Liikkeitä??

Torstai yönä kun sielä kävin liikehälytyksessä ilmaantukin yllättäen että lapsivettä enään niukasti ja en tosiaan ole mitään varsinaista valumista huomannut joskus oli pöksyt hiukan kosteat mutta ajattelin sen vain olevan valkovuotoa! Eilen illalla saunan jälkeen kun rauhotuin huomasin alakerrasta tulleen jotain vetistä ulos haistellessa sitä ei varsinaisesti haissut millekkään ja tätä nyt jatkunut myös tämän aamun! Joten eivät ole äp polilla tästä nyt tietoisia! Supistuksia ei ole tänään ollut, eilen saunan jälkeen oli muutama! Tänään ollut vaan järkyttävää menkka kipua havaittavissa!

Mutta mistäs sen näin tiedän onko lapsivettä vai valkovuotoa! Housut ei kuitenkaan kastu märiksi! Mutta koko ajan vuotaa pieniä määriä ulos jotain!

Jo_hanna_! Mua neuvottiin tihkumisepäilyssä laittaa side pöksyyn ja siteen päälle vessapaperia muutaman kerran taittaen. Jos imeytyy paperiin kokonaan ja on vesimäistä (voi olla punertavaa ja hieman siemennesteen hajuista) se on lapsivettä. Jos taas limaa jää paperiin on valkovuotoa.

Kiitos suzelle tiedosta kokeilenkin tota keinoa ja katotaan mitä se sitten näyttää :) sitä on vaan niin vainoharhainen koko ajan!

Ei varmaan tuon testin tekemisen jälkeen Jo_hanna olis huono idea soittaa vielä sinne ä-poliklinikalle.. Ei varmaan ole hyvä juttu jos vähistakin vesistä vielä tihkuu pois, vaikka kai sitä uuttakin kehittyy? Mutta joo, sinuna soittaisin ja tiedustelisin mitä he haluavat asian suhteen tehtävän...

Viime yönä oman pissareissun jälkeen en tahtonut saada uudestaan unta, kun jotenkin tuolla mahassa oli niin hiljaista. Vielä kun erikseen torstaina muistuttivat liikelaskennasta polikäynnillä, niin se on jäänyt varmaan tonne alitajuntaan kummittelemaan. Monsteri siis nukkui aika lailla koko vajaa tunnin kestävän ultrauksen ajan, ja lääkäri oli vähän huolissaan liikkumisesta. Käyrillä kyllä myllersi niin, ettei enemmästä väliä ja aika aktiivinen on muutenkin. Mutta nyt jotenkin itse ihan toisella tavalla koko ajan kuulostelee liikkumista, vaikka tähän saakka olen asian tiimoilta ollut ihan huoleton..

Täällä myös ennen 100% ad-hd asukki on ollut tosi hiljainen noin vuorokauden. Hädissäni välillä tökin kaveria hereille ja oon kokoajan just soittamassa Taysiin... Sitten taas tuleekin kantapäätä kylkiluuhun ja rauhoitun hetkeksi.
Voi kun tämä olis sitä tyyntä myrskyn edellä :)

Tällä ainakin ihan normaalia se, että on muutama päivä vähän hiljasempaa! neuvolatätikin tokaisi, että tarviihan sen vauvankin välillä levätä. sitten on taas näitä päiviä, että äidin maha venyy ja paukkuu, kun yks bailaa meneen <3

Jo_hanna_ soita sinne joka tapauksessa ja ihmettele valumistasi. Ei oo ollenkaan hyvä, mikäli lapsivesi tulee ulos, sen ne pystyy helposti tsekkaamaan siellä, onko vaiko ei!

Niin siis, kun jos lapsivedet menee kotona eikä supistuksia ole, meiän (hus) alueen ohjeena on mennä 12h vesien menosta paikan päälle ja SOITTAMAAN jo vesien mentyä.
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...-sairaalaan/lapsivedenmeno/Sivut/default.aspx

Lapsivedenmeno

​Lapsivesi voi mennä missä vaiheessa synnytystä tahansa. Toisilla synnytys käynnistyy vedenmenolla ja supistukset alkavat vasta sen jälkeen. Toisilla taas kalvot puhkeavat vasta lapsen syntymän yhteydessä. Lapsivedenmenot voivat myös tuntua erilaisilta. Joskus vesi menee vauhdilla, eikä ole epäilystäkään siitä, mitä on tapahtunut. Toisilla vettä ennemminkin tihkuu ja silloin voi olla vaikea tietää, onko kyse vedenmenosta vai emättimen vuodosta. Jos epäilet lapsivedenmenoa, laita side ja seuraa tilannetta. Vesi ei kuitenkaan koskaan tule pois kohdusta kerralla, vaan vuoto jatkuu koko synnytyksen ajan. Lapsivettä myös muodostuu koko ajan lisää.

