Letrozolin käyttäjiä?

Mulla myös letrot aloitettu yksityisellä ja ensimmäiseen kiertoon katsottiin vaste. Mut näissä on varmaan eroja.

@Almagirl mä olin ihan varma kun mentiin ekan kerran ultraan kattomaan vaste että mitään ei oo tapahtunut kun ei ollut yhtään tuntemusta eikä ilmoja eikä mitään. No siellähän oli kaunis folli ja ovulaatio tuli kahden päivän päästä vaikka testeissä ei ollut mitään viitettä siitä.
Kiitos! Tämä valaa uskoa huomiseen! Ettei mikään oo vielä menetetty. Kunpa kaikki olis hyvin!
 
Oho täällähän olikin tullut paljon viestejä!

Noista feikkiplussista; jos testaa kuurin aikana tai heti jälkeen, voi ilmeisesti tulla plussaa. Englannin kieli siltä sivuilta löysin, että voisi neljäkin päivää vielä tulla feikkiplussa letrojen jälkeen. Muuten feikkiplussia tulee varmaan lähinnä, jos on pcos (niinkuin itsellä) ja ei liity letroihin. Tässä kierrossa aloitin testaamisen kolme päivää letrojen jälkeen ja tuli plussa. Mutta oli varmaan taas feikki, kun lämmöt ei noussut 😅 helppo näitä sitten tulkita!

Nyt mennään kp13, viimekierrossa plussa oli vasta kp19. Nyt oli vähän isompi letroannos (joka toinen päivä kaksi), joten toivottavasti ovis olisi vähän aiemmin...

Ja tuosta päänsärystä myös; itse otan letrot iltaisin ja päänsärky alkaa aina iltapäivisin - eli siis melkein vuorokausi edellisestä pillereistä 😅
Itsekkin oon yrittänyt noita englannin kielisiä kahlata, kun tosiaan kp 8 tuli varmaankin se feikkiplussa. Kävin viimeviikon tiistaina kp 10 ultrassa ja siellä oli yksi 15mm follikkeli, muttei vieläkään oo ovisplussaa tullu. Ollu niin negatiivisia testejä, että tuntuu siltä, ettei mitään tapahtuis. Myös alkais follikkeli olemaan niin iso, ettei sekään varmaan kovin positiivista oo. Rinnat vaan ollu ihan älyttömän kipeet nyt siitä viimeviikon tiistaista.

Huomaan, että ovulaatiotestien tekeminen aiheuttaa mulla ahistusta kun on pco-tyyppiset munasarjat ja diagnoosina ovuloimattomuus. Kierrot ollu yleensä 50-80 päivää enkä yli vuoden aikana oo ovulaatioplussaa saanu ennen sitä kp8:n. Hämmentyneet fiilikset kun jotenki olin niin toiveikas tästä ekasta letrokierrosta kun oli niin vahvat ovulaatio-oireet ja nyt sellanen olo ettei tästä tuu taaskaan mitään 😅 Samalla huomaan, että sisällä joku toiveikas osanen uskoo, että ehkäpä se oli ovulaatio ja että ne ei vaan huomannu sitä ultrassa ja nyt tää rintojen kipu oiski progesteronin aiheuttamaa kipua 😂😂😂

Toivottavasti sulla tulis tällä kertaa vähän aikasemmin se ovulaatio 🙌🏼 muutenkin toivon kaikille hyviä vasteita letroihin 😊
 
Itsekkin oon yrittänyt noita englannin kielisiä kahlata, kun tosiaan kp 8 tuli varmaankin se feikkiplussa. Kävin viimeviikon tiistaina kp 10 ultrassa ja siellä oli yksi 15mm follikkeli, muttei vieläkään oo ovisplussaa tullu. Ollu niin negatiivisia testejä, että tuntuu siltä, ettei mitään tapahtuis. Myös alkais follikkeli olemaan niin iso, ettei sekään varmaan kovin positiivista oo. Rinnat vaan ollu ihan älyttömän kipeet nyt siitä viimeviikon tiistaista.

