Letrozolin käyttäjiä?

Mulle kans ehdotettiin esikoista yrittäessä metforemia, mutta jätettiin vielä kokeilematta. Samaa mietin, että jos bmi normaali ja insuliiniresistenssiä ei ole, niin onko apua 🤔
 
Mulla on painoon liittyviä syitä ja aineenvaihduntaan myös ja PCOSn uusi virallinen nimi hän on PMOS, joka viittaa aineenvaihdunnan häiriöön..
Toki minulla ei ole ikinä ollut sokeriarvoissa mitään vikaa vaikka ylipainoa on.. metforem on auttanut turvotukseen, nestetasapainoon siis ja kierron säännöllistymiseen ekan kerran jo 18 vuotta sitten.
Joten jos lääkärit ehdottaa, niin kannattaa kokeilla, edellinenkin se on, olisiko noin 10€/kk
 
Näin tosta uudesta nimestä kanssa jutun. Jännä, kun tosiaan kaikilla ei ole aineenvaihduntaongelmia, että miksi tuli nimeen 🤔
Itsellä on ihan teinistä asti ollut epäsäännölliset tai puuttuvat kuukautiset, ja siksi e-pillerit ollut käytössä, niin on sitten tullut tyhjennysvuodot. Joskus myöhemmin ultrassa sitten löydettiin tosi reippaasti pco tyyppiset munikset ja tuli diagnoosi. Muuta oiretta ei ole ollut. Myöhemmin toki verikokeissa sitten löytyi korkea amh, joka oli yli 12 ja testo myös korkea, eli ne vielä vahvisti diagnoosin.

Teininä oli paha akne, mutta sekin onneksi historiaa nyt. Muuten tämä "sairaus" ei onneksi ole elämään vaikuttanut.
Omalla äidillä todennäköisesti myös sama, vaikka hänellä ei virallista diagnoosia ole.

Letropäivitys, tänään viileiset tabut. Jännä nähdä, että onko vaikuttaneet 😄 Päätä on ainakin vähän särkenyt, eli ilmeisesti on tehoa jäljellä. Jos en bongaa ovista, niin menen sitten gynelle ja katotaan tilanne/annostus uudelleen.
Sormet ihan jo syyhyää, että pääsisi tikuttelenaan ovista! Aiemmin sain feikkipositiivisia letrokiertossa kp9 aikoihin, niin odotan sen yli testausta. Ilmeisesti, kun hormonit taas vapautuu letrojen jälkeen, niin voi tätä aiheuttaa. Kp 18 vasta tuli oikea pos viimeksi, josta sitten tärppäsi
 
Enpä ole ajatellut, että letrot voisi aiheuttaa ns. feikkipositiivisia ovistestejä 😱
Mä oon tikuttanut oviksen nyt molemmissa letrokierroissa ja positiivinen on tullut ekassa kp11 ja tokassa kp12 (tässä digitesti) ja sitten aloittanut siitä laskettuna ohjeistuksen mukaan terolutit 🤔 Ei oo käynyt mielessäkään, jos tulos ei vielä olisikaan ollut oikea 😳 Tää herättää pelkoa, jos onkin aloittanut terolutin liian aikaisin. Oon olettanut, että kyllä se ovis siinä kohtaa on ollut kun menkat alkaneet normaalisti 14vrk luteaalin jälkeen (vaikkakin käytössä toki on ne terolutitkin). Mulla on ilman letroja/terolutejakin aina ollut oviksen ajankohta sama, sekä myös luteaalin pituus.

Nyt, kun toinen letrokierto päättyi kuukautisiin, niin pitäisi varata kontrolliaika lääkärille ja katsotaan tehoja. Miten te varaisitte, kun vaihtoehdot aikataulullisesti (lääkärin vapaat ajat) ovat joko kp9 tai kp11 🤔 Ajattelin ensin, että kp9 kerta ovisplussa voi tulla jo kp11, todennäköisesti kp12, mutta onko se kp9 kuitenkin vähän liian aikaista? Mulla ei ole lääkärin puolelta muuta ohjeistusta kuin "ennen ovulaatiota kontrolliultra". Letroja otan siis 5mg annoksella kp2-6 ajan.
 
