Liikunta ja Hyvinvointi raskausaikana

Lyyliski

Piirimestaruustason postaaja
Maaliskuiset 2023
Ajattelin että tänne vois vinkkejä ja mietintöjä liikunnan saralla ja omaan hyvinvointiin liittyviä tekijöitä kuten hieronta, kampaamo käynnit yms pohdintoja laittaa. Esim itseä mietityttää ainaki vatsalihasten treenaus ja treenaus ylipäätänsä, millaisia ohjeistuksia porukka saanu siihen. Ja luin jostai et hiusten värjäys raskausainaka vois olla riski? :wideyed:
 
Mä oon ollut laiska salilla kävijää nyt tässä väsymyksessä ja rehellisyyden nimissä en nyt koronankin aikaan tahdokaan riskeerata, vaan käyn mieluummin vaikka kävelyillä. Painonhallinta lienee mulla se suurin hyvinvointi "projekti" raskauden ohella, ettei nousisi kovin paljoa. Hiuksia en itse raskaana ollessa värjää ja myös muuta turhaa kosmetiikkaa ja kemikaaleja pyrin välttelemään. En osaa siihen sanoa, onko esimerkiksi hiusten värjäämisestä jotain tutkittua tietoa.

Hieronta olisi ihanaa hemmottelua, mutta siinä kai pitää ostaa huomioida raskaus? Osaako joku tästä sanoa?
 
Oi hieronta ois varmasti ihanaa aika ajoin, varsinki sitte ku vatsa alkaa kasvaa :) ja no silloha ei varmaa kovin hyvin ainakaa voi vatsallaa maata hieronta pöydällä.
 
Oi hieronta ois varmasti ihanaa aika ajoin, varsinki sitte ku vatsa alkaa kasvaa :) ja no silloha ei varmaa kovin hyvin ainakaa voi vatsallaa maata hieronta pöydällä.

Totta :)

Jostain luin jonkun (luotettava lähde :hilarious:) käyneen hieronnassa raskaana ollessaan ja seurauksena oli tullut parin päivän verenvuoto :wideyed: Sikiöllä kaikki oli ollut silti hyvin, mutta säikäytti... Ja voihan jopa olla, että eivät mitenkään liittyneet toisiinsa hieronta ja verenvuoto.
 
Mulla oli noidannuoli niin kävin hieronnassa just ennen plussatestiä. Mainitsin et saatan olla raskaana. Hieroja sanoi että voi silti tulla hierontaan mut hyvä mainita raskaudesta :)
 
Ajattelin että tänne vois vinkkejä ja mietintöjä liikunnan saralla ja omaan hyvinvointiin liittyviä tekijöitä kuten hieronta, kampaamo käynnit yms pohdintoja laittaa. Esim itseä mietityttää ainaki vatsalihasten treenaus ja treenaus ylipäätänsä, millaisia ohjeistuksia porukka saanu siihen. Ja luin jostai et hiusten värjäys raskausainaka vois olla riski? :wideyed:
Muistelisin lukeneeni jostain, että suorien vatsalihasten tekemistä ei suositella tokasta kolmanneksesta eteenpäin. Eli vielä on aikaa tehdä:happy: ja suositeltiin tekemään melkein läpi raskauden syviä vatsalihaksia vahvistavia liikkeitä
 
Muokattu viimeksi:
Itellä on tavotelistalla alottaa säännöllinen lantionpohjan lihasten treenaaminen, toki vielä en ole saanut sitä aikaiseksi :hilarious: pitäisi nyt vklp aikana tutustua aiheeseen paremmin:bag:
 
Muistelisin lukeneeni jostain, että suorien vatsalihasten tekemistä ei suositella tokasta kolmanneksesta eteenpäin. Eli vielä on aikaa tehdä:happy: ja suositeltiin tekemään melkein läpi raskauden syviä vatsalihaksia vahvistavia liikkeitä


Kiitos :) mulle on pilatesta selkä vamman vuoksi suositeltu, sain siis just enne plussausta suositukset niin mietin et uskaltaako jatkaa mutta siis uskaltaa ainaki kevään ja jos sit vaihtais raskausjoogaan ku tuolla yhdessä sovelluksessa oli :happy:
 
Itellä on tavotelistalla alottaa säännöllinen lantionpohjan lihasten treenaaminen, toki vielä en ole saanut sitä aikaiseksi :hilarious: pitäisi nyt vklp aikana tutustua aiheeseen paremmin:bag:

