Liikkeet

Kiitos kaikille kokemusten ja näkemysten jaosta! Pääsin hieman yli mun ylihuolehtimisesta. Tänään poitsu onkin potkinut oikein urakalla että nyt itsekin voin mieleltäni paremmin. Tää viimenen kolmannes tuntuu paljon ahdistavammalta ku aikaisemmat kuukaudet!! Huolettaa joka päivä. Aikaisemmin pystyin pitämään itseni tosi huoletta. Kai tää liittyy äitiyteen ja siihen että nyt on jo muodostunut side poitsun kanssa :)
 
Mulla oli oikeestaan se toka kolmannes helpointa. Raskauden alussa pelkäs kaverin mukana pysymistä ja en oikein uskaltanu antaa itelleni lupaa innostua liikaa. Sen jälkeen on antanu itselleen tilaisuuden kiintyä. Nyt on sitten jo niin kiinni poitsussa, että iskee se menettämisen pelko tietyllä tapaa konkreettisemmin. Väkisin synnytystä ajatellessa hiipii mieleen myös mahdollisuus toisen menettämisestä, mikä on ihan musertava ajatus. Sen helposti blokkaa pois päästä, mut silti välillä huomaa sen pienenpienen ajatuksen, että entä jos... Toisaalta mä oon todella hienosti pärjänny koko raskausajan, oon ollu välillä jopa yllättäny siitä, kuinka rennosti oon kaikkeen suhtautunu. Ehkä helppo raskaus vähine oireineen on auttanu tässä asiassa. On voinu ottaa rennosti ja olla murehtimatta turhia. Toivottavasti pääsis loppuun asti samalla kaavalla!
 
Täälläkin on havaittavissa liikkeiden vähenemistä ja ne ovat tosiaan muuttaneet muotoaan. Nykyään nyrkkeilyn sijaan ne ovat semmoista möyrimistä ja venyttelyä, kuten moni muukin on sanonut. Illalla ollaan selkeästi virkeimmillään, vaikka jokailtainen zumbashow mahassa onkin muuttunut hillitymmäksi esitykseksi. :)

Myös täällä menettämisen pelko hiipii mieleen aikaisempaa useammin. Kun on takana jo yksi onnistunut raskaus ja synnytys, niin pakostikin sitä miettii voiko kaikki sujua hyvin kaksi kertaa peräkkäin. Näitä ajatuksia oli alkuraskaudessa lähinnä keskenmenoon liittyen, nyt taas tulee ajateltua kaikkia kuulemiani kauhutarinoita kohtukuolemista lasketun ajan kynnyksellä. Kun ollaan jo niin lähellä, mutta silti niin kaukana.

Onneksi nämä ajatukset eivät kuitenkaan ole täysin lamaannuttavia ja pääsääntöisesti pystyy vielä nauttimaan raskaudesta.
 
Täällä rallit jatkuu, vaikka toki liikkeet on erilaisia. Nyt parina päivänä osa liikkeistä on alkanut ihan sattua, istuessani vauvan möyriminen sattuu jonnekin kohdun ala- ja takaosaan, en edes osaa määritellä mihin ja miksi tuntuu niin pahalta. Tällöin ei auta muu kuin nousta seisomaan, että tyypillä on enemmän tilaa toteuttaa itseään. Toisin sanoen en enää vauvan mielestä saa istua :inpain:
 
Täällä rallit jatkuu, vaikka toki liikkeet on erilaisia. Nyt parina päivänä osa liikkeistä on alkanut ihan sattua, istuessani vauvan möyriminen sattuu jonnekin kohdun ala- ja takaosaan, en edes osaa määritellä mihin ja miksi tuntuu niin pahalta. Tällöin ei auta muu kuin nousta seisomaan, että tyypillä on enemmän tilaa toteuttaa itseään. Toisin sanoen en enää vauvan mielestä saa istua :inpain:
Siis mulla ihan sama juttu, pitää istua takakenossa puoliks makuuasennossa ettei herra häiriinny :D Tosi inhottavan tuntusta, kun tuntuu et jäbä tulee jostain läpi justiinsa jossei asento vaihdu asap.. :D
 
Täällä ollaan jo pää alaspäi ja välillä tuntuu että vauvan pylly tulee mahasta läpi ku vähä venyttelee :D Ja täällä maha naksuu ja poksuu :)
 
Joo täälläki jo 2-3vkoa ollut vauva pää alaspäin, potkii oikeelle kylkeen ja pylly heiluu edessä ylhäällä. Liikkeet tosiaan muuttui samalla jotenki hitaammiks ja sellaseksi möyrimiseksi, kun aiemmin oli potkuja siellä sun täällä. Pää tuntuu painavan usein rakkoo ja kävellessä välil tuntuu kova paine ihan alhaalla. Tavallaan kyl hyvä että on jo kääntyny kun siitäki vähä stressas ettei jää perätilaa, täytyy vaan toivoo et noin päin nyt pysyykin loppuun asti :D nyt siis 33+1..
 