Mulla on painoon liittyviä syitä ja aineenvaihduntaan myös ja PCOSn uusi virallinen nimi hän on PMOS, joka viittaa aineenvaihdunnan häiriöön..
Toki minulla ei ole ikinä ollut sokeriarvoissa mitään vikaa vaikka ylipainoa on.. metforem on auttanut turvotukseen, nestetasapainoon siis ja kierron säännöllistymiseen ekan kerran jo 18 vuotta sitten.
Joten jos lääkärit ehdottaa, niin kannattaa kokeilla, edellinenkin se on, olisiko noin 10€/kk
Nimityksen tarttuminen on vähän nihilistiä tässä kohtaa, kun harva lääkäri edelleen ymmärtää edes niiden munasarjojen päälle, saati että joku olisi niin spesialisti että osaisi tällaisia isoja kokonaisuuksia tulkita.
Mulla puhkesi IBS lukioiässä, ja muutama vuosi myöhemmin masennus, ja nämäkin keskenään linkittyy kun serotoniini niin vahvasti suolistoperäinen. Et liekö molemmat sit oikeesti vaan seurauksia näistä hormonihäröistä. Ruokavaliolla oon ite pitänyt kurissa tätä pakettia, mut nyt miettinyt et pitääkö oikeesti jättää sekaleipä ja täysjyväpastakin et olis sit viimeisen päälle VHH, kun ilmeisesti sekin (tai gluteenin välttäminen) auttaisi. Kaikki nää on yhtä arvailua ja mikään ei toimi kun hetken niin aika velho on se joka saa kokonaiskuvan luotua niin että terveydenhuolto saisi absoluuttiset ohjeet tämän hoitamiseen
 
Enpä ole ajatellut, että letrot voisi aiheuttaa ns. feikkipositiivisia ovistestejä 😱
Mä oon tikuttanut oviksen nyt molemmissa letrokierroissa ja positiivinen on tullut ekassa kp11 ja tokassa kp12 (tässä digitesti) ja sitten aloittanut siitä laskettuna ohjeistuksen mukaan terolutit 🤔 Ei oo käynyt mielessäkään, jos tulos ei vielä olisikaan ollut oikea 😳 Tää herättää pelkoa, jos onkin aloittanut terolutin liian aikaisin. Oon olettanut, että kyllä se ovis siinä kohtaa on ollut kun menkat alkaneet normaalisti 14vrk luteaalin jälkeen (vaikkakin käytössä toki on ne terolutitkin). Mulla on ilman letroja/terolutejakin aina ollut oviksen ajankohta sama, sekä myös luteaalin pituus.

Nyt, kun toinen letrokierto päättyi kuukautisiin, niin pitäisi varata kontrolliaika lääkärille ja katsotaan tehoja. Miten te varaisitte, kun vaihtoehdot aikataulullisesti (lääkärin vapaat ajat) ovat joko kp9 tai kp11 🤔 Ajattelin ensin, että kp9 kerta ovisplussa voi tulla jo kp11, todennäköisesti kp12, mutta onko se kp9 kuitenkin vähän liian aikaista? Mulla ei ole lääkärin puolelta muuta ohjeistusta kuin "ennen ovulaatiota kontrolliultra". Letroja otan siis 5mg annoksella kp2-6 ajan.
Osaahan nuo sitten laskea, paljonko se siitä ehtii vielä kasvaa, tai onko todenmukainen harppaus kp9--> 11 ovikseen vai onko tosiaan testissä aikainen lh-huippu ja oikeesti ovis esim vasta sen 36h kuluttua, mikä toisissa testeissä sanotaan. Itsellä tuon kp15 huipun jälkeen kp16 oli jo säälittävä tihruviiva, joten mietin että mahdoinko jopa myöhästyä omasta glory momentistani. Olin laiska ja ajattelin että oon tarkkamarkkanen, enkä siksi testannut kp13 enkä 14, kun yleensä kivut kertoo lähemmäs totuutta, jonka pohjalta tuon 15. päiväisenkin koppasin. Täytyy koittaa noita CB smileyjä seuraavaan kiertoon että onko ne samantahtisia liuskojen kanssa.
 