Kun lapsivettä tulee, voit rauhassa odotella supistusten käynnistymistä kotona noin 12 tuntia,

jos raskaus on sujunut normaalisti,
lapsivesi on väriltään kirkasta tai vaaleanpunaista,
vauvasi on kohdussa pää alaspäin,
tunnet vauvan liikkeet

Soita kuitenkin sairaalaan heti todettuasi lapsiveden menneen. Saat tarkempia lisäohjeita sairaalan kätilöltä.

Jos vesi on veristä, vihreää,
jos lapsi on perätilassa tai odotat kaksosia,
tule heti sairaalaan.

Suurimmalla osalla äideistä synnytys käynnistyy vuorokauden kuluessa lapsivedenmenosta, kuitenkin sairaalaan tullaan 12 tunnin kuluttua, koska vedenmeno lisää tulehdusriskiä. Mikäli synnytys ei käynnisty itsestään, se yleensä käynnistetään noin vuorokauden kuluttua vedenmenosta. Sairaalassa seurataan vauvan vointia sydänäänikäyrän avulla sekä äidistä tulehduksen oireita mm. verinäyttein. Tulehdusten ehkäisemiseksi tarvittaessa äidille annetaan antibioottia tiputuksena.

Kyllä tuo pikkuinen tuolta masusta onneksi vastailee kun vähän tölmii. On vaan todella outoa kun on tuntenut liikkeet jostain 14+ viikolta ja neuvolantätikin tietää että sydänääniä on aina sieltä kohelluksen seasta vaikea kuulla. Mulla varmaan synnytyksen jälkeen onkin oudointa sisäinen hiljaisuus!! Miestä jo pelottelin, että voi tuntua tyhjältä jos mahassa ei kohella kukaan :)

Täälläkin hiljainen ilta, yö ja päivä ollut nyt. Mietin koko ajan, soittaisinko TYKSiin vai en. Välillä tuntuu yksi tai muutama muljahdus tai potku, ja päätän että en soita. Ja sitten niitä ei tulekaan lisää ja olen taas ihan huolissani. Inhottavaa, kun heti alkaa ajatukset laukata ja välillä meinaa tulla ihan paniikki. En tiedä, kannattaako järjen ääntä kuunnella ja rauhoittua vain, vai onko se sittenkin tyhmyyden ääni joka sanoo, että älä nyt mihinkään soittele.

Täysin samat ajatukset Kunusiini! Toivotaan, että iltaa kohti vilkastuu masun liikkeet. Täällä pienenpientä piristymistä havaittavissa. Voi hyvänen aika kun voi ihminen olla pienestä potkusta niin tosi onnellinen!!

Juokaa tuoremehua tai syökää jotain tosi makeeta. Sitten makuulle ja odotelkaa. Jos rupee tuleen niitä liikkeitä nou hätä, mutta jos jää epävarma olo, aina voi soittaa sinne synnärille. "kysyvä ei eksy tieltä" :)

Tsemppiä naiset!

Kyllä se pieni potku saa onnelliseks ja kun sitä ei tule niin alkaa sekoon! Meillä taas masukki rauhottunu eilisestä! Soittelen äp polille että mitä tehdään kun jotain tuola alakerrassa vuotaa, jälleen kerran niin tylyä kohtelua puhelimessa että pistää ihan vihaks :/ :smiley-angry019 mutta nyt makoilin sairaalassa käyrillä kaippa ne sitten kattoo onko vuoto lapsivettä vaiko aivan juoksevaa valkovuotoa!

Vastassa oli vielä kätilö joka ei rakenne ultrassa löytänyt vauvan sydämen rakenteita meni paniikkiin ja alkoi syyttämään minua vauvan asennosta lopetti ultraamisen ja laittoi pihalle! Että mukava kokemus sekin! Mutta täällä nyt pötkötellään!

Hyvä Jo_hanna_ että oot siellä!! Oon miettinyt täällä sua, että mihin päädyit! Nyt voi huokaista helpotuksesta :) siis kun oot siellä tsekkauksessa!!

