Letrozolin käyttäjiä?

@Allinen aaaivan. Pitääkö täs vaan kans kohta kokeella omia koktaileja kans 🤣 pitäs saada se ykstiyynen lääkäriki jotenki taas kii. No ku ihan ku jostain olisin kans lukenu asiasta 😁

Ultrassa eilen löytyi 16,5mm follikkeli ja limakalvo hyvä 9mm. Oli tarkoitus pistää eilen Bemfolan, mutta lähin apteekki, jossa sitä oli saatavilla oli tunnin ajomatkan päässä. Sitä tulossa kyllä lisää lähipäivinä, mutta tarvitsin heti eilen.
@Allinen Bemfola on siis oikeastaan samaa ainetta kuin gonal-f, mutta sitä saa pienempänä määränä. Mulle määrättiin se nyt gonal-f:n jälkeen, kun ei ollut jäljellä mulla enää gonalia ja tarvitsin vain 75 yksikköä. Meinasi paniikki iskee, mutta sain järjestettyä itselleni reseptin gonaliin. Tänään pistän irroituspiikki ovitrellen ja sitten taas piinaillaan.

Ensi kierrossa letrot samallailla joka toinen päivä 2,5mg ja 5mg. Sitten pistän bemfolaa, ultra ja katsotaan tilanne.

PYysin lääkäriltä 100kpl paketin letroihin, hinnassa ei ole kuin muutamia euroja eroa siihen 30kpl pakettiin. Saatavuusongelma on nyt isoin 30paketeissa. Kysyin apteekista, niin siinä apteekissa ei ollut minkään valmistajan jäljellä enää niitä pienempiä paketteja. @Kuuttituutti @Viikuna91

Mulle yhteen kiertoon sanottiin, että jos ovulaatio ei tapahdu/menkat ei ala voi alkaa syömään terolutteja, jotta kierto alkaa. Muuten en ole saanut terolutteja luteaalitukeen. @Tellura

Muokattu viimeksi:
@Jokku loistavaa!! Tehdäänkö sulle inssiä vai onko kotona yritys?

Kysyin tosiaan tuosta bemfolasta polilta, sanoivat että siinäkin huono saatavuus. Letroilla jatketaan siis, hoitaja laittoi kuitenkin lääkärille viestiä että aloittaisinko toisen (varmaan sit gonal f)siihen rinnalle vielä ovulaation tehostamiseksi.

Sain ostettua naapurikunnan apteekista letrozole sandozia mutta kuulemma sielläkin aika vähissä alkoi olla.

@Allinen Kotona yritys. Inssiä ei tehdä, kun miehessä ei mitään vikaa. Saa kylläkin nähdä tehdäänkö viimeisissä hoitokierroissa, koska mulla tulee yrityksissä nykyään joka kerta paha virtsatieinfektio yms.

@Jokku Okei.Tsemppiä piinapäiviin 🤞

Sain polilta vastauksen että käyn kp 11 kontrolliuä, ja jos ei johtofollikkelia niin lisätään pistettävät lääkkeet vielä samaan kiertoon. Letroja syön kp 2-8 2tbl päivä. Jos se uusi kierto kohta alkaisi, tänään taas nega herkällä testillä, dpo 12 😮‍💨

Sivusta huutelen... Kun en ole itse vuoteen letroja käyttänyt..

Virtsatienifektio... @Jokku jos siis kyseessä perinteinen yrittäminen...
Siihen neuvoi aikoinaan lääkäri, et rakon tyhjennys heti yhdynnän jälkeen ja tarvittaessa vielä alapesu... Minulla oli nuorempana melkein aina seksin jälkeen virtsatientulehdus.. oltiin etäsuhteessa silloin... Ilmeisesti rakenne on sellainen, et bakteerit pääsee helposti virtsaputken yms...
Edelleen käyn varalta aina vessassa, vähintäänkin tyhjennän sen pitä pystyy, kuivaus/pyyhintä.. pesua ei oo tarvinnut.. mutta en uskalla ottaa riskiä.. sen verran tukala tuo tulehdus on...

Vihdoin kp1 🙏🏽
Nyt vähän jännittää tämä kierto. Mennään matkalle, niin en voi ilmottautua tähän kiertoon, kun gonal-f:n kanssa pitää aina ultralla katsoa vaste. Mulla tosiaan luonnostaan kierrot ei oo toiminu kun ehkä kaks kertaa sen jälkeen kun lopetin pillerit 8/2022 😅
Uskaltaisitteko itsenäisesti syödä letrot kp3-7? Vaikea uskoa, että niihin välttämättä tulis edes vastetta, niin ei niistä varmaan mitään liikavastettakaan tulis 😂 en viitsi kysyä klinikalta, kun uskon, että ne sanois, että ei kannata 🙈

