Liikkeitä??

Mäkin oon tässä parina päivänä miettinyt, että tunsinko liikkeitä vai kuvittelenko nyt vaan, kun oon alkanut enemmän kuulostelemaan. Tuntuu, että omat sydämenlyönnitkin jotenkin tuntuu kohdussa, kun on vähän aikaa ihan hiljaa. Mutta välillä ehkä on sitten tuntunut jotain epärytmisempää muljahteluakin, vähän kuin niitä ilmakuplia tai sellaista. Ja se eka havainto tapahtui ihan toisella sivulla...mulla on istukka edessä, joten voisi kuvitellakin, että sivulla tuntee liikkeet ekana. Niin ja nuo tuntemukset on olleet sen verran hiljaisia, että sekin sopisi kuvaan... Tiedä sitten... :) Ihan mielikseen niitä kyllä havainnoi, vaikkei varmuutta olekaan :)

Nyt 17+0, ja ekakertalainen oon. Istukkakin on edessä, joten en mä olisi ihmetellyt vaikka en olisi havainnut mitään pitkään aikaan... Mukavaa oli se, kun olin tossa vähän huolissaan mahdollisesta keskenmenosta (mahakipujen takia, varmaankin turhaan), niin sitten sain tuon ekan liikehavainnon juuri samana iltana kun eniten huolehdin :)
 
elenna; sieltä se sulle ilmotteli, että "älä huoli, täällä hengaillaan" :D

itse en ole vielä liikkeitä tuntenut, vaikka välillä yritänkin kovasti kuulostella ja kuvitella miltä ne mahtaa tuntua.. nyt rv 15+0 ja ensiodottaja olen, joten voihan se olla, että viikkojakin menee ennen kun niitä rekisteröin. ostin muuten kotidopplerin, jossa näytölle tulee sikiön sydämensyke - siitä on pääteltävissä kyllä milloin lähtee liikkeelle ja doppleria karkuun kun syke lähtee nousuun pienen hetken jälkeen kun olen pienen jäljittänyt!
 
maikku*; mullakin jo viikkoja reilu 15 eikä kyllä minkäänlaista liikehdintaa ole ollut havaittavissa.. huoh, niitä odotellessa ;)
 
Tänään tuli yksittäinen töpsähdys sen verran selvästi, että kai sen oli oltava kunnon potku :) Viikot 17+1. Oon yllättynyt, että havaitsin näin pian. Ei kai se mitään muutakaan voinut olla....

Älkäähän masentuko te, kenellä ei vielä tunnu liikkeet. Eiköhän niitä sitten tule liiankin kanssa....
 
Meillä menossa viikko 15+5 ja pari päivää on tuntunut semmosta pientä möyryämistä aivan tuolla häpyluun yläpuolella. Taitaa olla niitä ensimmäisiä möyryjä :) Varmaa tietoo ei ole kun ensimmäistä odotan, mutta uskoisin näin :)
 
Mulla ei ole mitään tuntunut. Ei sillä että olisin yrittänyt "kuulostellakaan". Ekaa kun täälläkin odotellaan. Mä päätin jo aikoja sitten etten niitä liikkeitä yritä "etsiä" ennen kuin on viikkoja reilusti kasassa. Meinasin että vappuaattona sitten viimeistään, kun olen ensin vetänyt mahan täyteen simaa ja munkkia, niin sitten ajan kanssa "keskustelen" tuon masuasukin kanssa. Ellei nyt sitten ala masukki aktiiviseksi ennen sitä :) Sitten onkin viikkoja jo 20 kasassa.
 