Huomaan, että ovulaatiotestien tekeminen aiheuttaa mulla ahistusta kun on pco-tyyppiset munasarjat ja diagnoosina ovuloimattomuus. Kierrot ollu yleensä 50-80 päivää enkä yli vuoden aikana oo ovulaatioplussaa saanu ennen sitä kp8:n. Hämmentyneet fiilikset kun jotenki olin niin toiveikas tästä ekasta letrokierrosta kun oli niin vahvat ovulaatio-oireet ja nyt sellanen olo ettei tästä tuu taaskaan mitään 😅 Samalla huomaan, että sisällä joku toiveikas osanen uskoo, että ehkäpä se oli ovulaatio ja että ne ei vaan huomannu sitä ultrassa ja nyt tää rintojen kipu oiski progesteronin aiheuttamaa kipua 😂😂😂

Toivottavasti sulla tulis tällä kertaa vähän aikasemmin se ovulaatio 🙌🏼 muutenkin toivon kaikille hyviä vasteita letroihin 😊
Luulisi, että noin iso folli ei enää montaa päivää köllisi, eli olisikohan mahdollista, että et vain saanut ovistq testeihin kiinni 🤔 Mitä testejä käytät?

Minä en kanssa ollut koskaan saanut plussaa ovistestiin ennen letroja, mutta minulla on pcos takia melkein koko kierron aina haalea viiva testissä. Hämmennys olikin aika iso, kun ekassa letrokierrosss sain kolme plussaa viiden päivän välein toisistaan 😅 Ja viimeinen, eli se oikea, tuli ihan puskista niin, että oli jo mennyt melkein blankkoiksi ovistestit ja yhtäkkiä sitten kirkuvan positiivinen.
Nyt on kanssa vielä ihan haaleana testit, mutta bongasin ekaa kertaa ikinä limoja, eli ehkä se plussa on tulossa pian 👀

Jos haluaa varmistua jatkossa onko ovis ollut, niin suosittelen lämpöjen mittausta! Saa ainakin kotioloissa varmuuden
 
Jännä, että kaikilla ei kontrolloida vastetta kun letrozol käytössä, mulla kun tosiaan kypsyi ekassa kaksi ja toisessa kierrossa kolme follia 🤔 Sekä yksityisellä että julkisella puolella kontrolloitiin vaste (alotin yksityisella ja ekan yrityksen jälkeen siirryinkin jo julkiselle) Sitten annosta pienennettiin puoleen ja kypsyi yksi eli sopiva vaste. Kun kuitenkin yrityskielto tuli tossa kolmen follin kierrossa, ett jos ei oltais kontrolloitu vastetta, ois sitten monikkoriski jäänyt huomaamatta.
 
Jännä, että kaikilla ei kontrolloida vastetta kun letrozol käytössä, mulla kun tosiaan kypsyi ekassa kaksi ja toisessa kierrossa kolme follia 🤔 Sekä yksityisellä että julkisella puolella kontrolloitiin vaste (alotin yksityisella ja ekan yrityksen jälkeen siirryinkin jo julkiselle) Sitten annosta pienennettiin puoleen ja kypsyi yksi eli sopiva vaste. Kun kuitenkin yrityskielto tuli tossa kolmen follin kierrossa, ett jos ei oltais kontrolloitu vastetta, ois sitten monikkoriski jäänyt huomaamatta.
Olen kanssa käsittänyt, että yleensä on kontrollit. Minulle yksityinen gyne sanoi, että pieni annos harvoin kypsyttää kahta useampaa (toki mahdollista), eli voin ne kaksi kiertoa ennen julkiselle menoa syödä ilman kontrollia. Todennäköisempää varmaan olisi ollut, että ei kypsyä yhtään yhdellä tabulla. Toki olisi sinne ultraan varmasti päässyt halutessaan, mutta ei tullut silloin mieleen kysyä 😅
 
Luin muuten letroista, että ne näkyy ovistesteissä, mullakin tais kp9 olla aika tumma testi mutta sit lähti laskuun, mietin johtuiko se tummuus letroista 🤔 en siis muista johtuiko se siitä, että lopetuksen jälkeen estrogeeni nousee vai näkyykö se ihan lääke testeissä 🤔
Muoks ja nyt huomasin että joku siitä jo puhuikin, ties vaikka olisin sen täältä oppinutkin 🤣🤣
 
Olen kanssa käsittänyt, että yleensä on kontrollit. Minulle yksityinen gyne sanoi, että pieni annos harvoin kypsyttää kahta useampaa (toki mahdollista), eli voin ne kaksi kiertoa ennen julkiselle menoa syödä ilman kontrollia. Todennäköisempää varmaan olisi ollut, että ei kypsyä yhtään yhdellä tabulla. Toki olisi sinne ultraan varmasti päässyt halutessaan, mutta ei tullut silloin mieleen kysyä 😅
Vähän sivusta huutelen vanhana ketjulaisena, että mun asuinmaassa (joka ei siis ole Suomi), ei tehdä ollenkaan kontrolliultria (tai edes progekontrollia verestä) letrojen kanssa, ei edes aloittaessa. Että ei se mahdotonta ole. Itse satuin viime kesänä olemaan just Suomessa käymässä ekan letrokierron aikana, joten kävin yksityisellä kontrolliultrassa (omassa asuinmaassani ei ole siis mahdollista päästä edes yksityisesti ultraan).
 