Täälä alako tänään letrot. Ns omin päin neki vaan jatkoon. En jääny odottelemaan että saan lääkärin kiinni. 🙈 Mulla ei oo nyt mitään katsottu koko aikana. Se yksityyslääkäri kirjotti sen 3kk letrot eikä mitään käyntiä maininnutkaan. Muuta kun sitten 3kk jälkeen jossei ole tärpännyt. Ja nyt kun letrot uusittiin julkiselta niin jatkoin vain. 😅🤣 Että mä kyllä söisin. 🫣🫢

@Diins Uskaltaisin sinuna syödä letroja itsenäisesti mutta en kovin isolla annoksella ettei tule liikaa vastetta. Ehkä vain 1tbl/pvä. Ja jos ei ole erikseen kielletty niin miksipäs ei 🙈

Mullakin kp1 🥳 aloitan huomenna jo letrot. Lääkäri laittoi ohjeeksi seurantaultran kp 11-12 ja jos huono vaste, pistokset lisäksi ja myös irrotuspiikki jotta saisi inseminaation tehtyä viikolla. 😊

Mulla tosiaan menkat tuli ja meni. Letrot syöty tähän kiertoon. Oli aika kova paine vatsassa letrojen eka ja toka päivänä. Pääkipu on lieventyny joka letrokierrossa. Nyt oli siis neljäs letrokierto. Nyt kp10 ja odotan oisko ovisplussa jo tänään. Viime kierrossa oli yllättäen jo kp10 ovisplussa.

Hei.

Ensimmäistä kertaa letrozoli käytössä kp 5-9, 1 tabl. Kp 12 käyty vasteuä ja oli yksi johtotähti kooltaan 15. Siitä asti ovista tullut tikuteltua, mutta toistaiseksi tyhjää näyttänyt.

Ajatukset vielä hieman pyörällä, mitä pitäisi ajatella? Mitä ois hyvä tietää tai huomioida yrittäessä?

Kuulumisia pitkästä aikaa kun olen taas noussut jaloilleni. Kuukautiset alkoivat vihdoin km jälkeen (jee!) ja tänään aloitin letrot taas. Maanantaina pitäis varata ultra. Ollaan siis yksityisellä hoidossa. Viimeks kun kävin toteamassa km joulukuussa mulle määrättiin myös Metforemia. Onko muilla ollut tätä käytössä? Mulle ehkä jäi vähän epäselväksi syy tälle, mutta liittyy siis PCOS:n hoitoon. Annosta on nyt pikkuhiljaa nostettu ja nyt pitäisi viikonlopun aikana tehdä viimeinen nosto. Lisäks otettiin nyt myös verikoe josta katotaan kromosomit jos niissä on vikaa. Jotenkin en jaksa uskoa siihen ja tulee kyllä olemaan kova kolaus jos niistä nyt löytyykin jotain. Menee varmaan vielä viikko tai kaks ennenkuin tulokset tulevat. Näillä nyt tässä kohdin mennään eteenpäin.

Hei, minäpäs hyppään tänne uutena silmät pyöreinä ihmettelemään koko aihetta. Onko nämä letrot siis ihmelääke tilanteeseen jossa follikulaarivaihe liian lyhyt? 🤔 Ajattelin ottaa yhteyttä tk piakkoin kun tod näk endo aiheuttaa kiertoon häiriöitä ja olisi kiva olla itsekin vähän perillä mitä sieltä lähtee pyytämään.. 😊

Hei, minäpäs hyppään tänne uutena silmät pyöreinä ihmettelemään koko aihetta. Onko nämä letrot siis ihmelääke tilanteeseen jossa follikulaarivaihe liian lyhyt? 🤔 Ajattelin ottaa yhteyttä tk piakkoin kun tod näk endo aiheuttaa kiertoon häiriöitä ja olisi kiva olla itsekin vähän perillä mitä sieltä lähtee pyytämään.. 😊
Letrot toimii juurikin päinvastaisesti eli aikaistaa ovulaatiota joten lyhentää follikulaarivaihetta. Toisilla sitä käytetään silloin kun ovulaatiota ei tule luonnollisesti ja toisilla taas vahvistamaan ovulaatiota. Terolut on taas se jota monilla käytetään luteaalin pidentämiseen/ tiputtelun poispitämiseen / vahvistamaan omaa keltarauhasen toimintaa.

@Mimosa_ tervetuloa takaisin! mulla on myös ollut metformiini käytössä jo yli vuoden. Määrätty koska PCOS aiheuttaa insuliiniresistenssiä ja sitä kautta vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Metut tehostaa insuliiniherkkyyttä ja maksan glukoosiaineenvaihduntaa jne. Annos tällä hetkellä 750mg x 2. Puoli vuotta yritin syödä 3tbl päivä mutta veti suoliston niin huonoon kuntoon että piti laskea annosta. Tuolla annoksella kaikki ok, olen huomannut että väsymys vähentynyt, kasvojen pöhötys kadonnut ja paino putosi alkuun ilman dieettiä n. 10kg, nyt toki tasaantunut. jospa metuista olisi sulle apua 😊

