Liikkeitä??

Parhaimmillaan liikkeet tosiaan jo näkee päälle päin. Mutta on sellaisiakin päiviä, ettei niitä kovimpia liikkeitä tule. Olen kiitollinen, että vauva on tähän asti yhtä kertaa lukuunottamatta hengaillut pää alaspäin ja potkinut ylös, sain nimittäin muutama päivä sitten kaksi kunnon potkua virtsarakkoon, ja se oli aika kamalaa! Meillä on tullut jo ihan vitsi siitä, että vauva lopettaa meuhkaamisen, kun isä laittaa ison, lämpimän kätensä vatsalleni. Ei se aina niin ole tehnyt, mutta nyt jos vauva liikkuu tosi paljon ja pitäisi nukkua tai keskittyä muuhun, pyydän isää "rauhoittamaan", ja hän on sitten iloinen, kun vain hänen kätensä tepsii ;). Sain siis käännettyä tilanteen niin, että hän kokee ylpeyttä siitä, kun vauva ei potki hänen kättään.

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Tuo on meilläkin, että isän käsi saa potkut loppumaan :) Neuvolantäti sanoi tänään, että se tarkoittaa lapsen ''kuuntelevan'' ja samalla rauhoittuvan.
Kunusiini: aika hyvä tuo, että isä tuntee rauhoittavansa vauvaa :)

Meillä silloin kun aloin tuntemaan liikkeet kättäni vasten, vauva lopetti potkimisen aina kun mies halusi myös tuntea potkut. Miehellä on nyt alkanut sitten kauhea projekti että vauva tutustuisi häneen. Juttelee joka päivä massulle, myllyttää, kutittelee ja silittää. Ehkä vauva onkin "projektin edetessä" vähän jo tottunut mieheeni koska potkii jo hänenkin kättään vasten. Ja mieheni nenää se tykkää monottaa kaikista eniten.. :D

Potkut kopisee taas. Ilmeisesti vauva ei tykkää vapaapäivistä, kun ei ole jatkuvaa liikettä ja touhotusta :happy093
Tai sitten hänkin päätti ottaa rennosti, kun minäkin otin. Mutta ei ole helppoa, ei saa unta jos vauva potkii ja myllää, ja sitten ei saa unta jos ei potki ja myllää.

Mun miehellä on tosi hassu ongelma. Hän haluisi niin kovin laulaa mahalle, muttei kehtaa kun ei osaa laulaa :smiley-ashamed005 Vaikka sanoin ettei vauva ymmärrä että meneekö oikein vai väärin. Ehkä sama kun mulla, ei jotenkin kehtaa puolison kuullen laulaa luikauttaa :biggrin Pitänee hankkia jotain vauvamusiikkia kun kumpikin on tuppisuuna, miten sen vauvan sitten lullaa uneen :love017

Täällä vauvan potkut suuntautuu johonkin vähemmän mieluisiin paikkoihin! Esim napaan kohdistuvat potkut ei tunnu kauhean mukavalta, ja johonkin alas suuntautuvat tuntuvat kanssa epämiellyttävältä. Melkosia monotuksia alkaa olemaan, mitenkähän sitten kun vauva vielä kasvaa..! Hikkaa en oo vielä tunnistanu :)

EeVei: Meilläkin miehellä oli aluksi tosi hankala alkaa pelkästään puhumaan mahalle kun "ei tiedä mitä puhuisi" vaikka sanoin että ei vauva vielä ymmärrä (eikä välttämättä kuulekaan) mitä puhuu.. :D Sitten on rohkaistunut kun olen antanut heille oman hetkensä, näppäilen konetta tai katson telkkaria samalla kun nää keskustelee. :)

Täällä myös tulee potkuja välillä niin ei toivottuihin suuntiin.. Rakkoon kohdistuvat potkut on inhottavia, mutta vielä inhottavampia ovat ne, jotka osuvat tuonne jonnekin varmaankin kohdunsuun paikkeille - ne tekee oikeasti häijyä! Yksi ilta minulta pääsi oikein kunnon voihkaisut joka potkulla, isäntä säikähti että mikäs nyt... =)

Isäntä ei meilläkään kamalasti juttele, saati laula mahalle. Pitää kättä kyllä mahalla ja silittelee. Minä sitten kyllä kerron tapahtumista Monsterille, esimerkiksi tässä yksi ilta kun haettiin traktorilla heinää hevosille ja tie oli ihan kamalassa kunnossa niin että röykkyytti ihan kamalasti, niin muistin mainita Monsterille, että nyt ollaan sitten isin kyydissä, äidin kyydissä ei röykkyytä OLLENKAAN näin paljon... :laughing025

Meistä on ollut hassua yrittää jutella mun masulle. Miestäni asia edelleen jännittää, ja hän puhuu yleensä vain lyhyesti jotain tyyliin "Kiltisti pitää siellä olla. Niin. Hyvää yötä." Kun kommentoin, että "taas sä komensit sitä" se lisäsi nolona että "Hyvä vauva. Reipas vauva."