Mullakaan ei vielä mitään selviä tuntemuksia. Nyt mennään jo viikkoa 18. Muutamia kertoja on ollut sellainen olo, että voisko tuo olla vauvan liikettä, mutta ei mitään varmaa. Joka ilta koitan kuullostella tuntemuksia tarkasti nukkumaan mennessä. :)
 
Mulla alkoi tuntumaan viime viikolla, viikkoja 17+. Aluksi tuntui pientä "hyppelyä" ja möyrintää mikä hiljenee jos sanon jotain. Kun olen hiljaa se aloittaa taas :)

Ultrassa ollaan naurettu sitä paljon kun se liikkuu aivan älyttömästi. On vaikeaa saada pysäytyskuvaakaan kun se on liikkeessä koko ajan :)

Ei liikkeitä koko ajan tunne, muutaman kerran päivässä, yleensä aamuisin ja nälkäisenä "Niilo" liikkuu voimakkaammin. Aika hentoistahan tuo on vielä mutta aika ihanaa.
 
En ole tähän saakka kummemmin kuulostellut, mutta parina viime iltana on tuntunut sohvalla maatessa ''elohiirimaista'' sykkimistä navan alapuolella. Tai vähän kuin joku kutittaisi mahan sisällä. Ensimmäisen kerran tunsin vasemmalla puolella ja eilen illalla oikealla puolella.

Voisikohan nuo olla ensimmäisiä liikkeitä? Miten teillä muilla on liikehdintä alkanut?
 
Liikkeitä oon alkanut tuntemaan 18. raskausviikolla. Aika kevyitä ilmakuplamaisia kosketuksia on vielä. Parasta on se kun illalla tai aamulla makaa selällään sängyllä, niin voin tuntea semmosen möykyn alavatsalla siinä kohtaa mihin vauva on majoittunut kohdussa. :) Sitten tuntuu vaan sellasta möyrintää, josta ei ota oikein selvää. Odotan kyllä tosi innokkaasti sitä, että vauva tuosta vielä kasvaa ja vahvistuu, että tuntuisi ihan kunnon potkuja ja että pääsisi mieskin ottamaan osaa tähän iloon. :)
 
Välillä tuntuu pientä muljahtelua, ja niinku vattas sykkiis, mutta eipä sitä viä osaa sanoa onko vatsanpuruja vai mitä.. Nyt tulee tietysti niin herkästä tunnusteltua itseänsä että huomaa jokasen tapahtuman mitä kehossa tapahtuu.. :) Meillä kans kotidobbleri ja nyt kun oon dobbleroinu niin menee kyllä heti karkuun, niin meni kyllä viimme viikolla neuvolassaki.. Oikeen vili vilperi <3. Raskauden alkupuolella + rv 10 tunsin vatsassani niinkuin pieni höyhen olisi hipaissut muutaman kerran, ehkä se oli "hupulaanen" :)
 
Menna! Mä mietin kanssa tässä yhtenä päivänä, että voiko tuo "elohiiri" alamahalla olla vauvan liikkumista? Olen lukenut just että ensimmäiset liikkeet tuntuu perhosen siipien havisuttamiselta tai kuplinnalta, mutta en ole tähän elohiireen vielä missään törmännyt. Siksi kai itse epäilin että voiko olla liikkeitä vai onko jotain ihan muuta. 
 
Mä olen etisen istukkani kanssa ollut kärsivällinen ja aatellut, että vasta viikon 20 jälkeen joskus tuntuu jotain. Olen tuntenut satunnaisia juttuja, joista ei voi olla varma. Mutta eilen, kun menin nukkumaan, tuntui pieni tönäisy. Sitten toinen. Ja sitten taas samassa kohtaa! Heärtin miehen ja hihkuin. Yhteensä tönäisyjä tuli samaan kohtaan 12! Ei kai se voi olla mikään muu?! Miehenikin oli iloinen, muttei jaksanut ilakoida jokaisesta. Mä vaan hihkun et "Ja taas! Taas!! Jo yhdeksän! Yhdeksän kertaa! Hiiiihihihii!" Mies mutisi kymmenen ylityttyä jo hyvin monotonisesti: "Hyvä hyvä." ja lisäsi ihan hiljaa "nukkua pitäs..." :D No enhän mä sit mitään nukutuksi enää saanut. Tuli yhtäkkiä hirveän kuuma ja sitten tuntu, ku jalat ois puutuneet ja ties mitä. Liian jännittävä hetki. Nyt täytyy lähteä yli nelituntiseen kokoukseen silmät ristissä. Onnellisena silti.
 