En tiedä sopiiko tämä tämän otsikon alle, mutta itse alkanut huolestuttaa vauvan asento vatsassa. Vauva ei ole kertaakaan ollut vielä pää alaspäin. Rv 30 neuvolatäti totesi, että perätarjonnassa ja nyt menossa rv 31+4. Synnytys jännittää muutenkin, enkä todella halua synnyttää vauvaa peppu edellä, eikä kääntöyrityskään houkuta. Täytyy vaan toivoa, että kääntyy vielä..
 
Vielä ehtii kääntyä hyvin. :) Jopa kahdella ystävälläni on käynyt niin, että vauva ollut perätilassa lähemmäs 38 raskausviikkoa. Molemmille oli varattu aika kääntöön, ja kun sinne menivät, oli molempien tapauksessa vauva sitten juuri kääntynytkin pää alaspäin. Eli vasta noilla viikoilla.
 
Netistä löytyy myös vinkkejä asentoihin jotka voi auttaa vauvaa kääntymään perätilasta pää alaspäin :)
 
Meillä myös eilisen ultran perusteella edelleen perätila. Lääkäri kehotti varmistamaan, että synnytyssairaalassa on tarvittavaa osaamista perätilasynnytyksiin (on siellä). Asentoharjoitukset jatkuvat, mutta joogalle ei ole aikaa eikä voimiakaan, koska muuttokaaos syö kaiken. Oli lohdullista kuulla lääkärin ennakkoarvio, jonka mukaan alatiesynnytyskin olisi mun tapauksessa todennäköisesti mahdollinen. Toki toivotaan eniten sitä kääntymistä. Seuraava ultra on kahden viikon päästä.
 
Siiiis hyi hitto kun tuntuu pahalta herran pyöriminen. Paha olo ja oikein sattuu ylävatsaan kun hän on nyt kääntynyt selkeesti takas perätilaan! :0 Eilisestä asti ollut tätä ja ei tunnu nyt menevän takas alemmas. Hyh kun tuntuu karseelta!!!
 
Nyt sain kunnon potkun kylkiluiden väliin, kuului oikein naksahdus. En tiennytkään, että se voi tuntua noin epämukavalta. Piti vaihtaa asentoa ettei tapahdu toiste. Pää alaspäin täälläkin majaillaan, mutta aloin epäillä josko on poikittain, sen verran erikoisia liikkeitä.
 
Mulla on kanssa hengaillu jo useemman viikon herra pää alaspäin ja hänen suurin nautinto tuntuu olevan tunkee jalkaa kylkiluiden väliin varsinkii sillon ku ajaa autoa, mikä siis tuntuu äärimmäisen epämukavalta. Myös tämäkään herra ei antais millään istuu tai pitää käsivartta mahan päällä:D
 
täälläkin ollaan pää alaspäin, ja pyllyä työnnetään oikeaan kylkeen koko ajan. käsi tai jalka liikkuu välillä niin pinnassa että ihan kipeää tekee ja vastaantulevat varmaan pitää outona ku irvistelen :D
 
Liikkeitä on kyllä reippaasti, saa nähdä millainen ikiliikkuja sieltä tulee. Liikkeet ovat voimistuneet hurjasti ja tosiaan kyllä tuntuukin siltä.
 
Cenni, täällä ihan sama homma! Just oikealle puolelle aina vänkää itseensä. Tuntuu kyllä välillä olo tosi tukalalta, kun selvästi tila ei meinaa enään vauvan joogailulle riittää.
 
Meillä kans viihdytään just oikealla puolella, mikä ei tän mun sappirakon tilanteen kanssa oo todellakaan kiva juttu. Vauva painaa sinne kokoaika josta johtuen kohtaus laukee herkemmin. Välillä änkee ittensä vasemmalle, mut ei sekään tunnu hyvältä kun painaa vatsalaukkuun ja tulee huono olo. Varpaat on myös aina pakko saada kylkiluiden väliin. Hassua miten aikanaan liikkeitä odotti into pinkeenä ja nyt niistä lähinnä valittaa.. :D Toki on ihanaa, kun ei tartte pohtia onko bebellä kaikki hyvin mut välillä sais herra ottaa vähän iisimmin kun pistää diskot käyntiin!
 
Tänne pärähti oikee kunnon kuumetauti ja nyt liikkeet tosi vähäisiä, välillä tuntuu jotakin työntäsyjä ym.
Onko muilla vauva liikuskellu vähemmän ku äiti sairastaa?
 
terveenä oon onneksi pysynyt, mutta niinä päivinä kun oon levännyt enemmän, eli ollut sohvan pohjalla melkeen koko päivän :wink niin vauva on kyllä liikkunut vähemmän. neuvolassa juuri sanoivat että muutenkin vauvan liikkeet muuttuvat nyt loppuajasta kun tilaa on vähän liikkua ja siksi kannattaa hiljasempina päivinä tehdä vähä liikelaskentaa. paranemisia miiskunaksu! :)
 
Takaisin
Top