Tää oiski hyvä tavoite itellekki :)
 
Itse lopetin hiustenvärjäyksen kun aloitettiin yritys tuolloin 10/19 ja laitoin omaa väriä lähinnä olleen värin. Nyt jo hyvin kasvanut, en halua riskejä ylimääräisistä kemikaalista :sorry:

Itse harrastan nyrkkeilyä (joka meni tauolle kiitos koronan) sekä pidän juoksemisesta. Pyrin liikkumaan niin paljon kuin kykenen, nyt vointi väsynyt ja rintojen arkuus estää hölkkäämisen/juoksun/hyppimisen joten ollaan ihan vaan käyty kävelemässä.o_O:)

Olen myös lukenut, että vatsalihaksien treenaus pitäisi jättää? Pitänee ottaa tarkemmin myös selvää, koska oman harrastuksen treeneissä oleellista ollut.

Mutta yritän liikkua terveissä määrin, mikä ei ole vaaraksi kasvavalle pienelle. Mutta nyt ainakin olen tosi iisisti ottanut. :grin
 
Itellä on tavotelistalla alottaa säännöllinen lantionpohjan lihasten treenaaminen, toki vielä en ole saanut sitä aikaiseksi :hilarious: pitäisi nyt vklp aikana tutustua aiheeseen paremmin:bag:

Hei samaa olen miettinyt, mut näitä on kyllä tullut joskus jo harjoiteltua tullut. Kuulema ihan hyödyksi kun vanhemmaksikin tulee :hilarious:

Ja syviä vatsalihaksia on pitänyt harjoittaa aikanaan jo fysioterapian ohjeistuksesta. On pieni nikama selässä vinksallaan, toisinaan kipua tuo rasituksessa.:inpain:
 
Mä kävin 4x salilla plus aerobiset ennen tätä poikkeustilaa.. yritän kyllä jatkaa salia mahdollisuuksien mukaan kun taas pystyy.

lenkillä tulee käytyä melkein päivittäin. :)

hiuksia värjään normaalisti,n 2kk välein.

hieroja mulla olis ens pe.. mietin että perunko, koska en haluais kertoa vielä raskaudesta, mutta mietin vaikuttaako asiaan mitenkään, vaikka menisin enkä kertoisin? Hieronta on osahieronta niskoille ja hartioille..
 
Mulla nykyään ollut lasten kanssa ulkoilu vaan ainoa liikkuminen, ei kerkeä/jaksa muuta. Tosi paljon kotitöitä niin se vie paljon aikaa. Haaveilen kyllä että pääsisin aktiivisesti liikkumaan niin kuin ennen esikoista, kävin salilla, juoksin, pyöräilin, talvisin hiihdon ja myös kävin ratsastamassa tutun hevosta. Kyllä varmasti näille aukee mahdollisuus kun lapset isompia...
 
Itse lopetin hiustenvärjäyksen kun aloitettiin yritys tuolloin 10/19 ja laitoin omaa väriä lähinnä olleen värin. Nyt jo hyvin kasvanut, en halua riskejä ylimääräisistä kemikaalista :sorry:

Itse harrastan nyrkkeilyä (joka meni tauolle kiitos koronan) sekä pidän juoksemisesta. Pyrin liikkumaan niin paljon kuin kykenen, nyt vointi väsynyt ja rintojen arkuus estää hölkkäämisen/juoksun/hyppimisen joten ollaan ihan vaan käyty kävelemässä.o_O:)

Olen myös lukenut, että vatsalihaksien treenaus pitäisi jättää? Pitänee ottaa tarkemmin myös selvää, koska oman harrastuksen treeneissä oleellista ollut.

