Lastenvaunut

Mäkin ensin mietin ostavani nuo vaunut käytettyinä, mutta en ole oikein löytänyt sopivia. Ja huuto.netistä ostaessa on ainakin tällaisen ensikertalaisen hankala ostaa kun ei edes tiedä mitä tarvitsee! Ajateltiin huomenna suunnata rakenneultran jälkeen vaunukaupoille ja tilata meidän haluamat vaunut kun ovat tarjouksessa :) Katselin netin hintoja niin tuota mallia ei oikeastaan ole käytettynä myynnissä, mutta toisia suositumpia kylläkin. Säästäisihän siinä ehkä noin 200-300e jos ryhtyisi metsästämään mutta koska kerrankin on varaa niin mennään liikkeestä hakemaan tuliterät! Toinen uusi (ja sikakallis) hankinta on kaukalo + telakka, mutta nekin on kyllä pakko kokeilla kaupassa että sopivat autoon. Enkä halua ostaa käytettyä kun ei tiedä miten on kolhittu... Muuten ajattelinkin hankkia käytettyä kamaa, ja varmaan saadaankin paljon juttuja.
 
Me käytiin tänään tilaamassa Hartan topline S:t kun ihastuin niihin kertaheitolla. Vaunujen runko mahtui hyvin auton (sedanin) paksiin ja kantokassi myös siihen vierelle joten ei tarvitse vaunun osia ottaa matkustamoon ja myös sellainen hyvä juttu noista vaunuista että ne menevät tosi näppärästi kasaan toisin kuin muut vaunut joita kokeiltiin (lähinnä Emmaljungat) Ennen ostopäätöstä kokeiltiin myös Emmaljungan vaunuja mutta ne ei mhtuneet alkuunkaan paksiin ja olin ehkä tästä jopa iloinen, koska nuo hartanit oli niin mieleiset niin sain sitten ne vaunut jotka halusinkin :) tilasin vaunut pelkällä pehmeällä kantokassilla kun kova koppa vie niin hirveästi tilaa enkä usko että sille olisi muutenkaan ollut käyttöä, myyjäkin puhui pehmeän kantokassin puolesta joten sillä mennään ainakin aluksi :) hintaa vaunuille tuli reilu 700€ joten mielestäni ihan kohtuuhintaiset vaunut :)
 
Kiitos kommenteista!

Sanian myyntipuhe kuulosti ainakin lupaavalta, brion happyt ainakin käyn testaamassa. :)
Eikai tässä muu auta kuin mennä kauppaan kyselemään tyhmiä. :D Mut eiköhän ne siellä liikkeissä ole tottunut. :)
On tässä vielä onneksi aikaa, tosin se taitaa mennä aika nopeasti.
Käytettyjä kun selailin niin osa pyytää usemman vuoden vanhoista aivan järkyttäviä hintoja! Mutta minä jatkan tutkiskelua.
 
Myyjät osaavat neuvoa hyvin, mutta kannattaa silti käyttää omaa harkintaa. Emmaljungaa myyvässä liikkeessä ei edes muita vaihtoehtoja (merkkejä) talvivauvalle kaupitellut kuin Emmaljungan Mondialia. Toisessa liikkeessä taas myyjä esitteli eri vaihtoehtoja, mutta suositteli pehmeää, puolikovaa kantokassia kovan kopan sijaan. Näin olen monen muunkin suusta kuullut, että olisi nimenomaan se pehmeä lämpimämpi sille talvivauvalle. Sinne ei tarvitse niitä kaikkia lampaantaljoja yms. tunkea toisin kuin kovan kopan omistajat tahtovat tehdä. Nämä ovat luultavasti kuitenkin makuasioita ja kaikki vannovat juurikin niiden vaunujen nimeen, jotka itsellä käytössä (ellei pahempia vikoja/ongelmia ole ollut).

