Letrozolin käyttäjiä?

Minulla on kaksi 🙈 eikä ole innostunut liikaa.. ystävällä oli Ruotsissa jopa kolme ennenkuin auttoi... 🤔
Ok, hyvä tietää et voi olla isompikin tuo annos! Ei saatu mitään ohjeita seksin suhteen ennen ultraa enkä tajunnut kysyä. Ens ma on ultra. Jos todetaan et siel onkin jokut kunnon kypsymisbileet menossa ja sit onkin monikkomahdollisuus ja yhdyntäkielto, mut ollaanki jo ehditty talletella 😬 Noh, voi olla tosi kaukaa haetttua. On vaan niin uutta taas tämä itselle.

Hei! Liityn uutena tähän keskusteluun. Ekaa kertaa myös koko palstalla. :)

Meillä on yritystä takana jo miltei kaksi vuotta ja olemme alkuvuodesta päässeet julkiselle hoitoihin. Tässä kuussa aloitettiin hoidot ja alkuun letrozol + inseminaatio, mutta ovulaatio sattui viikonlopulle, joten pelkän letrozolin varaan jää tämä kierto. Harmittaa. :/

Minulla letrozol aloitettiin ehkä aika pienellä annoksella, että 1 tabl joka toinen päivä kiertopäivinä 3-7. Tämä kuitenkkn riitti siihen, että tällä viikolla näkyi 2 mahdollista johtofollikkelia (16 ja 18 mm) ultrassa.

Selvää syytää lapsettomuudelle ei ole selvinnyt. Minulla on säännöllinen kierto ja ovulaatio oletettavasti normaalisti. Miehellä hieman alentunutta siittiöntuotantoa.

Letrot kyllä sekoitti sen verran, että ns. ovulaatiolimaa en havainnut ollenkaa samassa määrin, kuten tavallisesti. Mutta digitaalinen ovulaatiotesti näytti tänään positiivista aivan ajallaan). Kuukautiset tuntuivat kestävän kyllä tavallista pidempään ja pientä vuotoa oli vielä 9 kiertopäivänä. Minulla on todella runsaat kuukautiset, voi kestää sen 7 päivääkin, mutta tuo oli erilaista kuin yleensä. Mutta muuta oiretta en ole oikein huomannut letroista.

Tämän viikon väliultrassa näkyi kahden johtofollikkelin lisäksi vähän nestettä lantiossa ja oikealla puolella munasarjoissa "sameana/sekakaikuisena 14x15mm muutos". Tuo muutos näkyi myös aikaisemmin kun kävimme helmikuussa ensimmäisellä kerralla. Kuulemma näistä ei tarvinnut huolestua, mutta alkaa aina mietityttämään...

Lueskelin vähän jo aiempia viestejä, mutta jään kuulolle, mitä kokemuksia letroista on ja ois kiva kuulla, onko pelkät letrot voineet auttaa, jos ei inseminaatio ole ollut mahdollinen kierrossa.

Mukavaa viikonloppua :)

Hei! Liityn uutena tähän keskusteluun. Ekaa kertaa myös koko palstalla. :)

Meillä on yritystä takana jo miltei kaksi vuotta ja olemme alkuvuodesta päässeet julkiselle hoitoihin. Tässä kuussa aloitettiin hoidot ja alkuun letrozol + inseminaatio, mutta ovulaatio sattui viikonlopulle, joten pelkän letrozolin varaan jää tämä kierto. Harmittaa. :/

Minulla letrozol aloitettiin ehkä aika pienellä annoksella, että 1 tabl joka toinen päivä kiertopäivinä 3-7. Tämä kuitenkkn riitti siihen, että tällä viikolla näkyi 2 mahdollista johtofollikkelia (16 ja 18 mm) ultrassa.

Selvää syytää lapsettomuudelle ei ole selvinnyt. Minulla on säännöllinen kierto ja ovulaatio oletettavasti normaalisti. Miehellä hieman alentunutta siittiöntuotantoa.

Letrot kyllä sekoitti sen verran, että ns. ovulaatiolimaa en havainnut ollenkaa samassa määrin, kuten tavallisesti. Mutta digitaalinen ovulaatiotesti näytti tänään positiivista aivan ajallaan). Kuukautiset tuntuivat kestävän kyllä tavallista pidempään ja pientä vuotoa oli vielä 9 kiertopäivänä. Minulla on todella runsaat kuukautiset, voi kestää sen 7 päivääkin, mutta tuo oli erilaista kuin yleensä. Mutta muuta oiretta en ole oikein huomannut letroista.

Tämän viikon väliultrassa näkyi kahden johtofollikkelin lisäksi vähän nestettä lantiossa ja oikealla puolella munasarjoissa "sameana/sekakaikuisena 14x15mm muutos". Tuo muutos näkyi myös aikaisemmin kun kävimme helmikuussa ensimmäisellä kerralla. Kuulemma näistä ei tarvinnut huolestua, mutta alkaa aina mietityttämään...

Lueskelin vähän jo aiempia viestejä, mutta jään kuulolle, mitä kokemuksia letroista on ja ois kiva kuulla, onko pelkät letrot voineet auttaa, jos ei inseminaatio ole ollut mahdollinen kierrossa.

Mukavaa viikonloppua :)
Pelkät letrotkin voi auttaa!

Mulla PCOS ja tosi pitkät kierrot, välillä ovuloimattomat. Eka letro-kierto päättyi viimein posiitiviseen ovistestiin KP22, aika myöhään mutta silti aiemmin kuin luomusti. Tokasta letrokierrosta sitten tärppäsi!