Se oli nopee reissu :) ja nyt ollaan kotona! Vauva hyvin hyvin rauhallinen, ultrassa huomas pientä liikettä mutta ei vaan enään niin tunnu itselle! Käyrä oli kyllä ollut hyvä! Lapsi veden määrä oli kuulemma noussut ja tekivät testin että tihkuuko lapsivettä ja ei ollut sitä! :) sain mielen rauhan! Lääkäri oli mukava ja sanoi että hyvä että menin käymään ja jos ei tunne liikkeitä niin sitten vaikka joka päivä käymään käyrillä jos ei muuta, että meitä varten he ovat siellä! Oli lääkäri hiukan eri maata kun kätilö joka minut otti vastaan :D jokohan tässä pystyis oleen h-hetkeen asti rauhallisin mielin ;)

No me mentiin sitten varalta TYKSiin. Päästiin käyrille ja kaikki oli hienosti. Tietenkin vauva rupesi liikkumaan, pienempiä liikkeitä kuin ennen, ja pari isompaa. MUTTA olipa tuuri että mentiin!!!! Kerroin siitä maanantain synnytystapa-arviosta, kun siellä oli se nuori tyttönen lääkärinä, joka ei antanut kokoarviota ja munkin alakertaani vain sipaisi, eikä tunnustellut mahaani vaikka olin huolissani sen toispuoleisesta muodosta. TYKSissä oli ihana kätilö, joka päättäväisesti hankki meidät lääkärin puheille ja ultraan ihan kaiken varalta, että saamme mielenrauhan. Kolme tuntia meni odotellessa, mutta oli sen arvoista!

:wtf ARVATKAA MITÄ! Kaikki, mitä se lapsilääkäri sanoi, oli potaskaa. Mä olin pehmenny, kaula lyhentyny ja sormelle auki ja mikä hurjinta, vauva, josta sanoi "ei ainakaan iso" pelkän sf-mittani perusteella osoittautui oikeaksi gladiaattoriksi! Lääkäri sanoi: "Täällä on muuten aika miehekkään kokoinen mies!" Siinä vaiheessa jo tajusin, että oma tuntumani on ollut oikeassa. 36+6 ja painoarvio oli 3800 g!!!! Viikon päästä suunnilleen seuraava tarkistus, jos kasvanut, käynnistetään tai sektio, ja muussa tapauksessa viimeistään sitä seuraavalla viikolla, jos ei itse tajua tulla pois. Mun raskauteni ei siis kestä ainakaan täyttä 39:ää viikkoa, sen pitäisi olla aika varma juttu nyt. Ehkä siis jo viikon päästä nyytti (tai valtava mytty!!!) on sylissäni!

Ei mikään ihme, ettei liikkeet tunnu kunnolla, se riepu oli siellä ihan mutkalla, eikä mahdu enää potkimaan isosti! :laughing005 Ja ihmekös, että supistelee, on tukalaa ja vaikea kävellä ja tukala olo minulla. Mun 159 cm lyhyt varteni on täynnänsä vauvaa! Oon niin shokissa, että oon vaan nauranu kohta pari tuntia. Ihan hullua! Toivottavasti ei mee sektioon. Toivottavasti koko arvio heittäisi vähän yläkanttiin. Ja toisaalta mikä helpostus, että käytiin "turhan takia" päivystyksessä. Mikä tuuri!

Meidän perheissä on ollu vain pieniä vauvoja ja lyhyitä tai keskimittaisia ihmisiä. Nyt parin kotipuhelun jälkeen selvisi, että kauempana suvussa on kookkaiden, yli 190-senttisten metsätyöläisten veljessarja. Geeniarpajaisissa on hyvin epätodennäköstä imaista sieltä asti, mutta sellaistakin voi toki sattua. Ohoh.

Kunusiini: siis en voi uskoa, että noin on päässyt käymään!! Miten ne voi päästää ammattitaidottomia lekureita toimimaan yksinään ja tekemään tuollaisia tärkeitä päätöksiä! Ties kuinka teillä olis vauvan kaa mennyt, jos olisitte vaan odottaneet ja odottaneet. Hyvä kun sait toisen lääkärin arvion vauvan koosta. Huh, huh, kyllä puistattaa, miten erilaisia lekureita tuolla toimiikaan..

Täällä on siis muutkin kantaneet huolta tuosta liikehdinnästä. Mulla kun on käyny noiden liikkeiden kanssa melkein päinvastasesti. Rakenneultrassa todettiin, että mulla on istukka etuseinämässä. Tarkottaen siis sitä, että en juurikaan tunne mitään liikkeitä. Ja niinhän se menikin, kotidoppleri oli kovalla käytöllä koska harvakseltaan tunsin mitään liikkeitä. No nyt viimeviikkoina oon alkanu tuntemaan toooosi paljon liikkeitä, kun taas periaatteessa ne liikkeet pitäs vähentyä kun sillä vauvalla alkaa olemaan ahdasta. Mä oon tässä viikkojen aikana saanut "nauttia" kovista potkubileistä ennen nukkumaanmenoa ja hyvä niin, ei tartte miettiä onks kaikki ok.