Itse mietinkin siis tarkkaan omaa käyttötarvettani. Täällä taajaman ulkopuolella vaunuillessa täytyy olla isot, ilmakumipyörät, jotta pääsee eteenpäin lumessa (loskassakin) tai vastaavasti soralla. Siitä huolimatta toivoin vaunujen olevan ketterät, jotta kauppakeskuksissa ja kaupungillakin kärräily olisi helppoa. Lisäksi plussaa olisi yhteensopivuus Britaxin turvakaukalon (turvallisuudesta emme halunneet tinkiä) kanssa. Kantokassiakin toki voi käyttää matkasänkynä, mutta tulemme joka tapauksessa hankkimaan erillisen matkasängyn, joten se ei valintaani vaikuttanut kuin ei myöskään koko (meillä iso farkku, jonka perään mahtuu vaunut ku vaunut). Näppäryytensä (ei tarvitse nostaa etuosaa ilmaan kääntyessä jne.) ja monipuolisuutensa (en usko tarvitsevani erillisiä matkarattaita) vuoksi valintani oli Gessleinin Vision. Menee pieneen tilaan autossakin, mikä ei tosin ollut valintakriteereissäni. Myös Future olisi ollut mallina näppärä vaihdettavine etupyörineen, mutta kolmipyörä oli vielä ketterämpi ja kun etupyörän lukitsee, saa vaunuista tosi tukevan tuntoiset ja se lukittuna kulkee varmasti hyvin epätasaisessa maastossakin. Heittoaisaa ei ole, mutta istuinosa/koppa helposti käännettävissä ja kuinka kevyet! Tietysti hyvä palaute tuttavapiiristä vakuutti. Samoin olin kuullut hyvää palautetta toki Brion ja Emmaljungan vaunuista. Briossa kaverini tuskaili ainoastaan kopan kapeutta talvivauvan suhteen, Emmaljungan miinuspuoleksi luettiin mm. kömpelyys. Gessleinin rattaissa puolikova kantokassi on ainakin tilavan tuntuinen (ei niin tilava kuin Mondialin koppa) ja sen saa sitten muutettua lämpöpussiksi. Myös Teutoniaa ja Oraa kovasti kehutaan eli pitää tosiaan vain miettiä, millaiseen käyttöön vaunut haluaa ja itsellä kyllä ehdottomasti piti päästä myös kokeilemaan, miten kaikki käytännössä pelaa. En olisi uskaltanut ostaa summassa pelkkien kehujen perusteella.
http://www.vaunuaitta.fi/gesslein-visionfi-p-1294.html
http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/2701
 


Itse kuulin täysin samaa Brioissa... että ne ei sitten meekään enää isommalle vauvalle :/  Ne uudet mallit on kapeita ja myöhemmin tulee sitten onkkelmia.
 
Jos otatte vaunuihin pehmeän kopan niin muistakaa että sitä ei saa missään nimessä tunkea sitten ihan piukkaan peittoa sun muuta lämmikettä! Meillekin myyjä muistutteli tästä, kun jotkut tahtovat topata lapsensa vähän liikaakin jolloin ilma ei enää pääse kopassa kiertämään ja sen seurauksenahan lapsi sitten palelee...
 
Niin, hikinen lapsihan palelee eli liika vaate on liikaa (miettikääpä ihan makuupussiakin, kuinka sinne paras laittaa vain vähän päälle). Kopassa pitää mahtua hieman liikkumaan ja toisaalta, jos liikaa "ilmaa" niin sittenkin palelee... Melko hankalalta pukeminen äkkiseltään tuntuu ylipäätään, mutta kokeilemallahan sen sitten kyllä hoksaa. Alussa voi olla melkoista pukemisrumbaa :D Maalaisjärki kuitenkin käyttöön. :)
 
Varmaan kirjotin jo aiemmin, tai ainakin hankintoihin meidän vaunu/ratas-näkemyksiä. Meille ostettiin siis käytettynä Emmaljungan calssicit kovalla citykopalla (ite oisin ehkä valinnu sen pehmeän, mut kun tuli samaan pakettiin) ja sitten ostin Gracon matkarattaat, mallia en just nyt muista ja Gracon turvakaukalo on myös LogicoS, että on sit tuo travel system yhteen sopiva. Me luotetaan laatuun, ja siksi Emmaljunga, mut ei haluttu maksaa liikaa ja siksi uuden veroiset käytetyt (6kk käytössä olleet sisällä säilytetyt). Myös asutaan ja liikutaan monenlaisissa maastoissa, niin ilmakumit oli meidän mielestä paras vaihtoehto ja tukevat vaunut. Ja sitten, kun vaunut on kuitenkin aika isot, niin tuntui nuo matkarattaat viisaalta hankinnalta...

