Letrozolin käyttäjiä?

Letrot toimii juurikin päinvastaisesti eli aikaistaa ovulaatiota joten lyhentää follikulaarivaihetta. Toisilla sitä käytetään silloin kun ovulaatiota ei tule luonnollisesti ja toisilla taas vahvistamaan ovulaatiota. Terolut on taas se jota monilla käytetään luteaalin pidentämiseen/ tiputtelun poispitämiseen / vahvistamaan omaa keltarauhasen toimintaa.

Ahaa no sepäs selvensi, taisin tulla sitten väärään paikkaan huutelemaan. 😅 Mahtaako terolut siis vaikuttaa pidentävästi myös follikulaarivaiheeseen? 🤔
Olen käynyt välillä lueskelemassa täällä mutta muuten hyppään uutena höpisemään.

Tämä kommentti nyt aiheutti sellaisen että apua mitähän nuo mun lääkärit nyt meinaa. 😱 Aloitin kp 3 ekaa kertaa letrozolit 1 tabletti päivässä ja syön kp 7 asti. Yleensä ovulaatioplussa tulee jo kp 9-10 paikkeilla niin nyt jos tulee vieläkin aikaisemmin näiden takia. 😳 Ja yleensä olen ainakin testeillä saanut ovulaation kiinni. Maanantaina eli kp 8 on ultraus. Tuo terolut kuulostais enemmän siltä mitä tarvitsisin. 🤔

Täällä vähän samat hämmentyneet fiilikset, vaikken vielä siis mitään hoitoa ole saanut. Jotenkin ajattelin että tuo lyhyt follikulaarivaihe aiheuttaa sen ettei munasolu ehdi kypsyä tarpeeksi ja nämä letrot saisivat juuri sen aikaan että kypsyisi. Mutta vähämpä tiedän. Eihän nämä asiat ole niin mustavalkoisia kuin voisi luulla, onneksi voi aina kysyä. 🙈

@Mimosa_ Kilot lähti noin neljässä kuukaudessa mutta toki annos oli niin iso että tuntui ettei mikään ravintoaine imeytynyt😄 Eräs lääkäri sanoi että metun annoksen pitäisi olla PCOS hoidossa 1,5-2,5g/pvä. Mulle ei kiertoon tai ovulaatioon ole vaikuttanut mutta muuten kyllä olen tyytyväinen tuohon lääkkeeseen. Mahaoireet pysyy kurissa kun ottaa ruoan kanssa.

@Emri en nyt ihan muista mikä teillä oli aluksi hoitopolkuna, mutta jos teillä alkaa hoidot OI-hoidoilla tai inseminaatioilla, niin siihen laitetaan aina letrot mukaan tukemaan ovulaatiota vaikka tapahtuisikin luonnollisesti :) Vaikka ei olisi siinä ongemia, niin se kai jotenkin vahvistaa ovulaatiota tms. Näin ystävälle sanottiin vaikka ei ollut oviksessa ongelmia :)
Ahaa okei! Me koitetaan eka inseminaatiolla, vaikka heti oltais voitu aloittaa noilla ivf/icsi hoidoilla.

Välttämättä se ei kaikilla aikaista ja jos sulla tapahtuu luonnollisesti jo noin aikaisin niin ei varmaan aikaistu mutta ehkä sitten vaan vahvistaa sitä ovulaatiota.
Toivotaan näin! Maanantaina sen sitten näkee mikä tilanne. 🙏🏻

@Lavendel no niinpä, on kyllä vähän sekavia nämä jutut eikä meinaa muistaa kaikkea mitä vastaanotoillakin on kerrottu. 🙈 Onneksi voi aina kysyä ja kertailla asioita! 😊

Tuun tänne kurkkimaan. Oon 35v rouva ja mies 40. Meillä esikoinen sai alkunsa 2017 ovulaation induktiolla clomifeneilla. Nyt toinen olisi toiveissa ja vaikuttaa siltä, ettei ovulaatiota nytkään tapahdu spontaanisti. Kävin jo alustavasti gynellä juttelemassa ja lähete saadaan heti kun painoa on pudotettu joitain kiloja. Enemmän meidän matkasta mun päikyssä. Oon täällä käynyt jo joitain kertoja lukemassa muiden kokemuksia letroista.