Meillä on yksi tuutulaulu, jonka laulamme yhteen ääneen iltaisin aina kun muistamme. Se on erään tutun lapsen keksimä versio Tupakkirullasta: kee- kee- kebappirulla. Paras kohta on toisen säkeistön: "kebappi alla, kebappi päällä, kebapin talja kebapin päällä." karua :D

Meillä mies ehkä juttelee vauvalle enemmän, tai ainakin luontevammin. Mies sanoo sille usein huomenta tai hyvää yötä. Ja että "ei saa kiusata äitiä". Minäkin joskus sanon vauvalle jotain, mutta se taitaa kuulostaa enemmän siltä että mutisen itsekseni...ja en ole muutenkaan tainnut puhua vauvalle miehen kuullen. Kyllä mä tietysti silittelen mahaa ja mutisen itsekseni että "hassu vauva" kun se potkii. Tai olen kysynyt onko sillä kuuma siellä... Tai sanon joskus, että mennäänpäs saunaan tai sinne ja tänne. Tai että "äitiä väsyttää...".

Olen tänne joskus jo samaisesta asiasta huolissani kirjoitellut ja luulin, että huoleni asiasta vähentyisi raskauden edetessä, mutta niin ei ole käynyt. Eli liikkeet mietityttävät edelleen. Mielestäni maha-asukkini liikkuu hyvin vähän, eikä tämä ole uusi huomio vaan olen ollut sitä mieltä koko raskauden ajan. Tarvitsemaani tukea en ole mielestäni neuvolasta saanut, kun olen asiasta maininnut, ilmeisesti siis stressaan turhaan... 10 liikettä/tunti -ohjeesta olen tietoinen ja kyllä kyseisen määrän liikkeitä bongaankin (teen testin yleensä iltaisin, kun tiedän että vauva on silloin vilkkaimmillaan).

Lähinnä nyt haluaisin teidän kokemuksia siitä, kuinka useasti vuorokauden aikana tunnette liikettä. Itse tunnen vauvan möyrivän yleensä aamupalaa syödessäni, toisen kerran aamupäivällä, klo 19-20 aikaan ja illalla nukkumaan mennessäni. Liikkeet tunnen 5-15 min kerrallaan. Onko tämä edes vähän? Ensimmäinen raskaus, joten en voi verrata mihinkään...

Kiitos jo etukäteen vastauksistanne ja ihanaa loppuraskautta kaikille! <3

Tuo meidänkin tyttö ollut raskauden ajan melko rauhallinen tapaus. Välillä saanut tosissaan laskea liikkeitä, kun ei ole varma, että onko muutoin liikkunut tarpeeksi. Laskettaessa liikkeet tullut aina viimeistään sen toisen laskutunnin aikana. Muutenkin tytön liikkeet ollut alusta asti enemmän kääntyilyä ja asennon vaihtamista kuin selkeitä teräviä potkuja tai lyöntejä, niin senkin vuoksi ollut kaiken aikaa vaikeammin huomattavissa tuo liikehdintä. Meillä huomaa liikettä useimmiten sen jälkeen, kun olen syönyt jotain. Muutaman kerran päivässä tuntuu olevan aktiivisempi (aamupäivällä ja illalla). Välillä tulee onneksi niitä aktiivisempiakin päiviä, että huomaa liikehdintää ilman, että siihen sen kummemmin pitää keskittyä. :) Että en olisi sinuna huolissani, kun kuitenkin useamman kerran päivässä liikkeet tuntuu ja laskettaessa niitä tulee riittävästi. :)

Emmailona, en olisi huolissani, kuulostaa oikein hyvältä liikkeet. Minulla myös rauhallinen vauva ja väliin on sattunut päiviä jolloin liikettä ei ole tuntunut. Välillä sitten epätoivon vallassa ravistan masua hereille jotta liikehdintää tulisi. Täällä myöskään ei koskaan ole potkut olleet kipeitä tai hurjia. Ja miehen kanssa ollaan tosiaan huomattu, että minä en edes tunne läheskään kaikkia liikkeitä! Eli mies huomaa kädellään tai kasvoillaan ja minä en....