Nyt oon kuitenkin lukenu useammasta paikasta, että monet ensisynnyttäjät ostaa noita yhistelmiä ja sitten kun vauva kasvaa vaunuista ulos niin tuntuu liian möhköiltä ne rattaat ja jää käyttämättä tai pitää hankkia kevyemmät... Että saa nähä. Onneks ostettiin ne vaunut silleen, että pahimmat ilmat hinnasta oli jo pois, että voi saada omansakin takasin, jos tarvii alkaa myymään. Myös travel systemistä oon kuullu, että jää käyttämättä ja tämän vuoksi siis myös se keltä ostettiin oli niitä myymässä. Tai matkarattaat yleensä ottaen. Mut me kuitenkin liikutaan paljon autolla ja on myö koira mukana, niin vaikka onkin farkku niin epäilen, ettei vaunujen kanssa kauheen hyvin mahdu koira konttiin... Saa nyt sitten nähdä miten meidän hankinnoille loppupeleissä käy, onko käyttöä vai ei, mut kauheen vaikeaa miettiä, kun ei oikein varmaks tiiä ees omia tarpeitaan, ennenkun se vauva on oikeesti tässä! Ehkäpä sitten toisen kanssa on jo helpompaa, vaikka sitten tietty pitää miettiä, että missäs se veikka kulkee ja plaah... :)
 
Etuli, mun veljen tytölle (3,5 v) ostettiin aikoinaan Emmaljungat ja kehuivat juuri, että rattaat menneet tähän asti, kun lapsi mahtuu edelleen niihin hyvin istumaan (vaikka tietty nykyisin vähällä käytöllä ollu). Heillä myös matkarattaat, mutta ovat käyttäneet mieluummin kunnon rattaita. Siitä huolimatta päädyin itse Eurooppalaiseen laatuun :D, sillä koin tarpeeni erilaisiksi kuin heillä. Parin vuoden päästä ollaan viisaampia ;), mutta niinku tuolla jo aiemmin totesin, luulen näiden olevan hyvin makuasioita. Mulla kavereita ja tuttuja (samoin ku voi keskustelupalstoilta lukee), jotka liputtavat kaikki oman merkkinsä ja mallinsa puolesta, ellei nyt aivan maanantaimalli ole vaunuissa/yhdistelmissä kohdalle sattunut enkä ole kyllä kuullut juurikaan moitteen sanaa keneltäkään, vaikka eri merkkejä käytössä. Eipä sitä yleensä kovin monista käyttökokemusta ole ja tietysti sitä aina välillä kaipaa jotain sellaistakin ominaisuutta, jota ei juuri siinä valitsemassaan merkissä ole. :)
 
Me ollaan hommattu Firkonin vaunut Vaunulasta. Yhdistelmärattaat. Siellä on edullisia vaunuja ja todella hyvät ominaisuudet. Kannattaa käydä nettisivuilla katselemassa http://www.vaunula.fi. Me ostettiin meidän vaunut tarjouksesta, silloin oli tuo kopan koko suurempi noissa vaunuissa, nuo mitä nyt on on luultavasti hieman pienempikoppaisia. Plussana oli työntöosan säätelyominaisuus, koska minä olen normipituinen 168cm ja mieheni 198cm, niin sen saa sitten säädettyä niinkuin haluaa ja etupyörät kääntyvät sen 360 astetta. Tosi kevyt työntää ja näppärä kääntyä.:)
 
