No me mentiin sitten varalta TYKSiin. Päästiin käyrille ja kaikki oli hienosti. Tietenkin vauva rupesi liikkumaan, pienempiä liikkeitä kuin ennen, ja pari isompaa.
MUTTA olipa tuuri että mentiin!!!! Kerroin siitä maanantain synnytystapa-arviosta, kun siellä oli se nuori tyttönen lääkärinä, joka ei antanut kokoarviota ja munkin alakertaani vain sipaisi, eikä tunnustellut mahaani vaikka olin huolissani sen toispuoleisesta muodosta. TYKSissä oli ihana kätilö, joka päättäväisesti hankki meidät lääkärin puheille ja ultraan ihan kaiken varalta, että saamme mielenrauhan. Kolme tuntia meni odotellessa, mutta oli sen arvoista!
ARVATKAA MITÄ! Kaikki, mitä se lapsilääkäri sanoi, oli
potaskaa. Mä olin pehmenny, kaula lyhentyny ja sormelle auki ja mikä hurjinta, vauva, josta sanoi "ei ainakaan iso" pelkän sf-mittani perusteella osoittautui oikeaksi gladiaattoriksi! Lääkäri sanoi: "Täällä on muuten aika miehekkään kokoinen mies!" Siinä vaiheessa jo tajusin, että oma tuntumani on ollut oikeassa. 36+6 ja painoarvio oli 3800 g!!!! Viikon päästä suunnilleen seuraava tarkistus, jos kasvanut, käynnistetään tai sektio, ja muussa tapauksessa viimeistään sitä seuraavalla viikolla, jos ei itse tajua tulla pois. Mun raskauteni ei siis kestä ainakaan täyttä 39:ää viikkoa, sen pitäisi olla aika varma juttu nyt. Ehkä siis jo viikon päästä nyytti (tai valtava mytty!!!) on sylissäni!
Ei mikään ihme, ettei liikkeet tunnu kunnolla, se riepu oli siellä ihan mutkalla, eikä mahdu enää potkimaan isosti!
Ja ihmekös, että supistelee, on tukalaa ja vaikea kävellä ja tukala olo minulla. Mun 159 cm lyhyt varteni on täynnänsä vauvaa! Oon niin shokissa, että oon vaan nauranu kohta pari tuntia. Ihan hullua! Toivottavasti ei mee sektioon. Toivottavasti koko arvio heittäisi vähän yläkanttiin. Ja toisaalta mikä helpostus, että käytiin "turhan takia" päivystyksessä. Mikä tuuri!
Meidän perheissä on ollu vain pieniä vauvoja ja lyhyitä tai keskimittaisia ihmisiä. Nyt parin kotipuhelun jälkeen selvisi, että kauempana suvussa on kookkaiden, yli 190-senttisten metsätyöläisten veljessarja. Geeniarpajaisissa on hyvin epätodennäköstä imaista sieltä asti, mutta sellaistakin voi toki sattua. Ohoh.