Ahaa no sepäs selvensi, taisin tulla sitten väärään paikkaan huutelemaan. 😅 Mahtaako terolut siis vaikuttaa pidentävästi myös follikulaarivaiheeseen? 🤔

Täällä vähän samat hämmentyneet fiilikset, vaikken vielä siis mitään hoitoa ole saanut. Jotenkin ajattelin että tuo lyhyt follikulaarivaihe aiheuttaa sen ettei munasolu ehdi kypsyä tarpeeksi ja nämä letrot saisivat juuri sen aikaan että kypsyisi. Mutta vähämpä tiedän. Eihän nämä asiat ole niin mustavalkoisia kuin voisi luulla, onneksi voi aina kysyä. 🙈

Letrojen pitäisi kyllä buustata sitä munasolun kypsymistä. Mutta noilla yleensä aloitetaan ja sitten ensimmäisen hoitokierron jälkeen katsotaan muutoksia hoitoon tilanteesta riippuen.

Ekat letrot otettu nyt, kp12 foliikkeli oli 15 mm ja kp 16 menossa eikä ovista tikkuihin osu. Onko hyvin tyypillistä? Pcos taustaa, pitkät kierrot 35-90 pv välillä, ovulointi ollut aiemmin ok.

Ekat letrot otettu nyt, kp12 foliikkeli oli 15 mm ja kp 16 menossa eikä ovista tikkuihin osu. Onko hyvin tyypillistä? Pcos taustaa, pitkät kierrot 35-90 pv välillä, ovulointi ollut aiemmin ok.
Mulla kans eka letrokierto, kp11 follikkeli oli 16mm, nyt kp13 eikä vielä viiva yhtään vahvistunu ovistestissä. Gyne sano että letroilla munasolu kasvaa yleensä vähän normaalia isommaks eli ehkä ihan normaalia toikin 🤔

Ompas kiva kun tänne on tullut näin paljon mulle ainakin uusia nimimerkkejä juttelemaan. 😊

Huhhuh, en tiedä onko ollut nyt letroista johtuvaa pahaa oloa, pääkipua ja väsyä, ihan kamala olo siis pe illasta lähtien ollut. Nyt alkaa vähän helpottaa. Ei ikinä ennemmin oo ollu ku oikeestaan se pääkipu ja väsymystä. 😳 Huomenna vielä letrot.
Metforemin meinasin vielä koittaa kolmannen kerran, mutta en oo viittiny vielä tähän huonoon oloon niitäki ottaa. 🙈 Mulle lääkäri ei määränny mitään hidasta alotustakaa, heti vaan yks aamulla ja yks illalla. 🤨

@Tellura Onpa jännä, koska mua ainakin nimenomaan varoteltiin sivuoireista. On varmaan tosi lääkärikohtaista.

Mulla on nyt menossa kp6 ja tilasin eilen ultran. Ovistestejä kuulemma vois tehä torstaista eteenpäin. Kp11 mikä olis se optimaalinen ultraus kun osuu sunnuntaille. Vähän mulla on epäilys tästä ekasta kierrosta km jälkeen voiko tässä nyt oikeasti mitään onnistua ja onko vaan turhaa rahanmenoa. Mut toisaalta voi olla et jos ei mitään tekis niin sekin sit mietityttäis jälkeenpäin.

Onko täällä kukaan kokeillut akupunktiota? Mä kävin tossa testaamassa ja siellä sanottiin että optimaaliset päivät olis kp15 tai kp16. Mietin nyt pitäiskö mennä uudestaan. Mulla laitettiin neuloja just lapsettomuuteen, stressiin ja unettomuuteen.

Voi tätä turhautumisen tunnetta. Viime lauantaina mies lähti viikon reissuun ja sanoin jo sitä ennen, että varmasti ne otollisimmat päivät on sitten just sun reissun aikana. No tänään kp 18 alko ovistestin viiva vähän tummumaan ja takas on tulossa vasta lauantaina. Et se tästä kierrosta. Turhauttavaa.

Kävin kesällä gynellä, joka määräs letrot ja tekstissä oli et annosta pitäs miettiä uusiks jos kierto yli 30 pv. Tällä menollahan kierto tulee olemaan yli 30 pv. Tän kierron ultrassa käynneenä kuitenkin gyne sano et voi jatkaa samalla ultralla ilman vaste uä, jos saan oviksen kiinni. Miten teillä muilla?

@Mimosa_ nyt oon kolmena iltana ottanu yhden metforemin, ja hyvänen aika mikä tunne mahas ollu. Aivan kupruttaa ja niin pallo olo. 🫠 Nyt odottelen että lääkäri soittelis tässä parin päivän sisällä jatkosta miten edetään.

