Leipomis- ja kokkausketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aretha
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juustokakku- ja mokkapalakeskustelujen jälkeen päädyin itsekin mokkapalojen leipomiseen ekaa kertaa elämässäni. Kokeilin äitini 80-luvun reseptivihkon ohjetta, jossa 'rohkaistiin' kokeilemaan koristeiksi esim nonparelleja kookoshiutaleiden sijaan , jos niitä ei satu olemaan... Experimental baking, vau. :) hyvää tuli!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kiitti vaan, pellillinen mokkaruutuja tehty täälläkin! Onneks sain houkuteltua muutaman kaverinkin syömään, joten ei ihan koko satsi mene omaan napaan :)

Satsillinen munkkeja katos sitä mukaan ku kerkes paistaa, kiitos innokkaiden sukulaisten. Tein kuitenkin peliliikkeen ja laitoin puolet taikinasta jääkaappiin odottamaan huomista. Parhaita ne meinaan on just sokeroinnin jälkeen. Ja vaaka kiittää :grin

Ja hauska huomata, että mun mokkapala kuva on saanut oikeen buumin aikaseks :wink

Me tehtiin kinkku-katkis-pizzaa. Juustoa meni paljon. Ekaa kertaa muistin laittaa juustoa myös täytteiden alle. Mä olen vissiin vihdoin oppinut tekemään pizzapohjan. Aiemmin mun tekemillä pizzoilla olisi voinut nakutella naulat seiniin. Nyt tuli kuohkeaa muttei liian pullaa. Käytäni tuorehiivaa ja graham- tai täysjyväjauhon käyttö normijauhon seassa tuntuu helpottavan leipomista ja tulee niistä makuakin.

Ai et oli hyvää.

Mut nymmää haaveilen munkeista ja simasta...

Ja mun pitsaa.. Lähi pitseriassa on vielä hyvät lätyt! Ite onnistun tekemään vain nipsumukin mainitsemaa "vasara" pohjaa. Mies on varmaan tosi vaikee ylipuhua tilaamaan lauantai illan mätöt :rolleyes:

Oon sanonut jo etukäteen miehelle että hän sitten vastaa isyysloman ajan ruokaostoksista ja kokkailusta yms. Asia otettiin hyvin vastaan ja suurella hymyllä hän totesti "Kerran ainaskin sitten kyllä repäistään ja tilataan pizzat ovelle asti, ihan pizzeriasta!"Meil ei siis pahemmin pizzaa tilailla tai muuta valmis/tilaussafkaa syödä :grin Oikee kapinakokki toi mun mies

Vanhat munat vaahtoutuu paremmin kuin ihan tuoreet. Jos on suunnittelemassa isompia leivontatalkoita, kannattaa hakea munia "vanhentumaan". Kaikki ainekset pitää olla tosiaan huoneenlämpöisiä ja leivonta-astiat puhtaita ja kuivia.

Mä en tosin itse tee kääretorttuja, koska en ikinä saa niistä sellaisia nättejä rullia. Pullanleivonnassa oon kyllä haka. :)

Lähdenkin tästä vatkaamaan noita vähän reilu kolmekymppisiä munia niin kerron sit miten vaahtoutui...

Äh, sori! Mä meen nukkuu... :D

Tän päivän vieraat ei tulleetkaan, mutta onneksi anoppi kävi sen verran ovella, että saatiin ujutettua pakkasesta sulamaan otetusta raparperipiirakasta puolet sen matkaan. Pulliakaan ei taida pakkasessa montaa olla, joten tarvinnee taas leipaista jotain hätävaraa.

Siis joku toinen päivä, kun aivot taas toimii.

tein tänää karjalanpaistia (sika-nauta), mut en tiedä mikä meni vikaan, mut osa lihoista (varmaan nauta) maistuu iiiiiihan kauheelle!!! ihan ku silikoni/läskiä pureskelis :eek: vai oliko lihan laatu nyt huono vai häh....... kumminki aina tehny samalla tavalla............ ärrrrsyttäääääääää......

Voi ei Lälly! Nyt alko tehä mieli noitakin! Jos vaikka vapuksi vääntäisi ;)

Mä voin tarjota kaikille herkkusuille virtuaaliset maistiaiset :wink

Aaaarggghhh, ei saa tehdä tuolleen! Oikein tuntuu suussa sellainen lämmin ja väristä päätellen just oikean rapsakaksi paistettu munkinkuori. Vihaan sua! :grin

Kuva ei valehtele. Täällä on tarjolla juuri kuvailemiasi suussa sulavia munkkirinkeleitä:p Olet ajatuksissani kun haukkaan yhdestä palasen :rolleyes:

Voi jestas miten herkullisen näköisiä munkkeja!!! En ala!!!

Meillä syötiin eilen tortilloja ja ihme kyllä, ne kelpas myös tuolle nirsommalle lapselle. Jälkkäriks vähän jätskiä ja johan oli jumpat bebellä :)
Mulla odottaa tuolla yks suklaakakun ohje, jota meinasin kokeilla viikon päästä. Ohje tuli vastaan uusimassa Yhteishyvä-lehdessä. Joku mainos oli....

Takaisin