Enpä ole ajatellut, että letrot voisi aiheuttaa ns. feikkipositiivisia ovistestejä 😱
Mä oon tikuttanut oviksen nyt molemmissa letrokierroissa ja positiivinen on tullut ekassa kp11 ja tokassa kp12 (tässä digitesti) ja sitten aloittanut siitä laskettuna ohjeistuksen mukaan terolutit 🤔 Ei oo käynyt mielessäkään, jos tulos ei vielä olisikaan ollut oikea 😳 Tää herättää pelkoa, jos onkin aloittanut terolutin liian aikaisin. Oon olettanut, että kyllä se ovis siinä kohtaa on ollut kun menkat alkaneet normaalisti 14vrk luteaalin jälkeen (vaikkakin käytössä toki on ne terolutitkin). Mulla on ilman letroja/terolutejakin aina ollut oviksen ajankohta sama, sekä myös luteaalin pituus.

Nyt, kun toinen letrokierto päättyi kuukautisiin, niin pitäisi varata kontrolliaika lääkärille ja katsotaan tehoja. Miten te varaisitte, kun vaihtoehdot aikataulullisesti (lääkärin vapaat ajat) ovat joko kp9 tai kp11 🤔 Ajattelin ensin, että kp9 kerta ovisplussa voi tulla jo kp11, todennäköisesti kp12, mutta onko se kp9 kuitenkin vähän liian aikaista? Mulla ei ole lääkärin puolelta muuta ohjeistusta kuin "ennen ovulaatiota kontrolliultra". Letroja otan siis 5mg annoksella kp2-6 ajan.
Kp 11 ja 12 jo varmaan ihan oinee ovis. Ilmeisesti heti kuurin loppumisen jälkeen + muutama päivä voi tulla feikkiä, kun tosiaan hormoonit purkautuu. Kp 9 ultra varmaan ihan sopiva 🤔
 
Taidan tulla tänne kirjoittelemaan itsekin, kun olisi tarkoitus aloittaa Letrozole tulevassa kierrossa. Minulla venyi kierto 50 päivän pituiseksi, kunnes menin gynelle ja sain Terolutit, jotka lopetin keskiviikkona. Tänään on tullut vähän tuhrua, joten nyt taitaa vihdoin alkaa uusi kierto. Onko muilla ollut Teroluteja ja onko niiden aikana tullut turvotusta? Itselläni tuntuu kädet ja jalat turvonneilta, niin mietin liittyykö niihin.
 
Taidan tulla tänne kirjoittelemaan itsekin, kun olisi tarkoitus aloittaa Letrozole tulevassa kierrossa. Minulla venyi kierto 50 päivän pituiseksi, kunnes menin gynelle ja sain Terolutit, jotka lopetin keskiviikkona. Tänään on tullut vähän tuhrua, joten nyt taitaa vihdoin alkaa uusi kierto. Onko muilla ollut Teroluteja ja onko niiden aikana tullut turvotusta? Itselläni tuntuu kädet ja jalat turvonneilta, niin mietin liittyykö niihin.
Mulla aina vatsaa turvotti, mutta en ole huomannut, että menisi käsiin tai jalkoihin 🤔
 