Mun tarina sivulta 425:
Tää oli periaatteessa toinen letrokierto, paitsi tokassa letrokierrossa kun otin minimiannoksen kesäsulun takia ja menin sitten KP17 toiselle yksityiselle ultraan kun oli outoja kipuja, siellä ultrassa ei näkynyt follia kummallakaan puolella, ainoastaan pieni 3cm kysta joka oli ilmeisesti ekasta letrokierrosta jäänyt follikkeli.

Jatkoin tikutusta, kunnes KP26 alkoi yhtäkkiä viikon kestävä runsas tyhjennysvuoto ilman että vieläkään tuli ovista. En ole varma että lasketaanko se menkoiksi.

No, vuodon jälkeen aloitin taas tikuttamisen, ja KP10 alkoi tulla limoja, ja KP12 (tai KP38 jos ne eivät olleet menkat) pärähti ovisplussa testiin! Kävin gynellä DPO5 kun kesäsulku päättyi ja kysta oli kadonnut ja oikealla näkyi keltarauhanen. Ja tosiaan DPO8 ihmeen kaupalla tuli eka haalea posi!

Ja ihan hyvin meni tästä alkanut raskaus, täällä juuri tuhisee 36+6 syntynyt 5-viikkoinen esikoinen sylissä. 😊

Kiitos @Feronia vastauksestasi ja siitä, että jaoit kokemuksesi! Ompa ihana kuulla, että teidän kohdalla lääkitys on toiminut. :)

Omalla kohdalla mietityttää se, että ovulaatio on oletettavasti aina toiminut (säännöllinen kierto, ovulaation "oireet" kuten selkeä lima/vuoto ja ainakin digitaaliset ovulaatiotestit ovat ovulaation myös vahvistaneet), että riittäisikö pelkkä lääkitys.

Tällä viikolla UÄssä lääkäri kysyi, onko koskaan kohdallani epäilty endometrioosia (liittyen tuohon löydökseen varmaankin) ja ei ole, mutta minulla on tosiaan todella runsaat kuukautiset ja on myös alkupäivinä enemmän tai vähemmän kipuja vaihtelevasti. Hankala sanoa, kun on tottunut tähän omaan tilanteeseen niin kauan. Ferritiini on jatkuvasti matala, ja kerran olen joutunut käymään päivystyksessä ihan verensiirrossa kun hb oli laskenut liikaa. Jatkuvalla rautalääkityksellä siis mennään ja cycklocapron kuukautisten aikaan.

Eilen oli tikutettua ovulaatio ja oli kyllä sellaista menkkakipumaista tunnetta alavatsalla, mutta saa nähdä kuvitteleekö sitä nyt kaikkea. 😅 Jostain ehkä olin lukevinani, että letrot saattaa voimistaa ovulaation tunnetta. Mutta erikoista on se limojen puuttuminen/väheneminen, vaikka letroilla taisi myös olla kuivattavaakin vaikutusta? UÄssä limakalvo oli kuitenkin aivan sopiva, onneksi. 😊

Hei @Iuna , meillä on tilanteissamme paljon samaa 😊 Mulla on parhaillaan menossa myös ensimmäinen letroilla tuettu kierto. Meillä on luomusti saatu esikoinen (2024), jonka tärppiä odotettiin kaikkiaan 12kk ja joka ilmoitti tulostaan juuri kun oltiin samana päivänä menossa lapsettomuuspolin ensikäynnille. Sitten meillä on yksi km 5/25, eikä plussaa sen jälkeen (km tärppäsi ensimmäisestä yrityskierrosta). Täyttä varmuutta ei ole, onko plussaamisen "esteenä" ollut nyt keväällä diagnosoitu kohtutulehdus, jonka oireilusta hakeuduin jo loppuvuodesta lääkäriin yksityiselle, mutta jota ei silloin eri lääkäri diagnosoinut.
No, summa summaarum yksityisen lapsettomuuteen perehtynyt lääkäri määräsi nyt kohtutulehduksen parantumisen jälkeen mulle letrot + terolutit, sillä yritystä on kaikesta huolimatta ollut jo useita kuukausia. Mulla on molemmilla puolilla munasarjoissa muutaman millin halkaisijaltaan olevat endometrioomat - nämä olivat jo esikoistakin yritettäessä (toinen on tosin pienentynyt aiemmasta). Menkat on mullakin runsaat, kestää yleensä 5-6 päivää ja saattaa olla pari päivää tiputtelua päälle. Ovat kuitenkin kivuttomat. Ovulaatiossa ei ole todettu olevan suurempia häiriöitä useampien ultrauksien perusteella.

Mulla oli tässä ekassa letrokierrossa annos 2,5mg kp2-6. Lääkäri ei määrännyt seurantaultraa tällä annoksella, joten en tiedä vastetta. Tänään kp11 ovulaatiotesti on viittä vailla plussa nyt aamusella, varmaan iltapäivällä jo plussa. Normaalistikin ovis on siinä kp12-13. Eggikset ilmaantui eilen illalla. Mulla taas on niin, että harvemmin niitä edes havaitsen 😄 Meillä kokeillaan nyt pelkästään aluksi letroilla tuettuna, ei vielä inssiä. Jos tästä kierrosta ei tule plussaa, nostetaan annosta seuraavaan kiertoon.
Tsemppiä teille! Mielelläni luen myös kokemuksia ja kuulen teidänkin matkasta 😊

Moikka! Minä kirjoittelin joskus tuolla aiemmin ketjussa, kun esikoista yritettiin. Mulla kans pcos ja ovis tulee luomuna hyvin harvoin/ei koskaan. Letroilla tärppäsi heti, ei inssiä. En tiedä, miten letrot auttavat siinä tapauksessa, jos ovis tapahtuu luomunakin 🤔
Meillä taas kohta ajankohtaista kaivaa letrot kaapista, kun varmaan kesäkuussa aloitetaan sitten pikkukakkosta yrittämään 🥰

Takaisin