No, torstai-iltana en sitten tahtonut tuntea mitään liikkeitä. Valvoin kolmeen asti silmät ristissä yöllä, kävin juomassa mehua, en saanut kun jotain viis liikettä tuntiin. Olin ihan hermoraunio. Aamulla heräsin puolikasin aikaan ja menin syömään aamupalaa, join limsaakin jos toi vauveli vähän alkais enemmän liikkumaan. Taas ihan kurjasti liikkeitä. Ja varmaan yli puolet liikkeistä meni ihan ohi kun aloin olemaan niin stresseissä. Soitin Jorviin ja pyysivät käymään. Kaikki ok ja ktg:llä sai tosi hyvin liikkeitä aikaan! Mut todettiinpa siinä kätilön kanssa etten tunne yli puoliakaan liikkeistä, eli siis edelleen toi istukka "häiritsee" tuossa edessä tai jotain... Mut siis vitsi mikä mielenrauha tuli! Oli niin helpottunu olo. Samalla tietty vähän sellanen "hölmö" et sori et nyt tällei tuun ja ja ja... Niin oli kyllä niiiiiin ihana kätilö, tosi ymmärtäväinen ja oli ihan et tosi hyvä että tulit ja näin pitää tehdäkkin et jos kotona ei saa niitä liikkeitä tarpeeks jne. Nyt tää on sit sen jälkeen vetäny taas aika hyvin potkuja ja tänää tuntenu ihan ekoja kertoja kunnon hikkaakin! :)

Joten menkää ihmeessä jos tuntuu siltä et tartteis käydä. Kätilö sano mulle että "se sun äidillinen huolenpito alkaa jo nyt tässä vaiheessa", mikä oli mun mielestä tosi ihanaa että ymmärtää eikä ollu mitenkään nihkeenä, mitä tietty pelkäsin...

Kunusiini: ei oo todellista!! Siis ihan mielettömän hyvä juttu että menit käymään! Laita ihmeessä jotain palautetta tollasesta lääkäritoiminnasta, eihän tollanen oo mistään kotoisin! Mut siis aivan todella hienoo ja loistavaa että nyt joku otti tosissaan ja asioille tehään jotain!

Mulla on tosiaan maanantaina se tapa-arvio ja Jorvissa se kätilö perjantaina vähän aavisteli, että voi olla että menen magneettikuvaan, oli kuulemma kattonut mua kun olin ilmottautunut että on aika jäätävän kokonen maha mulla :D Mullakin huimat 155 cm pituutta ja neljän kilon palleroita on siskoille ja äidille tullut. Itekkin ollu yli neljäkilonen... Saa nähä mikä tän kokoarvio on:)

Kunusiini: Mäkin olen käynyt TYKSissä jollain nuorella likalla, siis todella nuori ja pieni blondi, ja multa se tutki kaikki oikein tosi kunnolla. Ehkä jopa hiukan kavakouraisesti. Muutenkin musta tuntuu et kohtelu siellä ja neuvolassa on paljon "kylmempää" kun näkevät heti alkuun olevani SYPE-synnyttäjä ja menossa sektioon.
Mutta siis ihan loistavaa että kävit siellä ja toivottavasti tuleva synnytyksesi menee hyvin, ajattele ettet sinäkään joudu odottolemaan enää niiiiin kauaa!! Aivan ihanaa. Itse olen ainakin ihan haltioissani että oma synnytykseni on jo viikolla 39 enkä joudu odottelemaan synnnytyksen alkamista ja kärsimään tästä mahasta yhtään ylimääräistä viikkoa. Hyvässä lykyssä ollaan muuten samaan aikaan synnärillä :) :)

Mun vauva ei sokereista ja geeneistä huolimatta ole mikään huuurrrjan suuri, tarkkaa arviota ei ole edes tehty (eikä tehdä koska sillä ei ole mitään merkitystä kun kuitenkin mut leikataan...), mutta käsikopelolla vaikuttais nyt sellaiselta 3,5 kiloselta. Viikkoja 37+. Mutta pitkästä varrestani johtuen (olen itse päälle 180cm) vauvalla on hyvin tilaa myllätä. Hiukan liiankin hyvin mun mielestä. Sen pahimmat jumppapäivät on mulle tuskaa, ja jumppapäivien jälkeinen päivä oon tosi kipeä. Kaikki sisuskaluni ovat mylläämisaikana vaihtaneet paikkaa ja jomottavat sitten päivän pari. Hiljaisempia päiviä on selkeesti välissä. Silloinkin se muljaa siellä, muttei tee äitiään ihan hulluksi. Mullahan näkyy noi liikkeet ihan vaatteiden läpi ja useemman kerran ollaan ihmisiä järkytetty kaupassa tai milloin missäkin.. :-)

Takaisin