Me todettiin eilisen liikelaskenta yöpanikointini jälkeen että vauva potkii ja huitoo mun selkään päin ja mä en vaan tunne niitä. Laitoin kotidopplerin mahan sivulle kiinni niin sitten alkoi vähän jo tuntemaan hipaisuja äänien kanssa. Ja usein mies on tosiaan tuntenut kädelle liikkeitä mitä en edes itse rekisteröi o_O
Ajattelin lopettaa murehtimisen ja teen liikelaskentaa vaan miehen kanssa. Kyllä tolla dopplerilla kuulee että vauvalla ainakin sydän lyö <3 Voi kumpa tää syntyis ens viikolla!

Asian vierestä: Jos ne liikkeet alkaa tuntua loppua kohden selkeämmin, lapsiveden määrä voi olla vähentynyt :rolleyes: Mulla tihkui niin hiljaa lapsivettä että ainoa mistä sen huomasi, oli se että liikkeet tuntui aina vaan selvemmin. Samalla kun vuoti sitä "vereslimaa" niin eipä ne lapsivedet sieltä seasta erottuneet :sick009 Muuten erittäin vilkas lapsonen myös selvästi vähensi liikkeitään kun synnytys oli tosiasia, eli ne hiljaiset venyttelyt tuntuivat tosi selvästi, mikä oli outo fiilis :eek:

Minusta on tuntunut nyt muutaman viikon että pienen liikkeet muuttuu jatkuvasti. Selkeästi tilan vähentyminen on rauhoittanut vauvaa, mutta toisaalta liikkeet tuntuu tosi selkeästi kun ne sopivasti kohti vatsanahkaa sattuvat. Oon myös todennut etten tunne varmasti läheskään kaikkia liikkeitä jotka kohdistuu tuonne selkäpuolelle. Nyt oli varmaan pari viikkoa sellaista möngintää vaan lähinnä tuolla, nyt on taas viime päivinä potkujakin tullut enemmän, tiedä sitten johtuuko laskeutumisesta ja että on sen myötä saanut lisätilaa potkia taas. Ja voi että hänellä on jo paljon voimaa! Mutta mikään ei tunnu niin keljulta kun se kun vauva "kairaa" päätään tuonne alaosastoon.

Täällä taas on hillitön disko päällänsä melkein kokoajan. 38+1, eli sais rauhoittua hiukan jo. Jos ei potkita kylkiluihin tai hakata kylkiin, niin sitten on hikka :) toisaalta, eipä tarvitse murehtia liikkumattomuutta!
Luulen kyllä, että poitsulla on korkkarit jalassa, senverran terävästi tulee niittiä kylkiluihin välillä.
Ja voi jestas, jos tällainen meno jatkuu vielä ulkopuolellakin!!!

Meillä neiti pitkään hiljaisempaa eloa masussa reilu viikko takaperin, liikkeet tuntu toki mutta oli todella pieniä ja hillittyjä! Ihmetytti paljon että mistä kyse kun aikaisemmin oli kovin vilkas neiti! Nyt on sitten ihan eri tahti liikkumisen suhteen, tuntuu että neitiä ei sais millään pysähtymään ja liikkeet tuntuu taas kovin selviltä ja "kovilta"! Ja vauva tuntuu puskevan myös alaspäin jolloin tulee hirvee paineen tuntu alakertaan! Viikkoja on tällä hetkellä 37 + 5

Täällä vauvan liikkeet nyt toistaviikkoa myös tuntuneet lähinnä myös sellaselta möngerrykseltä ja muljahduksilta. näkee kun maha liikkuu, mutta selvät/kovat potkut on mielestäni vähentyneet... Itse huomaan että vauva liikkuu eniten sillon kun itselläni on hirveä nälkä/ tyhjä vatsa! Kun puhelee ja pitää käsiä mahan päällä niin tosi usein tuntee liikehdintää =)

Mulle yks kätilö sanoi päivystykseen muussa asiassa soittaessani, että liikelaskentaohjeistus on lähes täysiaikaisia vauvoja varten, eli "nuorempia" vauvoja varten ei ihan voi suoraan soveltaa kuulema?
Musta oli alussa tosi outoa, kun tunsin liikkeet jo NIIN selvästi viikolla 14+, esikoista odottaessa istukka oli etuseinässä ja nyt taas takana, joten ihan eri meininki senkin takia tällä kertaa! Ilmeisesti silloin alussa usein venytteli työntäen jotain elintä(maksaa?) niin, että tuli kunnon pullotus (yleensä syötyäni) tohon oikealle ylävatsalle.
Oon huomannut, että jotkut päivät tää veijari pitää tajutonta mekkalaa, kun taas toisina päivinä on mun makuuni liiankin hissuksiin ja jo säikähdän.. Pitää äidin varpaillaan.. :/
Viikkoja nyt 34+2..

Takaisin