Kiitos! Tämä valaa uskoa huomiseen! Ettei mikään oo vielä menetetty. Kunpa kaikki olis hyvin!
Hurjasti tsemppiä! Toivotaan todella että siellä olisi nyt vastetta 🙏🏻

Pitää vielä jakaa oma kokemus tästä kierrosta. Ei ollut nippailuja, selkeät ovis limat vain yhden päivän normaalin kolmen sijasta ja tää oli eka kerta tän kahden vuoden yrityksen aikana kun en tuntenut ovulaatiota. Joten olin 99% varma etten ovuloinut. Kauniin hymynaaman sain digitestiin mutta PC:seen en saanut plussaa, ekaa kertaa sekin tässä kahden vuoden aikana. Lopputulos eilen ultrassa: oon ovuloinut molemmilta puolilta. Ööö mitä? Miten?😅 Ollaan edelleen yrityskiellossa sen antibioottikuurin jäljiltä eli kaksosriskiä ei tässä hetkessä oo. Mutta pointti: omat tuntemukset ja ajatukset voi olla ihan muuta kuin mitä keho tekee 😅
 
Jännä, että kaikilla ei kontrolloida vastetta kun letrozol käytössä, mulla kun tosiaan kypsyi ekassa kaksi ja toisessa kierrossa kolme follia 🤔 Sekä yksityisellä että julkisella puolella kontrolloitiin vaste (alotin yksityisella ja ekan yrityksen jälkeen siirryinkin jo julkiselle) Sitten annosta pienennettiin puoleen ja kypsyi yksi eli sopiva vaste. Kun kuitenkin yrityskielto tuli tossa kolmen follin kierrossa, ett jos ei oltais kontrolloitu vastetta, ois sitten monikkoriski jäänyt huomaamatta.
Mä olen ymmärtänyt että eka kontrolliultra on yleinen toimintatapa ja jos näyttää että siinä kierrossa löytyi jo sopiva vaste, jolla kypsyy yksi johtofolli, ei uusia ultria ns. tarvita. Tämä on varmasti pääasiassa kustannuskysymys, sillä ultra joka kuukausi ei ole ilmainen, asiakkaalle itselleen tai julkiselle terveydenhuollolle.

Mulle gyne myös sanoi, että letrot potentoituu erityisesti jos ovulaatio tapahtuu ilmankin. Käski tämän takia pitää luomukierron 2-3 letrokierron jälkeen.
Olin toisaalta itse lukevinani jostain tutkimuksesta, että letrot poistuu elimistöstä nopeasti, joten en sitten oo varma mihin uskoisin. 🤷🏼‍♀️
 
Luin muuten letroista, että ne näkyy ovistesteissä, mullakin tais kp9 olla aika tumma testi mutta sit lähti laskuun, mietin johtuiko se tummuus letroista 🤔 en siis muista johtuiko se siitä, että lopetuksen jälkeen estrogeeni nousee vai näkyykö se ihan lääke testeissä 🤔
Muoks ja nyt huomasin että joku siitä jo puhuikin, ties vaikka olisin sen täältä oppinutkin 🤣🤣
Mä oon käsittänyt, että kun letrot blokkaa estrogeenin, niin se lisää FSH ja LH tuotantoo, joka sitten saa follit kypsymään. Eli maalaisjärjellä oon ajatellut, että kai sitä LH:ta sitten on kehossa letrojen aikaan ja heti niiden jälkeen vähän enemmän, joka sitten näkyy ovistesteissä 🤔

ON: Täällä nyt kp 15. Toinen päivä, kun tulee limoja, mutta testit tosi haaleat vielä. Viimekierrossa pomppasi positiiviseksi ihan yhtäkkiä haaleiden testien jälkeen, joten veikkaan että ovis lähellä, viimeistään viikonloppuna. Jännä kyllä opetella tätä oman kehon toimintaa! Tai kun ajattelee, että suurimmalla osalla se menee joka kierrossa näin, mutta itse olen ihan ihmeissäni kun ekaa kertaa on limaa :rolling: Ja viimekierrossa kun lämmät nousi olin ihan että amazing keho tekee jotain mitä se kuuluukin tehdä :tears:
 
Ultrassa käyty ja löytyihän sieltä 17-18 mm johtofolli ja 7 mm limis! 🙌 Sain Ovitrelleen reseptin, kun pyysin, sillä pääsiäinen sotkee aikatauluja blaston siirrossa. Nyt vaan jännitän, että maddutaanko torstaina siirtoon Husissa. Ja mitään ohjettahan ei pistämisen suhteen tullut, oli vaan et tänään. En uskaltanut vielä sitä käydä, jos Husista ei kuulukaan mitään tänään ja joudun oottaa huomiseen puhelua, että miten toimitaan.