Kunusiini: ihanaa! Hauskasti kirjoitit tapahtuneesta, pystyin ihan silmissäni kuvittelemaan tilanteen ja sen kuinka iloinen olet ollut :) Minulla on viime viikon aikana tullut muutaman kerran samanoloisia ''tönäisysarjoja'', yleensä on tullut 4 tönäisyä putkeen samaan kohtaan ja olen ajatellut, että ehkä nämä nyt on niitä liikkeitä. Minulla on myös istukka etuseinässä ja olen ajatellut, että liikkeitä saapi odotella vaikka kuinka pitkään..
 
Täällä poksui viikot, nyt 19+0 enkä ole tuntenut vielä minkäänlaisia liikeitä. Jotain kuplintaa tms. olen vatsassa tuntenut, mutta ensisynnyttäjänä en oikein tiedä minkälaisia tuntemuksia pitäisi tuntea. Kai minä tulkitsen ensimmäiseksi liikkeeksi sen kun vauva jossain vaiheessa monottaa ihan kunnolla niin ettei voi jäädä epäselväksi oliko se liike vai vain liikettä suolistossa yms
 
Täällä menossa viikot 19+4 ja hyvin jo tuntuu, kun pikkunen vattassa myllertää. Ensimmäiset pienet plumpsahdukset tunsin viikolla 16 ja sen jälkeen on vaan tuntemukset vahvistunu. Viimeviikolla pystyin jo selkeästi sanomaan, koska pikkunen vaan pyöriskelee masussa ja koska antaa pieniä potkuja. :) Huomaan myös selvästi miten päin pikkunen masussa on...yleensä kintut vasempaan suntaan.
Vattallakin alkaa olla kokoa jo niin paljon, et luultavasti vähän pidemmällä mennää, mitä ollaan luultu. Viikon päästä rakenneultra, ni sieltä saadaa kai vähän tarkennusta, et miten pitkällä sitä sit oikeesti ollaankaa :)
 
Tänään tuntui ekaa kertaa :)

Kun olin kuullut kaikenlaisesta kuplimisesta, kaloista ja perhosen siivistä, niin meillä ei mitään tuollaista ole ollut. Ekaksi ihan vain kunnon potku tai kädellä töytäisy. Aamulla kun makasin sängyssä ja pidin kättä mahan päällä, niin ihan kädessä tuntui kunnolla. Nyt iltapäivällä mieskin sitten pysty sen tuntemaan monta kertaa. Että meillä mentiin heti koviin otteisiin :D

Tänään 20+5
 
Täällä alkoi liikkeet tuntumaan tuossa reilu 1,5 viikkoa sitten:) Pikkuhiljaa ovat lisääntyneet ja nyt niitä tuntuu pitkin päivää. Eniten silloin, kun makaan selälläni ja olen itse ihan rauhassa. Seisaaltaankin on alkanut tuntumaan ja silloin tällöin myös liikkeessä. Tänään viikot 18+2.
 
Mulla varmuudella tuntui liikkkeet viikolla 18+ ja nyt tällä viikkolla 20+ oon muutaman bongannut vatsan päältäkin. Vaikka kovasti on kaikki sanoneet ettei vielä voi tuntua vatsan päältä...? Ihmettelen vaan että miksi ei tuntuisi jos kovasti tirvaisee kun vauva alkaa olla kuitenkin jo aika iso tuolla? Ja väitän erottavani potkun ja pierun :wink :D
 
Tiistai-keskiviikko yöllä tunnetti eka potku.. Nyt ei kyllä tarvinnu miettiä että olikohan vauva vai vattaskierre.. :D Ja erilailla huomaa kuinka se heittelee volttia tuolla, ainakin sieltä tuntuu välillä.. Ei nyt joka liikettä tunne, mutta pikkuhiljaa.. :)
 
Takaisin
Top