Taidan tulla tänne kirjoittelemaan itsekin, kun olisi tarkoitus aloittaa Letrozole tulevassa kierrossa. Minulla venyi kierto 50 päivän pituiseksi, kunnes menin gynelle ja sain Terolutit, jotka lopetin keskiviikkona. Tänään on tullut vähän tuhrua, joten nyt taitaa vihdoin alkaa uusi kierto. Onko muilla ollut Teroluteja ja onko niiden aikana tullut turvotusta? Itselläni tuntuu kädet ja jalat turvonneilta, niin mietin liittyykö niihin.
Progetasojen nousu kerää siis nestettä kehoon, liittyy siihen. Suolaa kannattaa välttää niin hilliintyy hiukan kerääntyminen.

Itsellä kp 40 nyt ja söin just kans terot että sais aloittaa uuden kierron 🙄 täytyy varmaan luget pyytää lääkäriltä, koska alan epäillä et mun proget on myös ihan seinillä ton oviksen lisäksi. Kunnallinen oli kyl ihan hv ton teroreseptin kans, edellisellä kerralla sain ne kahdeks vuodeks suoraan, kun tää lapsettomuuslääkäri antoi YHDEN PAKETIN letrojen rinnalle ja sen reseptiin kirjattu "jos kierto venyy yli 60 päivän". Rasauttelee niin rusinoita.
 
Taitaa mennä tämä kierto ohi raskaustoiveen osalta. Lopetin letrot sunnuntaina viikko sitten ja miehen kanssa viimeisin yhdyntä torstaina ennen kuin tiemme erkani viikon ajaksi kun ollaan eri paikoissa kun toinen on kesälomalla ja toinen töissä. Mahdollisuus raskaudelle on melko olematon jos jää sen torstain varaan. En tikuttanut edes ovista koska tiesin että ei oo miestäkään sitä hyödyntämässä. Aloitin eilen terot nollaamaan tämän kierron ja pitää kokeilla letroja uudelleen elokuussa. En laske kauheasti ens kuun varalle kun ei tiiä missä mennään kumpikin kun mies jää lomalle ja mulla töitä ja lomaa.
 
Hei,
Uutena kirjoittelen tänne. Taustaa PMOS todettu jo nuorena, nyt pian 35 vuotias.
Kumppanin kanssa yritetty lasta helmikuusta asti ja nyt menossa ensimmäinen letrokierto.
Tänään on kp 15 ja tein positiivisen ovulaatiotestin. Seuranta ultraa ei ollut lainkaan.
Ongelmana on, että olen varannut huomiselle ajan gynekologille mahdollisen emätintulehduksen vuoksi.
Eilen käytimme muumimukitekniikkaa, mutta tänään en tiedä uskaltaako, kun se sotkee gynekologin tutkimusta.

Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
 
Hei,
Uutena kirjoittelen tänne. Taustaa PMOS todettu jo nuorena, nyt pian 35 vuotias.
Kumppanin kanssa yritetty lasta helmikuusta asti ja nyt menossa ensimmäinen letrokierto.
Tänään on kp 15 ja tein positiivisen ovulaatiotestin. Seuranta ultraa ei ollut lainkaan.
Ongelmana on, että olen varannut huomiselle ajan gynekologille mahdollisen emätintulehduksen vuoksi.
Eilen käytimme muumimukitekniikkaa, mutta tänään en tiedä uskaltaako, kun se sotkee gynekologin tutkimusta.

Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
Hei ja tervetuloa! Kyllä mä muumimukeilisin myös tänään. Huomenna sitten ei ennen gyneä ainakaan.
 