Muok. Ovitrelle pistetty ja nyt ootellaan huomista, että saa tietää siirron kohtalon. Pitäkää peukkuja! 🤞🙏❤️
 
Muokattu viimeksi:
Luulisi, että noin iso folli ei enää montaa päivää köllisi, eli olisikohan mahdollista, että et vain saanut ovistq testeihin kiinni 🤔 Mitä testejä käytät?

Minä en kanssa ollut koskaan saanut plussaa ovistestiin ennen letroja, mutta minulla on pcos takia melkein koko kierron aina haalea viiva testissä. Hämmennys olikin aika iso, kun ekassa letrokierrosss sain kolme plussaa viiden päivän välein toisistaan 😅 Ja viimeinen, eli se oikea, tuli ihan puskista niin, että oli jo mennyt melkein blankkoiksi ovistestit ja yhtäkkiä sitten kirkuvan positiivinen.
Nyt on kanssa vielä ihan haaleana testit, mutta bongasin ekaa kertaa ikinä limoja, eli ehkä se plussa on tulossa pian 👀

Jos haluaa varmistua jatkossa onko ovis ollut, niin suosittelen lämpöjen mittausta! Saa ainakin kotioloissa varmuuden
Käytössä cb digitalin vaaleanpunaiset ja oon myös tehnyt apteekki ovulaatiotestejä. Niin uskoisin, että ne ois näyttänyt sen positiivisen, kun molemmat oli positiivisena sillon kp8 kun oireiden perusteella testasin. Huomenna jos ei uutta positiivista oo tullu, niin sanoivat tilkasta, että pitäis olla taas yhteydessä. Ennen letrojen käyttöä kans mulla ovulaatiotestit näytti aina koko kierron haaleeta viivaa 😅 nyt yli viikon ei oo tullu käytännössä ollenkaa viivaa 🙈

Limojen pitäis lupaa hyvää, ni toivottavasti kohta tulis se hymynaama sulla 🙌🏼 Ja siis samaistun täysin tohon, että tuntuu uskomattomalta itelle nää ”muutokset”. Mulla on kerran tullu ovulaatiolimat luonnollisesti ja se oli elokuussa 2022, jääny selkeesti mieleen 😂

Pitää ottaa varmaan se lämmönmittaus käyttöön 💪🏻

Oon kanssa ite olettanu, että se feikkipositiivinen tulee siitä, että matala estrogeeni aiheuttaa lhn ja fshn pitosuuden nousun :)

Ultrassa käyty ja löytyihän sieltä 17-18 mm johtofolli ja 7 mm limis! 🙌 Sain Ovitrelleen reseptin, kun pyysin, sillä pääsiäinen sotkee aikatauluja blaston siirrossa. Nyt vaan jännitän, että maddutaanko torstaina siirtoon Husissa. Ja mitään ohjettahan ei pistämisen suhteen tullut, oli vaan et tänään. En uskaltanut vielä sitä käydä, jos Husista ei kuulukaan mitään tänään ja joudun oottaa huomiseen puhelua, että miten toimitaan.

Muok. Ovitrelle pistetty ja nyt ootellaan huomista, että saa tietää siirron kohtalon. Pitäkää peukkuja! 🤞🙏❤️

Hirveesti peukkuja! ❤️
 
Laitan vielä tännekin. Letrot tepsi, söin siis 2,5 mg kp 3-7 ja jatkoin kp 9-15. Hyvä johfollikkeli ja 7 mm paksu limakalvo oli. Varmasti olisi jo viikonloppuna irronnut, mutta nopeutettiin Ovitrellella, koska pääsiäinen tulossa ja blaston siirto edessä. Mutta kysissä siis tekevät myös näin, että jatkavat letroja. Jos teillä siis ei ole vastetta tullut viidessä päivässä, kysykää rohkeasti lisäaikaa! Hukkaan olis mennyt tämä kierto, jos olis vaan todettu, että ei vastetta ja seuraavaan kiertoon tuplattu annos.
 
