Liikkeet

Nii,että varmaa sit ihan normaalia et voi kipeentyä :rolleyes:
En kyl oo ihan varma potkiiko se sinne vai sormeileeko se sinne oikee kylkiluun alle. Vaikee välillä tunnistaa.
Kipeetä tekee jokatapauksessa.
 
Mulla kipeytyy usein vasemmalta puolelta vatsa, alavatsalta ja sivusta kun jäbä sinne kokoaika puskee ja potkii. Tälläkin hetkellä on ihan kosketusarka, luulisin et on ihan normaalia kun alkaa olee kokoakin aika reippasti jo!
 
Hih, taitaa luonteet jo näkyä:D Ainakin esikoisella rauhallisuus kohdussa on myös motorisena rauhallisuutena ja varovaisuutena toteutunut kohdun ulkopuolella. Ja taitaa uusi vauva olla samaa lajia, kun ei puhettakaan että liikkeet sattuis muhun tai tekis edes hirveästi kuperkeikkaa:) Tai sit siellä on taas tila jo niin vähissä:0
 
Heh :) Empäs oo tullut nuin ajatelleeksi, mutta nyt kun mietin niin esikoinen tosissaa on aina hyvin harkitsevainen liikkeissään. Ei sännänny hulluna vaan harkitsi aina liikkeitä. Saa nähdä onko tää tuleva sitten aina lommoilla jostain :bored:
 
Täällä taas esikoisen rauhallisuus mahassa ei kertonut mistään :joyful: Tai siis joo luonteeltaan ei ole kovin temperamenttinen, mutta liikkeelle lähdössä onkin ollut aina kauhea kiire. Juoksi jo kymmenkuisena ja ei ole vauhti siitä hiljentynyt. Toivon tästä vähän hitaampaa tyyppiä. Ei tarvisi äidin olla niin sydän syrjällään :grin
 
En tiedä mihin muualle kirjoittaisin. Viimeset kaks päivää on vauvan liikkeet tuntuneet erilaisilta, kevyemmiltä jotenkin. Lisäksi liikkeitä on ollit vähemmän. Olen tehnyt liikelaskentaa mutta välillä tuntuu että toivekuvittelenko? Mietin tänään jos olisin soittanut päivystykseen illalla ja käynyt tarkastamassa sydänäänet. Nyt rv 31. Onko muilla liikkeet muuttuneet viimeisellä kolmanneksella, eli onko tämä ihan normaalia?
 
Itse olen kanssa huomannut etteivät liikkeet ole enää niin voimakkaita kuin ennen ja myös liikelaskentaa olen tehnyt. Liikkeitä kyllä huomaan tuolloin olevan mutta ne ovat maltillisempia kuin ennen. Johtuisikohan vaan siitä kun yksiö alkaa käymään pienellä ahtaaksi?o_O
 
On täällä kana välillä naksahtaa mahassa luulin ensin että kuulen omiani. Kiva kuulla että muillakin naksuu mahassa. Että se on normaalia.
Mulla on ollu liikkeiden suhteen tässä muutama päivä että oli aika hiljaista vatsassa, mutta nyt taas potkitaan kovasti. En tiedä voiko vauva pitää ns lepopäiviä välillä. Tai voiko esim mun oma olo ja mieli vaikuttaa vauvan liikkeisiin.

Äsken taisin tuntea eka kertaa hikan. Jännä tunne en muista edellisestä raskaudesta hikan tuntua.
 
En tiedä mihin muualle kirjoittaisin. Viimeset kaks päivää on vauvan liikkeet tuntuneet erilaisilta, kevyemmiltä jotenkin. Lisäksi liikkeitä on ollit vähemmän. Olen tehnyt liikelaskentaa mutta välillä tuntuu että toivekuvittelenko? Mietin tänään jos olisin soittanut päivystykseen illalla ja käynyt tarkastamassa sydänäänet. Nyt rv 31. Onko muilla liikkeet muuttuneet viimeisellä kolmanneksella, eli onko tämä ihan normaalia?
Mä huolestuin samoilla viikoilla kun liikkeet muuttui yhtäkkiä. Pari päivää sitä pähkäilin ja kävin sit muista syistä äippäpolilla näytillä ja samalla kysyin liikkeiden vähentymisestä. Kätilö ja lääkäri molemmat lohdutti, että usein liikkeet vähenee rv30> eteenpäin koska ei ole enään bebellä tilaa niin paljon möyriä. On myös päiviä, kun on väsyneempi ja liikkuu siks vähemmän. Jos alkaa liikkeiden vähyys kovasti huolestuttamaan, neuvottiin syömään sokeria sisältävää herkkua ja sen jälkeen oikein kunnolla heiluttelemaan vatsaa ja sit laskea liikkeeitä. Myös pelkkä puskeminen ja muljahteluhan lasketaan liikkeeksi. :) Tsemppiä sulle piinailuun, tiedän kuinka turhauttavaa se voi olla! Eiköhän kaikki oo ihan hyvin.
 
Täällä kanssa masuasukki rauhoittunut oikein kunnolla. Eka olin niin kipeänä liikkeistä ja tuntui kuin pikkumies olisi läpi tulossa.
Nyt pari pv ollut hyvin hiljaista. Pieniä tönäisyjä puskemisia tuntuu,mutta ei juurikaan potkuja.
Kääntyköhän hää pää alaspäin kun otti niin kylkiluihin ja nyt ei enää mahukkaan kääntyy.
Maanantaina onneksi neuvola pääsee kuuntelee sydänäänet :)
Rv 31+2
 
Mun ystävä varoitti jo etukäteen, että vikalla kolmanneksella liikkeet eivät välttämättä enää tunnu samalla tavalla, kun tilaa on vähemmän. Meilläkin on ollut välillä vähän rauhallisempaa: etenkin jos vauvan selkä on eteenpäin, en tunne hirveästi liikkeitä.