Pffff.... Tänään tosiaan kp9, kävin ultrassa, vaste ok näille päiville. Toisessa munasarjassa oli ~13mm follikkeli, toisessa inan pienempi, mutta lääkäri laskeskeli että jos oletus oviksen ajankohdasta on kp13, niin tuossa on ihan potentiaalia hyvälle follikkelille. Olisi siis varmaan voinut mennä vielä silloin kp11 käymään, mutta samapa tuo. Kohdun limakalvo oli kierron ajankohtaan otollinen, MUTTA lääkärillä heräsi pieni epäilys olisiko kohdussa jokin pieni polyyppi kun oli yksi hieman tiiviskaikuisempi kohta 🤔 Mullahan on nyt ollut useammassa kierrossa tiputtelua kuukautisten jälkeen, ja tämä voisi lääkärin mukaan sopia polyyppiin. Saatiin nyt lähete lapsettomuuspolille, kun sitä toivoin jo tässä kohtaa (keskenmenosta yli vuosi eikä plussaa ole näkynyt yrityksestä huolimatta) ja jatkamme sitten sitä kautta lisäselvittelyjä kun aika on. Lääkäri kehotti kuitenkin jatkamaan yritystä entiseen tapaan, kun letroilla on saatu vastetta ja raskauden mahdollisuus on kuitenkin varsin hyvä nytkin. Letrot + terolut siis jatkuu nykyisellään toistaiseksi. Ei auta kuin toivoa, yhä edelleen 🌈 Vaikka hieman kyllä jo lannistaakin 😔
 
Hei,
Uutena kirjoittelen tänne. Taustaa PMOS todettu jo nuorena, nyt pian 35 vuotias.
Kumppanin kanssa yritetty lasta helmikuusta asti ja nyt menossa ensimmäinen letrokierto.
Tänään on kp 15 ja tein positiivisen ovulaatiotestin. Seuranta ultraa ei ollut lainkaan.
Ongelmana on, että olen varannut huomiselle ajan gynekologille mahdollisen emätintulehduksen vuoksi.
Eilen käytimme muumimukitekniikkaa, mutta tänään en tiedä uskaltaako, kun se sotkee gynekologin tutkimusta.

Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
Muumimuki (tai posliinimuki) on kuulemma vähän liian kylmä siittiöille. Eli kannattaa käyttää muovi- tai pahvimukia 😊

Ja @Nellinen kiva kun saitte kuitenkin lähetteen ja pääsette selvittelemään. Onko sinulla tietoa, onko tuommoisesta polyypista muuta haittaa? Voiko esim vaikeuttaa kiinnittymistä?
 
Ja @Nellinen kiva kun saitte kuitenkin lähetteen ja pääsette selvittelemään. Onko sinulla tietoa, onko tuommoisesta polyypista muuta haittaa? Voiko esim vaikeuttaa kiinnittymistä?

Ei mitään tietoa 🤷🏽‍♀️
Voisin olettaa, että heikentäisi kiinnittymisen mahdollisuutta, jos kohdussa on jotain "ylimääräistä". Lääkäri kyllä myös sanoi, että voi olla esimerkiksi hyytymä, joka vuotelee pois, mulla on runsaat menkat ja aina hyytymiäkin. Tällaista tiiviimpää kohtaa ei kuitenkaan näkynyt huhtikuussa kohtutulehduksen kontrolliultrassa. Toki, voi muodostua tässä ajassa ja myös tulehdus voi edesauttaa limakalvon muutoksille (lähde: internet). Ihan kaikki on siis mahdollista! Täytyy samaa mantraa ottaa käyttöön myös tähän yrittämiseen, että ihan kaikki on mahdollista. Pääasia, ettei nyt ole mitään tulehdusta kuitenkaan epäilynä enää. Toisaalta myös jollain tasolla keventää omaa taakkaa, kun asiaa siirretään ammattilaisten vastuulle. Mehän esikoisestakin oltiin menossa tutkimuksiin, mutta sitten hän päättikin saapua ❤️

Mietin jo, pitäisikö välissä vetää vähän happea ja olla esimerkiksi ensi kierto ilman lääkkeellistä tukea. Onko kukaan pitänyt taukokiertoa letroista ja jatkanut sitten esimerkiksi seuraavasta kierrosta?
 
Takaisin
Top