Noniin täälä kp 18 ja viimeinkin ovis testi plussa. Eli aika samassa ajassa mennään, kuin viime kierrossa, oikeastaan yksi päivä myöhemmin tulossa ovis. Ei siis ollut vaikutusta vähän isommalla letro annoksella 🤔 Pääasia, että ovis kuitenkin näyttäisi tulevan, vaikka edelleen vähän saisi tulla aiemmin että kierto ei venyisi... Onneksi eilen talleteltiin, tänään aika kiireinen päivä, niin ei varmaan ehditä. Eli toivotaan, että -2 päiväiset simpat riittäisivät 😊
 
Päivitystä edelliseen - eilen aamulla siis vahva ovis plussa ja illalla oli kovat oviskivut + lämpö jo vähän koholla yöllä. Eli ilmeisesti ovis oli samana päivänä plussan kanssa ja tismalleen samana päivänä, kun viimekierrossa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Toissapäivänä illalla oli vielä ihan nega testi, eli vaikuttaisi aika lyhyeltä lh- piikiltä ja nopealta ovikselta.
Tässä vaan ajattelun aihetta muille, eli tallettellua ei ainakaan kannata laskea vaan oletetun ovispäivän varaan
 
Hei, en jaksa kahlata koko keskustelua läpi... mutta onkohan täällä muita yli 40-vuotiaita, jotka yrittävät saada iltatähteä alulle ivf-hoidoilla ja mahdollisesti siinä tukena ovulaation induktio?
 
Hei, en jaksa kahlata koko keskustelua läpi... mutta onkohan täällä muita yli 40-vuotiaita, jotka yrittävät saada iltatähteä alulle ivf-hoidoilla ja mahdollisesti siinä tukena ovulaation induktio?
Täällä yksi, meillä letrot tosin olleet käytössä vain pakastealkion siirrossa ja noissa ivf-keräyskierroissa sitten muu stimulaatio. Mulla ovisplussia ainakin tullut liki joka kierrossa että ovulaatio ei kai ole ongelma vaan taitaa munasolut olla niin heikkoja että ei vaan raskaus ole lähtenyt alulle silti.
 
Kiitos vastauksesta, Aamutuulia!
Niin siis meilläkin, Letrot olleet kerran käytössä pas-kierrossa, mutta enimmäkseen kokeiltu luonnonkiertoon. Keräyskierroissa Gonal, Fyremadel ja Ovitrelle.

Nyt vasta heräsin lueskellessani vanhoja hoitokertomuksia, että molemmissa onnistuneissa pas-kierroissa muutama vuosi sitten oli mukana letrot. Mullakin kyllä selkeä ovisplussa lähes joka kk ilman letrojakin, joten oon jotenkin ajatellu että täysin luonnonkiertoon on parasta siirtää. Mutta ehkäpä näin ei olekaan, kun 38-vuotiaana pakastettujen alkioiden siirto meni viime syksynä mönkään 4 x. Tosin ajoituskin oli pielessä verraten onnistuneisiin siirtoihin.

Onkohan muuten kovinkin tavallista, että klinikalla ei perehdytä kovin tarkkaan onnistuneiden kiertojen kaavaan, ajoitukseen jne. vaan tehdään homma vähän ”sinne päin” ja mahdollisesti sen vuoksi menee hukkaan hyviä alkioita, tuhansista euroista puhumattakaan.
 
Hei, en jaksa kahlata koko keskustelua läpi... mutta onkohan täällä muita yli 40-vuotiaita, jotka yrittävät saada iltatähteä alulle ivf-hoidoilla ja mahdollisesti siinä tukena ovulaation induktio?
Hei,
Meillä samanlainen tilanne; letroilla avustetaan luonnonkiertoon pakastetun alkion siirtoa. Minulla takana ensimmäinen siirto (nega tulos), mutta mietin kuumeisesti, olisiko lääkkeellinen kierto parempi näin yli 40v 🤔 onkohan kenelläkään tietoa onko tätä vertailtu ”varttuneemmilla” yrittäjillä? Klinikalta jotenkin tuntuvat suosittelevan tuota omaa kiertoa.
 
Kokemuksia, kauan teillä on letrot näkyneet ovistesteissä? Lopetin la syömisen, ei oo ikinä olleet ovistestit näin varhain niin tummia kuin ma ja ti (tänään en oo vielä ehtinyt tehdä), ihan viittävaille positiivista jo. Mietin onko ovis oikeasti näin aikainen vai letrot vielä nostaa lh:ta.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top