Eilen, viime yönä ja tänään on toisaalta sitten ollut sellaista möyrimistä, että mua huolettaa, että pieni yrittää sanoa mulle jotain. Mä en oikein saa hyvää nukkumisasentoa ja pelkään, ettei pienellä ole tilaa olla oikeanlaisessa asennossa. Luulen, että se kääntyi perätilasta ainakin jonkinlaiseen raivotarjontaan toissa yönä, mutta viime yönä oli sellainen olo, että se pyrkii takaisin perätilaa. Nyt en enää hahmota, miten päin se oikein on.
 
Mä kanssa jo tuossa viikko sitten hetken pohdin huolissani, onko kaikki ok, kun liikkeet yhtäkkiä tuntu kevyemmin. Liikelaskennalla kyllä tulee aina se liikemäärä täyteen. Kyllähän se heti murehdituttaa, mut siinä kohtaa ei auta muu kuin luottaa oman fiilikseen. Jos ei liikkeitä tunnu tarpeeks ja omaa mieltä painaa, on varmaan parempi käydä jo pelkästään oman mielenrauhan takia näytillä.
 
Mulla on nukkumisesta tullut suorastaan yhtä helvettiä. Selälteen olis ainut hyvä asento, mutta hetken päästä tulee huono olo. Vielä pari vkoa sitten pysty huoletta nukkumaan kyljelleen ja oletin että pystyn loppuunkin asti kun sehän on se suositeltu nukkuma asento. Noh, ihan sama kummalla kyljellä oon alkaa jäbä riehumaan ihan tolkuttomasti ja sitkun rauhottuu alkaa lonkkia vihloo. Vasemmalla kyljellä alkaa aina supistaa, mistä lie johtuu(?). Mutta joka ilta ahdistaa jo valmiiksi nukkumaan meno, kun tietää millanen asennon vaihtorumba on edessä n.15min välein läpi yön. Alavatsaan myös sattuu joka kerta, kun asentoa vaihtaa. Mieskin on vähän jo alkanut hermostua, kun luonnollisesti herää mun tuskailuun ja kääntyilyyn.
 
Täällä päin ei liikelaskentaa taideta harrastaa tuohon Suomen tyyliin, ainakaan itse en ole saanut sen suhteen mitään ohjeita vielä. Lääkäri sanoi vain, että jos yhtenä päivä ei tunne yhtään liikettä, niin pitäisi mennä näytille. Kirjoittelinkohan tästä jo aiemminkin... Pidän silti tuota Suomen systeemiä ihan järkevänä.
 
En mäkään neuvolasta oo saanu mitään, ei oo sanallakaan puhuttu liikelaskennoista mitään. Äippäpolilla sanoivat, että ei nykyään sitä suositella ellei ole jotain syytä siihen. Aiheuttaa kuulemma turhaa stressiä liiallinen laskeskelu, mikä käy mulla ainakin järkeen. :)
 
Mua kans mietityttää nukkuma-asennot. Kyljellään nukkuminen tuntuu väärältä, vaikka sitä tosiaan suositellaan. Missään asennossa ei ole hyvä. Tyyny jalkojen välissä tekee kääntyilystä hankalaa, ja ainakin viime yönä se toimi myös turhana lämpöpatterina.
 
Mä löydän itseni välillä nukkumasta mahallaan. Vauva herättää kyllä lähes poikkeuksetta potkuillaan, että nyt olisi parempi kääntyä kyljelleen siitä. Asennon vaihto ei tosiaan onnistu sulavasti. Aina siihen joutuu heräämään ja kauheella puhinalla ympäri. Sama vessaan lähdön kanssa, kun ei pysty enää vatsalihaksilla itseään ylös nostamaan.
 
Joo nukkuminen alkaa olla haastavaa. Kyljellään nukkuessa alkaa sattua nopeesti lonkkiin, selällään on vähän muuten huono olla.. heräilen yöllä puoliks selältään ja sit alkaa operaatio kyljen kääntö. Mukavan lisän tekee vielä löystyny lantio ja lähes jokaöinen häpyliitoksen poksaus. Jalat ja lantio on muutenkin kipeät (turvotus + liikakilojen kantaminen)..
 
Mannikka, kuulostaa just samalta kun mun joka öinen helvetti. Alkaa olemaan voimat vähissä, kun yössä saa nukuttua sen 2-3h.. Onneksi aletaan olee loppusuoralla :D
 
Mäkin oon nyt useempana yönä heränny taas siitä omasta lemppariuniasennostani vatsaltaan. Siinä aina unesta sekasena aattelen hetken, et nyt meidän lapsi litisty. :eek:

Viime yönä heräsin puolestaan siihen, että sänkyyn läiskähti lasillinen vettä. Mulla ei ole mitään havaintoa, kuinka mun yöpöydällä ollu vesilasi on kaatunu. Joko jompikumpi meidän koirista on lysähtäny yöpöydän viereen nukkumaan kovemmalla rytinällä ja heilauttanu samalla yöpöytää tai sit mä oon ite sekoillu unissani ja kaatanu sen lasin. Oon aikamoinen uneksija ollu etenkin ennen, joten nuo yölliset sekoilut ei tulis mitenkään yllärinä. Olipa kiva siinä sitte keskellä yötä alkaa kuivailee vesiä lattialta ja kaivella pimeessä pyyhettä, että voin sen päällä nukkua, kun lakana oli ihan litimärkä. En sentään viittiny herättää aamuvuoroon menevää ukkoani öiseen lakananvaihtoon. :D
 
Takaisin
Top