Rosebud: Mä halusin nuo emmaljungan classicit just siks ettei ole sitä kangaskoria :) Se on kumminkin talvella aina täynnä rapaa ja lunta, eikä se kestä niin paljon painoa kuin metallinen. Plus että noissa classicissa se runko on tukevamman tuntuinen kuin esim. city crossissa. Ja halusin ehkä kyllä myös tukea pohjoismaalaista työtä (aika monet vaunumerkit valmistetaan kaukoidässä). Kaikki osat on lisäksi suunniteltu kestämään -50 astetta pakkasta, eli pitäis kestää eikä muovien murtua sit ens talvena :P  Noh, tulipa myyntipuhe! Jokainen tietty valitsee vaunut oman tarpeensa mukaan ja varmasti tulee jälkeen päin mietittyä että joku toinen malli tai ominaisuus olis sopinutkin johonkin tilanteeseen paremmin.
 
Etuli: Meillä on esikoisella sekä gracon matkarattaat ja kaukalo (se travelsystem) ja emmaljungan vaunut (duo edge sport-rungolla). Molemmista oon tykänny tosi paljon. Vaunut on olleet mun mielestä tosi hyvät, koska ovat tilavat ja niissä on ilmakumit. Käytin niitä melkein päivittäin vuoden ikään asti. Syy miksi käyttö on nyt jäänyt on se et asutaan 2. kerroksessa ja ei oo hissiä joten vaunuja on hankala raahata ylös ja alas. Muuten varmaan käyttäisin niitä edelleen kaikki vaunulenkit. Sit noi matkarattaat/turvakaukalo systeemi oli ihan huippuhyvä, koska matkarattaat ei vie autossa tilaa ja oli niin helppo nostaa kaukalo aina niihin auton vieressä ilman ylimääräisiä kantamisia. Käytin tuota systeemiä kaikki kauppa yms. kaupunkireissut varmaan noin puolen vuoden ikään. Sit poika ei enää viihtynyt kaukalossa vaan halusi nähdä enemmän, joten on sen jälkeen istunut matkarattaissa. Ne onkin meillä nykyään koko ajan käytössä, myös lyhyet vaunulenkit. Poitsu tykkää istua niissä sekä myös itse pukkailla niitä. Joten siis mä ainakin liputan noiden molempien puolesta ihan kympillä! :)

Nyt sitten onkin hankalampi juttu miettiä miten liikun kahden kanssa, kun esikoinenkin on vauvan synnyttyä vasta reilun kahden vuoden. Ne tuplat tietty täytyy hankkia, mutta oon miettinyt et jospa alkuun pärjättäisiin vielä siten että kannan vauvaa kantoliinassa ja poitsu istuu matkarattaissa/kärryissä kauppareissut. Huoh! Mulla on puolestaan nää jutut hankala miettiä mikä toimisi ja mikä ei kun kahden kanssa joutuu liikkumaan! :)
 
Meil oli eilen puhe miehen kaa jos myydään molemmat omat sedanit ja ostetaan farmari auto yhteiseks.. etenki jos muutetaan pk-seudulle, ni siel kulkee julkiset nii hyvin et tuskin molemmat tarvii autoa, etenkää jos jommankumman työpaikka on lähellä. Saa nyt nähä, jotenki vieruksun ajatusta et jäisin vauvan kaa kotiin ilman autoa, kun mies menee töihi.. Mietin sit ääneen et mitenhän onnistuu esim. bussiin vaunujen kaa, ni mies vaan tokas et ei siit tuu mitään ja liian hankalaa, et hän jättää vaik auton mulle päiväks jos jonnekki tarvii mennä. En tiiä. Oon niin autoriippuvainen, et en viel osaa ajatella asiaa et eläisin joidenki julkisten aikataulujen mukaan ja joutuisin ootteleen kyytiä yms.. hirveen vaivalloiselta tuntuu. Vähä kyl menee ohi aiheen, mut vaunu ku vaunu aiheen ydin..
 
