Leipomis- ja kokkausketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aretha
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään lätkitään hirvenlihaa grilliin- ehkäpä jonkun perunasalaatin sais väsätty viereen, ja parsa-juusto nyyttejä:p..

Kyllä mäkin ottaisin jonkun monitoimikoneen keittiöön, jos siinä tulis tiskaaja mukana! oon surkea saamaan isot härvelit putsattua ajoissa, helpompaa nyrkki-vati meiningillä. (ylläpitää hartialihaksia siinä sivussa:happy7)

Mies voiskin ostaa mulle synttärilahjaksi kunnon yleiskoneen. Mulla on kyllä tosi symppis, itseni ikäinen aurinkoisen oranssi Bosch. Se vaan on niin pieni ettei sillä isoa taikinaa tee eikä siihen ole enää jäljellä kuin sellainen vaahdotusvatkain. Taikinakoukun pitäis olla jossain täällä mutta en ole kyllä löytänyt. Ja tuntuu että tolla puhti loppuu melkein jo kakkutaikinassa eli en tiedä olisko leipätaikinat tolle jo liikaa. Tosta lähtee käytettäessä lisäksi sellainen "sähkön" haju... aina vähän pelottaa kun sen päälle lyö. Tuskinpa tuosta raaskisin silti luopua vaikka uuden saisin :rolleyes:

Mulla on lisäksi monitoimikone. Joskus sillä jonkun raasteen hurautan mutta yleensä on aikalailla helpompaa ottaa raastinrauta kuin kaivaa aparaatti kaapista ja sen jälkeen putsailla sitä. Mut ehkä sit kun alkaa tehdä soseita ni tolla sais pilkotua vihkut näpsemmin.

Ja nyt kun työvälineisiin päästiin ni onks kellään jätskikonetta? Tekeeks sellasella mitään ja tuleeko itsetehdystä jädestä hyvää? Välillä näkee kivoja reseptejä ja tekis mieli kokeilla mutta ilman konetta jätskin teko on vähän ehkä haastavaa kun pitäis muistaa käydä sekoittelemasssa.

Vappubrunssin lihapullat ja pinaattipiiraset tehty, perunasalaattia varten perunat kiehumassa. Huomenna herkutellaan!

Mä oon kanssa usein himoinnut jädekonetta, mut toistaseks ei oo tullut sellasta. Luulen et se kuuluu samaan sarjaan ku fonduepata ja voileipägrilli et niitä käyttää aina muutaman kerran vuodessa ku muistaa sen olemassa olon mut muuten turppasee hyllyn perukoille. Näin mä luulen et meille kävis ainaskin :grin Mut totta kyllä, oishaan itsetehty jäde herkkua!

Mullaon jätskikone ja sitä ei tuu usein käytettyä siks kun siinä on mun mielestä liikaa hommaa... :D
Luulin alunperin että sinne ne vaan maidot ja muut ainekset heitetään ja kone päälle, mut eeeeiii, ensin pitää vuorokausi kylmettää sitä kippoa pakastimessa, sit pitää erikseen tehä kaikki valkuaisvaahdot ja muut maidonkeittämiset yms, ja sit vasta pääsee laittamaan sörsselit koneeseen ja päälle, 20min ja sit vielä pakkaseen hetkeks jos ei halua ihan pehmistyyppistä melkwin löröä syödä.

Tosin jotku sorbetit tulee aika nopeesti tolla koneella.

Muoks, mutta jos jaksaa nähä vaivan niin hyvää siitä kyllä tulee ja voi laittaa mitä vaan melkeen makuja mitä haluaa.

Meillä on jätskikone. Oisko viime kesänä viimeksi käytetty. Tuleehan sillä hyvää, mutta hiivatin hitaasti.

Mullaki on jätskikone, mut vaan se semmonen mil saa sen yhde annoksen kerralla..sil saa kyl hyvin pehmisaineesta tehtyä pehmistä, mut en sillä kyl jäätelöö oo tehny kertaakaa.. jätskin tykkään tehä ihan kösin sekottamalla, vaik eihän se koostumus oo samanlainen kun kaupan jädessä. Jätskin pohjan teen aina kondensoidusta maidosta ja kermasta, tulee sillain tosi hyvää. Joskus koitin jotain kananmunasotkotus jätskiäki tehä, mut toi toinen on paljo parempaa. Jossain tolla samalla pohjalla oli joskus vanhanajan jätskinki ohje..

voi kun sais sen oman pehmiskoneen!!!!!!!!!!!! :taunt014:taunt014:taunt014

mul on kans joku ikivanha monitoimikone... muuten tosi hyvä, mut siit hajos melkeen heti se turvanänni... ilman sitä se ei toimi, niin tarviin aina 2kättä ku sillä teen..... tahtoisin uuden ja ehkä hieman päivitetymmän version :)

Mies katteli ihan oikian pehmiskoneen hintoja, ne makso monta tonnia, jäi hankkimatta! :Dd

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Se tavallinen konehan on melkeen kun pehmiskone kun sen verran löysää siitä tulee, jos ei laita jälkeenpäin pakkaseen vielä kovettumaan.

Mut pehmiksestä puheenollen niin mäkkärin se flurry jäätelö on aika ihanaa... ja mäkkärin pirtelöt.... Aaa, nyt alko tekemään niitä mieli!

Tiedoksi muuten kaikille laktoosivaivasille niin löysin ihan mahtavaa vähälaktoosista jädeä, sitä igmanin uututta "rocky road"! Mä oon niin kauan oottanu et jossain myytäs rocky road jätskiä kun ennen sellasta oli ja sit ei aikoihin löytyny mistään! Söin koko ison purkin parissa päivässä...

Kiitos vinkistä! Tuo rocky road on leivonnaisena ihan törkeän hyvää ainakin et ei voi mennä jätskinä pieleen...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Just mietin, kun näin sen jätskimainoksen telkkarista, että pitäiskö tehdä rocky roadia evääksi. Laittaisin siihen niitä happamia pääkalloja ja turkinpippureita!

Pitäiskö tehdä pannari iltapalaksi? Joo!

taivas että tuli hyviä muffineita! kokonainen suklaalevy tummaa suklaata meni siihen satsiin, mutta tuli ihan mega isoja ja kuohkeita, panin pakkaseen mutta oon sieltä jo yhen kerenny sulatteleen... :rolleyes:

yleensä tulee lättänöitä, mutta tuo oli hyvä ohje! lähtee toteutukseen vastakin, nam!

Asennettiin (mies asensi ja mä pakenin kämpän toiseen päähän laiskottelemaan "ettei meteli säikäytä vauvaa") riippumatto parvekkeelle! Ja sopivasti siihen paistoikin ilta-aurinko hetken aikaa raemyrskyn ja vesisateen välissä.

Sitten mies vielä siivosi parvekkeen perinpohjin ja teki ruokaa. Sillä taitaa olla jotkut hormonit päällä.

Tää ei tietenkään muuta sitä seikkaa, että mua ärsyttää tänään kaikki. Järjellä kuitenkin ymmärrän, että riippumatto on tosi kiva, ja mies myös.

Takaisin