@Allinen Oho ja vau! Aikamoinen pudotus! Millaisessa ajassa tämä lähti?
Itellä annos nyt puoltoista tablettia per päivä. Aluks ei ollut mitään oiretta, mutta kun tein välinoston vatsa heitti ihan kuralle. Se meni onneks muutamassa päivässä pois. Mulla on jonkun verran ylipainoa ja lihasmassa tietty nostaa vielä entisestään painoa. Lääkäri ei ole missään kohtaan käskenyt laihduttamaan vaikka erikseen asiasta kysyin. Ajattelinkin, että nyt koetetaan saada tämän kanssa apua niihin insuliineihin. Olen koko ikäni ollut suht hoikka ja urheillut paljon, mutta viime vuosina elämä on tullut väliin ja paino noussut. Eikä nämä jatkuvat km ja muu stressi ole helpottaneet asiaa. Omatoimisesti koitan tässä samalla myös vähän pitää keveämpää elämää yllä jos siitä palaset vaikka loksahtelis kohdilleen. Mutta mitä netistäkin luin tuossa niin aika yleinen lääke juurikin PCOSin hoidossa.

Täällä kans liputan metforemin puolesta, olen syönyt 15 vuotta sitten edellisen kerran PCOSn vuoksi, kierto säännöllistyi silloin (90päivän kierrot ilman lääkettä) ja paino tippui sen 9kg silloin.. taisi silloin annos olla 750mg päivässä..
Nyt olen syönyt marraskuusta 500mg päivässä ja olossa huomasin heti eron.. ja aloitin syömään kierron alussa, plussa ovistestiin kp17 ja plussa sitten myös raskaustestiin, eka plussa 1,5 vuoteen.. joten en usko, että olisi ollut sattumaa... Meni kyllä kesken rv6 viikolla..
Nyt odottelen ekaa ovista km jälkeen.. ja pitää varata uutta aikaa työterveyteen, että saan jatkoa metforem reseptille.
Vaaka juonittelee, mutta ulkotakki mahtuu paremmin päälle mitä ikinä, vaikka olisi paksummin vaatetta, olo on keveämpi, joten nesteet kiertää ainakin paremmin 👌🏻 jospa painokin lähtisi tippumaan ja ehkä voisi lääkäri nostaa annoksen 750mg 🤔

Letrot toimii juurikin päinvastaisesti eli aikaistaa ovulaatiota joten lyhentää follikulaarivaihetta. Toisilla sitä käytetään silloin kun ovulaatiota ei tule luonnollisesti ja toisilla taas vahvistamaan ovulaatiota. Terolut on taas se jota monilla käytetään luteaalin pidentämiseen/ tiputtelun poispitämiseen / vahvistamaan omaa keltarauhasen toimintaa.
Olen käynyt välillä lueskelemassa täällä mutta muuten hyppään uutena höpisemään.

Tämä kommentti nyt aiheutti sellaisen että apua mitähän nuo mun lääkärit nyt meinaa. 😱 Aloitin kp 3 ekaa kertaa letrozolit 1 tabletti päivässä ja syön kp 7 asti. Yleensä ovulaatioplussa tulee jo kp 9-10 paikkeilla niin nyt jos tulee vieläkin aikaisemmin näiden takia. 😳 Ja yleensä olen ainakin testeillä saanut ovulaation kiinni. Maanantaina eli kp 8 on ultraus. Tuo terolut kuulostais enemmän siltä mitä tarvitsisin. 🤔

@Emri en nyt ihan muista mikä teillä oli aluksi hoitopolkuna, mutta jos teillä alkaa hoidot OI-hoidoilla tai inseminaatioilla, niin siihen laitetaan aina letrot mukaan tukemaan ovulaatiota vaikka tapahtuisikin luonnollisesti :) Vaikka ei olisi siinä ongemia, niin se kai jotenkin vahvistaa ovulaatiota tms. Näin ystävälle sanottiin vaikka ei ollut oviksessa ongelmia :)

Olen käynyt välillä lueskelemassa täällä mutta muuten hyppään uutena höpisemään.

Tämä kommentti nyt aiheutti sellaisen että apua mitähän nuo mun lääkärit nyt meinaa. 😱 Aloitin kp 3 ekaa kertaa letrozolit 1 tabletti päivässä ja syön kp 7 asti. Yleensä ovulaatioplussa tulee jo kp 9-10 paikkeilla niin nyt jos tulee vieläkin aikaisemmin näiden takia. 😳 Ja yleensä olen ainakin testeillä saanut ovulaation kiinni. Maanantaina eli kp 8 on ultraus. Tuo terolut kuulostais enemmän siltä mitä tarvitsisin. 🤔
Välttämättä se ei kaikilla aikaista ja jos sulla tapahtuu luonnollisesti jo noin aikaisin niin ei varmaan aikaistu mutta ehkä sitten vaan vahvistaa sitä ovulaatiota.

Kirjoita tähän...
Takaisin