Kiitos Pikatsu rohkaisevasta palautteesta, kyllä mie itekin sillon alunperin järkeilin, että pakko noiden mun hankintojn on olla jollain lailla näppäriä ainakin jossain kohtaa! :D

Meillä on huomenna nyt se muutto eessä ja mulla on sitten jatkossa se tilanne, jota ddrops tuossa pohdiskelit, eli ei oo autoa, kun mies menee töihin.... Meillä on siis ainakin toistaiseksi vaan yksi auto (eikä toisen ostosta oo kyllä ees ollu puhetta, hyvä kun tuon maksuista selvitään...) ja kun muutetaan 20km päähän kaupungista ja työpaikoista, niin mies hilpasee aamulla autolla töihin ja minä jään kotiin VANGIKSI! :D Tai siltä nyt on alkanu lähi päivinä tuntua, tajusin tän jutun silleen tosissaan vasta muutama päivä sitten. Kun nyt mulla siis on auto aina ja mies on se, joka menee pyörällä töihin, koska sillä on kätevämpi matka. Mut taajamaan kuitenkin muutetaan, kaupalle ja neuvolalle on joku puoli kilometria matkaa, että ehkä opin sitten ilman sitä autoa elämään... Niin se vaan nyt on.

Sitten vielä uus vaunu-juttu, mitä oon pyöritelly mielessä. Kun mun vanhempien luo on sit semmonen 50km matkaa (jolla ei kyllä tässä asiassa oo mitään väliä :D) ja aika paljon varmaan tullaan siellä olemaan viikonloppuja ja silleen ja sitten meillä on kaksi kissaa ja koira. Ja syksyllä siis vauva=turvakaukalo. Niin, siis tuohon yhdistelmään on vähän haasteellista miettiä enää vaunujen kuljetusta autossa ja äitin kanssa oli puoli huolimattomasti puhetta, että hankittaisiin mummolavaunut, joissa vois mummolassa lykkiä vauvaa ja nukuttaa. Olisivat siis siellä mummolassa säilytyksessä ja jotkut halvät, mutta soratiekelpoiset saisivat olla. Oisko jollain vinkkiä tai ootteko ite ajatellu saman suuntaisia ratkaisuja tai mitä? Kuulostaako ihan ökyilyltä? :D Ja turhalta? Täällä on kyllä semmonen vauvatarvike kirppis, mistä jo yhdet Emmaljungan vaunut ehkä jostain synkältä -90-luvulta peräisin olevat bongasin muutamalla kympillä, mut ne jäi kyllä sinne. Näiden hankinta on siis varmaan eessä vasta pienokaisen maailmaan tulon jälkeen...
 
Minust mummolavaunut on just hyvä idea, ni ei tartte kulettaa aina vaunuja mukana. Aateltii itekki joku semmonen systeemi ja sit mummolaan myös matkasänky missä se vauva voi nukkuu ku mennää kylää.
 
ddrops: pääkaupunkiseudulla saattaa olla todella vaikeaa pitää kahta autoa, kun useimmissa taloyhtiöissä on vaan yksi parkkipaikka per asunto eikä ylimääräisiä yksinkertaisesti ole! Ja jos on, niin ne maksaa lisää. Ja jos ens talvi on sellanen kuin viime talvi, niin ne vähätkin paikat on lumen peitossa. Mutta kyllä täällä pääsee julkisillakin tosi hyvin, me asutaan Espoossa mut isompaan kauppakeskukseen on vaan pieni kävelymatka, junat hesaan menee vartin välein ja bussejakin päiväsaikaan oikein hyvin :) Eli kannattaa valita asuinpaikkaakin hiukan sit sen mukaan että on hyvät yhteydet.
 
vilukissa hyvä pointti. Tääl on kyl tosi helppo saada taloyhtiön parkkipaikalta kahelle autolle lämpötolpallinen paikka, ja maksaa vaan 9e/autopaikka/kk. Mut eipä pk-seudulla sellanen taida iha hevin onnistuakkaan. Hitsi.. tulee kyl surupuseroon myydä oma auto ja orpo olo elää ilman autoo. Tähän täytyy kyl valmistautua henisesti ja fyysisesti :D Oon niin autoihminen, et minust on esim. helpompaa ostaa hyvä auto ku hyvät lasten vaunut :D No, kaikki aikanaan..
 
Takaisin
Top