vatsalihaksia ei saisi tehdä ollenkaan, koska erkauma saattaa suurentua. Pitäisi kuulemma vaihtaa vatsalihastreeni lantionpohjan lihasten treenaamiseen.
 
Ootteko vältellyt jotain tiettyä sykerajaa? Mä käyn juoksemassa ja syke nousee aina sinne 160-170 pidemmäksi aikaa, niin mietin aiheutanko sillä vahinkoa? Jossain puhuttiin sikiön hapensaannin heikkenemisestä, mutta onkohan ihan alkuraskaudesta asti vältettävä sitä sykkeen nousua? :confused004
 
ennen raskautta harrastin painonnostoa salilla, mutta nyt aloitin raskausjoogamisen kotona. Youtube on kätevästi täynnä ohjeita. Itellä yksi ärsyttävimpiä oireita on hengästyminen jota tapahtuu jo kävellessä niin mitään raskasta tai vauhdikasta ei pysty tekemään
 
ennen raskautta harrastin painonnostoa salilla, mutta nyt aloitin raskausjoogamisen kotona. Youtube on kätevästi täynnä ohjeita. Itellä yksi ärsyttävimpiä oireita on hengästyminen jota tapahtuu jo kävellessä niin mitään raskasta tai vauhdikasta ei pysty tekemään

Itseasiassa tuota hengästymistä en oo muistanut itse tänne listata, mutta samaa on täällä. Hankaloittaa jo ihan kävelemistä ja oli yksi ensimmäisistä oireista.
 
Ootteko vältellyt jotain tiettyä sykerajaa? Mä käyn juoksemassa ja syke nousee aina sinne 160-170 pidemmäksi aikaa, niin mietin aiheutanko sillä vahinkoa? Jossain puhuttiin sikiön hapensaannin heikkenemisestä, mutta onkohan ihan alkuraskaudesta asti vältettävä sitä sykkeen nousua? :confused004
Ei oo alkuvaiheessa mitään sykerajaa. :) Ja itse asiassa tuo koko sykeraja on vähän kyseenalainen. Oon saanut siitä kahdenlaista infoa ja vissiin ohjeistukset vähän muuttunutkin siihen suuntaan, että varsinaista rajaa ei enää olis vaan omien tuntemusten mukaan sais mennä. Ite oon ainakin aiemmissa raskauksissa huomannut, että kyllä se tulee ihan luonnostaankin, kun ei enää tunnu hyvältä antaa sykkeen nousta yhtä korkealle kuin aiemmin. :)
 
Itseasiassa tuota hengästymistä en oo muistanut itse tänne listata, mutta samaa on täällä. Hankaloittaa jo ihan kävelemistä ja oli yksi ensimmäisistä oireista.

Sama täällä! Ylämäkien kävelyn jälkeen menee myös hyvin kauan normaalia enemmän aikaa ennen kuin syke tasaantuu.
 
Itseasiassa tuota hengästymistä en oo muistanut itse tänne listata, mutta samaa on täällä. Hankaloittaa jo ihan kävelemistä ja oli yksi ensimmäisistä oireista.

Joo! Aluksi mietin että onko kunto laskenut näin nopeasti kun piti salista pari viikkoa taukoa
 
Mulle kerrottiin tänään neuvolassa, että vatsalihaksia ei saisi tehdä ollenkaan, koska erkauma saattaa suurentua. Pitäisi kuulemma vaihtaa vatsalihastreeni lantionpohjan lihasten treenaamiseen.

Minä ainakin jätin vatsalihakset ja lankutukset pois kokonaan jo ihan alussa. Tästä tuntuu kanssa olevan vähän kahta koulukuntaa, mutta katsoin omalta kohdalta paremmaksi jättää vatsalihakset rauhaan. Kevyempää treeniä ne saa kuitenkin muun treenauksen ohessa.

Minulla tuo hengästyminen menee sillai hassusti, että esim. portaita kiivetessä puuskuttaa samantien, mutta sitten kun on ihan oikea liikuntahetki niin menee tanssituntikin ilman suurempia hengästymisiä.
 
Ei oo alkuvaiheessa mitään sykerajaa. :) Ja itse asiassa tuo koko sykeraja on vähän kyseenalainen. Oon saanut siitä kahdenlaista infoa ja vissiin ohjeistukset vähän muuttunutkin siihen suuntaan, että varsinaista rajaa ei enää olis vaan omien tuntemusten mukaan sais mennä. Ite oon ainakin aiemmissa raskauksissa huomannut, että kyllä se tulee ihan luonnostaankin, kun ei enää tunnu hyvältä antaa sykkeen nousta yhtä korkealle kuin aiemmin. :)

Ihan mahtava juttu, kiitos! Itekin löytänyt niin ristiriitasia vastauksia. Mä oon semmonen urheillessa, et aina se nyt vähän pahalta tuntuu tai just syke nousee kyllä ja happea vaikea saada, mut sillä lailla sitä musta urheillessa kuuluu tuntua :) Sit jos tuntuisi jotenkin erilailla pahalta kun aiemmin (tunnistaakohan sen sitten?) niin täytyy himmailla.
 
Ihan mahtava juttu, kiitos! Itekin löytänyt niin ristiriitasia vastauksia. Mä oon semmonen urheillessa, et aina se nyt vähän pahalta tuntuu tai just syke nousee kyllä ja happea vaikea saada, mut sillä lailla sitä musta urheillessa kuuluu tuntua :) Sit jos tuntuisi jotenkin erilailla pahalta kun aiemmin (tunnistaakohan sen sitten?) niin täytyy himmailla.
Mä oon ihan samanlainen ja ekassa raskaudessa mietin tätä paljonkin, että osaako sitä sitten kuitenkaan tunnistaa ja vetääkö kuitenkin liian kovaa. Mut kyllä se mulla ainakin tuli ihan itestään. Johonkin puoleen väliin oon treenannut melko normaalisti ja siitä sit asteittain kevennellyt. :)
 
Takaisin
Top