Mutta yritän liikkua terveissä määrin, mikä ei ole vaaraksi kasvavalle pienelle. Mutta nyt ainakin olen tosi iisisti ottanut. :grin
Suoria vatsoja voi treenata niin kauan kun maha alkaa kunnolla kasvamaan. :)

Mä liikun normaalisti tosi paljon, mut nyt tän koronatilanteen myötä on liikuntakin vähentynyt, kun salit on kiinni eikä hyötyliikuntaakaan tuu samaan malliin. Yleensä hoidan siis kävellen lasten tarhareissut ja työmatkat. Siihen päälle sit vielä treeniä 4 krt/vko. Nyt täytyy tehdä kotitreenejä. Meiltä löytyy kyllä ihan hyvin välineitä siihen, mut ongelmana on löytää aikaa nyt kun lastenhoidon lomassa pitää hoitaa myös työt etänä. Ja sit tietty lapset tässä kotona jaloissa pyörimässä. :grin Väkisinkin treenimäärät vähenee nyt, mut onneks sitä jonkun verran pystyy kuitenkin tekemään. Ja ollaan nyt käyty myös kärrylenkeillä lasten kans. Hieman erilaista treeniä tulee seuraavat viikot olemaan, mutta ei se välttämättä paha asia oo. :)
 
Liikunta mietityttänyt täälläkin. Pilatesta ja joogaa teen melko säännöllisesti ja käveltyä tulee päivittäin. Tuo vatsalihas asia pohdituttaa, kun jossain lukee, että etenkin alussa voit jatkaa harjoittelua normaalisti ja jossain taas mm. staattiset pidot, istumaananousut jne. suositellaan jättämään pois heti alkuunsa. Olen nyt vähän näiden välillä painotellut.

Hiuksia en aio värjätä raskauden aikana ja luonnonkosmetiikka on ollut käytössä jo vuosia, joten sen suhteen on aika selvät sävelet. Hieronnoissa ym. en käy muutenkaan, joten jos ei tule mitään ihmeellistä eteen niin näillä mennään.

Uintia kiinnostaisi kokeilla, mutta hallit ovat nyt tietysti kiinni ja kloorivesi tekee vähän hallaa. Saa nähdä pääsisikö järveen kesällä.
 
Mun pitäs nyt liikunnan suhteen aktivoitua enemmän. Nyt jääny pelkkään hyötyliikuntaan ja lasten kanssa oloon kiitos koronan. Olis ihanaa päästä taas mammajoogaan. Kävin viime raskaudessa ja tykkäsin hirveesti.
 
Mä liikun normaalisti tosi paljon, mut nyt on jäänyt treenit lähes kokonaan tän koronatilanteen takia. Mä oon ollut työpäivien jälkeen niin poikki, että en oo yksinkertaisesti jaksanut alkaa enää mitään kotijumppaa tekemään, kun saan lapset vihdoin illalla nukkumaan. Etätyöt, 2 pienen lapsen hoito, kodinhoito + alkuraskauden väsymys on kyllä vienyt ihan kaikki mehut. :sad001 No viikonloppuisin on riittänyt virtaa, mutta se on tosi vähän verrattuna normaaliin. Ja nyt ei edes sitä arkiaktiivisuutta tuu, kun kotona vaan ollaan.

Tänään tein aamulla 75min kotitreenin, kun mies vei lapset ulos. Eka vähän HIITiä alkulämpäksi ja sit lihaskuntoa kahvakuulilla sekä käsipainoilla. Kyllä teki hyvää ja tuli niin virkistävä ja hyvä fiilis! :smiley-angelic003:happy119 Tätä pitäis kyllä saada nyt mahdutettua myös arkipäiviinkin. Katotaan, jos ens viikolla olis vähän enempi virtaa joku ilta. Tällä viikolla olin vaan joka ilta niin poikki ettei tosikaan...
 
Nyt talvilomalla olen saanut taas joka päivä vähän liikuttua. Joogaa, pilatesta, tanssia.. ja tietty ulkona on tullut käytyä. Ajat on kyllä vain n. Puoli tuntia päivä + ulkoilut, mutta onpahan edes jotain.

En ole myöskään meikannut viikkoon joten kemikaalikuorma vähentynyt. Jeij :grin
 
Mä oon liikkunut koko ikäni. Kaksi edellistä raskautta liikuin ihan loppuun asti. Salilla kuntopiirityyppistä, uintia, juoksua (rv17 asti), kävelyä, pyöräilyä. Toisessa raskaudessa treenasin ulkona portaissa kerran viikossa. Olin aika näky raskauden lopussa ison vatsan kanssa. Nyt mun jalkapohja on oireillut 3kk (plantaris faskiitti), joten juoksu tauolla. Tänään fillaroin maastopyörälläni 40km. Käyn myös salilla ja uimassa. Liikunta tekee mulle ainakin hyvää.
 
Takaisin
Top