Täällä menossa kp 9. Söin letroja sen kp 3-7. Ei tullut onneksi mitään sivuvaikutuksia eikä oviskaan näytä aikaistuvan. Yleensä tosiaan siinä kp 9-10 olen saanut positiivisen tuloksen, mutta nyt on testit ollut niiiin haaleita että hädintuskin erottaa viivaa. 🤔 Toki kierto voi olla myös keskenmenon jäljiltä vielä sekaisin. Eilen oli ultra eikä ovis ainakaan ole päässyt vielä ohi, sillä siellä näkyi hyvä 22 mm johtofollikkeli. Jos ei huomennakaan testi näytä vielä positiivista niin sitten käytön irrotuspiikkiä ja loppuviikosta inseminaatioon.

@Tellura Onpa jännä, koska mua ainakin nimenomaan varoteltiin sivuoireista. On varmaan tosi lääkärikohtaista.

Mulla on nyt menossa kp6 ja tilasin eilen ultran. Ovistestejä kuulemma vois tehä torstaista eteenpäin. Kp11 mikä olis se optimaalinen ultraus kun osuu sunnuntaille. Vähän mulla on epäilys tästä ekasta kierrosta km jälkeen voiko tässä nyt oikeasti mitään onnistua ja onko vaan turhaa rahanmenoa. Mut toisaalta voi olla et jos ei mitään tekis niin sekin sit mietityttäis jälkeenpäin.

Onko täällä kukaan kokeillut akupunktiota? Mä kävin tossa testaamassa ja siellä sanottiin että optimaaliset päivät olis kp15 tai kp16. Mietin nyt pitäiskö mennä uudestaan. Mulla laitettiin neuloja just lapsettomuuteen, stressiin ja unettomuuteen.

Olen käynyt monta kertaa ivf-hoitojen aikana. Kannattaa käydä hoitajalla, joka oikeasti ymmärtää näistä asioista jotain, Helsingissä on minun tietääkseni mukaan ainakin kaksi, muualla saattaa olla huonompi tilanne.

@Nukkelapsi Vyöhyketerapiakin kiinnostaa jo ihan jo jos laittaa nesteitä kiertämään. Mitä siellä niinkuin tehdään? Ja miten se vaikuttaa lapsettomuuteen?

@Tellura Hei mä olin kans eilen paksu kun pallo! Vatsa oli oikein kipeä kun oli niin turvonnut. Jäi toinen lämmin syömättä kun oli niin kipeä olo. Jännitän tässä koko ajan alkaako ripuli taas lääkkeen noston myötä. Viimeksikin siin meni jokunen päivä ennen kuin se alko. 🥲 Pahoittelut kaikille tästä informaatiosta. 😂

Mulla alko tänään nyt vuoto. 😳 kp7 menossa. Onko muilla ollut tämmöstä? Liittyykö PCOS:iin? Soitan siis lääkärille vielä mut tosi outoa. Ja siis oliskohan ollu edellispäivä kun pyyhittäessä tuli pikkiriikkisen tummaa vuotoa ja nyt aamulla ihan kirkasta vuotoa ja kunnolla. Perjantaiksi varattu ultra kuitenkin.

@Mimosa_ joo ihan järkky olo. 😅 Nyt mullakin jo onneksi helpannu, sen kolme ekaa päivää oikeestaan oli. Ja edelleen illalla vaan oon ottanu. Ja ku mulla tottakai sitä 750mg heti. 🙈 Ei meikäläistä ainakaan haittaa mitkään tommoset informaatiot. 😁

Mulla alko tänään nyt vuoto. 😳 kp7 menossa. Onko muilla ollut tämmöstä? Liittyykö PCOS:iin? Soitan siis lääkärille vielä mut tosi outoa. Ja siis oliskohan ollu edellispäivä kun pyyhittäessä tuli pikkiriikkisen tummaa vuotoa ja nyt aamulla ihan kirkasta vuotoa ja kunnolla. Perjantaiksi varattu ultra kuitenkin.
Voi hitsi! Oisko kuitenkin vielä km liittyvää sekoilua? PCOS ei käsittääkseni aiheita yleensä välivuotoja tai lyhyitä kiertoja. Oliko sulla raskaustesti jo negatiivinen ennen kierron alkua? Ettei ole keskenmenosta jäänyt jotain kohtuun mikä vuotaa nyt vielä pois? Tai sit vaan että menkat jatkuu, toki 7. päivä nyt on jo aika pitkään... Onneks on ultra niin pääset lääkäriä konsultoimaan!

@Mimosa_ mulla tuli yhdessä letrokierrossa kuurin jälkeen muutaman päivän veristä vuotoa, tuo kierto todettiin myöhemmin ovuloimattomaksi. Jospa sulla ei näin olis! Letrojen sivuvaikutuksena voi myös olla veristä vuotoa pakkausselosteen mukaan.

Mulla nyt kp7 ja vielä yksi päivä letroja jäljellä, maanantaina ultra.

Takaisin